Prefix - slå ihop, lägga till nya?

Gunnar

Trådstartare
Moderator
Det har på annan plats diskuterats lite runt ämnet i rubriken. Jag startar därför en egen tråd för detta, för enkelhetens skull.

Lägg gärna till förslag och/eller synpunkter nedan.

Jag här ändrat och tagit bort de punkter jag anser avklarade.

Nu är det bara ett förslag kvar:

7. Skall däggdjuren få ett annat prefix under Djur, eller skall vi ha ett prefix för fåglar, ormar, fiskar, spindlar och ödlor istället. Kom med förslag!
 
Senast ändrad:
Just nu vill jag bra uttala mig om nummer 7. Jag gillar att kunna titta explicit på lantbruksdjur utan att få upp trådar om hamstrar eller kanariefåglar. Till exempel kaniner kan ju höra hemma både under lantbruksdjur (avel för slakt) eller däggdjur (sällskap) och det känns vettigt att hålla isär de trådarna på något sätt då inriktningarna är så olika.
 
Just nu vill jag bra uttala mig om nummer 7. Jag gillar att kunna titta explicit på lantbruksdjur utan att få upp trådar om hamstrar eller kanariefåglar. Till exempel kaniner kan ju höra hemma både under lantbruksdjur (avel för slakt) eller däggdjur (sällskap) och det känns vettigt att hålla isär de trådarna på något sätt då inriktningarna är så olika.
Fast det blir ju konstigt? Man kan ju ställa en fråga som berör kaniner överlag? T.ex när det gäller sjukdomar, burinredning, parning/kaninungar osv. Där kan man ju bidra oavsett inriktning på kaninägandet.
 
Just nu vill jag bra uttala mig om nummer 7. Jag gillar att kunna titta explicit på lantbruksdjur utan att få upp trådar om hamstrar eller kanariefåglar. Till exempel kaniner kan ju höra hemma både under lantbruksdjur (avel för slakt) eller däggdjur (sällskap) och det känns vettigt att hålla isär de trådarna på något sätt då inriktningarna är så olika.
Håller med väldigt mycket här!
 
Jag tycker Däggdjur kan tas bort och att man har Katt, Hund, Lantbruksdjur och Övriga djur med ev underliggande prefix.

Gnägg kan flyttas till Häst.

Hantering och Grundutbildning tycker jag hör i hop, en dåligt hanterad häst saknar grundutbildning.
 
Jag tycker Däggdjur kan tas bort och att man har Katt, Hund, Lantbruksdjur och Övriga djur med ev underliggande prefix.

Gnägg kan flyttas till Häst.

Hantering och Grundutbildning tycker jag hör i hop, en dåligt hanterad häst saknar grundutbildning.
Nu vet jag inte om jag förstår riktigt. Jag kommer inte skapa ett nytt forum för lantbruksdjur om det är det du menar.

Menar du att det skall finnas två prefix under Djur: Lanbruksdjur och Övr.Djur?

Om nu de med lantbruksdjur gärna vill slippa hamstrar, kanske folk med intresse för fiskar, spindlar, ödlor vill slippa kaniner.

Om Lantbruksdjur skall vara kvar vilket jag inte motsätter mig. Tycker jag det skall finnas två prefix till. Den ena bör heta Övr.Djur
Vad skall den andra heta som innefattar en tillräckligt stor lättdefinierad grupp djur? Fåglar, fiskar, kräldjur, insekter är för små grupper.

Tycker du att hantering och grundutbildning hör ihop men träning skall vara separat?
 
Något jag kanske skulle peka på är att det är väldigt lätt att slå ihop prefix, men sedan finns ingen återvändo.

Det är mycket jobb att gå igenom tusentals trådar om man kommer på att man vill byta prefix på dem.
 
Nu vet jag inte om jag förstår riktigt. Jag kommer inte skapa ett nytt forum för lantbruksdjur om det är det du menar.

Menar du att det skall finnas två prefix under Djur: Lanbruksdjur och Övr.Djur?

Om nu de med lantbruksdjur gärna vill slippa hamstrar, kanske folk med intresse för fiskar, spindlar, ödlor vill slippa kaniner.

Om Lantbruksdjur skall vara kvar vilket jag inte motsätter mig. Tycker jag det skall finnas två prefix till. Den ena bör heta Övr.Djur
Vad skall den andra heta som innefattar en tillräckligt stor lättdefinierad grupp djur? Fåglar, fiskar, kräldjur, insekter är för små grupper.

Tycker du att hantering och grundutbildning hör ihop men träning skall vara separat?
Jag menade att man har bara Lantbruksdjur och Övriga djur, Däggdjur behövs inte. Jag tror inte det är något större problem att samla fiskar, fåglar, kräldjur osv under Övriga djur heller. Nu vet jag ju inte hur hög aktivitet det är på allt men jag har uppfattningen att den inte är större än att nya trådar ligger några dagar innan de trillar över på sidan två?

Ja, träning tycker jag kan ligga separat. Att hantera en häst anser jag ingår i grundutbildningen.
 
1-5 röstar jag stenklart ja till.

6: Träning passar bra eftersom det täcker både träning inom de olika hundsporterna och mer vardagliga saker som grundlydnad, problemlösning, etc.

7: Jag anser att det behövs en uppdelning mellan lantbruksdjur och övriga husdjur som inte faller under Hund eller Katt. Diskussionsämnena känns som att de är tillräckligt skilda för det även om de ibland går in i varandra (kaniner har redan nämnts som exempel). Svårt att lösa skillnaden mellan däggdjur och andra smådjur på ett enkelt sätt, så no comment på den biten...

8: Jag upplever att ämnena i Gnägg och Hästmänniska ofta överlappar varanda så jag skulle personligen slå ihop de två till ett (Hästmänniska är det bättre namnvalet imo om du inte vill hitta på något nytt) och flytta dem till Häst.
 
Punkt 7
Jag tycker att Djur borde se ut såhär på övergripande nivå:
forumlayout.JPG

Prefix under Övriga/Andra djur: Lantbruksdjur, Övriga djur

(Punkt 1-5 låter super, kör på det. Punkt 6/8 inga åsikter.)
 
7. Lantbruksdjur
Röstar för att behålla, känns som en logisk indelning för mig. Kan finnas andra typer av frågeställningar kring produktionsdjur, annat tänkande kring ens djurhållning så det är inte bara en sortering baserat på djurart.

För de andra djuren är däggdjur en vettig delning att göra. Det är bara namnet som låter lite konstigt, men det är förmodligen en vanesak. Kan inte komma på något bättre för det beskriver ju faktiskt avgränsningen för gruppen.

(Och :up: för "rubrikerna" i prefixmenyn)
 
Jag googlade synonymer till däggdjur och fick upp varmblodiga djur och fyrfotadjur. Tänkte först att fyrfotadjur var bra då det är kort och väldefinierat. Bara att räkna benen. Men sen kom jag att tänka på ödlor som väl inte är däggdjur men väl har fyra ben. Har ni några åsikter?
 
Eftersom lägga till prefix är enklare och mindre farligt än att slå ihop väljer jag att börja med:
Lägga in Hundträning under Hund
och
Mat under Hem&Hobby

Eftersom de flesta verkar gilla detta, om ni har åsikter runt detta vill jag höra dem nu!
 
Jag tycker Mat var ett bra förslag på prefix, men då bör det samla alla matrådar tycker jag nu ligger ju många matrådar på allmänt också. Att ha endel trådar om mat på annat ställe vore förvirrande.

Jag tycker det är allmänt oklart och lite förvirrande(tyckt länge inte med ändringarna att göra) vilka trådar som ska vara under Allmänt och vilka som ska vara under Hem&Hobby . Framförallt deras övrigt kategorier är förvirrande lika.
 
Jag tycker Mat var ett bra förslag på prefix, men då bör det samla alla matrådar tycker jag nu ligger ju många matrådar på allmänt också. Att ha endel trådar om mat på annat ställe vore förvirrande.

Jag tycker det är allmänt oklart och lite förvirrande(tyckt länge inte med ändringarna att göra) vilka trådar som ska vara under Allmänt och vilka som ska vara under Hem&Hobby . Framförallt deras övrigt kategorier är förvirrande lika.
Detta är det jobbiga med nya prefix, alla trådar som passar in på prefixet skall helst få det nya prefixet och hamna där de skall vara. Detta är något någon, troligen jag behöver lägga en hel del tid på. Åtminstone det senaste årets trådar bör flyttas rätt.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vilka husdjur har ni bukefalister hemma? Allt från hamster till lama, hjälp mig räkna! För att inte listan ska bli 20 mil lång med...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 069
Senast: tessiem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp