Bukefalos 28 år!

Populärt att låta sin häst ätas av lejon

Intresset för att donera sina hästar till rovdjursföda på Köpenhamns Zoo är stort. Så stort att en väntelista fått upprättas – och väntetiden går upp till sex månader.
– Så hästkött utgör en väsentlig del av kosten, säger Jacob Munkholm Hoeck, pressansvarig vid Köpenhamns zoo, till TV2. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
https://www.expressen.se/kvallsposten/populart-att-lata-sin-hast-atas-av-lejon/
 
Den optimala berikningen vore väl att djuren fick jaga sina byten själva, men kritiken som skulle följa av det... Vojne!
Att slita isär en kropp är ju också berikning, men de får ju otroligt lite utlopp för sina jaktinstinkter. Bättre än ingenting dock.
Skulle du släppa in dina hundar för att berika lejonen också? ;)
 
Fast varför säger du då Vojne? :confused:

Med tanke på att folk inte klarar av att se en häst bli uppäten så länge huvudet sitter kvar på kroppen, så är väl inte slutsatsen att en häst som blir jagad av ett lejon skulle gett ännu större reaktioner särskilt långt bort? Därav ett vojne, när jag tänkte på folks reaktioner i en sådan situation. Dvs, ramaskriet som skulle uppstå.
 
@AraSlei I sverige är det förbjudet enligt lag att mata djur i fångenskap med levande föda, undantaget i vissa fall ormar, reptiler, fiskar.
Det förbudet grundar sig ur ett etiskt perspektiv i kombination med vårt starka djurskydd.

Vill man hitta fel med det eller moralisera över att det handlar om pippligt folk, så vet jag inte riktigt hur man tänker.
På Kinesiska djurparker kunde man tills iallfall bara några år sen, köpa kycklingar, kor etc om man ville mata tigrarna, och då betalade man för dem och personal släppte ut dem till tigrarna för att dödas inför publik.
 
@AraSlei I sverige är det förbjudet enligt lag att mata djur i fångenskap med levande föda, undantaget ormar och reptiler.
Det förbudet grundar sig ur ett etiskt perspektiv i kombination med vårt djurskydd.

Vill man hitta fel med det eller moralisera över att det handlar om pippligt folk, så vet jag inte riktigt hur man tänker.
På Kinesiska djurparker kunde man tills iallfall bara några år sen, köpa kycklingar, kor etc om man ville mata tigrarna, och då betalade man för dem och personal släppte ut dem till tigrarna för att dödas inför publik.

Ur lejonens synpunkt så vet jag inte om det är särskilt etiskt, även om det ur bytesdjurens synpunkt naturligtvis är det.
Så det beror väl lite på hur man ser det.

Nåväl, det var bara en allmän spinoff på vad den optimala berikningen för lejon hade kunnat vara - inte att jag tycker att det är så det borde vara.
 
Med tanke på att folk inte klarar av att se en häst bli uppäten så länge huvudet sitter kvar på kroppen, så är väl inte slutsatsen att en häst som blir jagad av ett lejon skulle gett ännu större reaktioner särskilt långt bort? Därav ett vojne, när jag tänkte på folks reaktioner i en sådan situation. Dvs, ramaskriet som skulle uppstå.
Ja, det var så jag tolkade dig. Men om du inte kan tänka dig att släppa in dina hundar - eller häst - till lejonen så borde du inte kalla folks förmodade reaktion som ramaskri? Använder man ordet ramaskri brukar man ju mena att reaktionen är överdriven, obefogad.
 
Tycker du det är konstigt då? Jag känner tyvärr flera som resonerar på det sättet. Det får inte pratas om att djur blir mat. Gud nåde dej om du råkar nämna så ett barnen hör.
Men det skrev du ju inte. Du skrev ”Dessutom är det bättre att köpa köttet i frysen på Ica. Det kommer ju direkt från fabriken :banghead: inget djur har behövt dö :angel:” - som om andra var dumma i huvudet.

Vad gäller barn så tycker jag att det är upp till föräldrarna att avgöra i vilken takt de ska få kunskap om livsmedelsproduktion.
 
Apropå att inte alla vet var kött kommer ifrån så har jag en från min kusin.

Jag, min mamma och kusin var ute och hämtade olika grönsaker till middagen när min kusin utbrister "Var växer köttbullarna",
Kusinen visste att det skulle bli köttbullar till maten.
Kusinen var runt 9 eller 10 år vid tillfället.
 
Men det skrev du ju inte. Du skrev ”Dessutom är det bättre att köpa köttet i frysen på Ica. Det kommer ju direkt från fabriken :banghead: inget djur har behövt dö :angel:” - som om andra var dumma i huvudet.

Vad gäller barn så tycker jag att det är upp till föräldrarna att avgöra i vilken takt de ska få kunskap om livsmedelsproduktion.
Nä folk verkar ju ha begripit ändå.
 
Som vanligt dras en massa växlar på ”de andra” som är dumma i huvudet och tror att deras kött inte kommer från djur som levt.

Mitt kött gör inte det :laugh::laugh:

Nej men jag har extremt svårt att äta kött där det syns att det är ett djur. Kan inte äta ett rådjur som mannen hängt upp i garaget eller i kylen därinne och jag råkar se det, det går inte! :eek:
 
Ja, det var så jag tolkade dig. Men om du inte kan tänka dig att släppa in dina hundar - eller häst - till lejonen så borde du inte kalla folks förmodade reaktion som ramaskri? Använder man ordet ramaskri brukar man ju mena att reaktionen är överdriven, obefogad.

Nej, jag skulle inte kunna tänka mig att släppa in mina egna djur, tycker du verkligen det är konstigt? :confused: Jag släpper inte mina hundar i vargområden heller, även om jag tycker det är helt okej att vargar tar älg och rådjur.

Att rovdjur jagar och dödar djur är ju trots allt naturligt. När älgar blir jagade och dödade av varg är det jättebra eftersom det håller älgstammen nere, om en gammal häst som ska avlivas blir jagad och dödad av ett lejon skulle det bli ramaskri eftersom verkligheten kommer obehagligt nära. Det blir lite dubbelt ibland, och det var det jag ironiserade över. Helt ok att lejonen jagar harar i sin inhägnad, tycker ju @Efwa t ex.

Sedan är det så klart inte ett alternativ att föda dem med levande djur i djurpark oavsett, eftersom det är i en inhägnad, bytesdjuret har ingen chans att komma undan, lejonen kanske inte ens vet hur de ska döda pga aldrig fått erfarenhet och tusen andra anledningar.
 
@mandalaki Nu skrev jag att jag hade för mig att det berodde på att folk inte gillade att se att det var en häst de åt, jag la ingen värdering i det. Jag skulle inte gilla att titta på medan min egen häst blir uppäten men jag vill inte heller se en häst malas ner för att rötas.

Om det är ett arbetsproblem som @mackan förklarade så borde det ju gå att lösa så djurparkspersonalen slipper hanteringen? Jag tycker ju det är synd att så många kadaver mals ner och blir rötslam istället för att mata djuren i djurparkerna och om hästen/ponnyn redan är avlivad vid ankomsten borde det ju gå att dumpa kroppen på lämpligt ställe? Det kan ju inte vara så väldigt mycket större skillnad på en död häst som en död ko?

Jag vet iofs inte om det ens var avlivandet som var problemet, men själv skulle jag ändå önska att det fanns möjligheter att donera en häst som foder till en djurpark.
 
Ptja, vad är skillnaden när en häst jagas jämfört med en hare? Förutom att hästen är ett sällskapsdjur då :)

Nu var det ju harar som kom in i hägnet jag tänkte på. Kan de ta sig in så kan de ta sig ut, om de hinner. Att släppa in ett djur som inte kan ta sig ut, d.v.s ha en rättvis chans är en stor skillnad.

Som jakt för människor i stora hägn kontra i det vilda.

Jag tycker det är helt ok att en råttjagande hund jagar råttor också. Men jag skulle aldrig sätta in en råtta på ett ställe där den inte kan ta sig ut och går en 100-procentig död till mötes. Man gör helt enkelt inte så.
 
Senast ändrad:
Självklart är det så, men jakt kräver enorma ytor också. Men du som håller på mycket med hund (och även jakt väl?) är väl insatt i hur man kan stimulera behovet på andra sätt än just regelrätt jakt :)

Så gott som alla/iaf de flesta djurparker jobbar väldigt mycket med att miljöberika och just utfodringen är en av de "lättaste" momenten.
Att hänga upp köttstycken med vajrar är väldigt enkelt och sker ofta (finns olika slags knep där, antingen vajrar som bara sitter still uppe i ett träd, eller så kan det göra motstånd, vara elastiskt osv. man kan även fiska med en köttbit hos b.la lodjur). Sen olika delar av kött/ben att gnaga på, gömma mat, doftberika med olika lukter och blod osv. Björnar har jag miljöberikat med yoghurt på träd (gott att slicka i sig :p), gömma frukt i olika hålor, hänga upp sly, lägga in kartonger med någon köttbit i, frukt i vattenhålan (så att de måste bada för att få tag i det) osv. Finns jättemycket man kan hitta på, bara man är kreativ. Och sån miljöberikning sker varje dag. :)

Du kan aldrig berika bort ett beteende med ett annat. Med andra ord kan du inte berika med att ha kött i vajer som hänger och tro att jakten, som att springa och jaga, ska bli uppfylld.

Björnar jagar mycket, mycket mindre än varg och lejon och kan berikas ganska mycket med att just leta föda och klättra i träd.
 
@Mia_R fast du läser in en betydelse i arbetsmiljö som öht inte var orsaken. Det hade inget att göra med att personal inte ville utföra jobbet osv.
Det finns otroligt många olika aspekter av en arbetsplats som kan innebära arbetsmiljö .
 
@Mia_R fast du läser in en betydelse i arbetsmiljö som öht inte var orsaken. Det hade inget att göra med att personal inte ville utföra jobbet osv.
Det finns otroligt många olika aspekter av en arbetsplats som kan innebära arbetsmiljö .
Var läser jag in det? Jag har skrivit att det inte behöver vara avlivningen som var problemet med arbetsmiljön.
 
Var läser jag in det? Jag har skrivit att det inte behöver vara avlivningen som var problemet med arbetsmiljön.

Du påstår ju här att det är det jag sagt ?

Om det är ett arbetsproblem som @mackan förklarade så borde det ju gå att lösa så djurparkspersonalen slipper hanteringen? Jag tycker ju det är synd att så många kadaver mals ner och blir rötslam istället för att mata djuren i djurparkerna och om hästen/ponnyn redan är avlivad vid ankomsten borde det ju gå att dumpa kroppen på lämpligt ställe? Det kan ju inte vara så väldigt mycket större skillnad på en död häst som en död ko?
.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp