Ponnyn rymde och vräkte i sig gräs...Fångproblem!

L

lindgreen

Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som hänt inatt så jag testar iallafall att öppna en ny tråd.

Min shetlandsponny stod på gräsmattan utanför hagen till grinden imorse när jag vaknade.. :eek: Samma ponny hade fång i vintras och går på en väldigt försiktig invänjning av gräs just nu. Hon är verkligen ingen rymmare, så jag var mäkta förvånad och gnuggade mig i ögonen en extra gång. Detta var dessutom innan mitt morgonkaffe. :devil:
I vilket fall, till en början verkade det som att hon "bara" varit på rymmen ca 45 minuter, men det visade sig att jag och min käre mormor missuppfattat varann, så nu är det allt mellan hela natten och 45 minuter...

Så denna ponny har alltså då under ett gäng timmar stått och ätit febrilt från våra gräsmattor = Inte alls bra.

Ingen värme från hovar, men puls i ena benet. Har liiite svårt att vända sig, men inte alls som sist. Går inte "knackligt" än, men lite långsammare än vanligt. Matglad och så, vill hellre ha gräs än hö (Hon är sig själv då med andra ord :grin:)

Nu till mina mängder med frågor:

Ponnyn har fångränder, eller snarare fångskåror som är ca ½-1 cm breda. Jag har hört att dessa ska komma 4-5 veckor efter fånganfallet, men jag får då inte ihop det.. Hennes fångsympton slutade efter en månads behandling, i början av februari med andra ord. Egentligen slutade dom tidigare, ca efter 2 veckor, men jag slutade medicinera i början av februari. Och hon har inte visat några tecken på fång förrän nu på morgonen.. 1. När ungefär brukar fångränder "dyka upp"? Dom sitter precis vid kronranden.

2. Vad kan jag ge henne som hinkskrammel när min andra pålle får sitt krafftfoder? Funkar maskrosor bra? Tänkte mig några st bara i sådana fall, hon älskar nämligen maskrosor och här finns ändå mängder av dom. I sådana fall, maskrosorna, bladen eller både och?

Har stängslat in en egen liten hage till henne nu, där hon har ligghall och några kvadratmeter utanför. Det är gräsfritt och mjukt! 3. Kan det vara dåligt med så stor yta?

4. Kan jag avvakta tills på tisdag då hovis kommer, såvida det inte blir värre?

5. Hur kan jag underlätta för henne?

6. Hur ofta/länge bör jag spola benen på henne? Fram eller både och?

Jag hade massa fler frågor innan men nu står det still, jag får kanske fylla på efter ett tag! Jag spolade iaf hennes ben i ca 15 min med kallvatten. Nu står hon i sin hage och äter hö från marken (Har inte kunnat hänga upp det i hönät än) och visar inga som helst problem med att lägga belastning på benen/hovarna.. Äter, dricker och gnäggar efter kompisen som NÄSTAN inte syns för tillfället ;) Jag vill i förväg tacka alla som läst, och tacka er som svarar med miljorners tack!
 
Sv: Ponnyn rymde och vräkte i sig gräs...Fångproblem!

1. Fångranden syns 4-6 veckor efter fånganfallet beroeende lite på hur snabbt hoven växer.

2. Maskrosblad funkar bra på min fångis.

3. Ytan tror jag är lagom om hon inte är stel i gången. Jag hade nog tagit in henne på natten så hon vilar mer. Märker att min fångis lägger sig i boxen på kvällen när hon varit ute hela dan. Det är bra för dom och vila.

4. Är din häst redan fångverkad så spelar det ingen roll om du väntar. Blir hon sämre så är det smärtstillande hon behöver.

5. Ställ in henne på mjuk underlag.

6. Spola benen/hovarna hjälper inte henne. Det kan lindra. Bästa lindringen är och ställa fötterna i en spann vatten.

Lycka till med din ponny och hoppas hon inte får fång igen.
 
Sv: Ponnyn rymde och vräkte i sig gräs...Fångproblem!

1. Fångranden syns 4-6 veckor efter fånganfallet beroeende lite på hur snabbt hoven växer.

2. Maskrosblad funkar bra på min fångis.

3. Ytan tror jag är lagom om hon inte är stel i gången. Jag hade nog tagit in henne på natten så hon vilar mer. Märker att min fångis lägger sig i boxen på kvällen när hon varit ute hela dan. Det är bra för dom och vila.

4. Är din häst redan fångverkad så spelar det ingen roll om du väntar. Blir hon sämre så är det smärtstillande hon behöver.

5. Ställ in henne på mjuk underlag.

6. Spola benen/hovarna hjälper inte henne. Det kan lindra. Bästa lindringen är och ställa fötterna i en spann vatten.

Lycka till med din ponny och hoppas hon inte får fång igen.


Tack så hemskt mycket för dina svar!!
Ligger ner gör hon i ligghallen, så det är jag nog inte så orolig över. Jag borstar henne varje gång hon legat ner, så att jag kan hålla lite koll på hur ofta osv.
Sjukboxen är för tillfället demolerad pga renovering (Typiskt) Men kan bygga en tillfällig till henne. Dom står ju på lösdrift i vanliga fall så jag trodde det kunde vara bättre för henne att fortsätta ha möjlighet att röra sig om hon vill, tänkte det kunde minimera risken för ev förstoppning.

Hon är inte fångverkad, fick symptomen imorse och hovis kommer på tisdag :/

Tack återigen för svaren!
 
Sv: Ponnyn rymde och vräkte i sig gräs...Fångproblem!

Blev hon inte fångverkad i vintras när hon hade fång?
 
Sv: Ponnyn rymde och vräkte i sig gräs...Fångproblem!

Har du inte kontaktat veterinär? Om hästen har puls och har svårt att vända sig har den med sannolikhet ont! Smärtlindring!
 
Sv: Ponnyn rymde och vräkte i sig gräs...Fångproblem!

Blev hon inte fångverkad i vintras när hon hade fång?

Jo men det var inte såpass överdriven förändring att det inte växt till sig nu. Vi pratar om shettis med raketfart på hovarna :devil: :angel:
Så nu för tillfället ser hovarna ut som precis vanliga hovar, fast med väldigt nyblivna fångränder i.

*Svarat från lånad användare*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ponnyn rymde och vräkte i sig gräs...Fångproblem!

Har du inte kontaktat veterinär? Om hästen har puls och har svårt att vända sig har den med sannolikhet ont! Smärtlindring!

Jag har kontaktat vet, och jag är också medveten om att hästen har ont. Ja, smärtlindring är en bra sak :)

*Svarat från lånad användare*
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 617
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 388
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 487
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp