Bukefalos 28 år!

Populära ridsportsmärken

Sv: Populära ridsportsmärken

Ofta så måste ju plånboken styra. Att man kan kompromissa lite med hållbarhet, design, och vad man egentligen vill ha. Köpa fullt funktionsdugligt men som håller lite lägre kvalitet och är billigare är väl inte ovanligt?

Kanske kanske inte, ser jag mig omkring bland alla jag känner som har häst så har alla sjukt mkt onödig utrustning.
Skulle de bara köpa det som dem behöver så skulle dem alla gånger ha råd att köpa det dem verkligen vill ha istället för 10 uppsättningar av skräp.
Det är inte ovanligt att folk har t ex både 30 och 40 schabrak till 1 häst, det får dem ju liksom 10 svindyra märkesschabrak för.
Å ingen behöver fler än 10 schabrak till 1 häst.
Samma med träns, benlindor, benskydd osv osv osv.

Så i mina ögon handlar det mer om prioriteringar och hur man använder sina pengar än att de regelrätt inte har råd.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Det är DIN värdering, tänk på det. Det är DU som gör människan bakom märket till snobb eller "förlängare"!

Det är en ganska vanlig uppfattning bland icke-hästfolk att folk som sysslar med hästar är snobbiga överklasstyper. För mig är det en rätt tråkig syn som jag gärna vill förändra. Andra gör som dom vill.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Kanske kanske inte, ser jag mig omkring bland alla jag känner som har häst så har alla sjukt mkt onödig utrustning.
Skulle de bara köpa det som dem behöver så skulle dem alla gånger ha råd att köpa det dem verkligen vill ha istället för 10 uppsättningar av skräp.
Det är inte ovanligt att folk har t ex både 30 och 40 schabrak till 1 häst, det får dem ju liksom 10 svindyra märkesschabrak för.
Å ingen behöver fler än 10 schabrak till 1 häst.
Samma med träns, benlindor, benskydd osv osv osv.

Så i mina ögon handlar det mer om prioriteringar och hur man använder sina pengar än att de regelrätt inte har råd.

Håller helt med! Sen jag gick upp på storhäst sa jag till mig själv att bara köpa det jag verkligen ville ha och inte billigt skräp. Så jag tillhör den gruppen som har 10-15 svindyra schabrak och 3 svindyra träns osv. Jag har inte massor men jag har saker som jag älskar och jag behöver inte fler saker än det jag har!
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Lånar knappen. Jag är lite allergisk mot snobbism och märkeshysteri och väljer bara saker utifrån funktion och kvalitet. (För mig signalerar detta lite "penisförlängning" typ, eller motsvarigheten till det :D)
Det är en ganska vanlig uppfattning bland icke-hästfolk att folk som sysslar med hästar är snobbiga överklasstyper. För mig är det en rätt tråkig syn som jag gärna vill förändra. Andra gör som dom vill.

Det där går inte ihop för mig, för hur ofta ser icke hästfolk vad hästfolk klär sig i och vad som är märkesgrejer och inte?

Icke hästfolk ser ju inte skillnad på ett par marinblå hööksridbyxor eller ett par marinblå pikeur ridbyxor?

Eller reagerar dem på att en del försöker se hela, rena och fräscha ut?

Personligen föredrar jag helt, rent och fräscht före alla sunkiga hästar och ryttare.
Jag föredrar iof alltid helt rent och fräscht oavsett vad det gäller så jag är väl alltid en snobb?
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Några bilder:

Täcken? Bucas och HW







Schabrak? equiline octagon, back on track och eskadron cotton ligger bäst.





Stigläder? Prestige, GG



Sadelpaddar? Mattes, acavallo



Träns? Har inte hittat det perfekta ännu. Hästen trivs på sitt micklem och jag gillar passformen, men är missnöjd med läderkvaliteten.

 
Sv: Populära ridsportsmärken

Kan ni inte lägga in några fina bilder på era favoriter :d

Inte så bra bilder men något iaf :)

Träns: Stübben
Sadel: Cliff Barnsby
Schabrak: Equiline
Sadelgjord: ELT
Benskydd: Eskadron
Ridbyxor: Euro-star
Jacka: Haglöfs
Ridstövlar: Sarm Hippique
Ridhjälm: Mips/BoT
250151_10152775557295223_1200251934_n.jpg


Weatherbeeta täcke
563134_10153286097855223_718425552_n.jpg


Träns: Cavallo
Förbygel: Dyon
Sadel: Morris&Nolan
Sadelgjord:ELT
Stigbyglar Sprenger Bow Balance
Benskydd + boots: Dalmar
Hjälm: Mips/BoT
Säkerhetsväst: Airowear Outlyne
Tröja: Vet inte
Ridbyxor: Euro-star
Stövlar: Sarm Hippique
376963_10152817341485223_1853767599_n.jpg


Träns: Dyón English Collection
1508632_10153694914155223_1808702712_n.jpg


Träns: Rambo Micklem Competition
1656126_10153765252380223_640720931_n.jpg
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Det där går inte ihop för mig, för hur ofta ser icke hästfolk vad hästfolk klär sig i och vad som är märkesgrejer och inte?

Icke hästfolk ser ju inte skillnad på ett par marinblå hööksridbyxor eller ett par marinblå pikeur ridbyxor?

Eller reagerar dem på att en del försöker se hela, rena och fräscha ut?

Personligen föredrar jag helt, rent och fräscht före alla sunkiga hästar och ryttare.
Jag föredrar iof alltid helt rent och fräscht oavsett vad det gäller så jag är väl alltid en snobb?

Men då ska jag förklara. Den märkes- och prylhets som skapas inom en viss kultur eller en viss sport gör att många eftersträvar att hålla en sådan standard, särskilt de som gärna visar upp sig, tävlar mm (Jag antar helt kallt att de som inte har andra ambitioner än skogsridning och tränar hemmavid inte känner ett intensivt behov av att köpa ett till Schockemölleschabrak). Det kräver en viss ekonomisk klass att kunna upprätthålla. Det blir ju så då att många av de som syns; visar upp sig där där oinvigda kommer i kontakt med hästsport; i media, tidningar mm, då uppvisar just denna sida, vilket spär på denna fördom ännu mer. Varför tror du att ridsport anses vara en lyxsport, som mest överklassmänniskor håller på med?
Men sen är det väl så att överklassmänniskor inte inser att de är överklassmänniskor. De gillar inte epitetet, men åtnjuter gärna privilegierna.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Och hel och ren och fräsch kan man då verkligen vara utan att köpa svindyra schabrak. Jösses.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Och hel och ren och fräsch kan man då verkligen vara utan att köpa svindyra schabrak. Jösses.

Absolut kan man det, jag har aldrig hävdat något annat heller.
Själv äger jag inte ett endaste svindyrt schabrak.
Å jag anser mig vara hel ren och fräsch i stallet.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Men då ska jag förklara. Den märkes- och prylhets som skapas inom en viss kultur eller en viss sport gör att många eftersträvar att hålla en sådan standard, särskilt de som gärna visar upp sig, tävlar mm (Jag antar helt kallt att de som inte har andra ambitioner än skogsridning och tränar hemmavid inte känner ett intensivt behov av att köpa ett till Schockemölleschabrak). Det kräver en viss ekonomisk klass att kunna upprätthålla. Det blir ju så då att många av de som syns; visar upp sig där där oinvigda kommer i kontakt med hästsport; i media, tidningar mm, då uppvisar just denna sida, vilket spär på denna fördom ännu mer. Varför tror du att ridsport anses vara en lyxsport, som mest överklassmänniskor håller på med?
Men sen är det väl så att överklassmänniskor inte inser att de är överklassmänniskor. De gillar inte epitetet, men åtnjuter gärna privilegierna.

Men hästsport är en lyxsport. Hästar är dyra på alla sätt oavsett om du lufsar i skogen eller tävlar även om man till viss del kan hålla prislappen nere eller göra det hur dyrt som helst.
Även om man har hästen hemma kostar den dyra pengar även om en del inte fattar det.
Även om man tar hö själv så är inte höt gratis tex.
Varför skulle jag inte köpa ett schabrak från Schockemöhle bara för att jag oftast rider ut och tränar på hemmaplan?
Det handlar inte om märket, det handlar om kvalité och passform.
Kvalité och passform vill jag ha oavsett om jag syns eller ej.
Schockemöhle schabraket kostar ofta 400kr och sitter bra och håller bra, ett från hööks kostar nästan 300kr och ligger dåligt som tusan. Så jag tycker det är värt den där extra hundringen.
Inte tusan vill jag att schabraket halkar ned på manken och nöter och är obekvämt för hästen bara för att jag rider i skogen? O_o
Sen är jag dessutom snål och därför köper ridbyxor från tex Euro-Star och Pikeur för närmare 2000kr paret eftersom ett par på Hööks kostar lätt 800spänn men är trasiga och redo för soptunnan efter 6 månader medan "märkes" byxorna håller i flera år.
 
Senast ändrad:
Sv: Populära ridsportsmärken

Alltså, det kan ju inte vara så bra grejjer ni köper då ni måste köpa nytt hela tiden :devil:
Jag köper sällan nya hästsaker och de jag har kommer nog överleva mig.. Om de sköts.. Haha!

:devil:
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Jag diskuterar inte att det kostar att ha häst (fast de billigaste hästlösningarna är faktiskt inte mycket dyrare än de flesta andra "vanliga" sporter). Utan hur mycket skryt som ska till. Och varför. Jag tycker som du att det är bättre att köpa kvalitet än kvantitet, men det är inte alltid så att de dyrare märkena automatiskt är bättre: utan den funktion de fyller är - skryt. Skryt inför andra hästmänniskor, som skapar pryl och märkeshets. Alla ska försöka bräcka varann i hur dyrt man kan handla.
(Många gånger ser man folk i svindyra grejer som verkligen hade behövt lagt de pengarna på ridlektioner istället.) När utsidan blir viktigare än insidan, då går något vitalt i sporten förlorat. Men det är min alldeles egna subjektiva åsikt och du behöver inte hålla med.
(Och argumentet hel och ren och fräsch var det du som tog upp.)
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Jag diskuterar inte att det kostar att ha häst (fast de billigaste hästlösningarna är faktiskt inte mycket dyrare än de flesta andra "vanliga" sporter). Utan hur mycket skryt som ska till. Och varför. Jag tycker som du att det är bättre att köpa kvalitet än kvantitet, men det är inte alltid så att de dyrare märkena automatiskt är bättre: utan den funktion de fyller är - skryt. Skryt inför andra hästmänniskor, som skapar pryl och märkeshets. Alla ska försöka bräcka varann i hur dyrt man kan handla.
(Många gånger ser man folk i svindyra grejer som verkligen hade behövt lagt de pengarna på ridlektioner istället.) När utsidan blir viktigare än insidan, då går något vitalt i sporten förlorat. Men det är min alldeles egna subjektiva åsikt och du behöver inte hålla med.
(Och argumentet hel och ren och fräsch var det du som tog upp.)

Fast fortfarande så vet ju inte icke hästmänniskor vad som är märkesgrejer och inte å inte vet dem vad det kostar heller.
Så jag undrar fortfarande hur dem kan anse att det är en lyxsport för att de ser att proffsryttarna som syns i tidningen har märkesgrejer?

Anser icke hästfolk att man är en snobb för att man har hela rena och fräscha kläder/utrustning?
Eftersom de omöjligt kan veta vad det kostar utan att vara insatta.

Annars håller jag med dig, utsidan ska inte vara viktigare än insidan och många skull behöva lägga pengarna på träningar istället för onödig utrustning.
Men så är det ju tyvärr inom de flesta sporter.
Man ska ha rätt fotbollsskor, rätt cykel, rätt träningskläder osv osv...
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Schabrak? BR, Equi Theme, Hansbo (de gamla), Equiline Yearling
Benskydd? Eskadron Ludger Beerbaum-troligen de bästa skydden ever
Sadel? Childeric:love:, Amerigo, Prestige, Jaguar. Finns mycket som är bra, viktigast är ändå passformen
Sadelgjord? Samma som sadelmärkena
Träns? GlenGordon är min budgetfavorit. Annars är OS underbara
Kandar? Samma som tränsen
Bett? Sprenger! Helt outstanding
Grimmor? Eskadron
Täcken? Bucas passar mina perfekt. Gillar även vissa ab Hööks täcken
Ridbyxor? Pikeur! En klass för sig själva
Ridstövlar? Har Hööksstövlar till vardags och ett par italienare i lack till tävling som var sjukt prisvärda. Annars är Cavallo mitt govna svar, hade mina gamla i 12 år.
Ridhjälm? Charles Owen
Tävlingskläder? Animo, Pikeur
Övriga ridkläder? Pikeur, Hööks, H&M, Spooks
Sadelpaddar? Mattes
Stigbyglar? Sprenger
Stigläder? Lippo är otroligt prisvärda, annars Prestige

Favorit tävlingsoutfit:
1231192_10201288474165781_2075202023_n.jpg


Vardagsoutfit:
998088_10201099737247476_462151448_n.jpg


Programridning
1385961_10201506938067242_1999427564_n.jpg


Vinteroutfit
602344_4429080257043_624600383_n.jpg


När vi tar oss över hinder
484529_4004982454863_1088191862_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Populära ridsportsmärken

Alltså, det kan ju inte vara så bra grejjer ni köper då ni måste köpa nytt hela tiden :devil:
Jag köper sällan nya hästsaker och de jag har kommer nog överleva mig.. Om de sköts.. Haha!

:devil:

Ursäkta dig?!
Jag köper nya saker av kvalitet av två huvudsakliga anledningar:
1. Jag kan.
2. Jag vill.
Vad du gör med dina saker struntar jag blankt i, tacksam om du gör detsamma med mig. Du vet NOLL om hur jag sköter mina saker. Skärp dig!!

Med vänlig hälsning, OFANTLIGT trött på att bli påhoppad för att jag har råd att köpa precis de sakerna jag vill utan att göra avkall på annat.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Jag skiter i mode rent så att jag måste ha det nyaste osv. Sen kan det ju naturligtvis vara så att jag får upp ögonen för en sak eller ett märke pga att det är mode just då.

Skiter komplett i om något är dressyrigt eller hoppigt - passar det vad jag söker så köper jag det. Jag håller mig gärna till de jag vet att jag får kvalitet, god passform osv oavsett om det är dyrt eller billigt.
Köper ytterst sällan bara för att köpa, utan jag köper det jag vet är bra/märkt är bra och sen köper jag inte nytt förrän det behövs. Har t ex inte 5 olika träns osv.

Schabrak?
Still looking

Benskydd?
Professionals Choice SMB Elite

Sadel?
Beror helt på häst vad det blir. Jag trivs bra med Crowns sadlar dock, de passar hur jag är byggd för det mesta. Har just nu en bomlös av engelsk typ jag är kär i

Sadelgjord?
Beror på hästen, men jag är ganska kinkig med läderkvaliten

Träns?
Har ett från FSS som jag betalade - för mig i sammanhanget - sjukt mkt pengar för men bara älskar. Kinkig med läderkvalitet

Kandar?
Bett?
Beror på hästen

Grimmor?
Inga eg åsikter, det som passar hästen och är mjukt och trevligt. Kinkig med läderkvalitet.

Täcken?
Köper bara Horseware, ffa Amigo

Ridbyxor?
Still looking, har två par av en Horkamodell som utgått men hittar ingen värdig efterträdare. Gillade Eurostars gamla men är inte sams med de nya

Ridstövlar?
Lite att välja på, korta smala ben. Är inne på mitt andra par Rectiligne tampa dock

Ridhjälm?
Det som passar mitt huvud

När det gäller stigbyglar, tyglar, paddar etc så är det ju lite samma svar som på mycket annat. Det som dels passar mig, och dels fyller syftet. Söker jag säkerhetsstigbyglar går ju syftet före design, söker jag pad samma sak. Kan jag få både och tackar jag inte nej, men..
 
Sv: Populära ridsportsmärken

jag har inte flera uppsättningar av varje grej till min häst, men jag har inte råd att köpa allt i just den modell och märke som jag vill ha ändå. Det får ofta bli något funktionsdugligt, men jag kanske hellre velat ha ngt annat om jag hade råd.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Alltså, det kan ju inte vara så bra grejjer ni köper då ni måste köpa nytt hela tiden :devil:
Jag köper sällan nya hästsaker och de jag har kommer nog överleva mig.. Om de sköts.. Haha!

:devil:

Fast det där har ju ingenting med saken att göra.
De allra flesta jag känner köper nytt för att de vill och kan inte för att dem behöver.

Jag själv byter också utrustning med jämna mellanrum, främst för att jag tröttnat och vill ha något nytt. Inte för att det på något sätt inte är funktionsdugligt.

Dock ser jag till att sälja det jag inte längre vill ha, jag hatar att ha ett överskott på prylar jag inte behöver.
 
Sv: Populära ridsportsmärken

Fast fortfarande så vet ju inte icke hästmänniskor vad som är märkesgrejer och inte å inte vet dem vad det kostar heller.
Så jag undrar fortfarande hur dem kan anse att det är en lyxsport för att de ser att proffsryttarna som syns i tidningen har märkesgrejer?

Anser icke hästfolk att man är en snobb för att man har hela rena och fräscha kläder/utrustning?
Eftersom de omöjligt kan veta vad det kostar utan att vara insatta.

Annars håller jag med dig, utsidan ska inte vara viktigare än insidan och många skull behöva lägga pengarna på träningar istället för onödig utrustning.
Men så är det ju tyvärr inom de flesta sporter.
Man ska ha rätt fotbollsskor, rätt cykel, rätt träningskläder osv osv...

Jag menar att det skapar en kultur av prylhets som bara en viss grupp har råd att upprätthålla. Den kulturen luktar illa. Och den känns, märks och syns. De enda som inte märker det är nog de som tillhör den klubben. Tänk alla som närmar sig sporten: De som börjar rida, de som känner nån som rider och följer med, osv. För min del så gillar jag idén om hästsport som folksport, och skulle gärna vilja att hästsport blev lika accepterat som en publikvänlig och inbjudande sport som alla andra sporter. Och det är ju uppenbart att så inte är fallet. Något menar jag, har bidragit till denna bild. Ja, du har rätt i att det ska vara rätt grejer i andra sporten också. Men det är en annan slags prylhets där det är funktionalitet som betonas. De bästa skorna är de med de bästa dobbarna (till exempel), inte de dyraste med mycket swarowski-kristaller. ;) Jag tror du fattar vad jag menar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp