prazsky krysarik och landsheer heeler

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 149531
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 926

Bukefalos 30 år!

R

Raderad medlem 149531

Tittar på vad min nästa hund ska vara för ras, blir tidigast 2026 men tittar redan nu då de oftast är kö till en bra uppfödare :)

landsheer heeler - Har de mycket vallning i sig?
Hur funkar de i familjen? Andra djur? Hästar, stall.
Går de att ha lösa?
Frisk ras enligt försäkringsbolaget iallfall, lägsta riskgrupp.

prazsky krysarik - Små men tuffa?
Kan storleken vara ett problem att de är för små?
Problem med tänder, patella, mage tarm?
Ganska hög riskgrupp hos försäkringsbolaget - sjukare ras?
Hur är de att träna, att ha lösa? Kanske inte någon hund man tar med på ridturen, men som endå kan hänga med i stallet.

Min drömfärg på båda dessa är brown/tan.

Var även inne ett tag på petit brabacon, men då jag har en mops idag så vill jag helst undvika trubbnosar så långt de går.

Min PK fick vi dra ut sju mjölktänder på vilket är väldigt vanligt. Än är han inte två år fyllda ens så tänderna är jättefina än så länge. Han är inte patellakollad men det ska göras. Definitivt en tuff ras och min är med i stallet och går lös flera timmar dagligen, även på vintern. Har naturligtvis ordentligt med kläder på vintern och har hittat tjocka suveräna overaller från Temu😅. Otroligt träningsbar och min är väldigt följsam.

Magen har varit bra på min men lite kräsen och kräver mycket mat. Äter 180 gr Smaak Active färskfoder samt har fri tillgång på Smaaks valptorrisar. Han är ändå väldigt slank men rör sig också mycket.

Försäkringsmässigt vet jag inte om de ligger högre än andra. Min står i 18' liv, 120' vetvård och kostar 500:-/månad. Har Sveland och de täcker även tänderna vilket är guld OM de blir problem.

Tittar på vad min nästa hund ska vara för ras, blir tidigast 2026 men tittar redan nu då de oftast är kö till en bra uppfödare :)

landsheer heeler - Har de mycket vallning i sig?
Hur funkar de i familjen? Andra djur? Hästar, stall.
Går de att ha lösa?
Frisk ras enligt försäkringsbolaget iallfall, lägsta riskgrupp.

prazsky krysarik - Små men tuffa?
Kan storleken vara ett problem att de är för små?
Problem med tänder, patella, mage tarm?
Ganska hög riskgrupp hos försäkringsbolaget - sjukare ras?
Hur är de att träna, att ha lösa? Kanske inte någon hund man tar med på ridturen, men som endå kan hänga med i stallet.

Min drömfärg på båda dessa är brown/tan.

Var även inne ett tag på petit brabacon, men då jag har en mops idag så vill jag helst undvika trubbnosar så långt de går.
PK är tuffa, ja. Tyvärr många som hamnar hos fel ägare och blir direkt otrevliga. Problem med tänder, ja. Lätt för frakturer på typ radius/ulna, ja.

Tror PK blir för små och köldkänsliga. Då vi också har en större hund den ska kunna leka med. Så lutar nog mest åt lancashire heeler nu men verkar inte finnas så många av dem?

Tror PK blir för små och köldkänsliga. Då vi också har en större hund den ska kunna leka med. Så lutar nog mest åt lancashire heeler nu men verkar inte finnas så många av dem?
Finns ju bra täcken att ha på hundarna :)
Annars en Dansk-svensk gårdshund då? Finns iofs inte i black and tan, men Finns ju de linjer där de har mindre jaktinstikt osv.
Eller västgötaspets?

Jag har bara träffat ett par heelers och de har båda varit kul och käcka hundar! Påminner mig lite om russels fast med mindre killer-instinkt. :D Men ja, det verkar inte vara särskilt gott om dem. Även här i UK är de ganska få, men eftersom du är ute långt i förväg ska det väl inte vara omöjligt att få tag på en? :)

Finns ju bra täcken att ha på hundarna :)
Annars en Dansk-svensk gårdshund då? Finns iofs inte i black and tan, men Finns ju de linjer där de har mindre jaktinstikt osv.
Eller västgötaspets?
Jo men tänker de kanske inte är så lätt att leka med en 25 kg hund när den endast väger 2-3 kg. och blir nog svårt att följa med på ridturer. Sen skrämde en kollega mig då hon hade en i stallet som födde upp sånna och de bara satt å skaka trots de var påklädda från topp till tå. Så behöver nog en lite mer robust hund som även kan hålla sig på gården och kan springa med på turer :)

Haft flera kollegor nu som träffat jättetrevliga heelers att de också gillar att hålla sig till sin människa och inte sticker iväg och väldigt on/off knapp.

• Gilla
Reactions: Sel
Jo men tänker de kanske inte är så lätt att leka med en 25 kg hund när den endast väger 2-3 kg. och blir nog svårt att följa med på ridturer. Sen skrämde en kollega mig då hon hade en i stallet som födde upp sånna och de bara satt å skaka trots de var påklädda från topp till tå. Så behöver nog en lite mer robust hund som även kan hålla sig på gården och kan springa med på turer :)

Haft flera kollegor nu som träffat jättetrevliga heelers att de också gillar att hålla sig till sin människa och inte sticker iväg och väldigt on/off knapp.

Ja det är en vallhund så den ska väl vara komunikativ med människor. Sen är det kanske ingen som direkt använder dem till att valla längre så det har (tänker jag) blivit en aktiv sällskapshund :)
Sen gäller det att träna dem att vara lösa och att det lönar sig att hålla sig nära. Träna med hästar mm

Hundar föds inte bara och är "lätta" att ha lösa.

Ja det är en vallhund så den ska väl vara komunikativ med människor. Sen är det kanske ingen som direkt använder dem till att valla längre så det har (tänker jag) blivit en aktiv sällskapshund :)
Sen gäller det att träna dem att vara lösa och att det lönar sig att hålla sig nära. Träna med hästar mm

Hundar föds inte bara och är "lätta" att ha lösa.
nej såklart de inte föds att gå lösa. MEnar mer att en hund med mycket jakt i sig kan vara svårare att ha lös en än hund som mer vill vara nära sin människa.

Ja, det är nog klokt att ha en lite större och tåligare hund då. Vi har några små (4.5-5kg) och de är då väldigt frusna. Vill man ha med hunden ute i stall flera timmar känns det opraktiskt.

Lancashire heeler verkar trevliga, men jag kan inget om dem. Du kan väl kontakta uppfödare och se om du kan få träffa hundarna och diskutera rasen? :)

• Gilla
Reactions: Sel
Ett tips när en har liten köldkänslig hund är värmelampa på lämplig plats. Jag har en över Sixtens säng i sadelkammaren så han ligger varmt medan jag rider även när det är -20💙. Och det finns verkligen suveräna overaller nuförtiden, jag bor i Norrland och hund är alltid med i stallet.

En vän till mig har en heeler och det är en jättetrevlig hund men den har haft enorma problem med magen. Går konstant medicinerad och på specialkost.

Om jag skulle ha en lite större hund hade jag valt JRT igen. Min gamla var en absolut suverän stallhund❤️. Alltid med när jag red ut, ignorerade både människor och hundar, lätt av avbryta jakt på och överjävlig på att ta möss! Vill ha en svart/brun nån gång!

Ett tips när en har liten köldkänslig hund är värmelampa på lämplig plats. Jag har en över Sixtens säng i sadelkammaren så han ligger varmt medan jag rider även när det är -20💙. Och det finns verkligen suveräna overaller nuförtiden, jag bor i Norrland och hund är alltid med i stallet.

En vän till mig har en heeler och det är en jättetrevlig hund men den har haft enorma problem med magen. Går konstant medicinerad och på specialkost.

Om jag skulle ha en lite större hund hade jag valt JRT igen. Min gamla var en absolut suverän stallhund❤️. Alltid med när jag red ut, ignorerade både människor och hundar, lätt av avbryta jakt på och överjävlig på att ta möss! Vill ha en svart/brun nån gång!
Jag tycker också att JRT är en helt makalös stallhund! Den enda reservationen är väl att man kan ha otur och få en med rejäl skärpa mot andra djur och/eller hundar, men en bra russel är en riktigt bra allroundhund. :love:

Om jag skulle köpa hund hade jag valt Norfolk terrier 😍
Små, robusta och tåliga. Funktionell päls, framåt och tuffa utan att vara för mycket terrier.
Jag har ju haft griffon innan och tycker de har en del likheter.
Sen gillar jag strävar, funktionellt och man slipper fällande och massa småhår överallt.

Liknande trådar

• Rasernas hällsotillstånd.
  • G
    Stor hund i litet format?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar