postitivt beteende eller?

Mitrolle

Trådstartare
Min åring föredrar mig framför sina hagkompisar. När jag kommer så kommer hon fram direkt och sjasar t.o.m. bort sina hästvänner om de kommer för nära. Vaktar mig nästan lite, så de andra inte kommer för nära.
Hon är mycket trevlig att handskas med och jag har hanterat henne sedan hon föddes. Men hon vill ju gärna ha hästsällskap också, och svarar de andra när man tar ut henne och leder iväg en bit, om de gnäggar.
Själv tycker jag inte att detta beteende är något "dumt" men undrar lite vad ni tror om det. Vad kan det komma sig av tror ni? Hon är bra kompis med hästarna i övrigt, är dock högst i rang.

Du är ett "avbrott" från vardagen. Du är nåt annorlunda och spännande. Spendera lika mycket tid med din häst som de andra hästarna gör, så ska du se att nyhetens behag snart klingar av ;)

Men givetvis ska du vara glad att hon trivs så bra med dig, ta vara på det! Jag skulle inte vara orolig om jag var du.

Tack för ditt svar! Jag är inte speciellt orolig, bara lite nyfiken över beteendet som jag inte sett förut. Men det kanske ändrar sig när jag börjar träna henne mer så det blir lite jobbigare när jag kommer :smirk:

Hmmm...alla mina hästar kommer fram när jag går ut i hagen, så det är väl normalt kan jag tänka.....Däremot har jag en 2 åring hemma(hingst) som var ganska sjuk som föl(3 veckors) och blev behandlad 3 ggr om dagen i 9 veckor...han blev VÄLDIGT präglad på människor....nästan så det blev ett problem faktiskt...att hålla på FÖR mycket är inte bra om man vill att dom skall vara hästar, men lagom är bra, och att dom väljer oss när vi kommer ut i hagen är ju normalt.

Min 2 åring hade ju inte gått ihop med häst alls( mer än modern) han var självsäker o kaxig och när jag skulle skicka han på bete förra året så blev jag lite nervös för hur han skulle klara av detta med en massa andra hingstar i sin egen ålder....men han bara dundrade in i flocken...HEJ , vill du leka med mig :rofl: :rofl: och tog faktiskt kommandot utan att vara en "gris"....och inte ett dugg rädd för andra hästar som tur var.....

Men jag tror man skall passa sig för att låta dom präglas för mycket på oss människor i början....men det tror jag inte du har problem med heller.....

jag tror bara att det är så unghästar är.. vi har en hage med 2 st 1 åringar och en 2 åring och alltid när man skal hällsa på så kommer 2 åringen fram och skal stå på en och "prata" uteboxarna är i hagen så när man mockar så står han och hänger över boxkanten och tittar och tycker allt ät skitkul.. dom andra hästarna får inte komma fram för han måsste ha all uppmärksamhet. :smirk:

sen är det ju så att jag mockar ca 40 min och då är dom i min närhet hela tiden och dom resterande timmarna i hagen är dom ju ensamma då är det såklart kul och leka med dig när du kommer och hälsar på i hagen!

Låter alldeles normalt :)
Hon är bra kompis med hästarna i övrigt, är dock högst i rang.

Unghästar brukar alltid gilla att ta kontakt med folk och när det gäller att hon inte låter "polarna" hälsa på dig har du ju själv svarat på din fråga. Din häst motar bort övriga för att hon vill markera sin position som "högsta hönset" i flocken (de andra får snällt vänta på sin tur). Hon gör det inte för att skydda dig.

Låter som en trevlig och social häst....ni kommer att ha mycket skoj tillsammans :)

Tack för era svar allihopa!!

Hon gör även så att när jag går inne i hagen så följer hon med "på promenad" lös, jag behöver inte leda henne utan hon följer mig ändå. Då följer ju självklart hagkompisen med bakom men då jagar hon bort henne. Hon ska hålla sig på avstånd helt enkelt.
Men det beror säkert bara på att hon är högst i rang o bestämmer att de andra inte får komma nära.

Jag hoppas också att hon fortsätter vara så lätthanterlig och trevlig som hon är nu!! :love:

kan det inte vara en risk att en nuvarande social häst (1-2åringar) blir mer osocial när den blir äldre,
eller är det bara nåt folk kommit på?? :confused:

Sådär gör min häst också! Han är nyss fyllda 4 år och högst i rang. Jag ser inga som helst problem i det!

Gläd dig åt att din häst gillar när du kommer!

jag har hört det, men det går så himla mycket här i trakterna så det är väll nåt folk kommit på..
har själv en jätte social åring så man får ju hoppas att det fortsätter. :)

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 224
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 686
Senast: Otherside
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 053
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Magen efter graviditet(er)
  • Handdukar
  • Smart watch

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka