Vet att de kommer från min farmor, men vet inte när de köptes in.
Jag brukar ha bra koll på porslin, men jag har aldrig sett dessa tallrikar innan. Tänker, lever inte farmor längre? Kan hon berätta om vart de köptes och om hon kommer ihåg vad serien hette?

Annars kanske din pappa eller hans syskon vet mer? Porslin är ju sånt man normalt sett har länge och eftersom denna tallrik är gjord efter 1975 borde ju någon vuxen människa komma ihåg tallrikarna och varifrån de kom.
 
Jag brukar ha bra koll på porslin, men jag har aldrig sett dessa tallrikar innan. Tänker, lever inte farmor längre? Kan hon berätta om vart de köptes och om hon kommer ihåg vad serien hette?

Annars kanske din pappa eller hans syskon vet mer? Porslin är ju sånt man normalt sett har länge och eftersom denna tallrik är gjord efter 1975 borde ju någon vuxen människa komma ihåg tallrikarna och varifrån de kom.
Jo, ska fråga farmor när jag är där och kan visa bild. Hon har haft en del porslin genom åren så ger mig inte på att försöka förklara i telefon. Och nej, hon har ingen mobil 😉
Mamma vet inte och pappa har jag inte kontakt med.
 
Håller med dig. Där får man svar på det mesta :) !

Det finns också en grupp som heter Svenskt porslin Rörstrand/Uppsala Ekeby mfl köp/sälj/info, där man kan ställa frågor och/eller sälja och köpa.
Har ansökt om medlemskap nu, men måste tydligen vänta till måndag att komma med. Stod att de godkänner på måndagar 😇
 
Har ansökt om medlemskap nu, men måste tydligen vänta till måndag att komma med. Stod att de godkänner på måndagar 😇
Vissa grupper tar rätt lång tid på sig - ibland hinner man till och med glömma att man har ansökt om medlemskap ;) . Jag ville gå med i en grupp om Trelleborgs-glas för ett tag sedan, men antog väl att den kanske inte var aktiv längre när inget hände. Efter några månader (!) blev jag godkänd...... :p
 
@Cattis_E

Jag har googlat en massa och hittat den här bilden från en tradera-auktion, visst ser det ut som att det skulle vara från samma serie? Det går inte att komma vidare till annonsen, hur jag än försöker men bilden verkar ändå finnas kvar när man googlar.

höganäs_karaff.jpg
 
Ta med den till expertis tycker jag! För att få rätt info. Det måste vara värt det med tanke på att den är så enkel men ovanlig samtidigt.
En kortare utgåva? Eller i en serie med andra färger?
Den jag trodde att det var först är det iaf inte för det stämde inte med färgerna!
Kan du lägga upp en bild rakt uppifrån?
 
Ta med den till expertis tycker jag! För att få rätt info. Det måste vara värt det med tanke på att den är så enkel men ovanlig samtidigt.
En kortare utgåva? Eller i en serie med andra färger?
Den jag trodde att det var först är det iaf inte för det stämde inte med färgerna!
Kan du lägga upp en bild rakt uppifrån?
Det kan jag göra när jag är hemma...
Vilken expertis tänker du på då, och var?
 
Får jag låna tråden till en annan porslinsfråga? Jag köpte nämligen ett halvt dussin djupa, Rörstrands tallrikar på ett antikvariat och har nu varit på jakt efter flata tallrikar i samma serie men med dåliga resultat. Här inte ens lyckats hitta namnet på serien, någon här som har en gissning?
20200229_155227.jpg
 
Jag har en del höganäs från varierande tidsperioder, men ingen av dem har den stämpeln, dvs kruset i stämpel ska väl vara svart.

Förteckning över stämplar och signaturer
http://www.hoganasmuseum.se/sidor/museum/stamp-sign_historik.htm
Möjligt, men du tror alltså att det är en förfalskning eller vad menar du?
Har väldigt svårt att tro det då farmor och farfar såvitt jag vet köpte allt sitt porslin i affärer som sålde märken, eller på fabriksförsäljning.
Men vad vet jag, detta kan ju vara ett undantag..

Edit: Jag struntar i vilken tillverkare om jag jag bara kan få tag på fler 😇
 
Möjligt, men du tror alltså att det är en förfalskning eller vad menar du?
Har väldigt svårt att tro det då farmor och farfar såvitt jag vet köpte allt sitt porslin i affärer som sålde märken, eller på fabriksförsäljning.
Men vad vet jag, detta kan ju vara ett undantag..

Edit: Jag struntar i vilken tillverkare om jag jag bara kan få tag på fler 😇
Nej jag vill inte säga att det är en förfalskning, men jag kände bara inte igen stämpeln, och hittade inte den över förteckningarna heller
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har genom köp av fastighet "ärvt" en sommarstuga full med Rörstrands-porslin som jag nu till 90% tänker sälja. Många grejer har jag...
Svar
3
· Visningar
337
Hemmet I över ett halvår har vi funderat utan att bestämma oss. Vet att det finns några porslinsintresserade här så hoppas på input ☺ Vi (jag...
Svar
12
· Visningar
1 170
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 154
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag har i flera års tid ätit minipiller för att inte få mens, eftersom jag inte klarar det. Idag har jag dessvärre haft...
Svar
15
· Visningar
1 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp