Prata öppet om allas roll i sexuella övergrepp

"Jag behöver bara se på mig själv som yngre för att veta att vi tjejer inte alltid är guds bästa barn." Ridsports gästkrönikör Lisa Lidbeck tar sig an ett kontroversiellt ämne när hon vill belysa båda sidorna kring sexuella övergrepp.
 
Jag förstod precis vad hon ville förmedla

Jaså? Good for you then, för jag fattar då inte vad hon vill förrutom att skuldbelägga unga kvinnor i beroendeställning. Du får gärna upplysa mig om det i så fall för för mig låter det som att hon anser att unga tjejer får skylla sig själva för att provocera fram reaktioner från män som inte är sena på att ta tillfället i akt.
 
Vad är det då? Att ibland är det de minderåriga elevers fel att de blir sexuellt antastade?
Var läser du in att hon menar det?
Om man utgår ifrån att hon inte försvarar våldtäktsmän och läser texten så är det INTE det som står
 
Jaså? Good for you then, för jag fattar då inte vad hon vill förrutom att skuldbelägga unga kvinnor i beroendeställning. Du får gärna upplysa mig om det i så fall för för mig låter det som att hon anser att unga tjejer får skylla sig själva för att provocera fram reaktioner från män som tar tillfället i akt.
”Därmed absolut inte sagt att vi får skylla oss själva om vi blir utsatta för sexuella trakasserier och övergrepp bara för att vi uppmuntrat och flörtat med en man! Men det är inte helt ovanligt att framför allt unga män och killar blir föremål för anmälningar och i efterhand anklagas för oegentliga sexuella handlingar när relationer tar slut, när svartsjuka uppstår eller när tjejen kanske ångrar att hon löpte hela linan ut.”
 
”Därmed absolut inte sagt att vi får skylla oss själva om vi blir utsatta för sexuella trakasserier och övergrepp bara för att vi uppmuntrat och flörtat med en man! Men det är inte helt ovanligt att framför allt unga män och killar blir föremål för anmälningar och i efterhand anklagas för oegentliga sexuella handlingar när relationer tar slut, när svartsjuka uppstår eller när tjejen kanske ångrar att hon löpte hela linan ut.”

Jag skulle vilja påstå att det är mer vanligt att tjejer drar sig för och inte vågar anmäla just för att såna bakåtsträvande dinosaurier som Lisa Lindbeck får komma till tals i en av Sveriges största Ridsporttidningar än problemet med att ett fåtal stackars procent män och killar blir felaktigt dömda. Hon har precis medverkat till att göra övergrepp mer rumsrent.
 
”Därmed absolut inte sagt att vi får skylla oss själva om vi blir utsatta för sexuella trakasserier och övergrepp bara för att vi uppmuntrat och flörtat med en man! Men det är inte helt ovanligt att framför allt unga män och killar blir föremål för anmälningar och i efterhand anklagas för oegentliga sexuella handlingar när relationer tar slut, när svartsjuka uppstår eller när tjejen kanske ångrar att hon löpte hela linan ut.”
Med tanke på hur stigmatiserande det är för en kvinna att bli sexuellt utnyttjad (du vet madonna hora komplexet) så bör antalet sådana anmälningar vara försvinnande få. Att som tjej få rätt är extremt svårt och om det inte går att döma i domstol så är det synd om mannen och han har blivit svartmålad. Att ha rätt och få rätt är som vi alla vet väldigt olika saker.
Nej du bara återberättar och bygger på historien om de stackars utsatta männen som det är sååååå synd om helt utan tanke på vad en anmälan om sexuellt utnyttjande innebär för den utsatta tjejen.
 
”Därmed absolut inte sagt att vi får skylla oss själva om vi blir utsatta för sexuella trakasserier och övergrepp bara för att vi uppmuntrat och flörtat med en man! Men det är inte helt ovanligt att framför allt unga män och killar blir föremål för anmälningar och i efterhand anklagas för oegentliga sexuella handlingar när relationer tar slut, när svartsjuka uppstår eller när tjejen kanske ångrar att hon löpte hela linan ut.”
Fast vi vet ju att det är OTROLIGT ovanligt att människor (i synnerhet män) blir "oskyldigt" anklagade för sexbrott. Varför ens dra upp det, och vad menar hon om inte att ansvaret ligger på de unga kvinnor som blir utnyttjade? Karln har väl för sjutton en vilja och ett omdöme han också?
Vill man inte bli anklagad för att utnyttja flickor bör man inte utnyttja flickor.
 
Med tanke på hur stigmatiserande det är för en kvinna att bli sexuellt utnyttjad (du vet madonna hora komplexet) så bör antalet sådana anmälningar vara försvinnande få. Att som tjej få rätt är extremt svårt och om det inte går att döma i domstol så är det synd om mannen och han har blivit svartmålad. Att ha rätt och få rätt är som vi alla vet väldigt olika saker.
Nej du bara återberättar och bygger på historien om de stackars utsatta männen som det är sååååå synd om helt utan tanke på vad en anmälan om sexuellt utnyttjande innebär för den utsatta tjejen.
Va?
 
Fast vi vet ju att det är OTROLIGT ovanligt att människor (i synnerhet män) blir "oskyldigt" anklagade för sexbrott. Varför ens dra upp det, och vad menar hon om inte att ansvaret ligger på de unga kvinnor som blir utnyttjade? Karln har väl för sjutton en vilja han också?
Nämen du förstår väl att den stackars karln är blott ett offer för sina lustar och bara kan tänka med kuken och så måste skyddas från de onda, unga fresterskorna som bara är ute efter att förföra och förgöra hans goda anseende 😩🥲🥺 (obs obs djup ironi).
 
Nämen du förstår väl att den stackars karln är blott ett offer för sina lustar och bara kan tänka med kuken och så måste skyddas från de onda, unga fresterskorna som bara är ute efter att förföra och förgöra hans goda anseende 😩🥲🥺 (obs obs djup ironi).
Vem fan har påstått det? Inte krönikören iaf - den där tramsiga nivån på diskussion hjälper inte debatten framåt
 
Vem fan har påstått det? Inte krönikören iaf - den där tramsiga nivån på diskussion hjälper inte debatten framåt
Fast det är ju precis det hon säger. Vad läser du in i texten om inte skuldbeläggande av offren och försvar av männen som begår brott?
Scenariot hon målar upp om den falskt anklagade pojkvännen/ridläraren/styvfadern/äldre mannen finns i princip inte. Det är en saga.
 
Visa ist var du ser att det står?

Är alla medvetna om att elever inte sällan attraheras av, vill bli sedda och bekräftade av sina tränare och ridlärare, som de ser upp till, så kan förhoppningsvis båda parter hantera situationen på ett bättre sätt. Det gäller åt båda håll.

Jomen tjena, det ska alltså stå högt på agendan att det är viktigt att lära ELEVERNA att inte fresta sina stackars lärare för de i ett svagsint ögonblick kanske ger sig på eleverna. För inte är det så att instruktören/läraren har det yttersta ansvaret gentemot sina minderåriga elever.
 
Jomen tjena, det ska alltså stå högt på agendan att det är viktigt att lära ELEVERNA att inte fresta sina stackars lärare för de i ett svagsint ögonblick kanske ger sig på eleverna. För inte är det så att instruktören/läraren har det yttersta ansvaret gentemot sina minderåriga elever.
Fast det står ju inte riktigt så heller 🤷🏻‍♀️
 
Fast det är ju precis det hon säger. Vad läser du in i texten om inte skuldbeläggande av offren och försvar av männen som begår brott?
Scenariot hon målar upp om den falskt anklagade pojkvännen/ridläraren/styvfadern/äldre mannen finns i princip inte. Det är en saga.
Nej det är inte det hon säger/försöker säga
 
Nej det är inte det hon säger/försöker säga

Ok, upplys mig då, vad menas här:

Vi måste börja tala öppet om, utbilda, informera, belysa problematiken och avsätta tid i kursplaner för att göra alla inblandade – lärare, ledare, tränare, ryttare, elever, både flickor och pojkarmedvetna om sin roll i att skapa en trygg skola och arbetsplats.

Exakt vad har elever, flickor och pojkar för roll som de ska bli medvetna om, när de blir sexuellt utnyttjade eller groomade?
Vad är det som de gör, som de är skyldiga till att ha skapat en otrygg skola eller arbetsplats, som de ska informeras om och lära sig om, för att slippa bli sexuellt utnyttjade?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
34
· Visningar
2 098
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 388
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 121
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp