Porslin och glas - hur viktigt är det för dig? (utbruten från Vad gör vi? Del CLVI)

Ja, alltså, vi är ju inga vildar. O_o Jag vet att många människor tycker att det är helt okej att dricka öl direkt ur burken eller flaskan och det kan jag också göra när jag inte har några andra alternativ, men i någorlunda civiliserade miljöer använder man glas att dricka ur.
/står för att jag är sjukt snobbig ibland
Jag dricker i princip bara öl och cider ute i skogen och då föredrar jag burkar. De väger inte lika mycket att ta med eller ta hem. :) Det finns dessutom mer att välja på.
Men ja, vid matbordet hälls det upp i glas om det är inomhus.
Jag tror jag är lite bonnig då. :D
 
Jag kan inte heller hålla gaffeln i vänster oavsett hur jag än försöker, och oj vad jag fått himlande ögon och lekfulla bannor för det när jag dukat för familjen (även i vuxen ålder). Vissa av oss är helt enkelt lite hopplösa. 😅 Man gick ofta efter mig och rättade när jag dukat vid en större familjemiddag, det går liksom inte in.

Däremot får jag hicka över att äta pizza utan kniv och gaffel, det kan jag inte med heller.
Att ha kniven i höger hand när man äter, menar vår amerikanska vän är mycket oartigt. Kommer från tiden antar jag då kniven var ett vasst redskap som man lättare kunde sticka folk med om man höll den redo i höger hand. Så i USA äter man med gaffeln i höger hand vad jag minns. Eller? @hastflicka
 
Skönt jag inte är ensam! Jag är egentligen sk bådhänt och kan göra allt med vänster hand också, till och med skriva, utom att just äta, märkligt nog.... Mina föräldrar var riktigt hårda dock och jag SKULLE banne mig lära mig äta rätt, annars fick jag inte äta, men de slutade snart med det kravet eftersom det inte gick, det har sedan "bara" blivit oändligt tjat om att det är fel...

Jag har nog endast en gång i mitt liv ätit pizza utan kniv och gaffel, det var när jag flyttade in i den här lägenheten i slutet av januari, mitt i flytten, stående i flyttlasset :D Det sker alltså alltid annars med kniv och gaffel, det är så man gör i min värld, allt annat känns så fel, finns någon konstig spärr liksom :D
Haha. Svärmor var länge stolt över att de små sönerna åt med kniv och gaffel i rätt hand.

Tills hon insåg att hon såg allt spegelvänt från andra sidan bordet... :rofl:

När jag mötte den vuxne man som blev min make så åt han fortfarande med besticken i fel hand.
 
Jag dricker i princip bara öl och cider ute i skogen och då föredrar jag burkar. De väger inte lika mycket att ta med eller ta hem. :) Det finns dessutom mer att välja på.
Men ja, vid matbordet hälls det upp i glas om det är inomhus.
Jag tror jag är lite bonnig då. :D
Bekantens gammaldags mor inpräntade i sina barn att flaska drack man bara ur ute på åkern. Det var glas som gällde. (de var bönder)
 
Att ha kniven i höger hand när man äter, menar vår amerikanska vän är mycket oartigt. Kommer från tiden antar jag då kniven var ett vasst redskap som man lättare kunde sticka folk med om man höll den redo i höger hand. Så i USA äter man med gaffeln i höger hand vad jag minns. Eller? @hastflicka

Det skulle jag aldrig klara, använder jag kniv och gaffel är det höger resp vänster som gäller. Sedan höger då om jag bara äter med gaffel.
 
Att ha kniven i höger hand när man äter, menar vår amerikanska vän är mycket oartigt. Kommer från tiden antar jag då kniven var ett vasst redskap som man lättare kunde sticka folk med om man höll den redo i höger hand. Så i USA äter man med gaffeln i höger hand vad jag minns. Eller? @hastflicka

Att det ar oartigt att ha kniven i hoger hand har jag aldrig hort ... Daremot har vi ofta fatt fragan om alla i familjen ar vansterhanta :laugh:
Har skar man upp sin mat med kniven i hoger hand, lagger bort kniven och tar gaffeln i hoger hand for att ata tuggan. kniven ar inte ett "paskjuts hjalpmedel" som den ar i Sverige. En del skar en tugga i taget, andra flera pa en gang ...

Vi hade en grillfest dar barn ingick nar var yngsta var 4 ar, tva mammor stod och skar upp biffen till sina barn 8 och 12 ar, medan jag satte ner tallriken med hela biffar till vara 4, 8, och 11 aring och sa till 4 aringen att saga till om han behovde hjalp och till storebror som satt bredvid att hjalpa om han behovde.

Den ena av mammorna tittade lange pa hur 4 aringen skar upp hela biffen, medan de andra tva skar en bit i taget och at som ... well, som man gor i Sverige. Tittade pa mig och sa, "Du tycker alltsa att det ar dags att jag later Nathan skara sitt kott sjalv?" med ett skratt. :)
 
Senast ändrad:
Att ha kniven i höger hand när man äter, menar vår amerikanska vän är mycket oartigt. Kommer från tiden antar jag då kniven var ett vasst redskap som man lättare kunde sticka folk med om man höll den redo i höger hand. Så i USA äter man med gaffeln i höger hand vad jag minns. Eller? @hastflicka

Jag funderade pa det har medan vi at middag och borjade fundera over om det inte var sa att Europer at som vi gor har, nar de kom hit nagon gang pa 1700-1800 talet. Jag fragade Google som svarade sa har:

"Standard dining manners in America were adopted from western Europe during a period where it was fashionable not to use one’s knife and fork at once. Manners eventually changed in European countries, but by that time the tradition was pretty firmly established in the United States.

This sort of pattern is pretty common in all sorts of differences between a former colonized nation and its metropole. Often the colonized country preserves older forms of manners and language than the colonizer does. You can find similar patterns in various countries throughout the American continents though it’s usually more noticeable with language differences."
 
Jag kan verkligen inte heller - försöker jag äta med gaffeln i vänster hand missar jag typ munnen, och jag är också ganska bådhänt sedan jag bröt höger handled. Det är bara med maten (och att skriva och rita) det blir fel. I det senare för att jag smetar ut bläcket då. Tack och lov har alltid kritiken jag fått varit lekfull, jag blir lite ledsen att höra att det inte var så för dig. :heart

Haha, alltså jag KAN ju, men det blir så klumpigt. Jag vill skära och äta mitten av pizzan med kniv och gaffel, sedan kan jag äta de yttre bitarna med händerna. Jag bara hatar när "tårtbitarna" hänger och fyllningen nästan trillar av - då måste man skynda sig att fånga osten och bränner sönder gommen. :arghh:
:heart
Ja det där med pizza är lite märkligt faktiskt. Jag upplever samma sak som du och så säger folk "rulla ihop tårtbiten". Meeen.... det är kladdigt och varmt och ....fel . :D Så det blir kniv och gaffel istället, och kanterna äter jag med fingrarna när jag är hemma, på pizzeria/borta äter jag med kniv och gaffel även dem.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag funderade pa det har medan vi at middag och borjade fundera over om det inte var sa att Europer at som vi gor har, nar de kom hit nagon gang pa 1700-1800 talet. Jag fragade Google som svarade sa har:

"Standard dining manners in America were adopted from western Europe during a period where it was fashionable not to use one’s knife and fork at once. Manners eventually changed in European countries, but by that time the tradition was pretty firmly established in the United States.

This sort of pattern is pretty common in all sorts of differences between a former colonized nation and its metropole. Often the colonized country preserves older forms of manners and language than the colonizer does. You can find similar patterns in various countries throughout the American continents though it’s usually more noticeable with language differences."
Är man hemskt oartig/obelevad om man äter med kniv och gaffel (samtidigt) i USA? Jag borde ju veta, som bott där i säkert 7 år :o men minns faktiskt inte. Bara att Josh menade att man lägger ifrån sig kniven så fort man skurit upp sin mat i munsbitar. Ett slags uråldrigt fredstecken på att man är ofarlig och vänligt sinnad och inte tänker hugga ner nån bordsgäst!

Här hemma ses man väl som lite ohyfsad och "grov" om man som vuxen äter med bara gaffeln i höger hand, och skär upp sin mat i bitar först? Jag gör nog lite av varje, när jag tänker efter, beroende på vilken mat jag äter. Och om det är hemma eller i sällskap på fin restaurang (vilket inte händer så ofta...).
 
Är man hemskt oartig/obelevad om man äter med kniv och gaffel (samtidigt) i USA? Jag borde ju veta, som bott där i säkert 7 år :o men minns faktiskt inte. Bara att Josh menade att man lägger ifrån sig kniven så fort man skurit upp sin mat i munsbitar. Ett slags uråldrigt fredstecken på att man är ofarlig och vänligt sinnad och inte tänker hugga ner nån bordsgäst!

Här hemma ses man väl som lite ohyfsad och "grov" om man som vuxen äter med bara gaffeln i höger hand, och skär upp sin mat i bitar först? Jag gör nog lite av varje, när jag tänker efter, beroende på vilken mat jag äter. Och om det är hemma eller i sällskap på fin restaurang (vilket inte händer så ofta...).

I sällskap äter jag med kniv och gaffel, oavsett nivå på restaurangen. Är jag själv kan jag äta med endast gaffel.
 
Är man hemskt oartig/obelevad om man äter med kniv och gaffel (samtidigt) i USA? Jag borde ju veta, som bott där i säkert 7 år :o men minns faktiskt inte. Bara att Josh menade att man lägger ifrån sig kniven så fort man skurit upp sin mat i munsbitar. Ett slags uråldrigt fredstecken på att man är ofarlig och vänligt sinnad och inte tänker hugga ner nån bordsgäst!

Här hemma ses man väl som lite ohyfsad och "grov" om man som vuxen äter med bara gaffeln i höger hand, och skär upp sin mat i bitar först? Jag gör nog lite av varje, när jag tänker efter, beroende på vilken mat jag äter. Och om det är hemma eller i sällskap på fin restaurang (vilket inte händer så ofta...).

Inte oartig, som du sakert vet da du bott har, ar Amerikaner oftast valdigt toleranta och nyfikna pa manniskor som kommer "utifran" och om de lagger marke till att man ater med kniv och gaffel samtidigt har jag upplevt att de mest undrar om man ar vansterhant, men har ocksa hort att det ser elegant ut, och att det ser krangligt ut.

Att det skulle vara ett "fredstecken" att lagga bort kniven tror jag inte da jag inte hittat nagot om det nar jag sokt ... det ar formodligen "Josh's" egen tolkning.
Det var helt enkelt sa de at i Europa nar Europeerna kom till den har kontinenten och som du sakert upptackt sjalv tenderar man att halla valdigt hart fast i sina egna gamla traditioner nar man flyttar bort fran den kultur man vaxt upp i. Formodligen var det bara en grej som de tog fasta pa och som kandes som "hemma".
 
Jag funderade pa det har medan vi at middag och borjade fundera over om det inte var sa att Europer at som vi gor har, nar de kom hit nagon gang pa 1700-1800 talet. Jag fragade Google som svarade sa har:
Jag googlade också för jag lärde mig någon gång i tiden att gaffeln kom till USA innan matkniven gjorde så att säga. Att folk käkade med sked eller med händerna fram till början på 1700-talet när gaffeln kom till USA. När kniven sedan gjordes mer rundad i Europa så fanns det helt enkelt inte några sådana knivar i USA vilket gjorde att de fortsatte käka med bara gaffeln och använde den vassare kniven bara för att skära upp maten.

https://qz.com/1313214/nearly-400-y...-at-the-center-of-american-dining-controversy

Det finns säkerligen flera teorier om det där, men någonting som är vanligare i USA än i Europa är ju en dessertgaffel. I USA får man oftare en liten gaffel till tårtan än vad man får i Europa där man oftare får en liten sked.
 
Inte oartig, som du sakert vet da du bott har, ar Amerikaner oftast valdigt toleranta och nyfikna pa manniskor som kommer "utifran" och om de lagger marke till att man ater med kniv och gaffel samtidigt har jag upplevt att de mest undrar om man ar vansterhant, men har ocksa hort att det ser elegant ut, och att det ser krangligt ut.

Att det skulle vara ett "fredstecken" att lagga bort kniven tror jag inte da jag inte hittat nagot om det nar jag sokt ... det ar formodligen "Josh's" egen tolkning.
Det var helt enkelt sa de at i Europa nar Europeerna kom till den har kontinenten och som du sakert upptackt sjalv tenderar man att halla valdigt hart fast i sina egna gamla traditioner nar man flyttar bort fran den kultur man vaxt upp i. Formodligen var det bara en grej som de tog fasta pa och som kandes som "hemma".
Jag tycker det hela haltar en hel del faktiskt. Var det inte så att de stora invandringarna kom under 1800- och början av 1900-talet? Hur man åt på 1700 talet eller tidigare är ju passé när det gäller senare invandring. Jag vet inte hur vanligt det var att man bara använde gaffeln bland utflyttande svenskar men i min släkt användes iaf både kniv och gaffel även för över 100 år sedan.
 
Jag tycker det hela haltar en hel del faktiskt. Var det inte så att de stora invandringarna kom under 1800- och början av 1900-talet? Hur man åt på 1700 talet eller tidigare är ju passé när det gäller senare invandring. Jag vet inte hur vanligt det var att man bara använde gaffeln bland utflyttande svenskar men i min släkt användes iaf både kniv och gaffel även för över 100 år sedan.

Den stora utflyttningen till USA fran Sverige var under 1880 talet men immigrationen till USA fran UK borjade i slutet pa 1500 talet ...
Enligt ett par artiklar jag sag at man da i Europa som man nu ater har i USA. Det vill saga, skar upp kottet, lagger kniven pa kanten av tallriken, och byter hand pa gaffeln. Det var alltsa ett etablerat satt att ata har nar Svenskarna kom, och ar inte alls svart att forsta om de andrade sitt satt att ata for att passa in.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 827
Senast: jemeni
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 126
Senast: alazzi
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 024
Senast: Mahonia
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 375
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp