Ponnyhovar vs storhäst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Spirelli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 982
S

Spirelli

Apropå den pågående debatten om barfotahästar har jag några funderingar. Kanske fler som har samma. Våra poonysar går ofta barfota utan problem med ömma fötter och hovbölder. Åtminstone hos oss är det samma hovslagare som verkar dom som skor de stora hästarna. Har aldrig tänkt på att fråga honom hur han tänker när han verkar en poony vs en stor häst. Nu har vi dessutom tagit av skorna på en av de stora p g a div problem med skor och hovis är helt inställd på att han ska kunna ridas barfota, men aldrig nåt snack om barfotaverkning för det. Är det så olika från hovis till hovis eller ? Är hovarna på ponnysar så annorlunda är på stora eller är det för det att de går barfota från början? Någon mer som funderat kring detta?

Sv: Ponnyhovar vs storhäst

Det är skillnad på hovar på ponnies och stora hästar. Ponnies är mindre och väger inte så mycket, och rids av lätta personer. Därför utövas inte samma press, tyngd och stress på ponnyhovar och dom klarar sig ofta barfota. Jag har en ponny som aldrig har varit skodd, han har jobbat mycket (nu 18 år) på sand och hård, stenig mark och aldrig haft några problem. Han har heller aldrig verkats, då hans hovar har hållit sig i perfekt skick av sig själva.
Stora hästar är mycket tyngre, och naturen har egentligen inte menat att hästar ska vara så stora som en del är. Därför klarar inte deras hovar alltid påfrestningen av tyngden utan de går sönder o.s.v. och måste ofta skos därför.

ponnyhovar har ofta naturligt högre trakter än stora hästar, precis som de naturligt har högre konkavitet i sulan. Därför tror jag att de "tål" hovslagarnas höga trakter bättre än stora hästar.
Men sen är det ju så att ju mer de får gå barfota, desto bättre "tål" de det.
Ju större hästarna blir desto plattare verkar hoven vara, men det finns inget som säger att storleken på hästen har något med förmågan att gå barfota att göra.

Stora hästar har snarare mer nytta av att få tillbaka full stöddämpningsförmåga eftersom de väger så mycket.

nu är det väl ändå så att många ponnisar väger lika mkt som ett fullblod el halvblod. Vet att mina gör det iallafall.
Nu har jag en ras som i ursprungslandet avlas för att ha platta hovar som flyter ut. Trots detta så kan de gå barfota utan problem med tunga ryttare. De har bra hovkvalite trots utseendet och väger ca 550kg och bär oftast ryttare som är runt 90 kg. Jag tror snarare att det är så att ponnisar inte är lika sönderavlade som stora hästar. De föds oftare upp i en "vildare" miljö med mer utegång än tex halvblod. kanske är det så att man inte daltar med ponnisra i lika hög grad??? Ni vet det som inte dödar det härdar ;)

Jag tror det är den mentala inställningen hos oss människor som skiljer. En ponny "ska" kunna gå barfota utan problem, men om en stor häst himlar med ögonen det minsta så åker skorna på igen...

Francess skrev:
Jag tror det är den mentala inställningen hos oss människor som skiljer. En ponny "ska" kunna gå barfota utan problem, men om en stor häst himlar med ögonen det minsta så åker skorna på igen...
Det stämmer nog till viss del. Många människor menar ju att deras ponny är kort i steget för att det är en "ponny med ponnysteg" när problemet i själva verket kan vara att de är ömfotade och därför alltid går med kort steg.

emindy skrev:
ponnyhovar har ofta naturligt högre trakter än stora hästar ....

eller snarare, ponnyhovar har ofta naturligt lika höga trakter som stora hästar har, dom blir då höga i proportion till resten av hoven.

Intressant med alla funderingar och åsikter! Fler? Ideér om hovslagare och verkningar då? Verkar t ex samma hovslagare olika bara för det är en ponny?

Liknande trådar

Hästvård Undrar vad ni tycker om att ha en häst som har artros oskodd i en stor hage med en del skog? Jag flyttar från Belgien till Sverige i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: Lavinia
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 170
Senast: muslidag
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med min ponny och tänkte att jag kanske kunde få något bra tips utav er. Min ponny har fått... 2
Svar
34
· Visningar
3 465
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle... 2
Svar
22
· Visningar
9 032
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka