Ponnysto med problematik i rygg...

Domino_s

Trådstartare
Historia:

För ca 1 år sedan fick hon korsförlamning pga överutfodring (hinkavis med käk). Under tiden hon rehabiliterades lyckades hon bli skrämd och fick ett fult såg på framsidan av hasen VB... Detta tog lång tid att rehabilitera sej från och hon är endast sporadiskt riden sedan slutet av sommaren/början av hösten förra året...

Jag fick hem ponnyn för ca 6,5 vecka sedan. Började sätta igång den... Inga problem.. hon kändes pigg och glad och arbetsvillig.
Tyckte dock inte sadeln passade något vidare.. jag paddade upp den då ägaren (jag ska alltså bara rida igång ponnyn inför försäljning) inte var villig att införskaffa en ny... Hon visade dock aldrig något "agg" mot sadeln överhuvudtaget... Tyckte dock att det ändå inte var något som stämde.. hon kändes lite orkeslös i backar och även lite stel.

Jag ville kolla upp henne med en veterinär så en gårdsbesiktning gjordes efter 2,5 vecka efter det att jag fått hem henne, ua på allt, det enda han kunde anmärka på var att hon var ryggöm...

Tog ut equiterapeut som gick igenom henne på veterinärens ordination, första besöket avslöjade en spänd överlinje... eller ja, hela hästen hade ett muskelförsvar som inte var av denna värld... Jag massera emellan besök nr 1 och 2 och gav även magnesium. Vid besök nr 2 tyckte equiterapeut att ponnyn blivit 1000 ggr bättre och hon kunde vid behandling inte hitta något fel på henne. Vi fick klartecken att sätta igång henne.

Eftersom vi var sadellösa blev det promenader och någon enstaka kort barbackatur emellan besök 1 och 2... efter andra besöket endast promenader...

Jag började känna att tiden trots allt inte räcker till och fick klartecken av ägaren att lägga ut en annons på ponnyn... Detta gjordes och med hennes fina stam och meriter så blev jag totalt mejlbombad och nerringd...
Valde ut två som var erkänt duktiga ryttare för provridning... När första tjejen skulle prova var allt hyfsat lugnt till en början... dock verkade hon ngt uppjagad, hon ballade ut totalt och började backa, sidsteppa, studsa, skjuta rygg, bete sej som jag aldrig sett henne göra förr... (totalt överpigg trodde jag)
Tjej nr 2 hann knappt upp i sadeln innan hon ballade ur, skulle vända, sparkade upp mot magen (sadelgjorden) och visade stort obehag, skakade hela tiden på huvud, hals och kropp som att hon försökte skaka av sadel och ryttare... Lagom när jag sa att det var lika bra att hoppa av höll hon på att lägga sej ner...
Jag gick fram och kände på gjorden och frågade henne vad det gjorde ont någonstans, hon bet mot sadeln. När jag tog av den blev hon genast superlugn... Vi gjorde ett testa att sätta upp tjejen barbacka, hon lugnade sej till en början, men sen var det kört igen... hon ville sticka hem...

Annonsen på ponnyn är naturligtvis borttagen och enligt mej skall kliniktid bokas... Dock har vi ett litet problem, ägaren (ej spec hästkunnig) vill låta hennes dotter-dotter komma upp och rida hästen och se om hon klarar av det... Hon har fått för sej att det är ett förtroende problem och att ponnyn måste lita på ryttaren.. Detta tror jag inte ett dugg på... jag anser att något är fel...
Så hon vill alltså avvakta... Detta anser jag är djurplågeri...
Ponnyn har tidigare testat ryttarna genom att backa och även stegra... När man tittat på filmen från när hon reds innan skadorna går hon med huvudet högt och noll ryggverksamhet... Rycker ständigt i tygel och slår med huvudet från sida till sida... redan där ringer varningsklockorna...

Så, ni som orkat läsa allting... Vad tror ni? Vad kan vara fel?

Mvh Domino_s
 
Sv: Ponnysto med problematik i rygg...

Med de symptomen/beteendet så skulle en ryggröntgen vara prio ett kan jag tycka.

Stackars lilla hästen som på alla sätt den kan försöker visa att nåt är helt galet fel. Hoppas att ägaren kommer till sans.
 
Sv: Ponnysto med problematik i rygg...

Med de symptomen/beteendet så skulle en ryggröntgen vara prio ett kan jag tycka.

Stackars lilla hästen som på alla sätt den kan försöker visa att nåt är helt galet fel. Hoppas att ägaren kommer till sans.

Det är jag inte en sekund sen med att hålla med om... Hela hennes beteende skriker "jag har ont"... I hagen ser hon nöjd och glad ut och verkar som vanligt, men detta är en lite fighter och kan säkert gå och dölja en hel massa...:crazy:

Jag har ialla fall bokat kliniktid till den 1 Juni kl. 9.30 på Mantorp...
Meddelade ägaren och det fick vara okej.. vidarebefodrade bara vad veterinären sa till mej när jag ringde och bokade... "Ansträng henne absolut inte och håll stenkoll på henne"...

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 043
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 285
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 724
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 151
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp