Bukefalos 28 år!

Populärt att låta sin häst ätas av lejon

Intresset för att donera sina hästar till rovdjursföda på Köpenhamns Zoo är stort. Så stort att en väntelista fått upprättas – och väntetiden går upp till sex månader.
– Så hästkött utgör en väsentlig del av kosten, säger Jacob Munkholm Hoeck, pressansvarig vid Köpenhamns zoo, till TV2. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
https://www.expressen.se/kvallsposten/populart-att-lata-sin-hast-atas-av-lejon/
 
Jag vet inte hur jag ska tolka arbetsmiljöförhållande än som ett problem med arbetsmiljön?

Fast nu duckar du hela frågan och vad du skrivit. Men varför antar du att arbetsmiljön handlar om att personalen inte vill /bör få slippa ?
Arbetsmiljö är ju hur många olika saker som helst och bedöms av arbetsmiljöverket . Det kan ju gälla precis vad som - ergonomi, utrustning, säkerhet . Etc etc .
Varför tillskriver du mig att ha lagt en mening i termen arbetsmiljö jag aldrig gjort ?

Först ”har du för dig” något som är totalt uppåt väggarna felaktigt, och sen lägger du in betydelse jag aldrig yttrat över huvud taget ?
 
Tack @mackan

Som vanligt dras en massa växlar på ”de andra” som är dumma i huvudet och tror att deras kött inte kommer från djur som levt.

Jag har ett större problem med när rena felaktiga totalt lösa boliner påståenden som ”jag har för mig” drar igång hur många som helst på en absurd linje som inte över huvud taget har något med det hela att göra.
Har allmänt svårt för att många allmänt på sociala media är så snabba att trycka på åsiktstangenterna när de egentligen faktiskt inte har en aning om det de skriver . :cool:
 
@mandalaki Nu skrev jag att jag hade för mig att det berodde på att folk inte gillade att se att det var en häst de åt, jag la ingen värdering i det. Jag skulle inte gilla att titta på medan min egen häst blir uppäten men jag vill inte heller se en häst malas ner för att rötas.

Om det är ett arbetsproblem som @mackan förklarade så borde det ju gå att lösa så djurparkspersonalen slipper hanteringen? Jag tycker ju det är synd att så många kadaver mals ner och blir rötslam istället för att mata djuren i djurparkerna och om hästen/ponnyn redan är avlivad vid ankomsten borde det ju gå att dumpa kroppen på lämpligt ställe? Det kan ju inte vara så väldigt mycket större skillnad på en död häst som en död ko?

Jag vet iofs inte om det ens var avlivandet som var problemet, men själv skulle jag ändå önska att det fanns möjligheter att donera en häst som foder till en djurpark.
Nej, du la ingen värdering i det. Det var mer viskleken som följde på ditt inlägg som jag reagerade på.
 
Jag har ett större problem med när rena felaktiga totalt lösa boliner påståenden som ”jag har för mig” drar igång hur många som helst på en absurd linje som inte över huvud taget har något med det hela att göra.
Har allmänt svårt för att många allmänt på sociala media är så snabba att trycka på åsiktstangenterna när de egentligen faktiskt inte har en aning om det de skriver . :cool:
Det bildas så lätt ”sanningar” ...
 
Nu var det ju harar som kom in i hägnet jag tänkte på. Kan de ta sig in så kan de ta sig ut, om de hinner. Att släppa in ett djur som inte kan ta sig ut, d.v.s ha en rättvis chans är en stor skillnad.

Som jakt för människor i stora hägn kontra i det vilda.

Jag tycker det är helt ok att en råttjagande hund jagar råttor också. Men jag skulle aldrig sätta in en råtta på ett ställe där den inte kan ta sig ut och går en 100-procentig död till mötes. Man gör helt enkelt inte så.

Fast iof gör ju människor så ... de jagar hjort i hägn och de skjuter vilt vid anlagda matplatser där djuren matats hela icke jaktsäsongen .

Men jag - och även många jägare håller med i din åsikt att det är oetiskt och inte särskilt fair game/sport .

Sen Just gällande djur i hägn - rovdjur eller bytesdjur så tangerar du ju exakt precis det jag också vill ha fram : man ”gör inte så” enligt etik och djurskyddslagarna vi har i detta landet .
Jag tycker det är unikt och värdigt att det tänket finns och anammas lagstadgat.
 
Att rovdjur jagar och dödar djur är ju trots allt naturligt. När älgar blir jagade och dödade av varg är det jättebra eftersom det håller älgstammen nere, om en gammal häst som ska avlivas blir jagad och dödad av ett lejon skulle det bli ramaskri eftersom verkligheten kommer obehagligt nära. Det blir lite dubbelt ibland, och det var det jag ironiserade över. Helt ok att lejonen jagar harar i sin inhägnad, tycker ju @Efwa t ex.

Sedan är det så klart inte ett alternativ att föda dem med levande djur i djurpark oavsett, eftersom det är i en inhägnad, bytesdjuret har ingen chans att komma undan, lejonen kanske inte ens vet hur de ska döda pga aldrig fått erfarenhet och tusen andra anledningar.

inga gamla hästar som sagt ”avlivas” ju så .
Och jo : lejonen och tigrarna och div andra rovdjur i hägn vet hur de ska döda ett byte . Det går aldrig bort oavsett om de hålls i hägn , lika lite som din tamkatt som råkar vara innekatt förlorar den kunskapen .
 
Även om insikterna finns där måste djuren öva för att det ska bli bra.

Sen har vi ju det för oss människor otrevliga faktum att rovdjur som tagit ett större byte inte är så noga med om bytet är riktigt dött när de börjar äta...
 
Fast nu duckar du hela frågan och vad du skrivit. Men varför antar du att arbetsmiljön handlar om att personalen inte vill /bör få slippa ?
Arbetsmiljö är ju hur många olika saker som helst och bedöms av arbetsmiljöverket . Det kan ju gälla precis vad som - ergonomi, utrustning, säkerhet . Etc etc .
Varför tillskriver du mig att ha lagt en mening i termen arbetsmiljö jag aldrig gjort ?

Först ”har du för dig” något som är totalt uppåt väggarna felaktigt, och sen lägger du in betydelse jag aldrig yttrat över huvud taget ?
De tidigare citaaten är klippta ur dina egna inlägg, vad du skriver får du ta ansvar för själv istället för att anklaga mig för att hitta på!

Vad duckar jag? Jag gjorde ett felaktig antagande att det kunde bero på att folk tyckte illa om att se en häst ätas, jag kom ihåg fel. Skjut mig? Du har aldrig haft aldrig kommit ihåg fel?

Sen skrev jag att det inte behövde vara hanteringen eller avlivningen som var arbetsmiljöfrågan utan om det var det, så var har jag påstått att det är det? Du läser in väldigt mycket och drar egna slutledningar väldigt lättvindigt samtidigt som du anklagar "folk" för att göra det. För övrigt så kan du adressera mig direkt istället för att tala om hur trött du blir på "folk", väldigt trist inlägg när du skriver om mig och kallar mig för "folk" när det är mig du syftar på genom att vara så specifik i dina hugg i inlägget efter. :meh:

mackan skrev:
Jag har ett större problem med när rena felaktiga totalt lösa boliner påståenden som ”jag har för mig” drar igång hur många som helst på en absurd linje som inte över huvud taget har något med det hela att göra.
Har allmänt svårt för att många allmänt på sociala media är så snabba att trycka på åsiktstangenterna när de egentligen faktiskt inte har en aning om det de skriver . :cool:
Det är ju inte så att du alltid har klara fakta om allt du skriver, men jag ska med glädje påminna dig när du antar något i fortsättningen. :up:
 
Senast ändrad:
@Mia_R ditt sista inlägg är så oerhört aggressivt så jag skippar att bemöta det med annat än att det är inte mig du ska vara sur på utifrån det du fått bemött .
Det hade räckt bra med att du istället för att när du fick kommentar att du ”kom ihåg/erinrade” dig något som helt saknade substans och var galet uppåt väggarna helt , gick igång med div vrängande om vad du skrivit /menat osv, bara konstaterat att ok .
Istället kom du med en följd kommentar där då återigen var ute och cyklade och dessutom citerade mig som att det var vad jag menade det du själv lade in som tolkning att jag menade . Jag bemötte detta med att du helt misstolkat ”arbetsmiljö skäl”.

Mitt inlägg där du inte var taggad var ett allmänt konstaterande att flera antagit det du trott som en sanning och att tråden handlade om ett ämne utifrån det.

Ditt val att göra detta till hur jag debatterar (som du gick in på innan du redigerade ditt inlägg) eller hur du ska hålla koll på vad jag skriver framöver osv utifrån det som slutkläm känns bara absurd så jag skippar vidare kommentar eftersom det inte känns vare sig forumetikettsmässigt eller givande för övriga .
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp