Ponnyn svettas på nätterna

krambanan

Trådstartare
Min ponny (som är 20 och har Cushing) har börjat svettas på nätterna. I början trodde jag det berodde på att det var stängt till stallet och det blev för varmt för henne. Men inatt har stalldörren stått öppen ändå är hon svettig (halsen, bogen och lite under magen). :crazy:

Funderar på om det trots allt kan vara att hon blir varm eftersom det är så milt. Hon har väldigt! tjock päls pga Cushingen och i stallet blir det ju nästan vindstilla mot när hon är ute fläktar det ju en del. För hon är aldrig svettig på dagarna.

Dessutom har vi tagit av henne skorna fram och hon ömmar en del på stallgolvet (dock inget alls ute på gräs/i hagen). Kan det vara att hon har ont i hovarna på nätterna? Fast hon står på ett tjockt lager halm. Hovis kommer på måndag och kommer då få slå på henne skorna igen för säkerhets skull.

Hon har också börjat trycka ut all halm i kanterna så hon står på golvet på morgonen. Så har hon inte gjort innan.

Ska be veterinären kolla på henne såklart. Måste ändå ta ut honom och ge min andra häst en stelkrampsspruta. Hon gick omkull i hagen igår och skrapade upp ena framkotan och är svullen idag.

Medicineringen för Cushing kollades senast i augusti och då såg allt bra ut.

Har någon några andra ideér?

/Maria
 
Sv: Ponnyn svettas på nätterna

Jag tycker du ska spårklippa hästen. Det kommer att förbättra livet för henne. Om man inte vill använda utetäcke kan man klippa på sen sommaren/väldigt tidigt på hösten, så får hästen en "halv" päls, och brukar klara både utegång utan täcke vid bra väder om vintern.
Lycka till.
 
Sv: Ponnyn svettas på nätterna

Jag har faktisk tänkt på det. Hon har varit spårklippt tidigare men då har hon ridits. I vinter är det meningen att hon bara ska stå. Ev aktiveras lite lugnt men inte ansträngas (hade fång i somras). Så därför hoppades jag slippa klippa henne. Men ska vintern fortsätta vara så här varm ( :crazy: ) så är det helt klart ett alternativ. Täcken har hon också om hon skulle behöva vid ev klippning.

Hoppas dock på snö och kyla snart! Så hon kan få gå med mina andra häst (nu går dom i två hagar jämte varandra). Som det är nu finns det ju massa gräs kvar i hagen och det får hon inte äta. :(

/Maria
 
Sv: Ponnyn svettas på nätterna

Jag fick en tanke på om hon kan ha haft kolik? Att hamlen har hamnat längs väggarna när hon har stressat runt/rullat (kanske?) av det magonda? Det är ju ganska vanligt med lokala svettningar om de har mycket ont. Det låter kanske otroligt att hon ska ha haft kolik flera nätter i rad, men det var bara en fundering, att kvällsmaten kanske har orsakat det. Eller halmen. Eller whatever...?

Hoppas du hittar problemet, och som någon sa, spårklipping är inte fy skam om pälsen är supertjock. Jag har ett oisolerat stall med ca 5-6 m i takhöjd och mina shettisar är så tjockpälsade att jag nästan funderar på att spårklippa dem - det är ju så himla varmt ute "plötsligt"! Men nackdelen är ju att blir det kallt igen så kommer de behöva täcke inne om de är klippta... Men det lät på dig som att du har ett isolerat stall?
 
Sv: Ponnyn svettas på nätterna

Nej det skulle jag märkt. Då skulle hon varit uppstressad på morgonen. Och det är hon absolut inte. Man får nästan dra upp henne för att hon ska vakna om man kommer tidigt ("för tidigt" enligt henne ;) ).

Och det är inga spår i halmen som om hon vandrat runt.

/Maria
 
Sv: Ponnyn svettas på nätterna

Japp kolik har jag klurat en del på. Men hon har varit bra i magen de senaste dagarna (hon har ätit Proviva för hon var lös i magen ett tag). Hon har bajsat och druckit som vanligt med. Och ingen feber på morgonen. Har även lyssnat på magen (med stetoskåp på morgonen) och det låter bra.

I morse var inte halmen lika utflyttad men svettig var hon. Hade iofs bara ena dörren öppen inatt så det inte blåser igenom stallet. Min andra häst är inte lika köldtålig. :angel:

Mitt stall är inte isolerat. Men ganska litet. Så det blir fort armt därinne även om man har ena dörrren öppen. Har man båda dörrarna öppna så blåser det igenom stallet men då är jag rädd att det drar istället. Och det är ju ingen höjdare.

Veterinären lät inte allt för bekymrad när jag sa att hon svettades på nätterna så jag ska försöka få tag i en klippmaskin och klippa henne.

Skor får hon på fötterna på Måndag igen också. Om inte klippningen eller skoningen hjälper får man ju såklart utreda vidare.

Den andra pållan är rejält svullen i sitt ben idag och går på metacam och Pencillin nu. Såren sitter på framsidan av kotan och ett lite sår på framsidan strax under "framknät". Men hon är också grymt svullen över böjsenorna. :crazy: Bör jag oroa mig att en sena är skadad eller kan det vara såren som gör att det svullnar där med?

/Maria
 
Sv: Ponnyn svettas på nätterna

Om hon är "grymt" svullen över böjsenorna skulle jag nog oroa mig lite.. Finns det ett sår där också eller är det bara på framsidan, det borde ju vara mest sbullnad på framsidan om det beror på såren annars? Känns det som att det är vätska runt senan? Du känner det bäst om du har benet böjt när du känner.
 
Sv: Ponnyn svettas på nätterna

Finns inget sår där. Och ja det är fullt med vätska. Men om det var senan borde hon inte vara varm och rejält halt då? OCh borde jag inte sett den svullnaden igår kväll redan (hon gick onmkull på em onsdag)?


/Maria
 
Sv: Ponnyn svettas på nätterna

Jag har haft en häst med Cushing. Hon fick jättetjock päls, och var alltid svettig, både inne och ute. Precis som du trodde jag på både feber, stress och kolik. Men nej, det var bara pälsen. Spårklippte, och se...problemet var löst :)
 
Sv: Ponnyn svettas på nätterna

Hejsan!
Min Sari, som också har cushing, svettades en del i höstas, så jag lät klippa henne under magen, på halsen osv, och nu är det inga problem. På de ställen där pälsen är kvar ser man att den är väldigt tjock, så jag förstår att det måste bli varmt att gå med en så tjock päls när det är 10 plusgrader ute.
 
Sv: Ponnyn svettas på nätterna

Min ena shettis svettades faktiskt igår morse, lokalt runt bogen/nedre delan av halsen. Men han är pigg och nyter i övrigt, så jag är inte oroad. Tror det är "björnpälsen" och det milda vintervädret.

Din andra pålle, som är svullen över böjsenorna, vad har hänt med den? Svullnader runt senorna är aldrig bra, eftersom det innebär ett ökat tryck mot senorna. Är benet bananformat, alltså, ser benet ut som en banan över senorna? Då är det dags för ultraljud på klinik, inga ursäkter. Även om h*n inte är varm och halt så kan det finnas en svullnad som trycker mot senorna. För att vara på den säkra sidan så skulle i alla fall jag kolla extra noga med klinikveterinär för att kunna utesluta senskada. Hellre betala för det och sedan kunna pusta ut eller vidta åtgärder än att oroa sig! :smirk: Det blir nog bra, men tveka inte att undersöka med ultraljud om svullnaden håller i sig.
 
Sv: Ponnyn svettas på nätterna

Din andra pålle, som är svullen över böjsenorna, vad har hänt med den? Svullnader runt senorna är aldrig bra, eftersom det innebär ett ökat tryck mot senorna. Är benet bananformat, alltså, ser benet ut som en banan över senorna? Då är det dags för ultraljud på klinik, inga ursäkter. Även om h*n inte är varm och halt så kan det finnas en svullnad som trycker mot senorna. För att vara på den säkra sidan så skulle i alla fall jag kolla extra noga med klinikveterinär för att kunna utesluta senskada. Hellre betala för det och sedan kunna pusta ut eller vidta åtgärder än att oroa sig! :smirk: Det blir nog bra, men tveka inte att undersöka med ultraljud om svullnaden håller i sig.


Hon gick omkull på en berghäll i hagen. Fick ett ryck och skulle galoppera i den leriga hagen. Ingen bra idé.

Nä ingen bananform. Jämntjockt över hela baksidan. Ganska hård svullnad. Jo om inte svullnaden gått ner till Måndag ringer jag Mantorp. Frågan är ju om jag ska ha henne inne eller ute sålänge. För lymgangiten är det ju bra att hon rör på sig. Å andra sidan är hon lika tjock i benet morgon (efter en natt inne) som kväll (efter en dag i hagen).

/Maria
 
Sv: Ponnyn svettas på nätterna

Och verkar trots allt som om det bara är "värmen" då. Får skaffa mig en klippmaskin och klippa och se helt enkelt. Hon är ju pigg i övrigt. :)

/Maria
 
Sv: Ponnyn svettas på nätterna

Jo, det brukar vara en svullnad runt senan. Vad gäller senskador tar det några dagar innan skadan märks, det är tom meningslöst att ultraljuda i ett akut skede då man inte ser ngt på ultraljudet då.

Du måste ju promenera henne pga lymfangiten, men på fast underlag för senans skull. Definitivt ingen vistelse i leriga hagar!
 
Sv: Ponnyn svettas på nätterna

vi klippte just en icke arbetande ardenner med helt galet tjock päls. gjorde en överdrivet hög spårklippning så hon svettades som sjutton på nätterna trots att vi har flera dörrar och fönster öppna.

vi tänkte att pälsen hinner förhoppningsvis växa ut tills det blir jättekallt, annars får vi slänga på henne ett regtäcke eller något.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 591
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 121
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 698
Senast: Lisa2014
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp