ponnystorlek1-5 år

S

stall lyckered

Hej ni som har ponnyunghästar.
Hur mkt har era hästar växt efter de fyllt ett år. har själv en lite korsningshingst. Hans mamma är en b-ponny och pappan en maxad d-ponny men själv är han nu vid ett års ålder bara 110 cm. Ni som haft ungponnysar, hur mkt har dom växt år två och tre osv:
mvh Eva :banana:
 
Sv: ponnystorlek1-5 år

Nuvarande lilla dam var ca 130 som tvååring (på våren), i år är hon ca 136, tror att hon kommer att landa på maxad C. Lilla welshen var när vi köpte honom som treåring 121 cm, han är slutmätt 123,5 cm. En vild gissning på din så blir det en B strax över 120.
 
Sv: ponnystorlek1-5 år

Det gissar jag med. Han har inte växt mer än ca3-5 cm sedan han var 9 månader. Hon som sålde honom trodde han skulle bli maxad C , men tji fick vi ser det ut som.
 
Sv: ponnystorlek1-5 år

Vi har en hemma i stallet, som är korsning där mamman är liten C och pappan är liten B, den avkomman är nu 2 år och 130 cm hög(dryga).

Så hon blir stor.
 
Sv: ponnystorlek1-5 år

Mina ett åringar som är ridponnyer är runt 140 blir maxade D!
Jag har en 4 åring som var 146 som ettåring han är nu 150,5 som 4 åringar och växer förmodligen inte mer!
 
Sv: ponnystorlek1-5 år

Din som är 2 år hur stor var den när den var 1 år?
mvh Eva
 
Sv: ponnystorlek1-5 år

En av mina hästar är liknande korsning som din. Mamman är en B-ponny (russ) och pappan en maxad D-ponny (arab/connermara korsning). Han var vid ett år ungefär 115 cm och nu som 5-åring är han strax över 140 cm (skulle gissa 141-142 cm). Så ge inte upp hoppet ännu :)
 
Sv: ponnystorlek1-5 år

Jag har två stycken hemma,
Ponny nr 1, 128 cm som 1 åring, 138 cm som 2 åring, diff 10 cm.
Ponny nr 2, 132 cm som 1 åring, 137 cm som 2 åring, diff 5 cm.

Lite egen observation, är att dom som är föl från förstföderskor kommer igång sent med växandet och växer under en längre period istället, dvs dom tar lite fler år på sig att nå fullvuxen höjd.

Exempelvis ponny nr 1 där är mamman förstföderska.
 
Sv: ponnystorlek1-5 år

Min ponny var runt 126 när hon var 1år så hon var lika hög som sin mamma. Nu, 4 år senare är hon runt 140. Hennes mamma var som sagt 126 o hennes pappa är runt 147. Vi tippade på att hon skulle faktiskt bli runt 140..kanske lite under
 
Sv: ponnystorlek1-5 år

Låter bra det. VÅr 2 åring är idag runt 135 och var som 1 åring 125 hoppas på att hon ska bli D.
Pappan 129 mamman 148 så jag hoppas på lite höjd
 
Sv: ponnystorlek1-5 år

hmmm min ett årshingst är 141cm (e Leyeswick Dai welshcob u.ridponnysto 145cm), hans två-åriga helsyster är 146cm.....
Antingen ger Leyeswick Dai stort eller så har vi väl varit för frikostiga med maten....
(ett treårssto e. Leyeswick Dai u arabsto 146cm är nu 154cm...)
Så där försvann drömmen om D-ponnier med welshblod..:banana: :banana: :banana: :banana:
 
Sv: ponnystorlek1-5 år

min lille kille skulle få hur mkt mat som helst om det bara hade hjälpt. tänk vad lätt det hade varit om man kunde beställa storlek via fodret. Jag vill ha en säck med d-ponny foder. önskedrömmar.
kram eva :idea:
 
Sv: ponnystorlek1-5 år

Mina två connemaror är nu som 1åringar 138 cm
(mamman till hingsten 140 och pappan 145)
(mamman till stoet 150 och pappan 146)
Hoppas det blir två maxade D-ponner
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Andromedae
·
Utrustning Hej! Jag är på jakt efter säkerhetsvästar till mina barn, och har letat igenom gamla trådar på ämnet men förstått av dessa att utbudet...
Svar
6
· Visningar
807
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
921
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp