PP "provocerande" bild

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Morgondagg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 5 819
Sv: PP "provocerande" bild

CaliforniaSwed skrev:
Rider du dina hästar?

Det precis samma. Du har lärt dina hästar att har dig på ryggen med en metal bett i munen och en sadel spänt runt magen. Har du inte precis taget bort deras friheten? Om du ställer en häst i stallet eller binda fast dem när du borsta eller sadlar, du har tagit igen deras friheten och lärt dem att acceptera det. När du transportera hästen i hästtransport.... jag kan gå på hur länge som helst.

Att vi har dem över huvud taget har vi lärt dem att "acceptera" saker och ting och på hopningsvis fri villigt. Det är inte så mycket vad vi gör med dem, men HUR vi gör det, eller hur?

Vad PP gör att lära hästen acceptera repet runt benen på samma sätt att lära en häst att sadlar, du bara inte slänga up en sadel och hoppas för det bästa. Tyvär är det många som gör det, men hoppningsvis det finns mer och mer som lära sig riktigt NH eller anväda sunt förnuft, vad som helst. Han lära hästen successiv att inte vara rädd för det inte dra tillbaks benet, mer att hästen tror det är hans idea att stå stilla. Inte slanga en rep runt benen och vänta till den har slutat får panik eller är tvungen att lyda.

t ex. Jag har lärt mina hästar att har repet runt ben och inte vara rädd för det, att acceptera att det är där och ge till trycket som finns...alltså inte får panik och ville fly. Jag har trännat så pass att ja kunne hobbla dem om jag ville (men behöver inte). Jag har en halt häst hemma nu (hovbold) som står i ett stor stall (6m X 5,5m) så att han kan rör sig men inte gör sönder bandaget. Jag hängde in en hö net pga att han skiter på höet på marken. Så när jag kom in några timmar senare har netet hängt så låg att han fastat en bakben i det. Det var nu upp till knä. Men...han ståg stilla och väntat till jag kom. Såg inte alls ut att han var uppröd eller panik slagen heller. Inte ett märke på honom. För att han har acceptera detta frivilligt. Annars skulle jag varit tillbaks till vetrenär för att sy upp honom istället.

Det två sätt att lära en häst att "acceptera" nånting, man gör det rätt eller fel. Jag kan satsa vad som helt att PP gör det på denna rätta sätt.

Vissa av dem rider jag, vissa kör jag, vissa går jag med. Men är det någon dag de inte vill så låter jag dem vara. Eftersom jag gör det för deras skull, för att de tycker att det är kul.

Rider utan bett och sadel. Tror inte att friheten har så mycket med med sadel att göra (även om det i sig kan vara negativt för hästen) utan friheten ligger på ett djupare plan. Hästarna säger till när de vill göra något på ett annat sätt och då lyssnar jag och anpassar min plan efter dem. På så sätt vet de att de kan och får ha åsikter och att de kan påverka vad som händer med dem. Medan en häst som inte får påverka sin situation kan känna sig väldigt ofri även utan sadel.

Hästar är fruktansvärt villiga och trogna. De går med på så mycket som inte är naturligt för dem. De flesta väljer att acceptera om någon börjar dra dem i benen. Men de hästar som jag hanterar är "problemhästar", sådana som skulle gått till slakt för att de "har lynnesfel" osv. Men så länge man låter dem ha makt att bestämma över sig själva så är de hur fina som helst.

Vet inte om vi kommer längre än så här eftersom det grundar sig så djupt i synen på hästar.

Morgondagg skrev:
Poängen med metoden är ju att "kuva" hästen genom att ta ifrån den dess främsta försvar, att fly, och efter det visa att inget händer och att hästen kan lite på människan. Vad jag har läst här av de som är mer insatta i just Parellis metoder så innebär den ju inte någon psykisk "kränkning" av hästen utan bara på uppbyggnad i förtroende. Den tanken går inte ihop för mig när man just tar bort dess främsta försvar, det är väl knäckande om något, då den inte kan göra annat än underlägsna sig och acceptera läget.
.

Det handlar inte om att kuva hästen utan vänja den vid att ha rep och annat kring benen utan att få panik. Det räddade min förre tränares häst då den hade gått ut i en å och där fastnat i urgammal taggtråd. Först fattade ingen varför hästen bara stod där ute i ån men så när dom kom närmare såg dom att han var totalt inlindad runt frambenen. Tog lång tid att få loss hästen då ägaren sakta fick klippa loss tråd för tråd. Om hästen gjort som sin natur säger, att fly, hade den varit helt söndersliten. :cool:

Bak till min första fåraga....

om din häst blir rädd för nåt, springa iväg mot en hög traffikerade väg t ex. Du skulle gör inget....bara låta hästen bestämmer själv vårt han/hon ska gå? Hoppas att du har en bra plan.

Jag har också jobbat med problem hästar och fortsätter göra så, även med svårt misshandlad hästar. Jag är abslolut inte okunnig det det gäller dem. Jag inte alls hålla med sina tänker med att låta hästen bestämmer och jag skulle aldrig gör nåt med våld eller tvång. Jag har haft en varmblod för 11 år som var så söder slaget av trännaren att du kunne inte än klia dig i huvud utan att han sprang till andra sidan av stall boxen och blinkade för han var så rädd, med huvud långt i luften så att man kan inte nå hans ansikt och jag stog 4 meter bort. Han är nu en av mina bästa hästar som har med tålamod och kunskap har ändrad så mycket att han har sin själv förtroande, inte rädd längre och han väntar för mig han visa vägen(en ledare) frivilligt istället att bestämma över mig. UTAN TVÅNG eller VÅLD.

Du säger att du lysna till hästarna, gör vi inte det? Tror du att bara för att vi lära om deras panik försvar till att dem kan tänkar genom en situation för sig själv att vi har tagit deras friheten. Alla som äger en häst har redan taget bort deras friheten. Sadel eller inte du rider, du transportera, du trännar, du binder fast...borta! varför är du så annorlunda?

Nej, jag tror du har rätt, vi kommer inte längre. Jag försöker inte kommer fram som en bitch (can't for the life of me come up with a nother word) det är inte älls meningen. Jag tycker att alla ska åsikter. Och jag vet att mina är inte dina, men det säger inte att dem är fel. Jag har verkligen lagt mycket energi att förstår hästens psyke. Och jag kommer lära mer varaje dag till dagen jag dör.

hmm..så ikke bra ut, men han kan det vell ..:confused: :confused: :confused: :confused:

Det är fint att du har hittat din NH-filosofi. Klart att det bästa är när när det råder ömsidighet mellan häst och människa.
Kamratskap är härligt!
Lycka till!

Vill bara tillägga, fast du kanske redan förstått det, att hobbling är inte att bestraffa hästen utan är en nödvändighet för de som använder hästen som transportmedel och inte har någonstans att binda den.

Annika L

Ja jag har då hört om detta av nh-anhängare som säger att det är ett sätt att "kuva" riktigt svåra hästar, som inte ger sig. Dina förklaringar var nya:smirk:

Man kan i slutänden dra omkull hästen vilket också görs. Om det görs i Sverige vet jag inte. Jag hoppas inte det.

Nej jag tänker inte namnge den som sagt det:smirk: Men personen anser själv att det är suspekt, även om h*n kan tänka sig situationer när det är nödvändigt.

Jag har i en annan tråd som du vet gtagit upp att jag sympatiserar med mycket inom nh, men inte avarterna. Här har du exempel på en av dom. Tränaren behäver jag iknte namnge eftersom han är på bild o allt.

Varför vill du inte använda ordet "break" när det faktiskt heter så?
Det beskriver rätt väl vad det går ut på, faktiskt.

saddleman skrev:
lånar knapp

Det är rätt praktiskt att inte en häst får frispel om den råkar fastna i en eltråd eller nåt, det har i vart fall räddat en av mina hästar. Stod helt still och väntade tills vi tog loss den. Verkade inte särskilt bekymrad över det utan knatade iväg i hagen när den var loss.

Det får inte hästar som litar på att människan hjälper dem när något händer. Har aldrig behövt knyta rep runt benen på dem för att de ska fatta det.

Piraja skrev:
Det handlar inte om att kuva hästen utan vänja den vid att ha rep och annat kring benen utan att få panik. Det räddade min förre tränares häst då den hade gått ut i en å och där fastnat i urgammal taggtråd. Först fattade ingen varför hästen bara stod där ute i ån men så när dom kom närmare såg dom att han var totalt inlindad runt frambenen. Tog lång tid att få loss hästen då ägaren sakta fick klippa loss tråd för tråd. Om hästen gjort som sin natur säger, att fly, hade den varit helt söndersliten. :cool:

Som jag skrev förrut det gör även hästar som har förtroende och vet att människan räddar dem när det gäller. Min häst fick en longerlina runt benen när en annan häst slet sig lös från den som longerade och sprang fram till min häst. En annars rätt hetsig häst stod blixtstilla och stirrade på mej tills jag kom fram och tog loss linan.

Att du orkar fortsätta i tråd efter tråd efter tråd ...

Jag hoppas alla vid det här laget genomskådar din anti-NH-propaganda.

LIA

LIA skrev:
Att du orkar fortsätta i tråd efter tråd efter tråd ...

Jag hoppas alla vid det här laget genomskådar din anti-NH-propaganda.

LIA

Återigen LIA!
Jag är inte anti-nh. Det är dina ord som visar att du inte läser v ad jag skriver. Jag är emot avarterna. Vågar du inte diskutera vad som faktiskt förekommer under beteckningen nh? Ska man okritiskt försvara allt för att passa in här? (Som du gör i tråd efter tråd)
Du verkar ju så insatt. Vet du inte vilka baksidor som finns? Eller blundar du bara och håller för öronen när det inte passar?

Ok, det får du fortsätta med. Jag ska inte göra det svårt för dej i detta forum eftersom diskussionerna med dej inblandad bara handlar om att försvara.
Läs dina egna inlägg och fundera. Det skadar inte att vara lite öppen och kritisk emellanåt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka