Ponnyägare stämmer djursjukhus

Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Stämmer det verkligen att hästen opererades utanför en operationssal med ficklampa som enda belysning? Låter ju ofattbart.
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Stämmer det verkligen att hästen opererades utanför en operationssal med ficklampa som enda belysning? Låter ju ofattbart.

"fick kortison och tuppkam injicerat i kotleden." Står det i artikeln.
Rubriken på nästa stycke är olyckligt satt, men det är ju inte ens säkert att det är artikelförfattaren som skrivit det.
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Är det som dem skriver är det ju självklart att ägaren ska ha "skade"stånd och 200 000 kanske låter rimligt enligt deras beräkningar.

Synd bara att detta skedde på Slöinge, som är känt som ett mycket bra djursjukhus.
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Knappast helt självklart!
Står inte vilken tid på dygnet o året detta skedde.
Men det är ganska troligt att löpargången hade mer fönster än behandlingsrummet o att vet därför bedömde läget som ok. Ledbehandlingar är aldrig ofarliga!
PL
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Jag tycker att det var ståndaktigt av denna hästägare, att begära skadestånd.:idea:
Veterinärer är också bara människor, och gör misstag, undrar bara om alla deras misstag kommer fram. Tror inte att alla hästägare har en sådan kurage att man går emot en klinik.
Hade detta varit utomlands, tex Tyskland, hade det inte varit roligt för denna djurklinik.
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Usch då,lät inte speciellt bra.

Men kan dom verkligen begära 200 000?
Dom har fått gratis behandlingar för 100 000 kr som kompensation redan.

Bra att detta kom fram, man skall som hästägare aldrig gå med på ingrepp, om det inte kan utföras under optimala förhållanden.
Detta är ett ypperligt bevis.
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Jag tycker ofta att personalen ,åtminstone på vår klinik, desinficerar på ett dåligt sätt innan sprutning.Det är ju annan personal som gör detta och inte vetrinären.
Detta är ju superviktigt för att undvika infektion när man sprutar i en led som är steril.Tvättsvabben viks och tvättas med om igen eller tar dem på den rena svabben innan tvätt.Det känns inte bra och man har väldigt svårt att säga till även att man ser att de gör fel.
Jag jobbar med bakterier och arbetar sterilt dagligen så jag är väl yrkesskadad.
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Ledbehandling är, som många redan skrivit, alltid förknippad med en infektionsrisk. Att hästen sprutades på en löpargång i ljuset av en ficklampa tycker inte jag är särskilt anmärkningsvärt.
På en löpargång eller i ett behandlingsrum, vad är skillnaden? Ficklampa kanske inte är optimalt men om vet. träffade rätt så var det uppenbarligen tillräcklig ljus.
Jag undrar om hästägaren hade begärt skadestånd om hästen hade sprutats i ett behandlingsrum med lysrör?
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Instämmer med dig faktiskt eller vad hade ägaren sagt om veterinären hade sagt att den här kan inte vi behandla idag pga av strömavbrott du får återkomma en annan dag ?

Tycker också att det är synd att det drabbar Slöinge då det är ett bra djursjukhus :-)
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Det är få ponnyer som kostar dessa pengar. Om ponnyn var försäkrad för 50.000 så kan dom väl inte räkna med att den skulle vara värd 200.000 till bara för att "någon" lagt ett bud, ponnyn var väl inte såld än? Det finns många ponnyer som går på "elitnivå" som inte kostar dom summorna.
Men jättetrist att det gick så illa med en vanlig behandling på en kotled...spruta i leder är verkligen inte riskfritt...jag gör allt för att inte hamna där, med förebyggande arbete..
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Kl
Vem betalar sådana pengar för en halt häst? För hästen var ju faktiskt halt när den kom till kliniken...
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Kl
Vem betalar sådana pengar för en halt häst? För hästen var ju faktiskt halt när den kom till kliniken...

ja precis, då ska väl inte kliniken betala för ett dom ridit sönder ponnyn?? Det är ju inte säkert att den blivit frisk ändå, även om beh hade "tagit rätt". Dessutom har ju kliniken redan behandlat hästen för 100.000kr helt gratis...det är väl goodwill, kan jag tycka...
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Kl
Vem betalar sådana pengar för en halt häst? För hästen var ju faktiskt halt när den kom till kliniken...

Precis vad jag tänkte.
En trasigt häst är definitivt INTE värd 200 000!

Verkar bara vara giriga hästägare som är ute efter att ha någon att skylla på (Och pengar att köpa en ny ponny :grin: )
Dom ska vara glada över att vet. har GETT dem behandling för ett förmodligen högre värde än hästen nu är/var värd - beroende på vad det var för hälta då, men som sagt ; blir hästen trasig så sjunker ju värdet ordentligt.

Sen kan man ju fråga sig var ägarna höll hus när hästen behandlades.
Var de inte med så undrar jag hur de är säkra på att det var som i artikeln.
VAR de med så varför sa de inte till redan då?!
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

ja och varför sålde dom inte till dom som hade lagt 250´
Eller hade dom dragit sig ur redan när ponnyn började prestera sämre? Det kan den ju också ha gjort av helt andra anledningar, den kanske var trött på tävlandet på elitnivån?
Eller så hade den ju aldrig gått igenom en besiktning och då är ju värdet iallafall som bortblåst och även spekulanterna...
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Jag tycker det hela låter lite konstigt och jag skulle bli mycket förvånad om de skulle få något skadestånd.
Hästen blev ju alltså sprutad i en led, den blev ju inte opererad som det felaktigen stod. Detta är ett mycket vanligt ingrepp, men självklart finns det en infektionsrisk. Därför ska huden rengöras ordentligt med sprit. VAR man sprutar hästen är av mindre betydelse. Vi tar ofta ut vet till våran gård, där han sprutar lederna i stallgången. Detta hadde förmodligen inte någon betydelse.
Om ägarnen varit med hade väl denne kunnat säga; "kan vi inte vänta lite?"???

Sedan finns det ju risk med tuppkam som kan vara dålig, jag är dock ej så kunnande att jag törs uttala mig om ifall så var fallet här, men då kan hästen bli riktigt sjuk och till och med dö.

Detta är något alla hästägare ska vara medvetande om; ett ingrepp, vilket som, kan alltid medföra infektionsrisk. Det är dock VÄLDIGT ovanligt att något sånt här händer!!!
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Ja, värdet på ponnyn hade ju sjunkit redan innan ingreppet pga av hältan. Det är nog himla svårt att sälja en nybehandlad ponny för de pengarna. Nu vet jag inte om den behandlades i ena frambenet bara, (pga typ vrickning) eller i båda, (typ överansträngning) men börjar man få spruta så får man ju ofta fortsätta, om man inte ger hästen en rejäl vila och återuppbyggnad, inte bara de fjuttiga veckor som brukar gälla. Så ägarna tar nog en rövare helt enkelt. Som redan sagts, hältan kan de ju inte lasta kliniken för.
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Jag kan inte riktigt ta detta till mig alls faktiskt! Slöingen är ett fantastisk bra djursjukhus och om jag fattar artikeln rätt - så var man mitt uppe i en operation och kunde inte avsluta, då får man göra det bästa av det?
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Jag själv har aldrig haft några problem med slöinge.

Men stallkompisen och jag var inne med hennes häst, då hon vart halt ett tag och vi misstänkte hovböld. Kommer dit och vet undersöker. Vi ser att hon markerar men enligt vet så är hon fullt frisk. Två dagar senare hoppar hästen på tre ben och vi åker till annan klinik. Där får vi diagnosen hovböld och att det var tur att vi kom som vi gjorde, då hovbölden hade vandrat uppåt. Hade hon fått gå längre så är det inte säkert att hon skulle bli bra.
Halva hoven skars av och gipsades.

En kompis till ovanstående var inne för att operera benet på sin häst. Efter operation skickades hästen hem, men blev inte bra så dem åkte dit för att röntga. Då märker dem att dem hade glömt ett verktyg i benet. :crazy:

Så kan tyvärr inte säga att jag hört att det är så bra!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Göteborgs-Posten) Mamman köpte en häst till sin dotter för 200 000 kronor av säljaren i Kungsbacka kommun. Men det visade sig att...
Svar
17
· Visningar
2 997
Senast: Lobelia
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Fackförbundet Kommunal har stämt Järna Ridklubb inför Arbetsdomstolen. Facket begär 300 000 kronor till en avskedad ridlärare...
Svar
0
· Visningar
893
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Göteborgs-Posten) Kvinnan köpte ett halvblodssto för 50 000 kronor. Tre veckor senare visade det sig att hästen haltade. Nu stämmer...
Svar
0
· Visningar
488
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I mars firar Hallands Djursjukhus 25 år. Sjukhuset i Slöinge invigdes 1985 och var då Sveriges första privatägda djursjukhus...
Svar
0
· Visningar
951
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp