Bukefalos 28 år!

Potatismos

Nej ingen diskussion, bara ett konstaterande att makaronerna kokas i mjölk och kryddas enligt tidigare inlägg 🤓
BRA! :up:
Vi ska aldrig mer tala om makaroner stuvade i vatten och mjöl. :cautious:




(och ja - jag lever fortfarande med samma partner. men vi stuvar inte längre makaroner ihop. men är iofs inte heller gifta än... officiellt har vi hänvisat till pandemin, men det kan vara pga makarontvisten?)
 
Jag kan toppa det med mammas gröt som bestod av maizena och mjölk. Socker och kanel på. Serverades med ännu mer mjölk.
Ojojoj! Blir det gröt eller väldigt puddinglikt? Försöker konceptualisera.

I Indien fick vi söt bulgurgröt (som ofta snarare var bulgurvälling) på söndagar. Bulgur, russin, socker och vatten. :nailbiting: Vissa hällde te runt, som alternativ till att äta med mjölk tror jag. :bag:
 
Det finns inga sådana platser i lägenheten.
Har också mina i kylen. Har inte gott om skåp eller garderober här så behöver det till annat. Äldre hus och lägenheter har ofta fler sådana, saknar skafferi, ett riktigt gammalt, men det byggs inte alls i nya lägenheter på samma vis konstigt nog.
 
Jag älskar både pulvermos och potatismos :D Sedan är det ju helt olika saker, smakar olika och fyller liksom olika funktion.

Pulvermos gör jag på under två minuter och minimalt med disk. Riktigt mos tar ju en evighet i jämförelse och lämnar ett mindre diskberg efter sig.
Så mycket disk blir det väl inte?

Kastrullen man kokar potatisen i, och endera en potatisstöt eller visparna till elvispen är väl inte så mycket disk?
 
Fast nu tar du i så du spricker här. Skulle människor bli ätstörda av att andra inte gillar samma mat som de gillar? Det låter helt otroligt långsökt. Det känns som om du anstränger dig lite väl mycket för att bli kränkt här.

Jag älskar verkligen salt lakrits och blir inte ett enda dugg kränkt över att människor från andra länder typ klöks av smaken. Och eftersom de tycker att det smakar SKIT så får de väl säga det? De menar ju inte att jag är en skit, eller ens på något sätt sämre än dem. Jag kan liksom inte ta äcklet över smaken personligt på något vis? Men du tycker att det hade varit rimligt om jag blev sårad?

Folk med ätstörning kan absolut påverkas av uttryck som indirekt värderar deras matval. Att säga att nån mat är äcklig är en sak, att säga att man inte förstår hur nån kan äta nått är en annan. Det sista kan tolkas som negativ värdering om personen, inte maten.
 
Folk med ätstörning kan absolut påverkas av uttryck som indirekt värderar deras matval. Att säga att nån mat är äcklig är en sak, att säga att man inte förstår hur nån kan äta nått är en annan. Det sista kan tolkas som negativ värdering om personen, inte maten.
Jag tycker fortfarande att det är för långsökt och att man letar lite väl mycket över något att bli kränkt över. Ja man ska visa (mycket) hänsyn, men redan på första sidan blir tonen skämtsam. Vet man med sig att ens hjärna just nu kan feltolka ordentligt så ska man kanske sluta läsa där? Kanske är det läge att be om ett filter för att sortera ut mattrådar helt och hållet?
 
Folk med ätstörning kan absolut påverkas av uttryck som indirekt värderar deras matval. Att säga att nån mat är äcklig är en sak, att säga att man inte förstår hur nån kan äta nått är en annan. Det sista kan tolkas som negativ värdering om personen, inte maten.
Å andra sidan kan det vara ett uttalande som faktiskt handlar om den som säger det, och hur hens situationsuppfattning ser ut. Utan värdering av vare sig maten eller andra personer.
Man kan inte alltid i sammanhang där det inte finns påkallat något behov av särskild anpassning undvika alla former av uttalanden som behöver kontextuell tolkning.

Och bara för att komplicera det hela så antar jag att det inte är helt ovanligt(?) att någon med ätstörning kan ha tendenser att övertolka uttalanden som att de kan vara värderande i matfrågor där grunden för det mer objektivt kanske är svag. Och då blir det ju ännu svårare förväntan att lägga på en talare att s.a.s. förhandsgardera sig mot feltolkningar.
 
Jag tycker fortfarande att det är för långsökt och att man letar lite väl mycket över något att bli kränkt över. Ja man ska visa (mycket) hänsyn, men redan på första sidan blir tonen skämtsam. Vet man med sig att ens hjärna just nu kan feltolka ordentligt så ska man kanske sluta läsa där? Kanske är det läge att be om ett filter för att sortera ut mattrådar helt och hållet?

Ätstörning är en psykisk störning. Att säga att folk med nån form av psykisk ohälsa letar efter saker att bli kränkta över visar på en stor okunskap för hur psykisk ohälsa fungerar.
 
Å andra sidan kan det vara ett uttalande som faktiskt handlar om den som säger det, och hur hens situationsuppfattning ser ut. Utan värdering av vare sig maten eller andra personer.
Man kan inte alltid i sammanhang där det inte finns påkallat något behov av särskild anpassning undvika alla former av uttalanden som behöver kontextuell tolkning.

Och bara för att komplicera det hela så antar jag att det inte är helt ovanligt(?) att någon med ätstörning kan ha tendenser att övertolka uttalanden som att de kan vara värderande i matfrågor där grunden för det mer objektivt kanske är svag. Och då blir det ju ännu svårare förväntan att lägga på en talare att s.a.s. förhandsgardera sig mot feltolkningar.

Nej, det är nog inte alls ovanligt. Det är liksom en del i psykisk ohälsa, man tar saker personligt. Ofta helt utan anledning. Och jag säger inte att man ska helgardera sig, men att påstå att det inte existerar eller som ovan att man letar saker att bli kränkt över (herregud så okänsligt egentligen), är fel. Det var det jag svarade på.
 

Liknande trådar

Mat När jag var barn åt jag en maträtt flera gånger hos en kompis som jag minns att jag tyckte var suveränt gott. Det var några slags...
Svar
14
· Visningar
1 399
Senast: Eli
·
Mat Från början var det bara jag och mannen som skulle vara hemma ikväll och fira nyår. Hans önskemål var då att vi skulle äta kotlett och...
2
Svar
20
· Visningar
1 401
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Den 7 Februari 2023 ändrade jag mitt liv för alltid. Jag gick upp för en bro som en man kom ner som kvinna. Det var en ganska kall...
15 16 17
Svar
331
· Visningar
47 350
Mat Har ni något gott recept på någon god dressing eller sås som är snabb och lätt att göra, som är mild och som inte innehåller en massa...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 260
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp