PostNord - köra ut paket

Jag har aldrig bekymmer med den typen av paket, de ställer paketet så fint utanför dörren.
Kan iofs bero på att jag har en släkting som jobbar på PostNord.
 
Postnord suger aprumpa, minst sagt. De första gångerna jag beställde från Zooplus (flera år sedan) använde jag dom och alltid samma visa - jag undrar var paketet är, kollar spårningen och står att det skulle lämnat ett meddelande för någon dag sedan. Bullshit! Även jag har varit med om att vara hemma exakt hela dagen den dagen de påstår att de varit här.... Långa diskussioner om dessa förbannade lögner och jag informerade även Zooplus om deras hantering.

Sedan dess har jag alltid valt det andra alternativet, då är det Schenker som hanterar slutleveransen och de har alltid ringt INNAN för att säkerställa att jag är på plats, alternativt om det inte passar att jag själv åker till terminalen om det är tyngre paket.
 
Precis sådär gör Schenker hos oss. Vi bor på landet och hör de få gånger ngn kör på vår grusväg. Trots att vi har varit hemma så påstår de att vi inte varit det. VARENDA GÅNG!! :rage: Ibland har vi sett dem köra fram till brevlådan, lägga i lappen och sedan kör de iväg i full fart igen. :banghead:
 
Jag fick leverans från just Zooplus häromveckan. 18 kg kattsand och 10 kg torrfoder + lite blötmat så det var ett rejält paket.
Vi bor på tredje våningen i ett hyreshus utan hiss. Klockan åtta på morgonen plingar det på dörren. Utanför står en liten kille, nästan lika stor som paketet (nåja, inte riktigt men bra nära). Han har, utan att veta om vi är hemma eller ej, själv kånkat upp ett paket nästan lika stor som han själv upp till tredje våning! Riktigt bra gjort!
Han fick en kopp kaffe och en kaka med sig innan han åkte.

Det jag inte begriper är varför de inte ringer. Ofta står telefonnumret på paketet, så varför inte slå en signal?
Det har vi haft stora problem med nu i jul, med DHL som inte aviserar trots att avisering är beställt..
 
Jag har nästan motsatta erfarenheter när jag har beställt ifrån zooplus. Någon gång har det kommit en lapp med att "vi inte var hemma vid utlämningstillfället", vilket inte har varit sant. Men, annars kommer dom upp med paketen! Så smidigt.

Men en gång ringde en kille, som glömde presentera sig, och undrade om "jag var X" (min sambo). Jag svarade lite bittert (mitt i ett grupparbete, och jag var tvungen att ha på mobilen pga väntade viktigt samtal) att "nej, det här är min mobil så han går inte att nå här" (med vana av telefonförsäljare som ringer till mig men vill nå honom var och varannan dag). Han frågar igen "... men ... x?". Jag känner hur röken börjar komma ur öronen och upprepar samma svar igen.

Då klämmer han fram "... ja... alltså... jag skulle köra ut ett paket till honom, eller er... men jag hann inte på mitt pass! Jag undrar bara om jag ska ta det även om jag slutat eller om ni har möjlighet att hämta det själva". ... hehe. :D

Jag fick be om ursäkt för min bitterhet. :angel: Men jag sa att det inte lät vettigt att han skulle arbeta på sin fritid och åka hem istället. :D
 
Paketleveranserna här är beroende på vilken postis som jobbar. För det mesta kollar dom om bilen är hemma, är den inte det kan dom lika åka utan att lämna ut även om man är hemma. Tänkte lösa det med en lapp på dörren att paket får lämnas i hallen, det gör ordinarie postis efter att ha frågat om det är ok.

Däremot själva brevleveranserna till postlådan... Vi får ingen post på fredagar sen typ två år, antar att dom snålat in på den turen. Inte ok! :mad:
 
Jag beställde hem 18 kg kattsand från Zooplus just för att det ska levereras hem till dörren. Idag började jag undra hur långt paketet kommit, och spårar paketet på PostNords hemsida. Där har de skrivit följande:

"Det gick inte att leverera. Ett meddelande har lämnats på leveransadressen"

Vilket inte är sant. Jag gick hemifrån en halvtimme innan de påstår att de varit här, så givetvis vet jag inte huruvida det är sant. MEN de har inte lämnat något meddelande. Inte nere vid porten, inte vid anslagstavlan, inte på dörren eller genom brevinkastet. Kan de då kräva att jag ska betala x antal hundra kronor för att de ska köra ut mitt paket igen, eller hade de gjort det gratis ändå?

Hur fungerar det här egentligen?

Edit: enligt affärens hemsida så kan man boka kostnadsfri utkörning om man missat första utkörningen, om paketet väger 20+ kilo. Så är det kört i mitt fall bara för att mitt paket kommer väga 18-19 kilo?

Precis så har dom gjort några gånger för mig. Jag har visserligen fått en avi i brevlådan där det står att de har försökt att leverera men att det inte gick (d v s att ingen var hemma), men det har bara varit ren lögn; jag har varit hemma hela dagen vid de tillfällena...
 
Jag beställde hem 18 kg kattsand från Zooplus just för att det ska levereras hem till dörren. Idag började jag undra hur långt paketet kommit, och spårar paketet på PostNords hemsida. Där har de skrivit följande:

"Det gick inte att leverera. Ett meddelande har lämnats på leveransadressen"

Vilket inte är sant. Jag gick hemifrån en halvtimme innan de påstår att de varit här, så givetvis vet jag inte huruvida det är sant. MEN de har inte lämnat något meddelande. Inte nere vid porten, inte vid anslagstavlan, inte på dörren eller genom brevinkastet. Kan de då kräva att jag ska betala x antal hundra kronor för att de ska köra ut mitt paket igen, eller hade de gjort det gratis ändå?

Hur fungerar det här egentligen?

Edit: enligt affärens hemsida så kan man boka kostnadsfri utkörning om man missat första utkörningen, om paketet väger 20+ kilo. Så är det kört i mitt fall bara för att mitt paket kommer väga 18-19 kilo?
Samma sak hände mig
Jag hade beställt hundmat, maten skulle lämnas vid dörren
Jag fick sms att maten skulle hämtas vid utlämningsställe pga av att den inte kunde levereras....
Jag ringde kundtjänst och frågade vad som hänt
Han sa att paketet inte kunde levereras för ingen va hemma.
Jag sa att paketet skulle ställas vid dörren. Killen i kundtjänst sa då att det måste ha blivit något fel... Jag sa att jag inte va nöjd och att jag skulle kontakta hundmatsförsäljaren och tala om hur det sköts
Det tog 30 minuter sen hade jag paketet vid min dörr

Ring och klaga
 
Instämmer, PostNord är ett jäkla skämt. Jag beställer ju också kattmat på nätet och förra gången var bilen in på gården och vände, dvs han tänkte försöka åka iväg utan att ens ringa på. Det funkade inte så bra eftersom jag var ute i vedförrådet (han hade inte sett mig när han körde in).

Han hade ingen bra förklaring när jag frågade varför han inte ringde på :grin:
Det hade nog hans chef behövt få veta! Eller har de order på det beteendet uppifrån?
 
Hos oss har de inte ens kommit upp på arbetsplatsen utan bara lämnat ett meddelande i brevlådan att de sökt oss och ingen var på plats.

Jo tjena, det var lärarna och 100 elever på plats, och väggarna är i glas. Vid kontakt svarade de att det är förklarligt att de inte vill gå in med så många invandrare där..... :banghead: :banghead: :banghead:

DHL har däremot varit hur fantastiska som helst. De letar reda på oss även om vi sitter i fikarumet, de frågar var vi finns och de anländer med en klockas noggrannhet.
 
Det intressanta är ju om detta är något som kommer uppifrån eller är chaufförerna skälva?
Dvs är de tidspressade och inte hinner?
Eller har de en kultur där detta är okej?
 
I övrigt fick jag höra när Postnord kom med min senaste beställning att nu hade jag tur att hen ringde och kollade att jag var hemma och därefter bar upp paketen. Enligt hen brukar arbetskamraterna bara lägga en lapp i lådan att folk inte varit hemma.

Lyckligtvis är det inte min upplevelse, oftast har de hört av sig och de gånger jag fått lappar om att jag inte varit hemma har jag faktiskt inte varit hemma. Nu brukar mina paket alltid väga över 20 kg så jag får en till gratis utkörning. Även om det hänt att kundtjänst påstått att det inte ingår (fast det ingått alla andra gånger).
 
Själv beställer jag aldrig hemleverans, oavsett vilket fraktbolag. Det är liksom meningslöst att ens försöka.
 
Jaha, nu har jag varit i kontakt med PostNord. De hade ingen förklaring till att det inte lämnats något meddelande, men eftersom paketet är 1,5 kilo för lätt så kan jag inte boka en ny, kostnadsfri utkörning :banghead: utan skulle behöva betala närmare 300 kr för en ny. Så nu får jag försöka bära hem det på bussen.

Roligt nog så hade jag likväl kunnat vara hemma och ändå missa paketet, eftersom det tydligen inte var säkert att de som lämnar ut paketen ringer på porttelefonen, enligt PostNords kundtjänst. Men jag skulle ändå få betala för ny utkörning.

Kattsandsbeställning/större foderbeställning blir det i alla fall inte på nätet igen, såvida jag inte överskrider 20 kg-gränsen. :meh:

Mvh
Bitter klenis utan bil
Jag beställer från animail. De har hemleverans utan kvittens så de ställer paketet på trappen. Man får även fylla i portkod om man har sån. Det har aldrig strulat.
 
Känner mig lite lyckligt lottad faktiskt. Har beställt, främst hundmat, från nätet i 6 år nu och bara två gånger behövt hämta det hos ombud och en av de gångerna var det för att jag inte visste att andra utkörningen var gratis. :angel:
 

Liknande trådar

Samhälle Hej, fick ett brev från postnord om moms och tull på mitt paket från England. Trodde jag skulle behöva betala moms men när jag acceptera...
Svar
4
· Visningar
635
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 386
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
534
Senast: __sofia__
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 435
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden
  • Elitloppet – en gång om året!

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp