Bukefalos 28 år!

Populärt att låta sin häst ätas av lejon

Intresset för att donera sina hästar till rovdjursföda på Köpenhamns Zoo är stort. Så stort att en väntelista fått upprättas – och väntetiden går upp till sex månader.
– Så hästkött utgör en väsentlig del av kosten, säger Jacob Munkholm Hoeck, pressansvarig vid Köpenhamns zoo, till TV2. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
https://www.expressen.se/kvallsposten/populart-att-lata-sin-hast-atas-av-lejon/
 
Tycker det är jätte bra att köttet används, skulle kunna tänka mig att ge min häst till det.:):up:
Undrar om hästarna behöver vara "rena"? Då skulle det nog inte bli så många hästar som alla behandlas idag. :cautious:
 
Köttet måste hålla en viss kvalité, ja. T.ex. inga mediciner eller liknande som kan göra djuren sjuka.

Jag har jobbat på djurpark också och tydligen reagerar folk/besökarna väldigt, väldigt starkt om djurkropparna har huvudet kvar vid fodring vs om man tar bort huvudet innan man ger det. Då är det nästan inga reaktioner alls. Lite intressant.
 
Jag skulle garanterat åka till en djurpark om det fanns någon på genomfört avstånd och hästen var så pass att den kunde transporteras dit.

Jag gillar tanken på berikning och kan jag bidraga till att djur får utlopp för sina behov och beteenden så blir jag skitglad.
 
Den optimala berikningen vore väl att djuren fick jaga sina byten själva, men kritiken som skulle följa av det... Vojne!
Att slita isär en kropp är ju också berikning, men de får ju otroligt lite utlopp för sina jaktinstinkter. Bättre än ingenting dock.

Nä, det skulle t.o.m jag ha svårt för i hägn; att släppa in ett sällskapsdjur och se det jagas. Känns inte speciellt rättvist, varken för lejonen eller hästen. :cautious:

Tror dock de jagar lite harar och sådant på dagarna. Sedan har jag för mig att de tillgodoser även jakten men givetvis på konstlat sätt.
 
Nä, det skulle t.o.m jag ha svårt för i hägn; att släppa in ett sällskapsdjur och se det jagas. Känns inte speciellt rättvist, varken för lejonen eller hästen. :cautious:

Tror dock de jagar lite harar och sådant på dagarna. Sedan har jag för mig att de tillgodoser även jakten men givetvis på konstlat sätt.
Hänger upp dött djur i tråd för lejon tex tror jag jag sett i någon tidning. Så de måste samarbeta för att hålla ned det.
 
Nä, det skulle t.o.m jag ha svårt för i hägn; att släppa in ett sällskapsdjur och se det jagas. Känns inte speciellt rättvist, varken för lejonen eller hästen. :cautious:

Tror dock de jagar lite harar och sådant på dagarna. Sedan har jag för mig att de tillgodoser även jakten men givetvis på konstlat sätt.

Ptja, vad är skillnaden när en häst jagas jämfört med en hare? Förutom att hästen är ett sällskapsdjur då :)
 
Den optimala berikningen vore väl att djuren fick jaga sina byten själva, men kritiken som skulle följa av det... Vojne!
Att slita isär en kropp är ju också berikning, men de får ju otroligt lite utlopp för sina jaktinstinkter. Bättre än ingenting dock.
Självklart är det så, men jakt kräver enorma ytor också. Men du som håller på mycket med hund (och även jakt väl?) är väl insatt i hur man kan stimulera behovet på andra sätt än just regelrätt jakt :)

Så gott som alla/iaf de flesta djurparker jobbar väldigt mycket med att miljöberika och just utfodringen är en av de "lättaste" momenten.
Att hänga upp köttstycken med vajrar är väldigt enkelt och sker ofta (finns olika slags knep där, antingen vajrar som bara sitter still uppe i ett träd, eller så kan det göra motstånd, vara elastiskt osv. man kan även fiska med en köttbit hos b.la lodjur). Sen olika delar av kött/ben att gnaga på, gömma mat, doftberika med olika lukter och blod osv. Björnar har jag miljöberikat med yoghurt på träd (gott att slicka i sig :p), gömma frukt i olika hålor, hänga upp sly, lägga in kartonger med någon köttbit i, frukt i vattenhålan (så att de måste bada för att få tag i det) osv. Finns jättemycket man kan hitta på, bara man är kreativ. Och sån miljöberikning sker varje dag. :)
 
Självklart är det så, men jakt kräver enorma ytor också. Men du som håller på mycket med hund (och även jakt väl?) är väl insatt i hur man kan stimulera behovet på andra sätt än just regelrätt jakt :)

Så gott som alla/iaf de flesta djurparker jobbar väldigt mycket med att miljöberika och just utfodringen är en av de "lättaste" momenten.
Att hänga upp köttstycken med vajrar är väldigt enkelt och sker ofta (finns olika slags knep där, antingen vajrar som bara sitter still uppe i ett träd, eller så kan det göra motstånd, vara elastiskt osv. man kan även fiska med en köttbit hos b.la lodjur). Sen olika delar av kött/ben att gnaga på, gömma mat, doftberika med olika lukter och blod osv. Björnar har jag miljöberikat med yoghurt på träd (gott att slicka i sig :p), gömma frukt i olika hålor, hänga upp sly, lägga in kartonger med någon köttbit i, frukt i vattenhålan (så att de måste bada för att få tag i det) osv. Finns jättemycket man kan hitta på, bara man är kreativ. Och sån miljöberikning sker varje dag. :)

Ja, visst är det så - jag förstår att det inte är genomförbart :)
Kanske just för att jag själv jagar aktivt med hund, så vet jag också att själva förföljelsen och jakten är svår - om inte omöjlig - att ersätta eller byta mot något likvärdigt. Det är ju så många parametrar i själva jakten - att hitta slagen, följa spåret, förfölja viltet osv. Säkert ännu fler för ett lejon, eftersom de ju inte har samma jaktsätt som våra jakthundar. Våra jakthundar varken smyger ju på eller dödar sina byten.
Mina hundar springer 3-4 mil framför kickbiken varje vecka, spårar, apporterar, letar godis, tränar på balansboll, "vaktar gården" från hundgårdarna osv osv - och ändå är de aldrig så nöjda som när de fått jaga, även om de bara varit lösa ett par timmar.

Däremot är jag övertygad om att djurparkerna gör så mycket det bara går för att berika djuren :up: Att ha möjlighet att låta dem jaga känns ändå som den optimala berikningen, och så klart även den svåraste (omöjliga) att få till.
 
Har för mig att det var att folk inte tålde att se att det var hästar som åts?

Ja så kan det ju vara. Undrar om de människorna äter kött själva …

Man kan ju inte äta lille Brunte :cry: Det vore ju barbariskt. Dessutom är det bättre att köpa köttet i frysen på Ica. Det kommer ju direkt från fabriken :banghead: inget djur har behövt dö :angel:

Öh... nej.
det var pga vissa arbetsmiljöförhållanden.

mvh/fd anställd.

Tack @mackan

Som vanligt dras en massa växlar på ”de andra” som är dumma i huvudet och tror att deras kött inte kommer från djur som levt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp