Positiv feedback på ridfilmer

Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Förbättras (alla vill väl förbättras? ;) ), så får vi se om jag jobbat på rätt saker sedan dess kanske. :P
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

jämnt trevligt tempo och snäll häst, en mer följsam hand över hindren och hästen framför skänklen hade hjälpt. men var nog därför det konstiga hoppet på hinder nr 6 kom och vägringen på nr7 (dvs det blev lite mycket åka häst där).

annars så var det en bra runda, såg lätt och bekymmersfritt ut :).
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Tycker det ser bättre ut på slutet och du får igenom lösgjordheten. Jättebra med stora volter åttor eller serpentiner. Tycker din snutt är ett ypperligt exempel på det! Sen ser han ut som en väldigt trevlig "hästmodell". Får jag vara lite petig så gärna våga driva på mer så bakkärran hänger med :). Eller iaf göra det i etapper, sekvenser. Då får du per automatik ett annat swung sen
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Ligger nog något i det, håller fortfarande på att hitta tillbaka till ridningen efter 5 års uppehåll och istället "åkt häst i skogen". I just den filmen, så har jag för mig att det var första gången jag hoppade 80 cm bana, minns att jag tyckte det kändes högt. Så kanske kom jag av mig lite. Sen hade jag bara ridit på riktigt i 1 år sen uppehållet.

När jag själv tittar på filmen så tycker jag det känns som jag har alldeles för långa läder och tyglarna glappar, fel galopp. Så det är bra när ni ser det där andra som jag missar. ^^
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Förbättras (alla vill väl förbättras? ;) ), så får vi se om jag jobbat på rätt saker sedan dess kanske. :P

Jo, fast i ts står det ju att man enbart ska skriva positivt.

Det jag tänkte på är att tyglarna är lite långa, vilket gör att du får lite dålig balans och följsamhet. Lite kortare tyglar så blir det enklare.
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Jo det gör det, men det går att framföra positiv kritik/feedback, och om den som skrev inlägget ber om lite feedback så är det okej om det kan framföras på ett sätt som enbart kan tolkas som välmenande om du hänger med på vad jag menar. :)

Långa tyglar är något min ridlärare tjatar på mig om, vet inte alls om jag lyckats bättra mig eller inte. :P
Enda nackdelen med kortare tyglar är att jag får raka armar istället och det är också något ridläraren gnabbar om, så har nog ett litet dilemma jag måste jobba mer på.

Här är en annan film på samma häst, samma plats & höjd, nästan samma bana ett år senare. Bättre, sämre?
https://www.youtube.com/watch?v=FGSirHV6P5I
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Men när du kortar tyglarna så ska överlivet följa med, du ska inte bara räta ut armarna men ha kvar överlivet. Tar du fram överlivet kan du ha kortare tyglar utan att få raka armar.

Tittade bara lite hastigast på film nr 2, men tycker det ser ganska lika ut? Är ju mycket dagsform förstås, du kanske har gått jättemycket framåt egentligen. Men det ser ut som att tyglarna är för långa, överlivet för upprätt, och så hamnar skänklarna för långt fram. Då blir det svårare att hålla balansen, och följsamheten blir också svårare iom det, och som ett resultat hamnar du lite efter i språnget om hästen t ex går av stort. Jag tror att om du ändrade din position lite i sadeln, så skulle du få bättre balans och följsamhet av dig själv, så att säga. Det är inte katastrof nu heller, men om du vill förbättra nåt utifrån vad som syns på filmerna.
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Åh vad underbart med en positiv tråd!

Då kan jag ju faktiskt be om feedback på min träning igår. Hästen är 4år och det är första gången vi hoppar "terränghinder" det jag vet är att jag behöver få upp tempot så hon bär sig bättre, men annars då? :D

http://youtu.be/9SN_sZCmiK0
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Tycker att det ser välbalanserat ut samt mjukt och noggrant ridet :)
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Håller med mabuse, höj stiglädrena 2-3 hål och tillåt dig att vara mer framåt med överlivet, så upp mellan hindren och få hästen mer framför dig, inte fortare men med mer energi mot hindret.
Annars så var denna filmen snäppet bättre än förra, du är mer aktiv i din ridning mellan hinderna, dock så släpper du ridningen innan hindret och åker med.

Fin grund att jobba vidare på dock :). Inga hemska ovanor som sabbar för hästen eller som blir för svåra att komma ifrån, bara lite sits korrigering och aktivare ridning.:)
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Det är mycket att jobba på och jag har en känsla att jag eventuellt tappar lite det jag lärt mig när jag inte rider så ofta, rider bara på ridskola 1 gång i veckan och varannan vecka 2 gånger. Ibland saknar jag att ha en häst att rida på varje dag så man kan träna på sin "hemläxa" tills den sitter.

Jag har undkommit stolsitsen i dressyren, men det kommer tyvärr tillbaka när jag har hoppläder och jag verkligen ogillar det men vet inte riktigt hur jag ska göra för att få bort den, brukar inte va hela tiden men. Sist när vi hade hoppträning fick vi rida i tre punktssitsen och jag konstaterade att jag har inga bålmuskler alls, så kanske är därför jag inte kan rida så bra.. :/
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Tack så mycket! Man måste ju vara noggrann speciellt när det är en unghäst. Hon är så rolig för får hon bara gå fram och kolla på hindren så hoppar hon hur snällt som helst :) hon är så lätt i handen så man får hela tiden hålla ett mjukt stöd, för blir jag lite för hård slänger hon med huvudet.. Men när vi hoppar går det bra. Det vi jobbar mycket med är att hon dyker när jag gör en förhållning, i alla gångarter :p
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Va roligt med en unghäst, ser riktigt trevlig ut.

Går hon själv på tygeln när ni rider an hindren, för tänkte lite när ni red an det röda bräd-hindret och hon gick med huvudet nere till typ två galoppsprång kvar innan hindret. Är det dykningarna du nämnde i kommentaren ovanför som spelar in kanske?
Jag reflekterade på det då min ena ridlärare alltid säger till oss "upp med nosen" när vi rider an hinder.

Verkar vara en trevlig och snäll individ, har hon svårare för ena galoppen? Det var nog enda stället i filmen som jag reflekterade över att det är en unghäst. Jättebra ridet. :up:
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Ja, hon går så hela tiden, min tränare brukar skämta och säga att hon är "stöpt iform"
Vi jobbar på att få henne att titta upp och se hindren, det är bättre nu än för en månad sedan. Då kunde jag trava mot en bom och hon såg den inte fören hon var precis framme vid den haha ;)

Ja hon har lite svårare i ena galoppen, det blir lite fel ibland. Men andra gången vid red samma linje så blev det rätt, så hon är smart. Jag älskar verkligen den hästen, hon är så mjuk och fin att rida och så otroligt snäll alltid

Tack så jätte mycket! :D
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Läskigt med lådorna? Det syns knappt tycker jag, ser lika trevligt ut som det andra klippet du la upp. :)

Unghästar är roliga på det sättet och det måste vara enormt roligt att kunna jobba/rida en sån tacksam/smart individ. :up:
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Ja, det såg lite kul ut! Halvvägs över ser det ut som att hon kommer på Aah! Tänk om de hugger mig i fötterna! Bäst att dra upp tassarna lite extra.
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Är både avundsjuk på terrängträningen och den stora fina paddocken :love:,
Ser väldigt trevligt ut, lätt och okomplicerat :). Vill också ut och hoppa nu!
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Tycker det ser bättre ut på slutet och du får igenom lösgjordheten. Jättebra med stora volter åttor eller serpentiner. Tycker din snutt är ett ypperligt exempel på det! Sen ser han ut som en väldigt trevlig "hästmodell". Får jag vara lite petig så gärna våga driva på mer så bakkärran hänger med :). Eller iaf göra det i etapper, sekvenser. Då får du per automatik ett annat swung sen

Tack för dina kommentarer. Min ridlärare på ridskolan "tjatar" (i en positiv mening) på mig om att inte sitta och klämma eller dutta med skänkeln hela tiden, utan istället (precis som du säger) driva när jag verkligen vill ha en reaktion och då vara noga med att hästen faktiskt lyssnar. Theo som jag rider på filmen är en ganska liten häst men han har ett rätt så rejält påskjut (i alla fall jämfört med halvblodet jag rider på ridskolan) så han känns större att rida än vad han egentligen är. Jag hoppas att jag kan rida honom så pass bra sen att jag kan plocka fram det där schwunget, för jag tror att det finns där :).
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 444
Senast: Enya
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 699
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp