Potträning, när?

RIA

Trådstartare
Vid vilken ålder är det "lämpligast" att börja potträna? Typ om det är vid någon ålder som barnet känner att h*n är kissnödig men ändå kan hålla sig?

Storebror går inte potträna i dagsläget å han är nyss fyllda 3 år gammal, men det har ju sina orsaker.

Lillasyster är 1½ år och har i dagarna börjat gå till toadörren när jag frågat om hon har kissat, så det fattar hon ju att man gör där inne. Så jag har satt henne på toan (med barnring) och hon har kissat 1 gång och fick så mycket beröm för det :)

Sen har hon börjat ta sig för blöjan och visat mig och sedan gått till toan, men då har hon redan hunnit kissa i blöjan.

Känns ändå som att det kanske är tidigt med potträning eller är jag bara heeelt fel ute pga sonen? Allt känns så tidigt på något vis pga allt han inte kan, å så kan hon redan å är så mycket yngre. känns lite som att det är första barnet å allt är nytt, om ni förstår hur jag tänker.

Jag själv slutade tidigt med blöjor, redan vid 2 års ålder för att storebror som då var 3 år slutade, å då skulle ju jag med :cool:

Förstår att det är olika för alla, men det kanske inte är helt fel att ställa fram pottan i köket å se om hon kanske är redo för det?

Hur har ni andra gjort med potträningen?

Nu har hon ju ett intresse för att sitta på toan å det vill jag ju gärna uppmuntra, å kanske får det storebror nyfiken med.
 
Sv: Potträning, när?

Ställ du fram pottan men ställ den på toan så att hon lär sig att det är dit man går för att kissa.
Min dotter blev torr när hon var två år och vanligtvis är flickor tidigare av någon andledning.

Gör inte så stor sak av det utan säg bara att hon var duktig och inget mer med det.
Gör man en stor grej av det så kan de känna sig misslyckade om de inte hinner fram.

Ett barn i tvåårsåldern kräver snabb reakation för det är inte många sekunder mellan kissnödighet och kissande;)

Min son var helt torr på både dagen och natten när han var 2 år och 9 månader och det gick verkligen på en dag. Han kom på att han ville pova och sedan ville han inte ha blöja längre och det hände inte en enda gång att det kom i sängen eller i byxorna så där var det exakt tajming. Dottern hade blöja på natten tills hon var drygt 2,5 år men hade ju då varit torr på dagen ganska länge innan.

Många barn är intresserade av att gå på toan när de är runt 18 månader för att sedan tröttna ungefär som med vilken lek som helst.
 
Sv: Potträning, när?

Jag och min man började potträna vår dotter när hon lärde sig att sitta, då var hon ca 5 månader. Hon fick sitta på pottan på morgonen, efter mat o efter att hon sovit. Hon förstod tidigt vad hon skulle göra där, så hon grejjade både nr 1 och nr 2 i det stora hela från 6-7 månaders ålder.

Vi hade blöja på henne, men hade pottan nära tillhands och även när vi åkte iväg. Helt torr dagtid blev hon när hon var ca 1½ år. Torr på natten blev hon i sommras strax efter sin tvåårsdag. Pottan blev en del av de dagliga rutinerna så pass tidigt i hennes liv att det aldrig varit något konstigt eller protesterades när vi satte henne där.

Svar på din fråga, jag tror nog inte att det finns någon rätt eller fel tid för när man ska börja med potträning. För vår del funkade det bra att börja tidigt. Men det är ju självklart väldigt individuellt. Man känner ju sitt barn bäst själv och vad barnet är redo för. Vi la ner mycket tid på det här och tyckte det var viktigt och behändigt. Det är en del man får väga in i det hela också, är jag beredd lägga ner denna tid?

Vet inte om mitt svar var till någon hjälp... men önskar dig lycka till! :)
 
Sv: Potträning, när?

Min son är född 1 okt -08 och han potttränar vi. Lyckas han får han beröm såklart!
Han gör som din dotter, drar sig för blöjan och visar att han vill kissa. Oftast hinner vi fram till toan gör vi det inte så brukar jag fråga om han vill ha en ny blöja eller om han vill gå naken. Hälften av gångerna vill han ha blöja hälften inte. När han är naken så visar han att han vill kissa genom att dra med oss till toan. Funkar kanon även att det händer olyckor. Kissar han på golvet brukar jag bara säga lugnt att man inte kissar på golvet utan att man kissar på toan. Ingen stor grej av det heller.
Vi sätter honom på toan efter varje måltid och när han har sovit. Sen brukar jag fråga däremellan om han vill kissa eller inte.

Varje gång han lyckas kissa på toan så får han "torka" sig med papper och kasta det i toan för det tycker han är skitkul. Efteråt spolar han oxå, han älskar det! Så vi känner att det bara är att köra på nu när han verkar vilja själv..

Mitt mål är att han ska bli blöjfri i sommar, går det inte så tar vi det senare.
 
Sv: Potträning, när?

Har pottan i badrummet och har sen han var 1 satt honom där då och då. Nu är han 2 och känner själv när det är dags och vi brukar fråga honom. Det går i vågor, vissa dagar är han inte alls intresserad och andra är han jätte intresserad och sätter sig själv på pottan :)
 
Sv: Potträning, när?

Det är så himla olika...
Min äldsta dotter var nog 1½ nånting när hon lyckades kissa på pottan första gångerna. Sen tog det tvärstopp och efter många turer hit och dit var hon drygt 4 när vi kunde ta av henne blöjorna på dagtid. Och först nu när hon är 8 har hon blivit helt torr nattetid...
Andra dottern var torr dagtid som 2½-åring och nattetid något år senare.
Äldsta sonen tog vi av blöjan både dag- och nattetid i somras, då var han drygt 4. (vi tar fortfarande upp och kissar honom sent på kvällen om han druckit mycket innan han lade sig, men han är hyfsat torr nattetid)

Mitt tips är att du ska spinna vidare på det så länge hon är intresserad av att gå på pottan - går det bra så Grattis! Och tröttnar hon så gör ingen affär av det - det är ju oerhört sällsynt med blöjbarn i skolåldern...
 
Sv: Potträning, när?

Varje gång han lyckas kissa på toan så får han "torka" sig med papper och kasta det i toan för det tycker han är skitkul. Efteråt spolar han oxå, han älskar det! Så vi känner att det bara är att köra på nu när han verkar vilja själv..

Samma här, Rasmus gör allt för att få ut en droppe så han får torka, kasta och spola :D
 
Sv: Potträning, när?

*kl*

Tack för era svar! :)

Angående det med att ha pottan i köket är helt enkelt för att toan är jobbig att ta sig in till och jag tänkte det kunde underlätta lite, men den kunde ju i så fall stå precis innanför dörren så är den lätt att ta fram.

Lillan tycker också det är jätteroligt att torka. går ju en rulle åt gången om hon hade fått bestämma :D

Ni som pottränar, vad har ni för potta? Jag tycker den vi har är rätt låg och funderade på en baby björn, för dom ser rätt så bra ut.?

Men då kör vi på så här så får jag se hur lång tid det tar innan hon är blöjfri på dagarna :)
 
Sv: Potträning, när?

Viking har vi satt på toa vid varje blöjbyte sedan han var 2 månader typ. Redan då kom det ofta både kiss och bajs i toa, vi gjorde då "kissljud" och berömde. Funkade bra till 5-6 månader, då kom det ingenting på flera månader, även om vi fortsatte sätta honom på toa.

Men från 9-10 månader började det funka igen och nu är han 16 månader och sen han var 1 så kommer bajset på toa, i alla fall 8 av 10 ggr. Kommer det i blöjan så är det vi som har missat att han är nödig.

Vi använder tygblöjor så vi byter efter varje måltid och sätter honom då på toa, var 3e timme ungefär. Vi har en toaring där han sitter själv (under övervakning såklart) och så fort man sätter honom där så börjar han klämma, man behöver inte uppmuntra alls knappt:). Kiss kommer nästan alltid och bajs med om han är nödig.
Men blöjan är sällan torr vid byte så han kissar ju i den med. Är han naken visar han om han är nödig, så det funkar men kräver observant förälder...:angel:
 
Sv: Potträning, när?

Vi köpte en potta på ikea men den var för liten för Rasmus så den vägrade han sitta på. Sen fick jag ett tips på Biltemas potta. Det är en 3 i 1 potta. potta, lös toaring och så kan dom stå på den när dom tvättar händerna. Den är suverän tycker jag!


Känns det bra att ha pottan i köket så ha det tills hon blir van. Flytta sen pottan närmare och närmare tills den är inne på toan. Tror inte hon blir förvirrad av det.

*länk borttagen av moderator*
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 146
Övr. Barn Jag har en son och vi har varit på fyraårskontroll på BVC. Jag känner att jag begriper inte detta: Fungerar det på "alla" fyraåringar...
2
Svar
36
· Visningar
3 249
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
704
Senast: MissFideli
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 460
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp