Ponnyn är dum mot andra människor

dotzie

Trådstartare
*Långt inlägg, men jag hoppas att ni orkar läsa.*

För snart två år sedan kom en 3-årig ponny ganska så plötsligt in i våra liv. Han var så gott som helt ohanterad, ganska nyligen kastrerad och hade spenderat lång tid på lösdrift med ett gäng islandshingstar.

I början var han så nonchalant när det gällde allt att vi faktiskt undrade om han kunde vara hörselskadad, ingenting var tillräckligt högljutt eller läskigt för att framkalla minsta reaktion, vilken vi fann ganska underligt då han gått tämligen isolerad i en lösdrift mitt ute i ingenstans. Traktorer, fyrhjulingar, tilltal osv framkallade inte ens ett öronvipp. Hästen var odräglig som attan så fort han inte fick sin vilja igenom, och vid mer än ett tillfälle blev jag ganska modfälld då han aldrig tycktes vilja göra det jag bad honom om, han bara stod som fastgjuten i marken, de gångerna han inte hade djävulskap för sig dvs. I hanteringen var våra största problem stegringarna, bitandet och det ständiga knuffandet och "gå-på:andet". Överallt skulle han hävda sig, och göra sig större än mig, men eftersom han aldrig reagerade på någonting jag sa eller gjorde, så kände jag mig nästan osynlig i hans närvaro. Som en fluga han ville bli av med.

Det som fick bägaren att rinna över var en plötslig rusning mot mig när jag kom in i hagen för att hämta en annan häst, varpå han kommer farande i galopp och sedan ställer sig och stegrar precis framför mig. Då brast det, lilla jag måste ha fått en väldig adrenalinkick, för plötsligt var jag den som rusade efter honom, spottade och fräste och gormade allt möjligt som jag kom på. Jag hade en grimma och ett grimskaft i näven som jag vevade med och jag tror väl att jag fick träffat honom innan han kom sig iväg. Han försvann häpet bortåt lika fort som han kom. Tre minuter senare, när jag lugnat ner mig och undrade vad sjutton jag höll på med, så kallade jag honom tillbaka, och han kom gärna när han förstod att jag var "mitt vanliga jag" igen. Efter det har han aldrig stegrat igen (det var ett regelbundet förekommande moment i hanteringen innan) och strax efter försvann även alla andra problem som vi hade i vår relation.
Sedan låg mycket fokus på promenader och att få honom att lyssna för så små signaler som möjligt, jag tänkte över min vokabulär och höll mig till samma kommandon hela tiden, även när det gällde kroppsspråket. Nu är han en av de trevligaste hästar att hantera som jag någonsin träffat på, han lyssnar nästan uteslutande helt på röstkommandon, såsom sida, stanna, back, nu går vi, trava osv. Ordet stanna innebär verkligen stanna för honom, och det bli tvärhalt oavsett vilken gångart han kommer i. Det ständiga bitandet har bytts ut mot pussar istället. :love:

Så långt allting gott... Den här lilla historien gäller alltså mig och ponnyn, men mot nästan alla andra beter han sig fortfarande riktigt otrevligt och hotfullt med bitningar, han klämmer folk som ryktar honom i väggen, han går genast fram när någon kommer in i hagen med uppsträckt hals och går på dem med bogen, han biter och drar i jackor och halsdukar osv. Det gör mig riktigt ledsen när andra människor inte alls upplever honom som jag gör, han sköter sig ju så länge jag är med, men om jag går iväg så blir han den där odrägliga hästen som han var mot mig förr (minus stegringarna i alla fall, tack och lov).

Det som oroar mig mest är att han inte gör skillnad på folk; han beter sig precis likadant mot 8-åringar som mot fullvuxna 90-kilos karlar. Han går även hos oss på lösdrift och har gjort det hela tiden sedan han kom, och trivs bra med det. Han är lägst i rang, men kommer bra överens med alla i flocken, han kan t.o.m stå och gulla med ledarstoet som verkligen inte vem som helst får lov att komma nära.

Jag ser nu att inlägget är ganska långt, men jag hoppas att det kan hjälpa er att få en någorlunda klar bild över problemet och att ni har förslag på hur vi kan få honom att bete sig vänligt även mot främlingar och sådana som inte vanligtvis hanterar honom. Jag förstår ju att vi måste hitta en lösning då hans sätt att bete sig är otrevligt för alla som vistas på gården och en risk för de som ska hämta hästar i hagen osv.

Jag är tacksam för all hjälp och diskussion som kan hjälpa oss att hitta en lösning på problemet, så att den hästen som många nu upplever som läskig och burdus, istället kan bli ihågkommen som en trevlig och medgörlig liten ponnykille.

//dotzie
 
Sv: Ponnyn är dum mot andra människor

va med på avstånd och kom och korrigera när han går på andra? Och se sedan till att andra har samma kommandon och nolltolerans mot dåligt beteende som du.
 
Sv: Ponnyn är dum mot andra människor

Håller med.

Viktigast av allt tror jag också är att alla ska ha samma regler och att alla gör exakt likadant så att det blir tydliga krav.
Annars är det lätt att problemet mot andra eskalerar pga hästen blir osäker på otydliga signaler och hantering av olika personer.

Många gånger kan individer få hanteringsproblem av olika människor just pga detta. Det är inte alla som fixar att för många personer gör olika. De blir för osäkra och är det en dominant individ tar den hellre över.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyn är dum mot andra människor

Varför ska en massa andra hålla på med den?

I det här skedet ska man inte låta honom lära sig att det bara gäller med dig eller mer kanske att han aldrig får utnyttja situationen. När den sen är att lita på kan man pröva men inte med osäkra personer som kan trigga igång det igen.

Det kan ta år eller halva livet.
 
Sv: Ponnyn är dum mot andra människor

+ Dandylinn
Ja, jag håller absolut med angående att andra ska använda samma "vokabulär", då hästen uppenbarligen känner sig trygg och säker med det. Problemet kan dock vara att få andra att använda samma betoningar som jag har gjort, men jag försöker få de andra som vistas i stallet att träna lite på det, så att det på längre sikt ska uppstå så lite problem som möjligt.

axel:
Tja, det är inte så många som direkt ska "hålla på" med hästen, jag sköter all ridning och annan hantering som innebär att han är utanför hagen. Men då folk ibland kan behöva gå förbi honom i stallgången eller hämta hästar i hagen utan att jag är med och håller koll på ponnyn så är det ju onekligen ganska bra om de kan känna sig trygga samtidigt, och inte behöver oroa sig för att genast få en ponny över sig.
Och hur vet jag huruvida han är att lita på om han inte missköter sig i min närvaro, om han inte "utsätts" för andra människor? Hur ska jag se skillnad på nu och då menar jag, om jag inte har någon annan än mig själv att jämföra med? :)
 
Sv: Ponnyn är dum mot andra människor

Du skrev att den trängde folk som ryktar den:confused:

nåväl. du måste ju fostra den att fungera väl i sin miljö. se till att du sätter upp varningstext utanför hagen o att folk ska jaga bort den med spöt som ev. ligger där. Den får inte komma undan med att upprepade gånger springa över folk. tänk om det vore en stor häst:eek:
 
Sv: Ponnyn är dum mot andra människor

Du skrev att den trängde folk som ryktar den:confused:

nåväl. du måste ju fostra den att fungera väl i sin miljö. se till att du sätter upp varningstext utanför hagen o att folk ska jaga bort den med spöt som ev. ligger där. Den får inte komma undan med att upprepade gånger springa över folk. tänk om det vore en stor häst:eek:

Ryktningen har gällt en 13-årig tjej som ville hjälpa mig att borsta medan jag gick till hagen för att hämta en annan häst som också skulle in. Jag var borta i max 10 minuter, och under tiden hade ponnyn försökt bitas och trängt henne i väggen. Dock fanns där en vuxen som höll uppsikt som åthutade ponnyn i tjejens ställe, tills det att jag kom tillbaka och han skötte sig som han skulle igen. Det är alltså inte ett vanligt förekommande moment, och jag ursäktar om jag var otydlig i mitt första inlägg, men det var så mycket jag ville ha med att det inte fick plats.

En tydlig varningstext utanför hagen har jag tänkt sätta dit. :) Spö tror jag dock inte på då han aldrig har visat någon reaktion på det, och knappt på någon annan fysisk kontakt heller med syfte att få honom att gå undan. Det som fungerar på honom har i första hand varit röstkommandon, och de som kan ryta ordentligt när han beter sig illa har oftast fått honom att backa undan. Vissa av tjejerna i stallet verkar dock tycka att det är pinsamt att säga åt hästen ordentligt, kanske för att de inte känner honom så väl, och står därför och knör tillbaka på honom i tystnad när han blir närgången, vilket gör att han fortsätter som ingenting. Jag har dock tagit upp det med dem, så det återstår att se om det går att få bukt på problemet den vägen. Till dess att han skärper sig så ska jag befinna mig i närheten hela tiden så att han inte får möjlighet att bråka, så kanske det försvinner ur systemet om vi har tur.
 
Sv: Ponnyn är dum mot andra människor

Det är nog bäst att du befinner dig där så fort någon ska hämta ut en häst ur hagen då. Du kan ju inte ha den i en hage som andra ska in i om det beter sig så. Man kan inte vänta sig att alla andra (då även barn tydligen?) ska kan ryta i och uppfostra ens häst.

Nu vet jag inte varför den gör så som den gör, om det är osäkerhet eller om den muckar. Men det är bättre att den flyr än att den rusar på. Sådana beteenden kommer den ha kvar i bakhuvudet hela livet, när den väl lärt sig dem - men du kan såklart visa hur man som häst bör bete sig istället, och där verkar du ju vara på god väg? :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 314
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 110
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp