Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

Jag gillar Moreno, känns vettig.
Däremot hoppträningen :crazy: Känns som om det skulle behövas mer grundarbete innan barnen styr på hinder, ser farligt ut. Vad är det för fel på övningen bom-halt-bom både på rakt och böjt spår i alla gångarter. Känns som grund att man minst ska kunna stanna och bromsa innan man hoppar hinder/kombinationer/banor, ska inte ta ett halvt varv runt ridhuset då får man träna mer först.
Balansträning och grundläggande dressyr istället för att hoppa borde de satsa på.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Med pall är det lättare att lära in "kom till pallen så kliar jag dig". Finns bra videor på youtube :)
 
Sv: Ponnyakuten 4

Utan att komma in på samma utspårade spår som förra tråden, vad tycker du om att westertränaren "bestraffar" hästen när den inte står still genom att "irritera" den? Är det på samma nivå som att backa hästen som i stort sett sprang över tränaren? Likadant med de svårlastade ponnyerna i förra säsongen som irriterades på samma sätt vid lastning?
 
Sv: Ponnyakuten 4

W-tränaren ger en direkt "bestraffning (om man nu kan kalla irritera bestraffning),
medans med den vita ponnyn kom bestraffningen försent

...tycker jag
 
Sv: Ponnyakuten 4

Kl

Jag tycker att dagens avsnitt var intressant. Moreno har ett bra tänk. Dock tycker jag (som rider engelskt) att hans ridsätt hämmar lösgörandet lite. Jag tror att det hade behövts en bättre passande engelsk sadel och en lektion i skritt och trav för Emma-Nellie där hon får öva sin sits, slappna av i knän och axlar och att lära sig rida lätt ordentligt för att använda det för att förändra takt och hästens balans. Just nu sitter de båda och skumpar på hästens rygg med benen i något slags spjärnmoment. Tror inte att det påskyndar utvecklingen direkt.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Halvt knapplån

Nu plagierar jag i princip min första kommentar om PA i den förra tråden.

Jag tittar med glädje på PA säsong efter säsong, älskar att få se hästar på tv helt enkelt MEN nu får det bli någon ordning! :mad:

Ryttarna är överlag inte redo för det de sysslar med därför blir det problem. Man ska inte behöva kämpa/slå sig/oroa sig/känna rädsla och gråta i den utsträckningen som flera av dessa barn gör.

Man ska självfallet kunna behärska sin egen kropp/sits i skritt först, sen i trav och sen galopp, hoppning... osv. VARFÖR ska barnen hela tiden göra saker som ekipaget inte är i stånd att klara av på ett (för både häst och ryttare) "bra" eller till och med främjande sätt?

Man FÅR vara nybörjare, man måste lägga grunden innan man klättrar uppåt och det tar tid.

Fram med sitsträning och basic hästhantering!

Sluta experimentera med gallop och hoppning när det hela tiden är på gränsen att det går illa! :crazy:

Exempelvis Emma-Nellie. Hon verkar ha helt rätt psyke (lugn) för att matcha sin (inte lika lugna) ponny Bego, OM hon bara fick chansen! Nu är hästen skitspänd, E-N blir rädd (med all rätt) och hamnar i försvarsposition med händerna viftandes för att "hålla i" ponnyn. När balansen/sitsen hela tiden går förlorad blir det ju omöjligt att lyckas, hästen är ju för känslig och spänd för att man ska komma undan med sådant.

Hjälp Emma-Nellie med grundridningen så kommer resten av sig självt SEN! :idea:
 
Sv: Ponnyakuten 4

Tvärtom mot att lägga en god grund verkar ju kombinationen ryttare och häst när det gäller Bego lett till att båda blivit sämre: ryttaren har vant sig vid att rida med en mycket hög och ostadig hand, som ingen häst kommer kunna trivas med, och hästen är spänd som en fiolsträng. Det blir ju inte bra för någon, det känns som man skulle velat dela på ekipaget och lära båda att göra rätt var och en för sog, som de gjorde med den tigrerade ponnyn.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Håller helt med, upplägget med Lilla Gubben var ju väldigt bra, man borde ju kunna ha samma med Bego också. Moreno rider Bego, E-N får öva upp sits och handställning på en mer stabil häst. Framförallt skulle jag vilja se E-N få lära sig att vrida om låret och sitta rakt över hästen. I dagsläget gränsar det till stolsits vilket inte är optimalt på den typen av häst och med de långa benen (om ni ursäktar mig) vilket leder till att knäna hamnar vääldigt långt fram.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Om du läser vad jag skrev igen så framgår det (hoppas jag).

Skrev att det är ABSOLUTA motsatsen till mitt tänk och att jag verkligen inte tyckte om det. Men att det ändå fanns logik och tänk bakom det, hellre det än att "nu visar vi vem som bestämmer" taktiken.

Tillägg : Oj nu lässte jag inte din fråga ordentligt, haha. Se där. Handlern var mycket otydligare och överdriven. Westernryttaren gav efter så fort hästen lyssnade. Handlarn körde mer på "vi bestämmer" taktiken i mina ögon. Styrdes mycket mer av sina känslor. Men ja kort och gott är korrigeringar inget som jag tycker om eller eftersträvar på något sätt.

Hästen ska alltid lyckas, annars är det du som misslyckats. Det är mitt motto.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyakuten 4

Jag instämmer med dig.

Jag hade velat se enbart Moreno arbeta med Bego ca en vecka och efter det introducerat E-N på henne igen. Nu såg det lite ut som att allt gick tillbaka när hon hoppade upp.

Annars känns det som nästan alla ponnyerna skulle behöva böjas och lösgöras. Fy vilka underhalsar.

Carmelas fina ponny :love:
 
Sv: Ponnyakuten 4

Utan att komma in på samma utspårade spår som förra tråden, vad tycker du om att westertränaren "bestraffar" hästen när den inte står still genom att "irritera" den? Är det på samma nivå som att backa hästen som i stort sett sprang över tränaren? Likadant med de svårlastade ponnyerna i förra säsongen som irriterades på samma sätt vid lastning?

Jag ser det mer som att han ger Bego ett val.
Om hon vill gå runt när han ska sitta upp, så ger han henne en "skänkelhjälp" i form av handen (han gör ju inte hästen illa, bara lägger an handen precis som en skänkel) så att hon går runt. När hon stannar berömmer han, så förstår hon att det är en bra grej att stanna istället för att snurra runt.

Jag ser det inte som bestraffning. Är det bestraffning om man kortar tyglarna på en häst som går iväg direkt efter uppsittning också, tycker du? Det är ju samma princip. Oönskat beteende = tryck = hästen ger efter för tryck = eftergift.

Eller vad har jag missat?

Sen finns ju också principen att ignorera oönskat beteende och enbart berömma när hästen gör rätt. Men det är svårare att tajma, det kräver oftast att man känner hästen bättre, att man har mer tid än 2 veckor osv.

Ska försöka att inte raljera mer nu... :)
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag instämmer med dig.

Jag hade velat se enbart Moreno arbeta med Bego ca en vecka och efter det introducerat E-N på henne igen. Nu såg det lite ut som att allt gick tillbaka när hon hoppade upp.

Annars känns det som nästan alla ponnyerna skulle behöva böjas och lösgöras. Fy vilka underhalsar.

Carmelas fina ponny :love:

Jag tycker att det överhuvudtaget i PA är känsliga ponnyer med små ryttare som kanske inte riktigt är redo ännu för en så känslig ponny.
Men vilket hjärta och vilket mod ungarna har! :love:

När jag var 11 vågade jag knappt galoppera utan stigbyglar och tyckte det var en bedrift att hoppa 60 cm, när jag var 13-14 vågade jag hoppa hela 80 cm :D hade jag precis börjat förstå konceptet med inverkan på hästen, men det tog många fler år innan det hände något rent praktiskt - och så ser man de här ungarna som sitter igenom både halvgalna hoppträningar i 110, bockningar, hästar som bryter ut i hög fart, som slänger sig iväg i markhanteringen så man blir omkullsprungen och jag vet inte vad.
En del av mig blir förskräckt och vill ge dem allihopa en stor kram och en übersnäll, trygg och lugn ponny att lära sig grunderna på.
En annan del av mig blir mökta imponerad av att de inte ger sig och låter sig avskräckas, alla avramlingar och ömma tår till trots.

Så klart att man vill backa bandet och satsa mer på grundridning - men jag måste få ge cred till de här ungdomarna.

Åter till ämnet: det är riktigt tråkigt med alla underhalsar. Och det är synd att relativt okomplicerade problem ska gå hela vägen till Ponnyakuten, när man hade kunnat lösa det med bra tränare. Men det är svårt med små ponnyer. Svårt att hitta duktiga tillridare som är små nog att rida t ex B-ponny.

Och ja - Carmelas ponny! Den ser välriden ut, vilken snygging! Även om den drar lite vid hoppning, men jag tror på Janicke när hon säger att den inte är så het utan mest har lagt till sig med lite hyss. Men jag tycker Carmela har en fin sits och ser ut att rida fint och bra i övrigt, så det ska bli spännande att se hur det ekipaget utvecklar sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyakuten 4

Ryttarna är överlag inte redo för det de sysslar med därför blir det problem. Man ska inte behöva kämpa/slå sig/oroa sig/känna rädsla och gråta i den utsträckningen som flera av dessa barn gör.

Man ska självfallet kunna behärska sin egen kropp/sits i skritt först, sen i trav och sen galopp, hoppning... osv. VARFÖR ska barnen hela tiden göra saker som ekipaget inte är i stånd att klara av på ett (för både häst och ryttare) "bra" eller till och med främjande sätt?

Man FÅR vara nybörjare, man måste lägga grunden innan man klättrar uppåt och det tar tid.

Fram med sitsträning och basic hästhantering!

:bow::bow::bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Ponnyakuten 4

Nej jag tycker personligen absolut inte att det är en bestraffning. Jag ville mest höra hur de som i förra tråden tycker att all hästträning ska ske genom att enbart förstärka positiva beteenden såg på detta. Och hur det skulle kunna tillämpas i denna situation, eller som i lastträningen förra säsongen.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Eftersom förra tråden stängdes just pga den diskussionen så känns det inte okej att börja om här.
 
Sv: Ponnyakuten 4

...och om du läser mitt frågeinlägg så ser du också att just det inte är meningen och att det hade räckt med ett ja och nej-svar. Jag har dessutom fått svar av den jag frågade och inte var det dig, så du kan genast släppa den diskussionen så bidrar du inte till ännu en utspårad tråd.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyakuten 4

Trevligt, verkligen!:idea:

Man kan faktiskt hålla god ton mot folk även om man har olika åsikter.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Ursäkta för det.
Min hårda ton kom däremot inte av olika åsikter i ämnet utan för att jag såg hur den här tråden också skulle spåra.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 060
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: vallhund
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 652
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 217
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp