Positivt och negativt att gå från 2 till 3 hundar?

Oj. Här blir det tvärt om, jag släpar inte ut de vuxna varje gång jag tar ut valp. Valpar behöver ju ut hur ofta som helst jämfört med vuxna. Mer som att jag passar på att ta med de vuxna så ofta som möjligt ändå för att de ska få röra på sig lite även om långpromenaderna en period blir kortare än normalt.
Ja, fast en åtta veckors valp tas oftast bara ut kort i början för att göra det den ska och de större hundarna promeneras. Sen kan de få strosa runt nån gång på upptäcktsfärd också men jag har haft vintervalpar senaste gångerna och när det minus så blir de kalla rätt fort när de är små.
När valpen är lite större följer den med på de kortare rundorna och ibland nån längre när jag orkar bära på den när den blir trött. De växer ju rätt fort och vid fyra månader är de med på typ alla promenader men nu tänkte jag på när jag hämtar en åtta veckors valp att det blir ju ensamträning automatiskt för att de andra hundarna ska få sina rundor. Se ska tilläggas att jag haft flyt som fått valpar som det funkat bra med att lämna en stund. Långpromenaderna har jag gjort när en tvåbent är hemma tills jag märker att valp är trygg med att lämnas längre och längre stunder så i början är det de korta svängarna xalp får vara hemma och det har funkat bra och de äldre hundarna får bara korta svängar första veckan eller två när inte nån annan familjemedlem är hemma och så utökas det allteftersom. Sen får valp följa med ibland även när den är liten men mitt tålamod med snigeltempo ska orka med det. Vi bor ju i hus numera så våra valpar har i regel blivit rumsrena fort när det bara är att öppna dörren så är den ute.
 
Det beror ju mycket på vad det är för hundar, vad man har tänkt göra med dem, hur man bor, hur familjen ser ut osv. Vi har två draghundar och en blandrasvalp. Ingen av dem är ensamhetstränade och kan inte lämnas själva inne, så det blev ju egentligen ingen större skillnad när nummer tre kom.

För oss blir det problematiskt med promenaderna ibland. Jag klarar inte ens av de två stora och än mindre de två stora plus lilla valpen. Så de gångerna min man jobbar eller inte kan gå morgon- eller kvällspromenaden av någon annan anledning uteblir promenaderna (vi har både hundgård, men kan inte lämna dem ensamma där, och en inhägnad tomt, om än lite för liten). Problem även för mannen när jag inte kunde gå promenad pga skada. Och vi får inte plats med alla tre i bilen. Jobbigare för "hundvakten" (= min vuxna hemmaboende son) när jag ska till stallet och mannen jobbar, och jag kan inte längre ta med de två stora och ha de i bilen ens för en snabbvisit och bara mocka.
Det låter tufft!
Detta är ju ingen valp, utan en 2 åring, så alla tre kan vara själva hemma. de jag redan har drar inte, eller bryr sig om andra hundar ute, så alla kan gå ut med dem. Den tredje har bra grundlydnad så jag räknar faktiskt inte med att det kommer bli så problematiskt att gå ut gå ut med alla tre..

Plats i bilen har vi, sen räknar/hoppas jag på att få ha kvar 15 åringen iaf et år till, men man får ändå vara realistisk där.

Mina två jag har nu är 9 och 15 år, så tanken är ju samma slags träning/tävling som jag gjort med dem fast med en ny då :)
 
Beror helt på hundarna. Är dom snälla vid hundmöten, går bra i koppel och inte bråkar med varandra så blir en hund till ingen skillnad, men om det är tvärtom så blir det ett jävla jobb.
 
Förlåt för frågan, men varför skaffade ni tre hundar med de förutsättningarna?
Främst mannens hundar, tränar drag med de två stora. Valpen vet jag egentligen inte hur han tänkte med. Abstinens från när vi hade 14 draghundar och bodde i Norrland, kanske.

Det funkar ju för det mesta, så varför skulle vi inte kunna ha tre hundar?
 
Främst mannens hundar, tränar drag med de två stora. Valpen vet jag egentligen inte hur han tänkte med. Abstinens från när vi hade 14 draghundar och bodde i Norrland, kanske.

Det funkar ju för det mesta, så varför skulle vi inte kunna ha tre hundar?

Ok. För mig skulle det inte vara fungerande att den jag bor med inte klarar av att ens promenera mina hundar, om det nu är så att en del av ansvaret hamnar hos min respektive. Jag hade ju också sett till att t ex ha bil och hundvakt som klarar det. Jag har tre hundar och det har jag för att min vardag ska funka med tre hundar, inte "för det mesta".
 
Låter ju som om du redan har fått möjlighet till en omplacering som du tror kan passa in hos er? Varför inte då ta den på prov och se hur det känns? :)

Med flockbeteenden så kände jag att det blev mer kommunikation hundarna sinsemellan, mer för dem att anpassa sig efter och tja, mer "flock" helt enkelt av att vara tre. Svårt att riktigt beskriva hur, men det kändes skillnad på att ta in en till på ett annat sätt än när jag en kort period haft en hund och sedan skaffat mig en till.
Ja Exakt! Vi hämtar honom om två veckor nu och jag är så jäkla glad!
 
Mycket svårare att hålla koll och passa upp på tre än två vid hundmöten och på promenader. Överlag mycket mer flockbeteenden.
Svårare med att lämna alla tre hos samma hundvakt då de flesta tycker tre är för många.
Dyrt med försäkring på tre hundar, tyckte liksom inte det märktes så mycket med två men nu när jag har tre att betala för blev det ändå märkbart.
Godis och tuggben tar slut avsevärt mycket snabbare 😁
Håller med om detta med flockbeteende. Stor skillnad mellan 2 och 3....ännu mer med 4 :o
:nailbiting: :p 2 hundar är egentligen väldigt skönt, 3 är helt absolut okej. Nu med 4 är det egentligen en för mycket....eller i alla fall när två är hormonstinna uppkäftiga unghundar :angel:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 705
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 992
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 124
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 158
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp