Ponnysadel ÖoB?

Fd Diabetikern

Trådstartare
Någon som har en sådan?

Bewhöver köpa en liten shettissadel till min brorsdotter och såg att ÖoB hade små i rätt storlek så att säga. Vad tror ni om dem?

Någon som har en sådan sadel?

Mvh Diabetikern

Sv: Ponnysadel ÖoB?

Jag skulle aldrig köpt den! Känn bara utanpå bossorna för att känna stoppningen, så förstår du nog varför!

Diana

jag vet en som har en sån o den funkar fin fint.
är fin i stoppningen o är rak + att det är den enda sadeln som ponnyn inte fått ont av.

men det kanske var ett måndagsexemplar som funkar har dock bara sett den sadeln o inga andra av samma modell.

ÖoB är väl inte direkt kända för hög kvalite och hållbarhet.

Ne, hellre att man köper en liten ponnyputa eller liknande.

Om sadeln är bra för ponnyn eller inte låter jag vara osagt, men om man tittar på sitsen på sadeln så är den väldigt djup. Den kommer inte lära en nybörjare att sitta korrekt och känna hur det ska kännas. Pga det går den sadeln bort. En sadel ska göra det lätt för barnen att sitta rätt, så att de sitter så rätt de kan göra ifrån början.

Dom sadlarna är asbra min sköthäst har en sån och den är jätte bra =)=)=)

Sattsa på något bättre! Du kan säkert få en bra begagnad för nästan samma peng. Satsa på det istället!

Är det en gunghäst din brorsotter har? Om inte så tycker jag du ska köpa en riktig sadel.

Håller med!

Det känns som om vissa tror att bara för det är en shettis så behöver inte sadeln passas ut ordentligt, som man (de flesta?) gör på stora hästar. Shettisar är ju leksaker :crazy:

Det känns som om vissa tror att bara för det är en shettis så behöver inte sadeln passas ut ordentligt, som man (de flesta?) gör på stora hästar. Shettisar är ju leksaker

Jag har en sådan sadel till min shettis. Den fungerar bra tycker jag. Jag har en tunnare typ av shettis och 95 cm hög och sadeln passar bra. Jag har också pad under. Letade länge efter sadel till henne, men det finns inte så stort utbud av sdlar till lite mindre shettisar. Hade vanlig ponnyputa förut, men det var sämre tycker jag. Shettisar är definitivt inga leksaker. Vår går på dressyrträning för tränare en gång i veckan och sköter sig fint.

Nej köp den inte!Satsa på ngt bättre,tax ponny puta!

Har du stl. häst eller ponny till din schettis?

Bara det att sadeln finns i storlekarna häst och ponny ger varningssignaler.

Det känns som vissa tror att en sadel inte passar bara för att den är billig.

Det handlar inte om passform. En sadel måste ha jämna raka bossor med bra stoppning. Bommen måste också vara rak, sedan är det bra om lädret är hållbart. Det är inte många sadlar i den prisklassen som håller måttet.

Sedan om du tänker på hur många timmar det egentligen tar att bygga en sadel och därpå lägger till materialet skulle du tycka att det var lagom att ta 800-1000kr för den? Jag skulle vilja ha betydligt mkt mer betalt trots att det är en "skitsadel".

KL (eller nått)

jag skulle verkligen vilja se hur det går till när de tillverkar de här sadlarna, kan undra var de görs? nån som vet?

Hugger en knapp.

Som flera sagt så behöver det inte inte va fel på själva passformen, men det ska även va kvalité på stoppning, läder, och en sak som folk kanske lätt glömmer är bommen. I en så billig sadel är det ganska säkert ett väldiugt tunt järn i bommen, som kommer gå av efter kort tid och vilket folk kanske inte märker. Ingen personligt eller så mot nån, men alla kanske inte tänker på att kolla bommen ibland. Så satsa hellre på en begagnad märkessadel istället.

Kikat runt lite och ponnyputa är något hon har nu och vi gillar den inte alls. Barnet kan knappt sitta i den och den glider hejvilt.

Börjes och Hööks är ju inte så stora i priskillnaden mot den mot ÖoB så man undrar ju lite vart hur stor skillnad det är på dem egentligen?

Märkessadel. ponnyn är på gränsen till minishettis så det är svårt att hitta sadel överhuvudtaget.

Sen hur mycket ska man satsa? Vi pratar om en liten tjej som för närvarande rider ca 2 ggr i veckan och då blir ledd runt. Hon har precis börjat tycka det är kul att trava lite grann och häromdagen så stannade hon och styrde shettisen själv. :D

har kikat väldigt mycket på nätet efter begagnat men de kostar minst lika mycket som nytt så jag är skeptisk.

Tack för alla svar iallafall :)

Liknande trådar

Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
601
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
425
Senast: Freazer
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
242
Senast: sweep
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Svensk Politik 4
  • Sony hörsnäckor

Hund, Katt, Andra Djur