Bukefalos 28 år!

Potatismos

Nu äter jag inte pulvermos (men den här tråden får mig att önska att jag gjorde det), men i min kyl blir potatis väldigt fort dålig. Pulvermos är en underbar "nödmat" i och med att det håller i skåpet länge och varken behöver mycket vatten eller el för att laga till. Om kriget eller krisen kommer kan jag i princip värma vatten till pulvermos på ett värmeljus. Jag är glad för alla som äter moset och gör det tillgängligt :bow:

Jag kan tänka mig att det kan vara gott om chipsen helt förlorar sin konsistens enligt principen fett och salt - men uj, så fett (å andra sidan Paul Bouchards berömda potatispuré var 50% smör/grädde och 50% potatis)
Förvara potatis i ett skåp i köket så håller det betydligt längre.
Har potatis i en span i ett skåp under bänken i köket, håller sig bra ännu trots dom legat där i snart 3 veckor.
 
Har ett pyttekök utan diskmaskin, varje tesked extra är migränframkallande 😋

Sedan är det ju potatisskalare, skärbräda, kniv för attt dela eländet, kastrull, den där nålen för checka om potatisen är mjuk nog, mosare, elvisp, dl-mått, kniv till smör och slev, tallrik att äta på.

Pulvermos: kastrull, dl-mått, vanlig liten visp, kniv till smör. Klart.

Nar jag gor potatismos har jag oftast en potatis skalare, en vass kniv jag skar potatisen med, oftast utan skarbrada utan bara i handen :o och en potatis stomp och en tra tandpetare att kolla om potatisen ar klar. Gradde/mjolk haller jag i "skvattar" lite i taget, lika sa med smor som jag skar av med kniven.

Ibland skrubbar jag bara rod potatis och kokar den med skal och mosar alltihop. Men vi har i stort sett aldrig "gammal" potatis utan den ar alltid nyss upptagen ur jorden och skalet ar tunnt och frasht. Da utgar potatisskalaren.
Vill jag ha potatis mos utan klumpar anvander jag en potatis "ricer"

Förvara potatis i ett skåp i köket så håller det betydligt längre.
Har potatis i en span i ett skåp under bänken i köket, håller sig bra ännu trots dom legat där i snart 3 veckor.

Vi har potatisen i garaget, men det ar aldeles for varmt dar pa sommaren, sa da finns den i garage kylskapet, pa vintern i ett annat skap nar kylskapet ar fullt. Potatisen haller sig minst ett par manader oavsett var de ar.
 
Nu anser jag att det är en viss skillnad på att vara känslig/att folk skriver saker som kan misstolkas får räkna med mothugg och att folk som lider av psykisk sjukdom mår dåligt av vissa saker. Det förra handlar om normal kommunikation, det andra om att sjukdom påverkar hur man upplever normal kommunikation. I det senare fallet kan i princip allt misstolkas, beroende på sjukdom och grad. Vem som är oförstående kan då bli en tolkningsfråga.

Det var just på grund av att psykisk sjukdom togs upp som jag kommenterade. Även annars kan kommunikation vara svårt men när det handlar om sjukdomstillstånd känns det som om man inte sällan kommer in på svart bältes-nivå.

Oförstående för att ord kan tolkas på annat sätt än det man själv avser, menar jag. Och att vara känslig var just för att man blir extra känslig vid psykisk ohälsa. Men jag tror inte det är nån idé att fortsätta den diskussionen, eftersom jag redan börjar missförstås av dig och andra.
 
Vi har potatisen i garaget, men det ar aldeles for varmt dar pa sommaren, sa da finns den i garage kylskapet, pa vintern i ett annat skap nar kylskapet ar fullt. Potatisen haller sig minst ett par manader oavsett var de ar.
Långtidsförvaring har jag i pappas potatiskällare och där håller det från skörd tills det går att hämta färskpotatis i landet.

Räknar inte med att alla kan eller vill förvara mat så länge så jämförde med hur den förvaras i mitt lilla kök (orkar inte springa till potatiskällaren varje gång jag ska ha potatis så har för kortare förvaring inne)
 
Änglamark har faktiskt ett pulvermos som är helt okej (det är bara torkad pulvriserad potatis), men det är okryddat så det behövs både salt och peppar. Göra med fördel med gräddpulver i.
Aldrig tänkt på att det finns pulvermos som är gjort på riktigt potatis, måste testa att göra detta så jag kan äta mos även på sommaren.
Mos på färskpotatis blir inget bra :yuck:
 
Oförstående för att ord kan tolkas på annat sätt än det man själv avser, menar jag. Och att vara känslig var just för att man blir extra känslig vid psykisk ohälsa. Men jag tror inte det är nån idé att fortsätta den diskussionen, eftersom jag redan börjar missförstås av dig och andra.

Jo, kommunikation är som sagt inte lätt! Missförståenden sker åt båda håll och det är oundvikligt.

Trevlig kväll på dig!
 
När jag var liten fick jag ofta ”mos på tallriken” sommartid
Mormor mosade helt enkelt färskpotatisen med en rejäl klick smör på tallriken :up:
Såvitt jag kommer ihåg var det gott :)
Mina minnen är att det blir värsta klistret när jag fick mamma till att göra mos på färskpotatis.
 
Allt pulvermos är väl gjort på riktig potatis?
Ihopblanda med smöraromer, kryddor, torkad mjölk, E nummer och säkert mer som jag inte kommer ihåg.
Tänkte bara ren torka potatis och aldrig tänkt att man kan göra det själv. Känns bara fel att ha massa potatis hemma och sedan åka och köpa pulvermos (eller potatis öht).
 
Ihopblanda med smöraromer, kryddor, torkad mjölk, E nummer och säkert mer som jag inte kommer ihåg.
Tänkte bara ren torka potatis och aldrig tänkt att man kan göra det själv. Känns bara fel att ha massa potatis hemma och sedan åka och köpa pulvermos (eller potatis öht).
Har ju av någon anledning inte tänkt på att pulvermos är torkad potatis av någon anledning så blev lite en aha just det över det hela:rofl:
 
Ihopblanda med smöraromer, kryddor, torkad mjölk, E nummer och säkert mer som jag inte kommer ihåg.
Tänkte bara ren torka potatis och aldrig tänkt att man kan göra det själv. Känns bara fel att ha massa potatis hemma och sedan åka och köpa pulvermos (eller potatis öht).

Som @hastflicka skrev så kan man köpa 100% torkad, riven potatis för s k instant mash utomlands. Men då måste man förstås blanda i någon form av mjölk, ev smör och kryddor själv. De flesta av de här produkterna verkar inte vara tänkta för att tillverka slätt potatismos att ha som tillbehör, utan moset ska ofta vara fyllning, stekas osv.
 
Här finns förresten fruset potatismos att köpa! Det är rätt praktiskt kan jag tänka mig, det är fruset i bollar så man kan hälla så mycket man behöver ur påsen. Jag har aldrig provat det själv men det känns ju som en trevlig och tidsbesparande mellanväg.
 

Liknande trådar

Mat När jag var barn åt jag en maträtt flera gånger hos en kompis som jag minns att jag tyckte var suveränt gott. Det var några slags...
Svar
14
· Visningar
1 384
Senast: Eli
·
Mat Från början var det bara jag och mannen som skulle vara hemma ikväll och fira nyår. Hans önskemål var då att vi skulle äta kotlett och...
2
Svar
20
· Visningar
1 369
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Den 7 Februari 2023 ändrade jag mitt liv för alltid. Jag gick upp för en bro som en man kom ner som kvinna. Det var en ganska kall...
15 16 17
Svar
328
· Visningar
45 389
Mat Har ni något gott recept på någon god dressing eller sås som är snabb och lätt att göra, som är mild och som inte innehåller en massa...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 208
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp