Positiv feedback på ridfilmer

Sv: Positiv feedback på ridfilmer

*KL

Väldigt bra tråd-initiativ :)

Hoppar in med senaste klippet på mig och Ninya:
http://www.youtube.com/watch?v=nc3u2k6bBrk&list=UUQaRNbCr2QiaNc8eYD3zjUg

Det jag fokuserar mest på att förbättra just nu är min handställning, komma ihåg släppa ner hälarna/benen och inte falla framåt i galopperna. Och att slappna av när det blir fel, jag är nämligen jättebra på att starta en ond cirkel när något råkar bli för spänt :banghead:

Detta passet kändes överlag riktigt bra för att vara oss. Händerna hade jag bättre koll på än vanligt i alla fall och Ninya var jättehärlig :D
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Åh va roligt att det dimper ner fler filmer. :up:

Är ditt sto starkt, såg att hon försökte dra dig ur sadeln vid ett flertal tillfällen (på sista filmen vid hoppningen hemma) och vid pay & jumpen i mars, såg hon ut som hon blev lång.
Har du haft henne länge eller kort tid eftersom du själv säger att du har mycket att jobba på? :)

Sen blev jag lite nyfiken, såg att i första filmen (ett år sedan) med ditt sto så svischar hon väldigt med svansen, varför gjorde hon det? För övrigt tyckte jag dom hindrena såg superläskigt höga ut! Vette tusan om jag vågat hoppa dom. :o

Tyckte att det såg riktigt trevligt ut (fick inte unghäst videon till att funka, delvis har det råkat bli två http://, men sen ville inte youtube spela videon, nått fel som inträffa :confused: )

Ska bli kul att få se fler filmer av er i framtiden. :D
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Dressyr är inte min starka sida, jag tyckte det såg riktigt trevligt ut på filmen, vill själv kunna rida sådär snyggt.

Jag undrar vad som skulle hända om du längde dina läder något hål (kändes som de var lite korta?). Tyckte det såg ut som om du hamnade i stolsits emellanåt, vet inte om sadeln påverkar det lite kanske? Har för mig att det är lite svårare att sitta ner bra i en "vanlig" sadel än en dressyrsadel, eller har du en dressyrsadel också? (Jag som kanske är blind. :o)

För övrigt såg händerna bra ut, lite brett isär ibland, men du skrev själv att du försöker jobba på det, så det är ett steg i rätt riktigt att vara medveten själv.
Har säkert tusen saker jag är omedveten om i min ridning. :crazy:

Du nämnde själv om galoppen och du behöver sitta mer på baken, min ridlärare brukar säga att det ska kännas som i en uppförsbacke och man sitter på baken och driver fram hästen bakifrån och fram. :)
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Stoet har jag haft i några år. Humör och en svansviftare.

Ju mer laddad hon är desto mer går svansen.

Hennes galopp kan vara väldigt svår att rida. Ena stunden tar hon 3 normala galoppsteg för att i nästa ta 5 korta eller 1 lite längre. beroende på vad hon känner för, Vilket gör det väldigt svårt att få in avstånd ibland. Vi jobbar stenhårt på att hitta en rytm och få bort det där med att småstudsa och fara ut med ett bakben eller byta galopp för att hon tycker det är så roligt.

De andra filmerna är enbart på unghästen. Valack 180+ som kommit på att dra matte ur sadeln = mindre jobb för mig. *s*

Jag har haft ganska stora problem med min kropp och har små egenheter för mig att "spara" på den för att orka rida mer. Vilket oftast innebär att jag kryper ihop och under tiden kanske ställer mig i lätt sist och bara låter hästen rulla på för att sedan inse för sent att jag skulle varit lite mer aktiv. Ibland behöver jag lite mer jävlar anamma skit i hur det ser ut och rid på få en reaktion typ.

På stoet har mina skänklar en tendens att dra sig bakåt i sprången och på unghästen har tyglarna en tendens att bli lite långa. Han har blivit mycket bättre på att inte dra mig ur sadeln det sista mestadels för att han byggt lite mer muskler och orkar mer. :)

jag hittar alltid nya grejjer att jobba.

Att ta till sig dumheter går lätt men att göra rätt är svårt som fan :D

Tack för input :D
 
Senast ändrad:
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Whoops, jag som trodde de va stoet på alla filmer förutom den du skrev va på unghästen. :o

Måste vara roligt att kunna rida två hästar och sträva efter att bli den perfekta ryttaren till båda. :D

Ja, ovanor lägger man lätt på sig, svårare att göra sig av med dom dock. :P
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Det är så roligt med er, ni utvecklas hela tiden. Klart det finns grejer att fila på, men du är väldigt medveten om bristerna och jobbar med dem -och det rör sig ju åt rätt håll.

kl

Tanten: från senaste träningen. Väldigt basic, men vi har haft en tuff period när vi inte varit vänner alls så nu handlar det om att gå tillbaka och jobba upp igen.

http://youtu.be/42YkeUs4WgQ

Slyngeln: filmen är från juni, men det är nog faktiskt senaste filmen jag har på oss. På filmen är han 5 år, har efter det gjort 2 LB-starter och sedan stått skadad i flera månader. Nu under igångsättning igen.

http://youtu.be/ENGJ2m6h-cE
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Wow, sådär vill jag också kunna rida. Såg en sak i början av "tanten" filmen när du satt ner i traven, försök hålla huvudet stilla också. Det guppar mer när du tittar ner på hästen också tycker jag ser ut som. Sträck upp dig å va stolt, när du i övrigt rider väldigt bra. :up:
Jag vet att många ryttare gärna vill titta ner på sina hästar för att se hur de går, men egentligen ska man inte göra det enligt min ridlärare (men jag vet att det är svårt att låta bli ibland.)

Sommarfilmen, såg riktigt härlig ut (vill ha sommar nu). Är det i Segersta utanför Reftele? Synd att han har varit skadad, såg jättefin och lovande ut.

Ser fram emot att få följa med på fler filmer från dig. :)
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Tack! Ja det där med att titta i manen är ett helsike att vänja sig av med ;)
Sommarfilmen är från Segersta utanför Enköping.
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Hoppar in här med en film från dagens lektion. Red en häst som heter Dansa. Andra gången jag rider henne nu och jag är kär! Hon blir dock väldigt lätt spänd och springig och man får direkt svar när man gör fel, sitter i obalans osv då det direkt blir vingligt, spänt m.m. Ser massor med fel som jag gör men det vore ändå kul att höra vad ni ser??

Den långbenta svettfuxen med vita strumpor bak är det :)

https://www.youtube.com/watch?v=o_OeQG5aKco
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Han har så himla fint steg, blir helt kär bara av att kolla på honom :love:
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Ser jättetrevligt ut överlag, hon ser lugn och avslappnad ut hela tiden, det blir lite trix i övergångarna bara. Annars är det största jag tänker på att du ska korta tygeln och flytta fram handen lite, och ner med hälarna ordentligt!!
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Åh, hon ser verkligen mysig ut.

Det jag såg var att du ska sitta ner mer och följa med hästen. Såg att rumpan lämnade sadeln lite i galoppen och i den nedsuttna traven försöka följa med hästen rörelse mer (såg lite skumpigt ut). Kanske var ett av felen du redan själv sett? :)
Va härligt att rida ute, längtar tills vi börjar göra det också. Tyckte även din grupp verkade väldigt harmonisk och ni höll samma avstånd hela tiden i volten, den nivån ligger inte min grupp på tyvärr. Måste va kul att kunna rida så bra. :up:
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Ja men det stämmer. Jag har ridit väldigt mycket unghästar (galoppörer) och annat och därför inte jobbat på dressyrsitsen så mycket så det här med att länga ut stigläderna och komma ner i sadeln är det jag jobbar på just nu. Så fort jag länger länderna så åker hälarna upp (för att jag kniper mig fast med låren) och jag studsar lite. Sen händerna har varit mitt största problem länge! För långa tyglar och vinklade handleder samt att jag viker mig i vänstersidan... Men det går framåt och jag har precis börjat lära mig att använda sitsen mer aktivt vilket känns riktigt kul. Hästen är fantastisk och jag gillar min grupp. Den är som du säger väldigt harmonisk och även om folk är på olika nivå så funkar vi väldigt bra tillsammans :)
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Det kan jag tänka mig, minns när jag började rida på ridskolan igen då hade jag verkligen stolsits, men har lyckats träna bort den delvis (kommer tillbaka ibland och det gör mig irriterad). :P

Va roligt att du börjat lära dig, måste kännas kul att få lite "aha" ögonblick och inse vad det gör för skillnad. Skulle va kul å rida i en sån harmonisk grupp någon gång. :)
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Tryck ner hälarna! Åtminstone emellan hindrena var dom liite högt upp :)

Var det hans första hoppträning tycker jag att han är jätteduktig, då är det inte så konstigt att han tar ner huvudet lite i kombinationen, är det ovant vill han väl gärna se vad som händer. Överlag ser det väldigt fint ut, i början är han lite spänd och tar små snabba steg, men ju lämgre ni rider desto mer kommer han till sig och får ett större, luftigare steg.

tror drivet kommer med tiden jag oxo det är ju nytt för honom än...hälarna ja eller fötterna huvud taget:o får jag någ klistra fast har alltid haft problem med att hplla ner eller förtena stilla i stigbyglarna..så där har jag ett kanon jobb att jobba med
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

*KL*

mig själv. här har ni 5 filmer.

Film nummer ett för ett år sedan på mig och mitt sto (hoppträning)

http://www.youtube.com/watch?v=6dKp7b6OQ8c

På mig och min unghäst här precis inriden för ca 1 år sedan

http:http://www.youtube.com/watch?v=jb_Ltrbus1w//

Och 2 från första pay and jumpen (80cm) i januari

http://www.youtube.com/watch?v=zvwGi6R8PRc

och nu från i mars (80 cm) känner att det går framåt men jag har MYYYYYCKEt att jobba med.

http://www.youtube.com/watch?v=ZdNQXHhaXRI

Hittade även den här när vi försökte få till lite hoppning i ridhuset där jag stod. för ca 1 månad sedan.

http://www.youtube.com/watch?v=wuGSWAI6fSw

Jag har många svagheter i min ridning och alltid öppen för att få in nya åsikter och ögon på hur mna kan förbättra :-)

gud vad stora dom är..blir dom sega i ridning pga det? högt att trilla av :o
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Wow, sådär vill jag också kunna rida. Såg en sak i början av "tanten" filmen när du satt ner i traven, försök hålla huvudet stilla också. Det guppar mer när du tittar ner på hästen också tycker jag ser ut som. Sträck upp dig å va stolt, när du i övrigt rider väldigt bra. :up:
Jag vet att många ryttare gärna vill titta ner på sina hästar för att se hur de går, men egentligen ska man inte göra det enligt min ridlärare (men jag vet att det är svårt att låta bli ibland.)

Sommarfilmen, såg riktigt härlig ut (vill ha sommar nu). Är det i Segersta utanför Reftele? Synd att han har varit skadad, såg jättefin och lovande ut.

Ser fram emot att få följa med på fler filmer från dig. :)

ja det där med blicken tjattar min lärare på med att titta framåt och det är inte alltid lätt :p
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Verkligen inte, kommer på mig själv ibland med att vara lite frånvarande och inte titta dit jag ska (i dressyren), i hoppningen är det fullt fokus. :P
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

*kl*

Kommer ihåg den här ritten, hästen vägrar och när vi kommer mot hindret igen så byter han galopp innan hindret och hoppar av så jag inte är med, vilket resulterar i en tappad stigbygeln.
Minns att jag försökte få tillbaka den mellan hindren men bestämde mig för att hoppa utan, var förvisso bara en pay & jump å jag hade redan 4 fel. ;)

Finns det något annat ni kan se, som jag missar? :)
Nyfiken på hur mycket jag utvecklas, eftersom filmen är 1,5 år gammal. ^^

https://www.youtube.com/watch?v=1KQeJ9XQ9ss
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Vill du bara höra positivt, eller vill du höra nånting som hade kunnat förbättras? Om vi går till det positiva så är hästen jättesöt!
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 181
Senast: Enya
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 027
Senast: _Elly_
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp