Ponny som stoppar

Jag kommer ta bort denna tråden - tydligen är denna sidan för alla som redan vet allt.
Förlåt om jag orsakat irritation för några.
Alla kan inte allt om ridning & hästar.
Ber om ursäkt

Nu kommer jag in som moderator.

Man kan inte ta bort sina trådar, den informationen finns i reglerna som man godkänner när man blir medlem. Däremot kan man anmäla inlägg som man tycker bryter mot god netiqett och formulera varför så tittar vi moderatorer på inlägget. Det är viktigt att formulera sig för det som känns självklart för en person kan vara obegripligt för en annan.
 
Varför får man inte det? För att få tips som ja kanske ridningen?

Det lät som om problemet var betydligt mer omfattande än att den stoppat 4 gånger.

Jag kommer ta bort denna tråden - tydligen är denna sidan för alla som redan vet allt.
Förlåt om jag orsakat irritation för några.
Alla kan inte allt om ridning & hästar.
Ber om ursäkt

Du kan inte själv ta bort trådar.

Du har ju fått massor av bra svar tycker jag.

Jag tycker också att det är konstigt att ni skulle rida under behandling av en ledinflammation. Jag skulle säga att en hovledsinflammation är minst lika allvarligt som en kotledsinflammation
 
Nu kommer jag in som moderator.

Man kan inte ta bort sina trådar, den informationen finns i reglerna som man godkänner när man blir medlem. Däremot kan man anmäla inlägg som man tycker bryter mot god netiqett och formulera varför så tittar vi moderatorer på inlägget. Det är viktigt att formulera sig för det som känns självklart för en person kan vara obegripligt för en annan.
Ok tack. Nä anmäler ingen.
 
Det lät som om problemet var betydligt mer omfattande än att den stoppat 4 gånger.



Du kan inte själv ta bort trådar.

Du har ju fått massor av bra svar tycker jag.

Jag tycker också att det är konstigt att ni skulle rida under behandling av en ledinflammation. Och att ni fått info att den fått en inflammation pga stelhet
Han behandlades sen sattes han igång lätt men sen behandlades han igen. Sen sattes igång. Vi gjorde bara som dom sa...
Ja jag har fått många bra svar. Behandlingen är ett år sedan..
men han blev ju bra iaf.
 
Det lät som om problemet var betydligt mer omfattande än att den stoppat 4 gånger.



Du kan inte själv ta bort trådar.

Du har ju fått massor av bra svar tycker jag.

Jag tycker också att det är konstigt att ni skulle rida under behandling av en ledinflammation. Jag skulle säga att en hovledsinflammation är minst lika allvarligt som en kotledsinflammation
Ok förlåt. Ville bara ha lite tips då jag inte vill henne något illa...
 
Vad säger er tränare?
Har den stoppat på träning eller när ni rider själva?

Vilade han efter behandling? Det är ju den viktigaste biten skulle jag säga.
Att hon kanske testar dottern.. Min dotter kan ju självklart heller inte rida perfekt så en orsak är väl hon då kanske.
Är på tävlingar.
Ett hinder sen hoppar hon super fint & drar mot hinderna. Öronen framåt & ser glad ut.
Hon vilade & sen sakta igångsättning, leda i skritt lite varje dag & sen lite skritt med ryttare & trav osv På rakt spår. Sen böjt i slutet av igångsättningen...
 
Att hon kanske testar dottern.. Min dotter kan ju självklart heller inte rida perfekt så en orsak är väl hon då kanske.
Är på tävlingar.
Ett hinder sen hoppar hon super fint & drar mot hinderna. Öronen framåt & ser glad ut.
Hon vilade & sen sakta igångsättning, leda i skritt lite varje dag & sen lite skritt med ryttare & trav osv På rakt spår. Sen böjt i slutet av igångsättningen...

Det kan ha hänt något som vi människor inte förstår men som hästen kan reagera väldigt starkt över.

Min gamla häst blev en gång skrämd på en väg där vi gick flera gånger i veckan, i över ett år reagerade hon varje gång hon kom till det stället.

Vissa hästar är fjompigare än andra. Den enda häst jag har kvar numera följer alltid minsta motståndets lag och tycker att något som de flesta hästar inte skulle bry sig om kan vara jättejobbigt.

Mitt råd är att inte försöka göra samma sak på samma sätt gång efter gång. Försök inte hoppa på ridbanan om det är där hästen har stannat, utan rid ut och hoppa stockar och diken. Ge hästen nya upplevelser av hoppning.
 
Det kan ha hänt något som vi människor inte förstår men som hästen kan reagera väldigt starkt över.

Min gamla häst blev en gång skrämd på en väg där vi gick flera gånger i veckan, i över ett år reagerade hon varje gång hon kom till det stället.

Vissa hästar är fjompigare än andra. Den enda häst jag har kvar numera följer alltid minsta motståndets lag och tycker att något som de flesta hästar inte skulle bry sig om kan vara jättejobbigt.

Mitt råd är att inte försöka göra samma sak på samma sätt gång efter gång. Försök inte hoppa på ridbanan om det är där hästen har stannat, utan rid ut och hoppa stockar och diken. Ge hästen nya upplevelser av hoppning.
Tack! Ska fundera på detta.
 
Jag tänker förutom allt som sagts att även hästar kan få dåligt självförtroende. Säg att något språng har upplevts som obehagligt eller blev fel.
Då kan det vara bra att sänka ambitionen och bara göra det som ponnyn tycker är kul.

Det här håller jag med om! På grund av dålig ridning hos mig (pga skada, sjukdom etc som gjort MIG ringrostig) tappade min häst, och då även jag, självförtroende i hoppningen och hon började stanna.
Vi backade några steg, hoppade pyttehinder, utmanade inte med några svåra distanser eller krävde något "jobbigt" av henne utan gjorde allt så enkelt som möjligt. Min tränare hoppade även henne ett par gånger för att hon skulle få en bra känsla (jag är ingen superskicklig ryttare som till 100% kan ge det).
Nu är hon mer säker och hoppglad än någonsin förr :up:

@Pernilla79 Det kan kanske vara så att dottern och ponnyn tappat lite efter behandlingar osv, så något (för er) litet kan ha känts stort och jobbigt för ponnyn. Jag skulle ha bett tränaren prova, och hoppat yttepyttehinder och sett om den har bjudning där och tycker det är kul. Tycker den det hade jag jobbat mig tillbaka med myrsteg. Känns den inte 100 kanske den behöver en hoppvila.
 
Prova en annan mer erfaren ryttare på.Gör roliga saker för ponnyn.Blor inte det bättre o den mer erfarne ryttaren känner något är fel är det bara kolla hästen igen.Säger inte att den har ont men vet att just hovledsinflammationer är svåra.Svåra att kolla upp svåra att behandla.Lycka till !🐎😃
 
Att hålla igång hästen under hovledsinflammation rekommenderar min veterinär också men som avsutten skritt för hand.

Iaf så om ponnyn är frisk och inte halt så tycker jag tipset du fick om att låta en äldre liten ryttare prova sitta upp och hoppa ponnyn är bra. Jag vet inte alls hur duktig din dotter är men ibland ( spec bland dagens ungdomar) så är man inte så duktig på markridningen utan man kan mest hoppa högt, kanske lägger hon ponnyn fel på hinder efter blivit lite osäker om den stannat. Kanske känner ponnyn hennes osäkerhet. Det går inte att säga såhär över nätet. Om ponnyn inte vill hoppa med en "duktigare" ryttare så hade jag låtit den vila från hoppningen ett tag. Träna och tävla dressyr är också kul! :)
 
Att hon kanske testar dottern.. Min dotter kan ju självklart heller inte rida perfekt så en orsak är väl hon då kanske.
Är på tävlingar.
Ett hinder sen hoppar hon super fint & drar mot hinderna. Öronen framåt & ser glad ut.
Hon vilade & sen sakta igångsättning, leda i skritt lite varje dag & sen lite skritt med ryttare & trav osv På rakt spår. Sen böjt i slutet av igångsättningen...
Jag skulle säga så här.
Tränare är också bara människor. Och även de bästa kan ha fel.
Jag hade, för ett antal år sedan, en häst hos en av elitryttarna i vårt land, för att han skulle utbildas, utvecklas och tävlas. Han var lite bråkig där - något han aldrig varit här hemma. Ryttaren ansåg att det berodde på att han fortfarande var hingst och bad mig hämta hästen direkt - vilket jag gjorde. Jag åkte mer eller mindre direkt till kliniken för undersökning och det visade sig att hästen hade ledinflammationer på tre ben och en muskelskada på det fjärde... Det var INTE de kvarvarande testiklarna som var orsak till att han bråkade med dem! (och för sakens skull, det var muskelskadan som gjorde att det blev ledinflammationer i de övriga benen - lederna behandlades och muskeln åtgärdades, hästen blev frisk, såldes till en tävlingsryttare och tävlade upp till 145-hoppning, om jag inte minns fel)

Hade er ponny varit min ponny så hade jag låtit bli att hoppa och ridit den lite lätt rakt fram i skogen ett tag. Om den nyligen är genomgången av veterinär så hade jag letat reda på en alternativbehandlare med gott rykte i min närhet och fortsatt gå igenom den. Veterinärer är bäst på skelett och leder, alternativare är ofta bättre på muskelbiten. Det kan vara något som sitter fast muskulärt, som veterinären inte hittar...
För, jag är enig med de övriga i tråden. En ponny som tidigare hoppat villigt, som börjar stanna på hinder, signalerar att det är något som inte stämmer. Hästar kan inte tänka ut att "idag ska jag jävlas med min ryttare", utan de gör det som känns rätt för dem.
 
Fast alltså - ponnyn är ju enligt @Pernilla79 friskförklarad av vet och träffar fysioterapeut regelbundet så det spåret kanske vi kan släppa?

Såvitt jag förstår så har ni inte haft ponnyn så länge?

Jag tror inte hästar "testar" för att bråka utan de ställer ibland frågor när de är osäkra, dvs ponnyn frågar din dotter om hon är helt säker på vad de ska göra.
Iom att du skriver att det oftast handlar om första hindret på en bana/övning och att den sen sas kommer över tröskeln så tror jag mest det handlar om osäkerhet, både hos ponny och pilot.

Pröva att alltid ha ett väldigt enkelt förstahinder, kanske i trav?
Kommunicera med tränaren och be om lite tydligare instruktioner kanske, att få höra att den testar räcker inte utan be om att få veta hur tränaren vill lösa det. 😊

Sen kan det naturligtvis vara så att ponnyn tröttnat men ge inte upp än. 😊
 
Det här håller jag med om! På grund av dålig ridning hos mig (pga skada, sjukdom etc som gjort MIG ringrostig) tappade min häst, och då även jag, självförtroende i hoppningen och hon började stanna.
Vi backade några steg, hoppade pyttehinder, utmanade inte med några svåra distanser eller krävde något "jobbigt" av henne utan gjorde allt så enkelt som möjligt. Min tränare hoppade även henne ett par gånger för att hon skulle få en bra känsla (jag är ingen superskicklig ryttare som till 100% kan ge det).
Nu är hon mer säker och hoppglad än någonsin förr :up:

@Pernilla79 Det kan kanske vara så att dottern och ponnyn tappat lite efter behandlingar osv, så något (för er) litet kan ha känts stort och jobbigt för ponnyn. Jag skulle ha bett tränaren prova, och hoppat yttepyttehinder och sett om den har bjudning där och tycker det är kul. Tycker den det hade jag jobbat mig tillbaka med myrsteg. Känns den inte 100 kanske den behöver en hoppvila.
Tack! Ja så kan det vara såklart
 
Fast alltså - ponnyn är ju enligt @Pernilla79 friskförklarad av vet och träffar fysioterapeut regelbundet så det spåret kanske vi kan släppa?

Såvitt jag förstår så har ni inte haft ponnyn så länge?

Jag tror inte hästar "testar" för att bråka utan de ställer ibland frågor när de är osäkra, dvs ponnyn frågar din dotter om hon är helt säker på vad de ska göra.
Iom att du skriver att det oftast handlar om första hindret på en bana/övning och att den sen sas kommer över tröskeln så tror jag mest det handlar om osäkerhet, både hos ponny och pilot.

Pröva att alltid ha ett väldigt enkelt förstahinder, kanske i trav?
Kommunicera med tränaren och be om lite tydligare instruktioner kanske, att få höra att den testar räcker inte utan be om att få veta hur tränaren vill lösa det. 😊

Sen kan det naturligtvis vara så att ponnyn tröttnat men ge inte upp än. 😊
Tack 🙏🏼 Ja vi vill ponnyn väl & skulle inte rida om hon verkar ha ont.
Tack snälla :)
Ska backa lite i hoppningen!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 489
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp