Ponnyägare stämmer djursjukhus

Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Oj, i så fall borde i princip inga hästar hålla för tävling på något högre nivå, då de allra flesta hästar som tävlas aktivt någon gång har ledbehandlats...
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Så skulle nog faktiskt jag också se det på en "normalhårt" tränad dressyrhäst. Givetvis så länge det inte finns några röntgenförändringar eller hältan varit tätt återkommande på samma ben, men att hästen vid något tillfälle överansträngts så att den fått en ledinflammation skulle inte få mig att backa från köp sålänge den är frisk vid köpet. Skulle i ärlighetens namn inte vara skäl för prutande heller för mig faktiskt...
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Ja? Men hade hästen en ledinfektion? Och vart läser du det och behandlas verkligen en ledinfektion med tuppkam? :confused::confused::confused:

Öh? Jag svarade på ett inlägg, där den som skrev hade blandat ihop inflammation med infektion. Det var en förklaring. Herregud.
nej, man behandlar inte ledinfektioner med tuppkam, man behandlar med antibiotika och spolningar.

Och varför är det självklart att djursjukhuset ska stå för kostnader för komplikationer efter behandling? Det är en känd risk med ledinfektioner efter ledinjektioner. Det borde faktiskt djurägaren / försäkringsbolaget stå för, om det nu är så att djursjukhuset har följt normerna för hur man injicerar i led.
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Öh? Jag svarade på ett inlägg, där den som skrev hade blandat ihop inflammation med infektion. Det var en förklaring. Herregud.
nej, man behandlar inte ledinfektioner med tuppkam, man behandlar med antibiotika och spolningar.

Och varför är det självklart att djursjukhuset ska stå för kostnader för komplikationer efter behandling? Det är en känd risk med ledinfektioner efter ledinjektioner. Det borde faktiskt djurägaren / försäkringsbolaget stå för, om det nu är så att djursjukhuset har följt normerna för hur man injicerar i led.

Åh, du är ny :) Välkommen.

Försök svara rätt person, gärna med citat svar, så blir det inte så lätt missuppfattningar.
Svarar du allmänt och ingen speciell, används *knapplån* i början av inlägget :)
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Jag tror inte travarnas ledinflamation läker ut på den korta tiden utan jag anser att man "rundsmörjer" dem bara lite, så de fungerar ett tag till. Jag skulle inte vilja att mina ridhästar behandlades lika ofta i lederna som man gör med travare. Jag ger hellre en längre vila så det läker ut ordentligt. Men min ridhäst är tänkt att hålla för sitt jobb i 15-20 år. En travare ska hålla för trav några år bara och sen ändra belastning.
Däremot så tror jag att det är jättesvårt att få ut samma pengar för en behandlad häst som en obehandlad. Framför allt om det är tecken på överansträngning eller förslitning. Och tyvärr är det nog så i den här branschen att hästen kan i ena sekunden vara värd guld, men i nästa sekund nästan ingenting.
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Jag tror inte travarnas ledinflamation läker ut på den korta tiden utan jag anser att man "rundsmörjer" dem bara lite, så de fungerar ett tag till. Jag skulle inte vilja att mina ridhästar behandlades lika ofta i lederna som man gör med travare. Jag ger hellre en längre vila så det läker ut ordentligt. Men min ridhäst är tänkt att hålla för sitt jobb i 15-20 år. En travare ska hålla för trav några år bara och sen ändra belastning.
Däremot så tror jag att det är jättesvårt att få ut samma pengar för en behandlad häst som en obehandlad. Framför allt om det är tecken på överansträngning eller förslitning. Och tyvärr är det nog så i den här branschen att hästen kan i ena sekunden vara värd guld, men i nästa sekund nästan ingenting.

En stor skillnad på konvalicens kan ju vara att som en veterinär på mälarkliniken sa; Travare kommer med 1/2-1 grads hälta, ridhästen med minst 3 grader...

Vi låter våra hästar vila tills de är friska, dvs. friskförklarade av vet.?
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Vilket inte innebär att den skada som uppkommot i leden läkt av.
Vad vi pratar om är faktiskt CJD, cronic degenerative joint disease, om än på ett tidigt stadium.
PL
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Att hästen inte är lika frisk som innan, trots lyckad behandling. Kanske lite problem med läsförståelsen trots allt.
PL
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Eller snarare ett försök från din sida att ifrågasätta allvaret i en ledinflammation, som ju verkar vara rutin hos dig.
PL
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Eller snarare ett försök från din sida att ifrågasätta allvaret i en ledinflammation, som ju verkar vara rutin hos dig.
PL

Vi har 25 aktiva travhästar i stallet, så ja, de händer att de får det, blir behandlade för det, vilar och funkar bra efter det.
Så jag ser det inte som en jätte grej.
Hästar på elitnivå blir slitna, precis som människor.
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Gång på gång, dvs två gånger i det här fallet.
Är du nu medveten om att en häst som haft en eller flera ledinflammationer inte är lika frisk som en som inte haft det.
PL
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Gång på gång, dvs två gånger i det här fallet.
Är du nu medveten om att en häst som haft en eller flera ledinflammationer inte är lika frisk som en som inte haft det.
PL

Jo tack, det har jag varit medveten om redan innan denna tråden.

Jag ifrågasatte om värdet verkligen minskade från 200 000: till nästan ingentning pga. av en sån skada.:idea:

En skada som är ganska vanligt förekommande på hästar som tränas och tävlas hårt och som med rätt behandling (ju tidigare desto bättre) inte behöver bli varken påmind igen eller ett problem, utan hästen kan fortsätta tävla och träna på samma nivå som tidigare utan att märka av den eller lida av den.
Jag är oxå medveten om att det i vissa fall blir ett fortsatt problem och man måste "underhålla" den skadade leden med upprepade behandlingar.
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Skillnaden är väl att ni som har travare inte ser det som ett problem utan fortsätter att behandla om nya hältor uppstår under den relativ korta tid som hästen är aktiv travare. Jag som ridhästägare vill inte ha ledbehandlingar överhuvudtaget och vet att det är en lång konvalescens första gången om man inte vill vara inne i behandlings-cirkeln. Sen självklart får man ju analysera varför en häst har fått ledinflammationen från början. Fel ridning, för hård ridning under växtperioder, fel sadel mm. Men för de flesta sjunker en häst i värde om den har haft dubbelsidig ledinflammation. En vrickning på ett ben är en annan sak, men den är ju också beroende på hur den sköts om. Och min erfarenhet är ju också att man bland ridhästarna inte behandlar 1/2 grads böjprovsreaktion utan hästen får hem och vila istället. Så är den behandlad så är det väl antagligen en större reaktion.
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Oj, inom trav är det något som drabbar de flesta, som läker ut o ses knappast som värdeminskning i nån större skala.

Men frågan är ju om det är återkommande (VIlket man inte kan avgöra i det som tråden handlar om men..) elelr om det sker en gång.
Sker det en gång KAN det ju vara så att man gjort något fel, men händer det fler gånger så tyder det ju på att hästen inte håller för den sorts arbete.

Sen att folk är så dumma att dom fortsätter träna och återbehandla hästen är ju en annan sak, som sagt :cool:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Göteborgs-Posten) Mamman köpte en häst till sin dotter för 200 000 kronor av säljaren i Kungsbacka kommun. Men det visade sig att...
Svar
17
· Visningar
2 997
Senast: Lobelia
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Fackförbundet Kommunal har stämt Järna Ridklubb inför Arbetsdomstolen. Facket begär 300 000 kronor till en avskedad ridlärare...
Svar
0
· Visningar
893
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Göteborgs-Posten) Kvinnan köpte ett halvblodssto för 50 000 kronor. Tre veckor senare visade det sig att hästen haltade. Nu stämmer...
Svar
0
· Visningar
488
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I mars firar Hallands Djursjukhus 25 år. Sjukhuset i Slöinge invigdes 1985 och var då Sveriges första privatägda djursjukhus...
Svar
0
· Visningar
951
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp