Prata öppet om allas roll i sexuella övergrepp

"Jag behöver bara se på mig själv som yngre för att veta att vi tjejer inte alltid är guds bästa barn." Ridsports gästkrönikör Lisa Lidbeck tar sig an ett kontroversiellt ämne när hon vill belysa båda sidorna kring sexuella övergrepp.
 
Spontant känner jag att krönikören skulle ha lyssnat på sin vän. Inte för att inlägget är kontroversiellt, utan bara apologetiskt aningslöst.

Men det är inte helt ovanligt att framför allt unga män och killar blir föremål för anmälningar och i efterhand anklagas för oegentliga sexuella handlingar när relationer tar slut, när svartsjuka uppstår eller när tjejen kanske ångrar att hon löpte hela linan ut.
Jo, det är helt absurt ovanligt.
 
Ok, upplys mig då, vad menas här:



Exakt vad har elever, flickor och pojkar för roll som de ska bli medvetna om, när de blir sexuellt utnyttjade eller groomade?
Vad är det som de gör, som de är skyldiga till att ha skapat en otrygg skola eller arbetsplats, som de ska informeras om och lära sig om, för att slippa bli sexuellt utnyttjade?
Men vad exakt är det du håller med krönikören om att eleverna bör göra annorlunda då, vad är det du själv tycker att eleverna som riskerar bli utnyttjade av sina tränare och ridlärare ska göra
 
Hela hennes krönika handlar ju för fasen om att skuldbelägga offret, hur kan du vara så in i h-vete blind att inte se det???
Gör den?
Jag tycker den handlar om hur vi ska undvika att ngn blir ”offer” från första början 🤷🏻‍♀️

Jag tycker heller inte att den i första hand handlar om gubbar som utnyttjar sina minderåriga elever - det begriper ju varenda vettig människa att hon inte försvarar…..

Däremot belyser hon problematiken med ”19-åriga killar som blir anmälda av 17-åriga tjejer i kompisgänget för att han skickat ett olämpligt sms”. Jag har jobbat som lärare på hästgymnasium och tro mig, där behöver vi verkligen upplysa åt ”båda hållen”.
Alla tjejer är inte offer - däremot har vi alla ett förbannat ansvar att känna igen dom som är
 
Spontant känner jag att krönikören skulle ha lyssnat på sin vän. Inte för att inlägget är kontroversiellt, utan bara apologetiskt aningslöst.
Jo, det är helt absurt ovanligt.
Är det? Jag har sett långt mer än ett exempel
 
Gör den?
Jag tycker den handlar om hur vi ska undvika att ngn blir ”offer” från första början 🤷🏻‍♀️

Jag tycker heller inte att den i första hand handlar om gubbar som utnyttjar sina minderåriga elever - det begriper ju varenda vettig människa att hon inte försvarar…..

Däremot belyser hon problematiken med ”19-åriga killar som blir anmälda av 17-åriga tjejer i kompisgänget för att han skickat ett olämpligt sms”. Jag har jobbat som lärare på hästgymnasium och tro mig, där behöver vi verkligen upplysa åt ”båda hållen”.
Alla tjejer är inte offer - däremot har vi alla ett förbannat ansvar att känna igen dom som är
Det är inte alls den problematiken hon belyser. Hon tycker däremot att lärare och äldre män behöver "påminnas och utbildas" så att de förstår att det "inte är lämpligt" att sexuellt utnyttja sina elever eller anställda och att unga flickor borde skärpa sig så att de inte frestar för mycket. Ungefär.

"Äldre män inom ridsporten, i chefs- eller ledarroll, behöver påminnas om olämpligheten i att inleda relationer med 25-30 år yngre flickor i beroendeställning. En ung kille som utbildar sig till tränare måste få lära sig att det är olämpligt att ha relationer med elever och anställda. Inte nödvändigtvis olagligt, men olämpligt. Är alla medvetna om att elever inte sällan attraheras av, vill bli sedda och bekräftade av sina tränare och ridlärare, som de ser upp till, så kan förhoppningsvis båda parter hantera situationen på ett bättre sätt. Det gäller åt båda håll."

Vad i det här stycket får dig att tänka på ett par sjuttonåringar som gjort slut och pratar skit om varandra?
 
Fast vi vet ju att det är OTROLIGT ovanligt att människor (i synnerhet män) blir "oskyldigt" anklagade för sexbrott. Varför ens dra upp det, och vad menar hon om inte att ansvaret ligger på de unga kvinnor som blir utnyttjade? Karln har väl för sjutton en vilja och ett omdöme han också?
Vill man inte bli anklagad för att utnyttja flickor bör man inte utnyttja flickor.

Det är inte alls den problematiken hon belyser. Hon tycker däremot att lärare och äldre män behöver "påminnas och utbildas" så att de förstår att det "inte är lämpligt" att sexuellt utnyttja sina elever eller anställda och att unga flickor borde skärpa sig så att de inte frestar för mycket. Ungefär.

"Äldre män inom ridsporten, i chefs- eller ledarroll, behöver påminnas om olämpligheten i att inleda relationer med 25-30 år yngre flickor i beroendeställning. En ung kille som utbildar sig till tränare måste få lära sig att det är olämpligt att ha relationer med elever och anställda. Inte nödvändigtvis olagligt, men olämpligt. Är alla medvetna om att elever inte sällan attraheras av, vill bli sedda och bekräftade av sina tränare och ridlärare, som de ser upp till, så kan förhoppningsvis båda parter hantera situationen på ett bättre sätt. Det gäller åt båda håll."
det är din tolkning, jag har en annan
 
det är din tolkning, jag har en annan
Men hon skriver ju det, svart på vitt att äldre män bör påminnas om att det är olämpligt att ha ett sexuellt förhållande med kvinnor som är runt 20-30 år yngre. Runt tonåren då förmodligen, och att det går åt båda håll - jag gissar att flickorna (för flickor är de) borde lära sig att inte flirta.
Snacka om att skuldbelägga offer och omyndigförklara män. Som om de inte redan vet att det är uppåt väggarna fel.
 
Det är inte alls den problematiken hon belyser. Hon tycker däremot att lärare och äldre män behöver "påminnas och utbildas" så att de förstår att det "inte är lämpligt" att sexuellt utnyttja sina elever eller anställda och att unga flickor borde skärpa sig så att de inte frestar för mycket. Ungefär.

"Äldre män inom ridsporten, i chefs- eller ledarroll, behöver påminnas om olämpligheten i att inleda relationer med 25-30 år yngre flickor i beroendeställning. En ung kille som utbildar sig till tränare måste få lära sig att det är olämpligt att ha relationer med elever och anställda. Inte nödvändigtvis olagligt, men olämpligt. Är alla medvetna om att elever inte sällan attraheras av, vill bli sedda och bekräftade av sina tränare och ridlärare, som de ser upp till, så kan förhoppningsvis båda parter hantera situationen på ett bättre sätt. Det gäller åt båda håll."

Vad i det här stycket får dig att tänka på ett par sjuttonåringar som gjort slut och pratar skit om varandra?
Menar du att ämnet inte skall tas upp på tränarutbildningarna? Om man bortser ifrån att ”lära sig” var ett olyckligt ordval så är det väl ett ypperligt tillfälle att påminna killarna om hur man bör bete sig?

”Men det är inte helt ovanligt att framför allt unga män och killar blir föremål för anmälningar och i efterhand anklagas för oegentliga sexuella handlingar när relationer tar slut, när svartsjuka uppstår eller när tjejen kanske ångrar att hon löpte hela linan ut.”
 
Men hon skriver ju det, svart på vitt att äldre män bör påminnas om att det är olämpligt att ha ett sexuellt förhållande med kvinnor som är runt 20-30 år yngre. Runt tonåren då förmodligen, och att det går åt båda håll - jag gissar att flickorna (för flickor är de) borde lära sig att inte flirta.
Snacka om att skuldbelägga offer och omyndigförklara män. Som om de inte redan vet att det är uppåt väggarna fel.
Även yngre killar går tränarutbildning….

Dessutom behöver dom äldre mannen ju uppenbart ”påminnas” - vi är nog alla överens om lämpliga sätt att göra det på
 
Menar du att ämnet inte skall tas upp på tränarutbildningarna? Om man bortser ifrån att ”lära sig” var ett olyckligt ordval så är det väl ett ypperligt tillfälle att påminna killarna om hur man bör bete sig?

”Men det är inte helt ovanligt att framför allt unga män och killar blir föremål för anmälningar och i efterhand anklagas för oegentliga sexuella handlingar när relationer tar slut, när svartsjuka uppstår eller när tjejen kanske ångrar att hon löpte hela linan ut.”
Fast det ÄR ovanligt. Kolla statistiken.

Betydligt vanligare är att sexuella övergrepp inte anmäls, eftersom unga kvinnor snart lär sig genom erfarenhet att det gör mer ont att anmäla och inte bli trodd än att leva med traumat, samt skulden samhället lägger på kvinnan som "förstört" en ung mans liv på grund av "ett litet snedsteg" eller "missförstånd"... för hon var ju säkert bara svartsjuk.
 
... och måste "påminnas" om att inte sexuellt utnyttja sina elever? Särskilt de yngre? De är förstås helt försvarslösa om en tonåring flirtar med dem, och oförmögna att säga nej?
Om vi bortser från att hon specifikt skriver om äldre män i just det stycket.
Fast ingenstans skriver hon att ngn är ”försvarslös och oförmögen att säga nej”
 
Fast det ÄR ovanligt. Kolla statistiken.
Fast det ÄR ovanligt. Kolla statistiken.

Betydligt vanligare är att sexuella övergerpp inte anmäls, eftersom unga kvinnor snart lär sig genom erfarenhet att det gör mer ont att anmäla och inte bli trodd än att leva med traumat.
jag har sett vid långt mer än ett tillfälle. Oavsett vad statistiken säger
🤷🏻‍♀️
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 862
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 613
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp