S
SabinaOchSara
Sv: PP "provocerande" bild
Vissa av dem rider jag, vissa kör jag, vissa går jag med. Men är det någon dag de inte vill så låter jag dem vara. Eftersom jag gör det för deras skull, för att de tycker att det är kul.
Rider utan bett och sadel. Tror inte att friheten har så mycket med med sadel att göra (även om det i sig kan vara negativt för hästen) utan friheten ligger på ett djupare plan. Hästarna säger till när de vill göra något på ett annat sätt och då lyssnar jag och anpassar min plan efter dem. På så sätt vet de att de kan och får ha åsikter och att de kan påverka vad som händer med dem. Medan en häst som inte får påverka sin situation kan känna sig väldigt ofri även utan sadel.
Hästar är fruktansvärt villiga och trogna. De går med på så mycket som inte är naturligt för dem. De flesta väljer att acceptera om någon börjar dra dem i benen. Men de hästar som jag hanterar är "problemhästar", sådana som skulle gått till slakt för att de "har lynnesfel" osv. Men så länge man låter dem ha makt att bestämma över sig själva så är de hur fina som helst.
Vet inte om vi kommer längre än så här eftersom det grundar sig så djupt i synen på hästar.
CaliforniaSwed skrev:Rider du dina hästar?
Det precis samma. Du har lärt dina hästar att har dig på ryggen med en metal bett i munen och en sadel spänt runt magen. Har du inte precis taget bort deras friheten? Om du ställer en häst i stallet eller binda fast dem när du borsta eller sadlar, du har tagit igen deras friheten och lärt dem att acceptera det. När du transportera hästen i hästtransport.... jag kan gå på hur länge som helst.
Att vi har dem över huvud taget har vi lärt dem att "acceptera" saker och ting och på hopningsvis fri villigt. Det är inte så mycket vad vi gör med dem, men HUR vi gör det, eller hur?
Vad PP gör att lära hästen acceptera repet runt benen på samma sätt att lära en häst att sadlar, du bara inte slänga up en sadel och hoppas för det bästa. Tyvär är det många som gör det, men hoppningsvis det finns mer och mer som lära sig riktigt NH eller anväda sunt förnuft, vad som helst. Han lära hästen successiv att inte vara rädd för det inte dra tillbaks benet, mer att hästen tror det är hans idea att stå stilla. Inte slanga en rep runt benen och vänta till den har slutat får panik eller är tvungen att lyda.
t ex. Jag har lärt mina hästar att har repet runt ben och inte vara rädd för det, att acceptera att det är där och ge till trycket som finns...alltså inte får panik och ville fly. Jag har trännat så pass att ja kunne hobbla dem om jag ville (men behöver inte). Jag har en halt häst hemma nu (hovbold) som står i ett stor stall (6m X 5,5m) så att han kan rör sig men inte gör sönder bandaget. Jag hängde in en hö net pga att han skiter på höet på marken. Så när jag kom in några timmar senare har netet hängt så låg att han fastat en bakben i det. Det var nu upp till knä. Men...han ståg stilla och väntat till jag kom. Såg inte alls ut att han var uppröd eller panik slagen heller. Inte ett märke på honom. För att han har acceptera detta frivilligt. Annars skulle jag varit tillbaks till vetrenär för att sy upp honom istället.
Det två sätt att lära en häst att "acceptera" nånting, man gör det rätt eller fel. Jag kan satsa vad som helt att PP gör det på denna rätta sätt.
Vissa av dem rider jag, vissa kör jag, vissa går jag med. Men är det någon dag de inte vill så låter jag dem vara. Eftersom jag gör det för deras skull, för att de tycker att det är kul.
Rider utan bett och sadel. Tror inte att friheten har så mycket med med sadel att göra (även om det i sig kan vara negativt för hästen) utan friheten ligger på ett djupare plan. Hästarna säger till när de vill göra något på ett annat sätt och då lyssnar jag och anpassar min plan efter dem. På så sätt vet de att de kan och får ha åsikter och att de kan påverka vad som händer med dem. Medan en häst som inte får påverka sin situation kan känna sig väldigt ofri även utan sadel.
Hästar är fruktansvärt villiga och trogna. De går med på så mycket som inte är naturligt för dem. De flesta väljer att acceptera om någon börjar dra dem i benen. Men de hästar som jag hanterar är "problemhästar", sådana som skulle gått till slakt för att de "har lynnesfel" osv. Men så länge man låter dem ha makt att bestämma över sig själva så är de hur fina som helst.
Vet inte om vi kommer längre än så här eftersom det grundar sig så djupt i synen på hästar.