Postmords fantastiska service!

Kanske skrivit det förr, men jag tycker att det stora problemet är att samhället fortfarande utgår ifrån att posten fungerar.

Fakturor som går till inkasso vid förfallodagen. Myndighetsbeslut som man ska kunna överklaga. Etc.
Ja, det är INTE kul.
 
Kanske skrivit det förr, men jag tycker att det stora problemet är att samhället fortfarande utgår ifrån att posten fungerar.

Fakturor som går till inkasso vid förfallodagen. Myndighetsbeslut som man ska kunna överklaga. Etc.

Ja, och det är egentligen inte de som ska tänka på det. Det är postens fel, punkt. Posten SKA fungera, inte alla andra tänka tre veckor före.
 
Har fick posten storre lonsamhet nar de utokade och kor 7 dagar i veckan samt langre dagar. Da kunde de vara med och konkurera om utskick fran Amazon och andra nat forsaljnings stallen.
 
Har fick posten storre lonsamhet nar de utokade och kor 7 dagar i veckan samt langre dagar. Da kunde de vara med och konkurera om utskick fran Amazon och andra nat forsaljnings stallen.
Med Postnord är det så att det är två delar, danska postnord och svenska postnord i ett företag. Så vitt jag vet går den svenska delen med vinst men den danska med förlust, så danska verksamheten ”lever på” den svenska.
 
Har fick posten storre lonsamhet nar de utokade och kor 7 dagar i veckan samt langre dagar. Da kunde de vara med och konkurera om utskick fran Amazon och andra nat forsaljnings stallen.
Förvånar mig inte. På mitt jobb har vi fått nya kunder (företag som skickar privatpersoners beställningar i små paket) efter att vi fick till det så att vi dels kan leverera mycket snabbare än tidigare, och dels kan ordna så att kunden redan vid beställning kan se exakt vilken dag paketet kommer. Just paketbiten är det visst bra att kunna konkurrera om, eftersom det skickas färre och färre vanliga brev.
 
39E6E390-6AAD-4772-96FE-FA73370C7AB9.jpeg
 
Det är ju inte bara så att Postnord är skyldiga till att ont i världen som händer med paket.

Här visas en enkel resa från Tyskland till Sverige med tyska DHL, som kompliceras av att någon - förmodligen med Amerikansk genuppsättning - lyckats blanda ihop Sverige med Schwieiz.


_dhl.jpg
 
Det är ju inte bara så att Postnord är skyldiga till att ont i världen som händer med paket.

Här visas en enkel resa från Tyskland till Sverige med tyska DHL, som kompliceras av att någon - förmodligen med Amerikansk genuppsättning - lyckats blanda ihop Sverige med Schwieiz.


Visa bifogad fil 83276

Inte så noga det där :p

Hade ett paket som åkte via USA från Storbritannien. USPS har god service även på Facebook 😁😅
 
PostMord överträffade dock sig själva här i början av december.
Jag skickade ett stort brev till en vän i Stockholm inslaget i julklappspapper dock med vit adressetikett osv. och lämnade in det på Företagscenter här i stan 17:45 en kväll.
14:00 nästa dag hör vännen av sig och tackar för julklappen! 😳
Jag höll ju på att trilla av stolen, hade varit ute i sjukt god tid för att det förhoppningsvis skulle hinna fram före julafton och jag var för snål för att skicka spårbart eftersom värdet av innehållet var mindre än portokostnaden.
 
Jag sålde för ett tag sedan ett paket som skulle 7 mil bort med hjälp av Postnord, från Östergötland till Småland. Men innan det kom till Småland tog det en "liten" avstickare via Lübeck i Tyskland...

Tänker att mottot att man måste betala så mycket för att skicka brev för att det ska vara lönsamt liksom mer är att man måste betala för all transport utanför rutten den ska ta.
 
Jämfört med franska Chronopost är PostNord ett under av effektivitet. Två gånger har två olika företag i Frankrike försökt skicka paket till mig och två gånger har Chronopost bestämt sig för att min adress inte finns. Att ringa till dem är ett litet äventyr då 1. Allt är på franska och 2. Det är inte deras fel utan de hänvisar till företagen jag handlar från, och de i sin tur hänvisar till Chronopost som absolut inte gör något fel.
 
Jag fick min sandlådesand till kaninerna idag
Med vanliga posten
Jag var helt säker på att den skulle komma med lastbil och att de inte skulle försöka ringa på porttelefonen utan lämna den på Ica.
Men vanliga posten har tagg så han kom in och BAR upp 32 kg sand.
Det finns hiss men ja..
Men glad är jag, slapp sitta och passa en lastbil
 
Hade en brevvän i Mexiko för länge sen. Där verkade det vara så att de stämplade mottagarlandets namn och portot uppe till höger där frimärket brukar sitta. Det var alltså inget frimärke utan det var stämplat med portot och ”Suiza”, alltså Schweiz på spanska.
Om jag inte minns fel var det stämplat på baksidan med schweizisk stämpel också så brevet hade alltså gått från Mexiko till Schweiz (Suiza) och sen till Sverige (Suecia).
 
Även jag har ett paket på vift. Jag skyller på Deutsche Post som skickat paketet till Schweiz istället för Sverige och nu verkar det ha fastnat i tullen...
Det skulle inte förvåna mig om det blev så även i det här fallet - jag som i princip slutat köpa utanför EU, eftersom jag numera måste betala dubbel tull för saker som kommer den vägen. Ödet gillar förmodligen inte min vägran, utan har funnit ett alternativt sätt att förtulla mina tullfria varor.
 
Jämfört med franska Chronopost är PostNord ett under av effektivitet. Två gånger har två olika företag i Frankrike försökt skicka paket till mig och två gånger har Chronopost bestämt sig för att min adress inte finns. Att ringa till dem är ett litet äventyr då 1. Allt är på franska och 2. Det är inte deras fel utan de hänvisar till företagen jag handlar från, och de i sin tur hänvisar till Chronopost som absolut inte gör något fel.

Så är det här också. De tappade bort ett paket och vägrade leta upp det eftersom de ”omöjligt kunde hitta ett borttappat paket”. Jag ville då reklamera transporten men det kunde bara leverantören göra, enligt postmord.
Jag har lite svårt att förstå det med tanke på att de vet att paketet finns och de vet att det inte kommit fram. Varför kan inte mottagaren då reklamera?
 
Så är det här också. De tappade bort ett paket och vägrade leta upp det eftersom de ”omöjligt kunde hitta ett borttappat paket”. Jag ville då reklamera transporten men det kunde bara leverantören göra, enligt postmord.
Jag har lite svårt att förstå det med tanke på att de vet att paketet finns och de vet att det inte kommit fram. Varför kan inte mottagaren då reklamera?
Därför att alla postbolag och alla konsumentverk och alla andra i hela världen har kommit överens om den här standardförfarandet:

1. Beställaren som inte fått sin vara/fått en trasig vara reklamerar hos leverantören, och får sina pengar därifrån, och
2. Leverantören reklamerar hos sitt (första) postbolag, och får sina pengar därifrån, och (utifall flera postbolag är inblandade)
3. Det första postbolaget reklamerar i sin tur det postbolag i kedjan som fuckat upp det hela.

Detta för att
a) beställaren ska få sin ersättning i rimlig tid, och
b) ingen uppfuckad försändelse ska generera mer än en (1) ersättning av sitt fulla värde.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp