Bukefalos 28 år!

Potatismos

Det känns så omständligt att koka potatismos på chips när det finns potatismos på pulver? Hm.. Det känns nästan lite som i samma stuk som vissa matlagningsgrupper på Facebook jag är med i, där det finns de som envisas med att köpa frysta köttbullar, riva ned i matberedare och sen använda istället för köttfärs i köttfärssås.. Med hänvisningen att köttbullarna är billigare per kilo än köttfärs, och sen vägrar acceptera att det är för att det är så mycket utfyllnad i köttbullarna att det är klart de är billigare.
 
Folk med ätstörning kan absolut påverkas av uttryck som indirekt värderar deras matval. Att säga att nån mat är äcklig är en sak, att säga att man inte förstår hur nån kan äta nått är en annan. Det sista kan tolkas som negativ värdering om personen, inte maten.
Tack för att du förstår hur jag menar! Det är precis så jag tänker, värderande av en annan persons matpreferenser, inte att man själv tycker att något är äckligt. Att skriva att man tycker att något är vidrigt och äckligt och att man själv inte kan äta det säger ju bara något om en själv men att använda "vem äter ens" säger ju en massa om de som äter just vad det än må vara.
 
Så mycket disk blir det väl inte?

Kastrullen man kokar potatisen i, och endera en potatisstöt eller visparna till elvispen är väl inte så mycket disk?

Har ett pyttekök utan diskmaskin, varje tesked extra är migränframkallande 😋

Sedan är det ju potatisskalare, skärbräda, kniv för attt dela eländet, kastrull, den där nålen för checka om potatisen är mjuk nog, mosare, elvisp, dl-mått, kniv till smör och slev, tallrik att äta på.

Pulvermos: kastrull, dl-mått, vanlig liten visp, kniv till smör. Klart.
 
Nej, det är nog inte alls ovanligt. Det är liksom en del i psykisk ohälsa, man tar saker personligt. Ofta helt utan anledning. Och jag säger inte att man ska helgardera sig, men att påstå att det inte existerar eller som ovan att man letar saker att bli kränkt över (herregud så okänsligt egentligen), är fel. Det var det jag svarade på.

Det står väl ingenstans i texten du citerar något om att man skulle leta saker att bli kränkt över?

Edit: Insåg nu att du syftade på ett annat inlägg. :)
 
Har ett pyttekök utan diskmaskin, varje tesked extra är migränframkallande 😋

Sedan är det ju potatisskalare, skärbräda, kniv för attt dela eländet, kastrull, den där nålen för checka om potatisen är mjuk nog, mosare, elvisp, dl-mått, kniv till smör och slev, tallrik att äta på.

Pulvermos: kastrull, dl-mått, vanlig liten visp, kniv till smör. Klart.
En jonasskalare, kniv att dela med, skärbräda, kastrull, gaffel att kolla potatis, om jag inte tar spetsen på kniven jag delade med eftersom jag inte har nål, elvisp, dl-mått för mjölk, kniv till smör, tallrik och kniv och gaffel.

Kastrull, dl-mått, visp, slev, kniv till smör, kniv och gaffel, tallrik.

Så mycket mindre disk och mindre moment och mindre tid :)

Men var sak har sin plats/tid- skulle inte drömma om att göra pulvermos till miljonbiff utan det blir riktig mos. Men pulvermos duger fint till det jag åt häromdagen när jag var för trött på matlagning- fisknuggets.
 
Ätstörning är en psykisk störning. Att säga att folk med nån form av psykisk ohälsa letar efter saker att bli kränkta över visar på en stor okunskap för hur psykisk ohälsa fungerar.

Kränkt må vara fel ord. Men att man vid flera typer av psykisk ohälsa drar sig till saker - inklusive diskussioner - som är triggande är ett faktum. Att man inser att man mår dåligt av saken i fråga är ett tecken på självinsikt.
 
Kränkt må vara fel ord. Men att man vid flera typer av psykisk ohälsa drar sig till saker - inklusive diskussioner - som är triggande är ett faktum. Att man inser att man mår dåligt av saken i fråga är ett tecken på självinsikt.

Självinsikt betyder dock inte att man tar mindre illa vid sig av saker. Tyvärr. Kränkt är galet fel ord. Åtminstone i den betydelsen ordet fått idag.
 
Självinsikt betyder dock inte att man tar mindre illa vid sig av saker. Tyvärr. Kränkt är galet fel ord. Åtminstone i den betydelsen ordet fått idag.

Nej, men självinsikten kan vara en hjälp i att försöka undvika saker som är triggande tills man mår bättre, snarare än att dra sig till dem.

Som du skrivit är ätstörningar psykiska sjukdomar. Att försöka anpassa t ex hur man diskuterar allmänt på ett forum så att ingen som lider av någon psykisk sjukdom tar illa vid sig är både orimligt och omöjligt.
 
Nej, men självinsikten kan vara en hjälp i att försöka undvika saker som är triggande tills man mår bättre, snarare än att dra sig till dem.

Som du skrivit är ätstörningar psykiska sjukdomar. Att försöka anpassa t ex hur man diskuterar allmänt på ett forum så att ingen som lider av någon psykisk sjukdom tar illa vid sig är både orimligt och omöjligt.

Absolut. Men det är bara onödigt att påstå att man inte kan påverka genom ord. Vilket var det jag svarade på. Och precis som man som känslig inte kan förvänta sig hänsyn, får man som oförstående räkna med mothugg om man skriver nått som kan misstolkas. Det är inte den oförstående som sitter på hela rätten att få uttrycka sig. Även om folk gärna vill ha det så.
 
Jag lyssnade på Stockholms-serien av Per Anders Fogelström (Mina drömmars stad-serien alltså) och där beskrevs när potatisen kom till Sverige. Jätteintressant att lyssna på och följa med i. Något vi tar för givet i dag och gör så mycket av.
Och något som förde världen framåt eftersom när potatis började odlas blev det mer mat och befolkningen ökade industrialiseringen kom igång
Så potatis byggde vårt land :)
På gott och ont ;)
 
Absolut. Men det är bara onödigt att påstå att man inte kan påverka genom ord. Vilket var det jag svarade på. Och precis som man som känslig inte kan förvänta sig hänsyn, får man som oförstående räkna med mothugg om man skriver nått som kan misstolkas. Det är inte den oförstående som sitter på hela rätten att få uttrycka sig. Även om folk gärna vill ha det så.

Nu anser jag att det är en viss skillnad på att vara känslig/att folk skriver saker som kan misstolkas får räkna med mothugg och att folk som lider av psykisk sjukdom mår dåligt av vissa saker. Det förra handlar om normal kommunikation, det andra om att sjukdom påverkar hur man upplever normal kommunikation. I det senare fallet kan i princip allt misstolkas, beroende på sjukdom och grad. Vem som är oförstående kan då bli en tolkningsfråga.

Det var just på grund av att psykisk sjukdom togs upp som jag kommenterade. Även annars kan kommunikation vara svårt men när det handlar om sjukdomstillstånd känns det som om man inte sällan kommer in på svart bältes-nivå.
 
Jag lyssnade på Stockholms-serien av Per Anders Fogelström (Mina drömmars stad-serien alltså) och där beskrevs när potatisen kom till Sverige. Jätteintressant att lyssna på och följa med i. Något vi tar för givet i dag och gör så mycket av.

Det är också jätteintressant hur potatisen fortsatt samma segertåg och blivit en allt vanligare gröda för att motverka hungersnöd i många fattiga afrikanska länder(även om sötpotatis är vanligare).
 
Och något som förde världen framåt eftersom när potatis började odlas blev det mer mat och befolkningen ökade industrialiseringen kom igång
Så potatis byggde vårt land :)
På gott och ont ;)
Just kausalsambandet med begynnande industrialisering är jag tveksam till. Det berodde väl mer på att bl.a. bättre redskap i jordbruket förbättrade avkastningen generellt redan innan potatisen blev spridd. Däremot har den bidragit till att man kunnat fortsätt öka mängden av befolkningen som inte deltar i jordbruksproduktionen, och att (den fattigare delen av) befolkningen kunde ha en bättre näringsstatus än utan den.
 
Jag lyssnade på Stockholms-serien av Per Anders Fogelström (Mina drömmars stad-serien alltså) och där beskrevs när potatisen kom till Sverige. Jätteintressant att lyssna på och följa med i. Något vi tar för givet i dag och gör så mycket av.
Där är det väl Bärta som slåss om potatisarna som rullar längs backen på torget?
 
Jag tycker att det är himla spännande att en tråd om potatismos kan vara 10 sidor lång!
Ja visst är det. Borde kunna komma upp i 2000. Potatis är en relativ ny grej för Sverige. Har funnits i Syd amerika betydligt längre. Det var Rudbäck som först importerade potatis till Sverige och inte Alströmer
 

Liknande trådar

Mat När jag var barn åt jag en maträtt flera gånger hos en kompis som jag minns att jag tyckte var suveränt gott. Det var några slags...
Svar
14
· Visningar
1 384
Senast: Eli
·
Mat Från början var det bara jag och mannen som skulle vara hemma ikväll och fira nyår. Hans önskemål var då att vi skulle äta kotlett och...
2
Svar
20
· Visningar
1 369
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Den 7 Februari 2023 ändrade jag mitt liv för alltid. Jag gick upp för en bro som en man kom ner som kvinna. Det var en ganska kall...
15 16 17
Svar
328
· Visningar
45 329
Mat Har ni något gott recept på någon god dressing eller sås som är snabb och lätt att göra, som är mild och som inte innehåller en massa...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 206
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp