Positiva tråden

Fått matkassar hemlevererade av en jättetrevlig budbilsförare - han kallade mig fröken *mitt namn*, frågade hur min dag varit och verkligen lyssnade (på behörigt avstånd) + att han hade rödprickig fluga på sig :laugh: :up:
Hoppas att han har fingertoppskänsla! Jag hade avskytt att bli kallad fröken *mitt namn* så mycket att jag troligen hört av mig till kundtjänst för att meddela det.
 
Hoppas att han har fingertoppskänsla! Jag hade avskytt att bli kallad fröken *mitt namn* så mycket att jag troligen hört av mig till kundtjänst för att meddela det.

Jag tolkade situationen som att han ville vara respektfull och artig gentemot mig - även om det kanske finns bättre sätt att uttrycka det ;)
Att han kallade mig just fröken tolkade jag som ett ordval i brist på direkt motsvarighet till ms/mrs i svenskan?

Sedan förstår jag fullkomligt att andra människor, med rätt, kan reagera negativt och uppleva ordvalet som förminskande, nedvärderande, könsnormativt etc.

Jag upplevde dock inte att budets intentioner var av sådana att jag behövde ringa kundtjänst :) Tvärtom upplevde jag utbytet som positivt!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
455
Senast: ufot
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 267
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
469
Kropp & Själ Så roligt att vi kom till en andra tråd. Fortsätt att ösa på med positiva saker. För mig har den här tråden varit ett lyft jobbiga dagar.
54 55 56
Svar
1 106
· Visningar
58 045
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp