Potträning

Smulu

Trådstartare
Jaha, då har potttränandet satt igång. Frida var blöj fri under förmiddagen igår, men vägrade sitta på pottan vid lunch så då tog min sambo på henne blöjan. När jag kom hem så tog jag av blöjan och så var hon utan fram till kvällen då jag åkte och tränade. Blöjan åkte på till natten.
När hon vaknade på morgonen, fick hon välling och gick sedan raka vägen till skötbordet och bad om ett par trosor. Kissade i soffan två gånger under morgonen hon blev lite ledsen båda gångerna eftersom det blev blött. Satte henne på pottan tre gånger under morgonen, sjöng imse vimse medan hon satt där och gav klistermärke. Inget kiss kom i pottan.

När vi sedan skulle gå till dagis så vägrar hon att gå på pottan och ta på blöjan som jag tyckte hon skulle ha på sig iom hon inte lärt sig det där med pottan ännu. Men men vi behövde komma iväg, så jag tar på henne byxorna och vi går iväg med vagnen mot dagis. Kommer fram och jag säger som det är att "Frida har precis börjat potträningen och nu så vägrade hon att ta på blöjan utan gick och hämtade ett par trosor, så nu har hon inte blöja på hur tycker ni vi ska göra?" Fröken säger då " Ville hon själv :) Ja, svarar jag. Fröken, men då prövar vi idag fast ute har alla barn blöja det blir så kallt annars.

Håll nu tummen att det går bra för Frida på dagis idag!! Att hon vill sitta på pottan med kompisarna :)

Sv: Potträning

Hoppas det går bra idag! Hur gammal är hon?

Hon är 2,5 år :) så det kändes som att det var dags att pröva ordentligt. Det har inte fungerat att ha blöja och samtidigt gå på pottan så jag hoppas hon ska bli mer intresserad av att sitta på potta när det blir en konsekvens (blött) av att kissa i byxan.

Vi borjade hemma och var nakna hela tiden. En dag bara funkade det. Sa fortsatt som ni gor, det blir sakert jattebra!

Lycka till. :) Jag håller på med min yngsta, 3 år, han har då ingen lust alls att bli "rumsren" .. :o

Äldsta ville själv när han var två så det var betydligt enklare.

Hoppas det gick bra!! Brukar vara bra med lite "kompistryck" :)

Mina tvillingar ar 2 ar och 9 manader och den ena pottranade sig sjalv i borjan av september. Jag gjorde ett forsok med dem innan sommaren, nar de var ca 2.5, men hade inga storre framgangar, blev frustrerad och bestamde mig for att vanta. Och vanta ;). Sen akte vi pa semester, testade att ta av blojan, hon satte sig pa pottan - och voila. Sen dess har hon haft totalt 3 olyckor, och aldrig pa forskolan. Den andra ar fortfarande helt nojd med sin bloja :D. Hon sitter garna pa pottan men kissar nastan aldrig i den. Och nar hon gor det grater hon hysteriskt :( sa vi vantar nog lite till. Hon lar ju vara "rumsren" innan hon borjar skolan, forsoker jag tanka ;)

Hoppas det gick bra!! Brukar vara bra med lite "kompistryck" :)

Det hade gått bra på dagis :-) Hon var utan blöja innan utgång och satt på pottan en gång, inget kom, men hon satt där en liten stund iallafall :)

Nu när vi kom hem efter att ha varit på dans så tog jag av blöjan hon satt en kort kort stund på pottan, ställer sig sedan i sin säng och säger kiss samtidigt som hon kissar. En liten stund senare säger hon bajs, och bajsar i trosan (bytt mellan förståss). Sedan så bad hon om att få blöja. Så just nu har hon blöja på.

det kan inte vara så lätt att hålla koll på detta med kiss och bajs när man ska försöka styra det själv.... :o

men det låter ju sm att ni är på bra väg, hoppas det släpper snart!

Vi har inte pottränat alls, utan erbjudit pottan och pratat mkt positivt om den.

Grabben blir 3 om en månad. Tycker han blev blöjfri när han lärde sig känna igen nödigkänslan och fixa att knipa. Innan blev han väldigt ledsen även om de bara kom lite i kalsongerna och ville inte alls gå utan blöja efter de under några dagar.

Han både kissar och bajsar på toaletten eller pottan om jag inte kan hjälpa. Sen torkar vi och vinkar hej då i toan när han spolar de tycker han är jätteroligt :D
Idag har de vart ute hela dagen på dagis och han kom hem jättestolt för han kissat ute i parken.

Jag tror det är jätteindividuellt. En del är pottränade när de är 1.5 och andra inte förrän i 4-årsåldern. Och vissa inte förrän ännu senare, fast jag tror det är rätt så ovanligt. Man kan prova lite då och då och när de är redo så går det. Jag tycker inte man ska tvinga eller göra det till en stor grej utan funkar det inte så väntar man ett tag. Jag tror de flesta barn tycker det blir obekvämt, speciellt om de under en sommar får springa mycket nakna ute.

I stugan funkar det ju. :) Så blev storebror torr i somras. Han har kissat och bajsat på pottan i perioder sen har var 6 mån. Nu i somras tog han initiativ själv och då slutade vi med blöja rakt av. Förutom på natten då får den vara backup.

Positivförstärkning och om man vill rutinpottning (tänk hundvalp), tror jag på, om man vill träna.

jo, men vi komer inte kunna vara där så mycket nästa sommar som det ser ut:(

Vi får hundvalpa henne så småningom.

det kan inte vara så lätt att hålla koll på detta med kiss och bajs när man ska försöka styra det själv.... :o

men det låter ju sm att ni är på bra väg, hoppas det släpper snart!

:) Nu på morgonen så kom det inget kiss alls i "morgon blöjan" och sedan när vi skulle gå iväg på dagis så ville hon ha trosor på när trosorna kommit på sprang hon fram och tillbaka till pottan en lång lång stund, så jag sa att "vi går till dagis nu, så kan du gå på pottan när vi kommer fram.

Hon höll sig hela vägen till dagis, ingen blöja på, så jag var lite nervös iom hon visade att hon var nödig, (ca 10 min promenad har vi med vagnen till dagis). Satt på dagispottan en stund, det kom 3 droppar, då knep hon, reste sig och lite kom utanför, jag satte henne tillbaka på pottan efteråt.

Sedan kom fröken och skulle "potta" Fridas kompis Astrid, så när jag gick satt Frida och Astrid bredvid varandra på varsin potta :)

Senast ändrad:

*kl*

Lilleman (3 år nästa lördag) håller på för fullt här hemma med att försöka bli "rumsren". Har i princip endast blöja på nätterna. Ibland när vi ska åka lite längre i bilen.
Pottan har han aldrig varit intresserad av, den hade han som stege för att nå saker. Toaletten däremot har han accepterat för där gör vi andra våra behov.
Kan förstå honom, varför ska han sitta på den där pottan, det gör ju aldrig pappa (idolen!)

:) Nu på morgonen så kom det inget kiss alls i "morgon blöjan" och sedan när vi skulle gå iväg på dagis så ville hon ha trosor på när trosorna kommit på sprang hon fram och tillbaka till pottan en lång lång stund, så jag sa att "vi går till dagis nu, så kan du gå på pottan när vi kommer fram.

Hon höll sig hela vägen till dagis, ingen blöja på, så jag var lite nervös iom hon visade att hon var nödig, (ca 10 min promenad har vi med vagnen till dagis). Satt på dagispottan en stund, det kom 3 droppar, då knep hon, reste sig och lite kom utanför, jag satte henne tillbaka på pottan efteråt.

Sedan kom fröken och skulle "potta" Fridas kompis Astrid, så när jag gick satt Frida och Astrid bredvid varandra på varsin potta :)

Det har inte gått bra det där med pottan.
Hon sitter visserligen på den någon gång varje dag både hemma och på dagis.
Men när hon går utan blöja, bara hemma, så ställer hon sig glatt upp precis där hon står och kissar. Hon verkar inte besväras ett dyft av att det blir blött i trosan.

Vad göra?

Det har inte gått bra det där med pottan.
Hon sitter visserligen på den någon gång varje dag både hemma och på dagis.
Men när hon går utan blöja, bara hemma, så ställer hon sig glatt upp precis där hon står och kissar. Hon verkar inte besväras ett dyft av att det blir blött i trosan.

Vad göra?

Har ni förklarat att man måste gå på pottan/toan när man inte har blöja?
Det gjorde jag när min unge slutade med blöjan, ingen värdering utan så är det bara. Antingen potta eller blöja. Och att det blir så tråkigt att behöva duscha hela tiden om man inte går på pottan.

Funkar det inte skulle jag ta det som ett tecken på att hon inte är redo än och backa tillbaka till blöjor.

Man märker när barnet börjar nappa när man pratar om det. Min äldsta var inte redo förrän hon var närmare 3 medan min minsta är på g nu när han är strax över 2. Lillkillen vaknar också flera gånger i veckan med torr blöja vilket är ett bra tecken. En skillnad jag har tänkt på med stora och lilla är att lilla kissar överlag mycket mer sällan än vad stora gjorde som småskvätte ofta i blöjan, det kan möjligtvis vara en ledtråd till hur lätt de har att vänja sig av med blöja. Mitt intryck är att det är ett fåtal barn som pang bom klarar av att gå från blöja till potta utan nån större påverkan. Men för de flesta är det bra med en fas där man som förälder tar ansvaret för att kisset ska komma i pottan genom att man kör "kom, nu ska vi öva på att kissa i pottan" nån gång i timmen så att barnet vänjer sig vid att tänka på att det måste kissa på pottan och slipper misslyckas för mycket. Metoden att hålla på att fråga barnet om det behöver kissa eller inte känns ganska tjatig och det verkar som att barnen kopplar bort det snabbt och inte lyssnar, mitt intryck är att det är ganska ineffektivt även om många tycks köra den varianten.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 439
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Vi upptäckte i veckan att sonen som strax fyller 18 månader har full kontroll på sin blåsa och säger till när han är kissnödig när han...
Svar
18
· Visningar
1 393
Senast: Luktpion
·
Småbarn Kommit på den geniala idéen att potträna lillebror 18,5 månader :angel: Dag två så lite tidigt att utvärdera. Han sitter gärna på... 2
Svar
39
· Visningar
3 237
Senast: vinkelina
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 265
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka