Pranks på skärmen.

Bukefalos 30 år!

MacGyver 2.0

Trådstartare
När datorerna var en ganska ny företeelse fanns det ju vissa som drog nytta av okunskapen och jag minns speciellt ett program som, i ett obevakat ögonblick, kunde laddas in i ram-minnet från diskett och det enda man behövde göra var att plugga in disketten och trycka på enter och sen ta ur disketten igen. När den den "utvalde" väckte pc-n och skärmsläckaren försvann fanns en bild på skärmen likt ett delete-program som det stod "Vill du radera hårdddisken" och en JA och NEJ-knapp, det spelade ingen roll om man tryckte på NEJ för då såg det ut som om man tryckte på JA och så började det "rinna" tecken över skärmen som sen blev blank i några sekunder, gissa hur mycket det ylades på kontoren när supporten varit framme.:laugh:

Vad har ni för minnen av den digitala lekstugan? Byta mus med den på andra sidan rumsavdelaren var ju också en klassiker.:D

:devil: Hehe!!
Byta två närliggande tangenter. Funkade riktigt bra då det var många på den tiden som tittade på sina fingrar när de skrev.

Runt jul cirkulerade en massa program med tomtar. Ett av dessa var en liten tomte som följde efter muspekaren. När den kommit ikapp tog den muspekaren, stoppade ner i säcken och knallade ut från skärmen. Sedan var den borta.

Min gymnasieskola var bland de första i landet att förse alla eleverna med en egen laptop. Några enstaka i min klass visste hur man vände på skärmen, alltså att hela bilden blev upp och ner. De som visste hur man gjorde såg såklart till att inte avslöja hur man gjorde. Gick man tex på toaletten var det nästan garanterat att skärmen var upp och ner när man kom tillbaka och så fick man be snällt för att få hjälp att vända tillbaka :p Men efter någon månad hade alla lärt sig hur man gjorde haha

Min gymnasieskola var bland de första i landet att förse alla eleverna med en egen laptop. Några enstaka i min klass visste hur man vände på skärmen, alltså att hela bilden blev upp och ner. De som visste hur man gjorde såg såklart till att inte avslöja hur man gjorde. Gick man tex på toaletten var det nästan garanterat att skärmen var upp och ner när man kom tillbaka och så fick man be snällt för att få hjälp att vända tillbaka :p Men efter någon månad hade alla lärt sig hur man gjorde haha
Det gjorde mitt ena marsvin när han trampade på tangentbordet! Det var INTE lätt att lyckas googla mig till hur jag skulle vända tillbaka den med skärmen upp och ned och musen spegelvänd 😅🤣

Det kunde mina barn när det var 2-3 år, jag vet inte hur de fick till det men varje gång de passerade mig när jag var vid laptopen så drog de fingrarna över tangentbordet och vips var skärmen vänd 😂

Det fanns en autostart-mapp där en kunde lägga busiga filer som t.ex gjorde att det studsade apelsiner över skärmen en kort stund efter inloggning. 😁
Men relaterat till att vända skärmen - inte långt efter Mercedes debakel med första A-klassen kom det en Mercedes A-klasse.exe som gjorde samma sak om.en klickade på den! 😁

Också i begynnelsen, när det var enklare att busa, så gjorde min nuvarande man ett litet program som man också stoppade in i valfri dator via diskett - gärna till chefer :angel:
Så fort man skrev en punkt i ett dokument så kom en pacman och åt upp punkten och allt som var skrivet... :p

Också i begynnelsen, när det var enklare att busa, så gjorde min nuvarande man ett litet program som man också stoppade in i valfri dator via diskett - gärna till chefer :angel:
Så fort man skrev en punkt i ett dokument så kom en pacman och åt upp punkten och allt som var skrivet... :p
Jag hade förträngt att jag för länge sedan var upphovsman till allehanda såna pranks, alltså just i egenskap av kreatör och programmerare. Nån gång gick det överstyr så att man fick skämmas. Som tur är det preskriberat.

Men det lever kvar i att mjukvara som lämnar mitt skrivbord (icke-kritisk) ofta har ett litet påskägg (men hyfsat snällt och emellanåt användbart) i sig.

Jag har ju en kompis som jobbade på Digital på 80-talet och därifrån kommer mycket pranks, speciellt från gurusarnas avdelning. Kompisen jobbade bla. med att laga skrivare och det blev ju kul nä man dtog "fiskelinan" i en åtta runt stegmotorn som drog skrivarhuvudet och samtidigt bytte plats med kablarna för gränslägena så skrivaren gick åt fel håll.:angel: Det var en chef på ett annat företag som fick den setupen en första april, han och kompisen hade sina drabbningar.:D

Man kom ändå rätt långt genom att feijka ett varningsmeddelande i paint och spara det som bakgrundsbild 😇 (alla vet väl att datorer kan förstöra sig själva eller varna för att den kommer att explodera?)

Sedan om man hade en chef som stirrande på tangenterna körde pekfingervalsen kunde bara några flyttade tangenter bli vansinnigt roligt 😂

Man kom ändå rätt långt genom att feijka ett varningsmeddelande i paint och spara det som bakgrundsbild 😇 (alla vet väl att datorer kan förstöra sig själva eller varna för att den kommer att explodera?)

Sedan om man hade en chef som stirrande på tangenterna körde pekfingervalsen kunde bara några flyttade tangenter bli vansinnigt roligt 😂
En fejkad blåskärm fick den sömnigaste på avdelningen att tvärt vakna upp, speciellt som det var sista jobbet som måste fixas före semestern.:D

jag hade, för evigheter sedan, en knapp på min hemsida där det stod "tryck inte här". Om man ändå tryckte på den öppnades ett popupmeddelande med nån irriterande text om att "du skulle ju inte trycka här". Sen var man tvungen att klicka typ 8-10 gånger - med lika många irriterande meddelanden - för att stänga ner den helt...

När datorerna var en ganska ny företeelse fanns det ju vissa som drog nytta av okunskapen och jag minns speciellt ett program som, i ett obevakat ögonblick, kunde laddas in i ram-minnet från diskett och det enda man behövde göra var att plugga in disketten och trycka på enter och sen ta ur disketten igen. När den den "utvalde" väckte pc-n och skärmsläckaren försvann fanns en bild på skärmen likt ett delete-program som det stod "Vill du radera hårdddisken" och en JA och NEJ-knapp, det spelade ingen roll om man tryckte på NEJ för då såg det ut som om man tryckte på JA och så började det "rinna" tecken över skärmen som sen blev blank i några sekunder, gissa hur mycket det ylades på kontoren när supporten varit framme.:laugh:

Vad har ni för minnen av den digitala lekstugan? Byta mus med den på andra sidan rumsavdelaren var ju också en klassiker.:D
Alla datorer i datasalen hade en naken dam som bakgrund och skärmsläckare en månad, IT lyckades inte få bort det iom att de hade låst så man egentligen inte kunde ändra skärmsläckare och bakgrund på datorerna (bara om man var en innovativ student).

Jag hade förträngt att jag för länge sedan var upphovsman till allehanda såna pranks, alltså just i egenskap av kreatör och programmerare. Nån gång gick det överstyr så att man fick skämmas. Som tur är det preskriberat.

Men det lever kvar i att mjukvara som lämnar mitt skrivbord (icke-kritisk) ofta har ett litet påskägg (men hyfsat snällt och emellanåt användbart) i sig.
Jag hade en kollega som var hälften så gammal som har lagt in sådana saker i "ett trist system" häromåret. 😇😁
Om en viss grupp döps till Pink används det rosa färgschemat och alla personer i den kompletteras med en djurikon. 😍

jag hade, för evigheter sedan, en knapp på min hemsida där det stod "tryck inte här". Om man ändå tryckte på den öppnades ett popupmeddelande med nån irriterande text om att "du skulle ju inte trycka här". Sen var man tvungen att klicka typ 8-10 gånger - med lika många irriterande meddelanden - för att stänga ner den helt...

Sånt är ju briljant. Drabbar absolut ingen oskyldig. :D

Man ska inte skrika "din jä*la istadiga gamla kossa" åt datorn så "fel" människa hör det för då kan bakgrunden bli kofläckig och datorn börja säga Muuu när den väcks.:laugh: Kompisen som jobbar inom it berättade detta sist vi sågs och det var en kompis till honom som äger ett mindre företag som frågade hur han skulle få detta att funka till en viss medarbetare, medarbetaren har ingen aning om hur hon ska göra för att bli av med detta.:D

Liknande trådar

• Låsa tangentbord på Asus laptop
  • Vit ruta på skärmen i spel?
  • Död skärm på bärbar
  • Och där dog skärmen...?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat