Ponnyförälder startar namninsamling mot stilhoppning

Sv: Ponnyförälder startar namninsamling mot stilhoppning

Jag skulle hellre skriva på en namninsamling som är för mer stilbedömning i sporten. (på alla nivårer) De som lärt sig rida sin häst har ju inget att frukta. De som racar genom banan med fladdrande armar och ben får en hint om att de behöver lära sig.

Stil är inte jämställt med hur du stör hästen eller inte.

Du kan rida "fult" och vara den som är mjukast mot hästen, vem bedömer det?

Det trodde jag också. Tills jag sett protokollen och bedömningarna.
Poängavdrag för slarvig hästsvans, handskar osv. Min dotter har fått avdrag för att hon inte haft spö (!) och för att hennes ponny var spänd i början av ritten. Borde hon inte fått plus för att hon fick honom att slappna av och klara banan? Utan spö?

Ryttare med äldre, stadiga ponnys som före ritten flätade om håret medan deras föräldrar gned av ponnyn med sämskskinn fick höga poäng på "prydlighet".

Det handlar väldigt lite om ridning.

Ja det är inte ok.

Jag tycker iof att man inte skall bedöma barn öht. Barn skall komma in i sporten och tycka det är roligt utan krav. Med stilbed ökar kraven.

precis det jag menar....klart snygg utrustning kan ge ett bättre intyg än "stina" som kommer i gummiridstövlar och lite för stor kavaj och rosa saker till sin ponny fast hon kanske rider minst lika bra, eller bättre än de som har råd att köpa de snyggaste utrustningen/kläderna e.t.c.

Det är ju det som är saken det skall ju INTE vara en skönhetstävling (urk) och det blir det ju oftast

Men gud!!!Precis såna här ekipage som man nog försöker komma åt med stilhoppning men jag tror ändå inte att det är rätta vägen.
Tränare och engagerade föräldrar måste visa vägen för ponnyryttarna hela tiden inte bara på tävling utan på träning och varje dag.

Hur kan sedan föräldrar eller vilka det nu är stå och ropa "Bra Malin" efter en sådan ritt????Så snälla ponnysar som bara hoppar vidare trots att de ställs inför omöjliga uppgifter!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Årets upplaga av ponny-SM i hoppning går under veckan av stapeln i Malmö. Sundsvall representeras av tre ryttare i form av Näsets...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsportförbundet har publicerat regelverket för årets ponny-SM i hoppning inomhus. I den första SM-klassen ingår Svenskt Mästerskap i...
Svar
0
· Visningar
657
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
731
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Till helgen startar årets upplaga av Ridsport Ponny Cup. Serietävlingen i hoppning som går in på sin 23:e årgång. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
471
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet