Prata öppet om allas roll i sexuella övergrepp

"Jag behöver bara se på mig själv som yngre för att veta att vi tjejer inte alltid är guds bästa barn." Ridsports gästkrönikör Lisa Lidbeck tar sig an ett kontroversiellt ämne när hon vill belysa båda sidorna kring sexuella övergrepp.
 
Faktum är att chefred kommenterade det i sin egen krönika i papperstidningen men jag minns inte ordagrant vad det stod och har lämnat ifrån mig tidningen.

Någon som har tidningen? @Görel ?
Är det den här du tänker på?

948434C5-8B9B-4F9D-8D6A-BDDD38EEDB55.jpeg
 
De är väl skilda så vitt jag vet.
Okej på så vis. Jag kan ändå inte förstå varför en så högt utbildad kvinna väljer att publicera en så vidrig krönika isåfall. Men veterinärutbildningen kanske inte går att likställa en medicinsk utbildning när det gäller genus förvisso...
 
Men jag visste inte hur unkna åsikter hon uppenbarligen har så för mig var det en ögonöppnare om hon skulle få nya uppdrag i förbundet.

Tyvärr delar hon dom unkna åsikterna med många i ledande position. En känd ft profil delade och hyllade krönikan och ja, jag blev mörkrädd över Alla som höll med. Hen tog senare idag bort den från sin Facebook och insta...
 
Tyvärr delar hon dom unkna åsikterna med många i ledande position. En känd ft profil delade och hyllade krönikan och ja, jag blev mörkrädd över Alla som höll med. Hen tog senare idag bort den från sin Facebook och insta...
Nånstans är det ändå bra att de med dessa åsikter kommer fram i ljuset och jag hoppas och tror att det kanske var det Ridsport ville?
 
För att dra en parallell, tonåringar exempelvis kan uppfattas som sexuellt utmanade när de håller på att växa i kroppen och hjärnan. Det som tolkas som "flirt" är som oftast helt aningslöst och inte menat som en invit. Som en vuxen människa, speciellt i position med elever i beroendeställning så håller man en gräns, medans eleven har fullt med sitt med att växa upp och lära sig om livet. Man tar inte och misstolkar saker till sin egen nöjes skull, för att som pedagog så SKA man bara veta bättre än så.

Som tonåring hade jag en väldigt bra datalärare i övre pensionsåldern. Jag var väldigt datanördig, men som vilken gymnasietjej som helst, knappt klädd ibland. Läraren som jag hängde på titt som tätt (på håltimmarna mekade vi med trasiga datorer) tyckte nog att det inte var helt otrevlig sällskap, men aldrig i livet att det fanns en tillstymmelse till kommentar, invit eller något alls olämpligt.
Hade han bjudit hem mig för att kolla på nått nytt spel eller liknande hade jag säkert hängt med!
Men här är skillnaden mellan en bra människa och ett äckel- en bra människa utnyttjar inte barn som inte förstår bättre.

Vi ska inte ha äckel till ridlärare heller och vi ska inte försvara de.
 
Jag studsade när jag läste krönikan i Ridsport!

Om hon nu försöker förmedla något annat än att offret är medskyldig så lyckas hon inte alls förmedla det 🤬
Jag förstod precis vad hon ville förmedla
 
Jag tycker det är jättebra att Ridsport publicerar den här krönikan - nu vet vi vad Lisa Lidbeck har för åsikter....
Ja på ett sätt är det kanske bra att belysa att åsikterna fortfarande finns och vilka som kan ha dem.

Samtidigt håller väl inte riktigt det som officiellt här kan tolkas som anledningen till publicering - det om att "olika möjligheter ska prövas" och "tänkandet får hög puls", och allt vad det var. Det som presenteras i gästkrönikan är ju ingen intellektuell utmaning eller möjlighet till utveckling direkt, utan bara exakt samma sexistiska återvändsgränd som vi har plågat offer för sexualbrott i under de senaste årtiondena, för att inte säga århundradena.

Så visst kan det finnas fördelar med att exponera allt det som är destruktivt inom ridsporten, särskilt med tanke på senaste vändorna med hur slappt förbundet tar på frågan versus hur den bemöts internationellt och så vidare. Här har man ju tydligen ett väldigt utbrett problem att ta itu med inom den svenska ridsporten. Hade man också uttalat haft den vinklingen på publiceringen, att vädra ut alla åsikter men också inse att de är en del av problemet, om man hade lyckats förhålla sig med kritiskt tankesätt så hade jag förstått det mer. Nu är det ju mest att ge en plattform, och det går det tolkas som ett försvar av en problematisk kultur, av förövare, eller att man upphöjer sexistiska värderingar som om de är riktiga "argument" som vilka andra argument som helst, eller bara en annan sida av saken. När de i själva verket är otroligt skadliga.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
34
· Visningar
2 090
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 388
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 121
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp