Ponnyägare stämmer djursjukhus

Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Herregud, varför kan man inte vara mer noggrann? Speciellt när de handlar så viktiga saker, helt sinnessjukt. Förstår ägaren fullt ut, klart dom ska få ett skade stånd så de tagit deras tid och kostat pengar. Även om de erbjöds gratis vård så uppnåt de inte en elitponnys värde! Ett skadestånd på de ponnyn var värd ska de självklart ha så de kan köpa sig en likvärdig ponny att ha kul med! Hoppas detta löser sig för familjen!
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Reagerade också på att ponnyn "värderats" så högt trots skadan?

Har själv bara goda erfarenheter av personalen på Slöinge och hyser stort förtoende för dem...
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Jag fatta inte riktigt?
Vi sprutar våra i led på stallgången hemma? :confused:

Är verkligen en ledinflammation i sig så värdeminskande på ridhäst? Det är väl något de flesta elithästar behandlas för både en och flera gånger i livet?
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Jag själv har aldrig haft några problem med slöinge.

Men stallkompisen och jag var inne med hennes häst, då hon vart halt ett tag och vi misstänkte hovböld. Kommer dit och vet undersöker. Vi ser att hon markerar men enligt vet så är hon fullt frisk. Två dagar senare hoppar hästen på tre ben och vi åker till annan klinik. Där får vi diagnosen hovböld och att det var tur att vi kom som vi gjorde, då hovbölden hade vandrat uppåt. Hade hon fått gå längre så är det inte säkert att hon skulle bli bra.
Halva hoven skars av och gipsades.

En kompis till ovanstående var inne för att operera benet på sin häst. Efter operation skickades hästen hem, men blev inte bra så dem åkte dit för att röntga. Då märker dem att dem hade glömt ett verktyg i benet. :crazy:

Så kan tyvärr inte säga att jag hört att det är så bra!

Det här är hörsägen. Du bidrar bara till skitsnack!
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Det är skillnad på ledinflammation och ledinfektion! En infektion är mycket allvarlig, och leder till kronisk hälta om den inte behandlas snabbt och rätt. Däremot är det alltid en risk att spruta i leder, även om man är noggrann med aseptiken. Det räcker med en aggressiv bakterie i leden....
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

VAR de med så varför sa de inte till redan då?!
Jag tycker inte man som ägare ska behöva se till att vet sköter sitt jobb. Om vet anser att ingreppet likväl kan göras på annat ställe så måste jag väl som kund kunna lita på deras omdöme??
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Vem kan få ut 250 tusen för en halt ponny som börjat prestera sämre resultat? Summan är ju gripen i luften. Någon som sett den i sin glans dagar kanske har lagt ett sådant bud, men då borde dom sålt ponnyn direkt till den som ville betala denna summa.
Jag vet en ponny som gick de högsta klasserna i Falsterbo med placeringar som såldes för ca 170´. Men jag vet oxå att ägarna hade velat ha 325´.
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Det är ju löjligt.
Risken finns alltid vid ingektion av en led att någon bakterie förljer med in. Händer varje år. Visst, otroligt tragiskt. Jag har själv förlorat en häst på detta sätt. Jag är medveten om risken, även om man gör allt dvs rakar, skurar och tvättar med sprit, använder sterila handskar mm. Tyvärr händer det varje år ändå.
Veterinärern lär ju även ha prickat leden så tillräcklig belysning fanns nog.

Förövrigt var nog en halt ponny inte värd 250 000 kr.
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Bara för att man har försäkrat sin häst i en summa betyder inte det att den inte kostat mer eller är värd mer. Vet du vad det kostar att ha hästar försäkrade i sitt rätta värde???
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Bara för att man har försäkrat sin häst i en summa betyder inte det att den inte kostat mer eller är värd mer. Vet du vad det kostar att ha hästar försäkrade i sitt rätta värde???

jadu, det vet jag och det är dyrt, dyrt.
Men 250´för en halt häst som börjat prestera sämre på tävlingsbanan? knappast. Det värdet måste var ett fel värde enl mig.
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Pengar , pengar och återigen pengar.
Självklart är inte hästen värd 250.000kr om den är halt, redan innan den opererades .. Jag fattar inte vad dem får siffrorna ifrån :crazy:
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Det är skillnad på ledinflammation och ledinfektion! En infektion är mycket allvarlig, och leder till kronisk hälta om den inte behandlas snabbt och rätt. Däremot är det alltid en risk att spruta i leder, även om man är noggrann med aseptiken. Det räcker med en aggressiv bakterie i leden....

Ja? Men hade hästen en ledinfektion? Och vart läser du det och behandlas verkligen en ledinfektion med tuppkam? :confused::confused::confused:
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Värdet på en häst kan ju bara köparna bestämma. Om du vill köpa en halt ponny för 250.000 kr, så varsågod!
Att få ut den summan bygger på att hästen presterar topp och går igenom en besiktning till att börja med, samt att någon är villig att slanta upp så mkt pengar.
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Jag tycker inte man som ägare ska behöva se till att vet sköter sitt jobb. Om vet anser att ingreppet likväl kan göras på annat ställe så måste jag väl som kund kunna lita på deras omdöme??

Men då ska dom ju inte komma och klaga efteråt heller.
Om det hade gått bra hade det ju varit skit samma, inte hade de klagat då (Samma fel hade ju gjorts ändå!!). De är som sagt bara giriga.
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Är verkligen en ledinflammation i sig så värdeminskande på ridhäst? Det är väl något de flesta elithästar behandlas för både en och flera gånger i livet?

Ledinflamationer kommer sällan ensamma och en häst som haft en ledinflamation håller sällan för den sortens tävling.
Var det en kraftig ledinflamation hade den kanske inte ens hållt för lätta tävlingar.

Sen att folk envisas med att fortsätta tävla dem och behandla dem är ju en annan sak. :cool:

En ohållbar häst är ju alltid mindre värd än en fullt frisk.
 
Sv: Ponnyägare stämmer djursjukhus

Ledinflamationer kommer sällan ensamma och en häst som haft en ledinflamation håller sällan för den sortens tävling.
Var det en kraftig ledinflamation hade den kanske inte ens hållt för lätta tävlingar.

Sen att folk envisas med att fortsätta tävla dem och behandla dem är ju en annan sak. :cool:

En ohållbar häst är ju alltid mindre värd än en fullt frisk.

Oj, inom trav är det något som drabbar de flesta, som läker ut o ses knappast som värdeminskning i nån större skala.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Göteborgs-Posten) Mamman köpte en häst till sin dotter för 200 000 kronor av säljaren i Kungsbacka kommun. Men det visade sig att...
Svar
17
· Visningar
2 997
Senast: Lobelia
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Fackförbundet Kommunal har stämt Järna Ridklubb inför Arbetsdomstolen. Facket begär 300 000 kronor till en avskedad ridlärare...
Svar
0
· Visningar
893
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Göteborgs-Posten) Kvinnan köpte ett halvblodssto för 50 000 kronor. Tre veckor senare visade det sig att hästen haltade. Nu stämmer...
Svar
0
· Visningar
488
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I mars firar Hallands Djursjukhus 25 år. Sjukhuset i Slöinge invigdes 1985 och var då Sveriges första privatägda djursjukhus...
Svar
0
· Visningar
951
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp