Premiär för realityserien ”Familjen Hammarström”

Jag tycker att man kan ha en viss nivå när man skriver om barn. Inte skriva att barnen är hemska. De små barnen förstår ju inte vad det handlar om. Inte ens säkert att yngre tonåringar förstår heller vad det innebär att vara offentlig och vad de gett sig in på. Då tycker jag att man som vuxen kan hålla sin kritik på en viss nivå.

Det kanske familjen skulle tänka på tidigare. Familjen använder programmet för att skapa intresse för dem.

Klart man ska hålla viss nivå på kritiken och inte vräka ur sig vad som helst, men att tycka familjen är hemsk uttryckligen baserad på vad man sett serien är klart över lägsta nivån i mina ögon.
 
Jag håller nog egentligen med dig. Men föräldrarna har ändå valt att exponera sina barn på det här viset, och de som var mest i bild är ändå myndiga.

Jag förstår inte alls varför man valt/gått med på att exponera hela familjen och inte skonat de yngre barnen. Det är i mina ögon ett förkastligt beslut. Man kan inte räkna med att allt som sägs om serien och familjen är positivt.
 
Det kanske familjen skulle tänka på tidigare. Familjen använder programmet för att skapa intresse för dem.

Klart man ska hålla viss nivå på kritiken och inte vräka ur sig vad som helst, men att tycka familjen är hemsk uttryckligen baserad på vad man sett serien är klart över lägsta nivån i mina ögon.
Jag tycker att det borde vara självklart att det är familjen så som den framställs i såpan som är hemsk. Det är inte exakt samma sak som den verkliga familjen.

Och det hemska var framförallt den struktur som visades, och som antingen kommer från föräldrarna eller helt och hållet är ett resultat av klippningen och urvalet. Men alltså den struktur där barnen verkar stoppas in i någon sorts prestationsmaskineri vid mycket låg ålder. Och hur det såg ut att forma barnen. Jag tyckte verkligen att det var obehagligt. Jag fick mest lust att kidnappa de 3-4 yngsta för att rädda dem.
 
Jag förstår inte alls varför man valt/gått med på att exponera hela familjen och inte skonat de yngre barnen. Det är i mina ögon ett förkastligt beslut. Man kan inte räkna med att allt som sägs om serien och familjen är positivt.
Det håller jag med om. Jag tycker strikt räknat att familjeliv öht inte ska visas på tv på det där sättet. Och jag fattar inte varför public service visar upp den här familjen och dess rikedom (som så vitt jag kan förstå bygger på att de är entreprenörer inom sjukvården och missbruksvården).

Men när de nu gör det, så framstår familjens livsstil och framförallt livsinställning som väldigt skrämmande för mig. Jag kan inte sluta tänka på dem.
 
Jag har blandade känslor inför serien.

Åh ena sidan är många i familjen fantastiskt duktiga. Ingemar är bara för söt, Selma verkar okej medan Klara är direkt jobbig.

Det jag saknar, åtminstone av det vi ser, är insikten att deras framgång inte bara beror på dem själv och deras framåtanda, de hade kunnat vara precis lika drivna och kämpat lika mycket och inte kunnat komma någonstans eller åtminstone inte i närheten, om de inte haft alla fina hästar, pengar och den totala uppbackningen. Pengar verkar bara finnas i deras värld, är det någon som ens jobbar? Det verkar som de har silverfat i allt och allting. Barnen är så bortskämda så det gör mig gråtfärdig. Ett par års prao i en normal familj och en icke priviligierad skulle vara bra för dem. Att verkligen få jobba och känna på hur det är att sköta hästarna. Man hörde mellan raderna på den tyske tränaren att han ansåg den biten saknades för Ingemar, att allt är inte ridtalang - att det behövs något mer. Vem rider killens hästar och håller dem i form mellan hans besök i Tyskland tro?


Familjen har en fantastisk sammanhållning men samtidigt så undrar jag hur det går om någon misslyckas, kommer den att vara mindre värld? Utifrån kommentarerna ligger det nära till hands att ens världen i familjen baseras på framgång och den som misslyckas är minder värd.

Det går att komma framåt i hästvärlden på bara talang och utan pengar ( eller mer normala mängder) men då får man ha tur, framåtanda, jobba hårt (Och inte fjanta med enstaka stallpass) och då kanske eventuellt komma någonstans så småningom.Har någon av dem driv nog till det? Troligen inte. Tur vi har förebilder som haft det mindre väl förspänt.

Jag gillade på slutet i sista avsnittet när Klara fick krav på sig för att mamman skulle hålla henne med häst, men så patetiskt att klara började med att diktera motkraft.
 
Fantastisk familj! Så imponerad av hur målmedvetna och fokuserade de är på att möjliggöra och uppnå sina mål, både föräldrar och barn. Utan föräldrar som supportar till 100% går det sällan för barn att lyckas med vad de än företar sig, så är det. Gäller allt från studier till idrott; men visst finns det undantag. Tycker det framgår väl att den här familjen jobbar hårt. Men visst kostar det pengar och pengar växer inte på träd utan den som vill ha dem får jobba för dem, även där finns ingen genväg. Vill man ha pengar får man jobba för det och tro på att det är möjligt. Tuff shit! Livet är inte lika för alla men vi Svenskar skulle lära av Amerikanerna och unna varandra framgång och rikedom, i princip alla som har det har jobbat hårt för det. Se familjen Hammarström som en bra inspiration, vilken nivå man själv än önskar uppnå. Alla har ju sina egna mål och bara man uppnår den nivå man önskar är det ju fantastiskt. Go, familjen Hammarström!
Go, ALLA som har mål de vill uppnå!
 
Fantastisk familj! Så imponerad av hur målmedvetna och fokuserade de är på att möjliggöra och uppnå sina mål, både föräldrar och barn. Utan föräldrar som supportar till 100% går det sällan för barn att lyckas med vad de än företar sig, så är det. Gäller allt från studier till idrott; men visst finns det undantag. Tycker det framgår väl att den här familjen jobbar hårt. Men visst kostar det pengar och pengar växer inte på träd utan den som vill ha dem får jobba för dem, även där finns ingen genväg. Vill man ha pengar får man jobba för det och tro på att det är möjligt. Tuff shit! Livet är inte lika för alla men vi Svenskar skulle lära av Amerikanerna och unna varandra framgång och rikedom, i princip alla som har det har jobbat hårt för det. Se familjen Hammarström som en bra inspiration, vilken nivå man själv än önskar uppnå. Alla har ju sina egna mål och bara man uppnår den nivå man önskar är det ju fantastiskt. Go, familjen Hammarström!
Go, ALLA som har mål de vill uppnå!
Fast rikedomen har de väl för att föräldrarna har skaffat den. Huruvida barnen jobbar hårdare än andra i samma ålder går ju inte att uttala sig om utifrån serien.
Jag tycker inte det behöver vara fel att vara framgångsrik och tjäna pengar. Men- jag tycker det är bra att ha en viss ödmjukhet. Att förstå att anledningen till att man är så framgångsrik inom ridsporten inte bara är för att man kämpar utan för att de flesta andra unga inte har fått samma förutsättningar.
 
Kollade den på svtplay. Kändes som Klara övertalat resten av familjen pga hennes ambitioner inom nöjesvärlden och att resten av dem sa lite ok. Fw genom alla Klaras sånger och annat och kollade på Ingemar och lillasyster som hoppade SM. Var lite sött när Ingemar var så nervös när systern hoppade SM att han inte kunde titta utan gick därifrån. Och när lillasyster just efter EM segern belåtet konstaterade att nu var guldponnyn hennes. Även vissa stunder när Ingemar tränade i Tyskland.

Det tog inte så lång tid att kolla igenom den. Men intressant och visar tydligt att för att nå elitnivå på ponny så behöver du pengar och föräldrar bakom dig.
 
Fantastisk familj! Så imponerad av hur målmedvetna och fokuserade de är på att möjliggöra och uppnå sina mål, både föräldrar och barn. Utan föräldrar som supportar till 100% går det sällan för barn att lyckas med vad de än företar sig, så är det. Gäller allt från studier till idrott; men visst finns det undantag. Tycker det framgår väl att den här familjen jobbar hårt. Men visst kostar det pengar och pengar växer inte på träd utan den som vill ha dem får jobba för dem, även där finns ingen genväg. Vill man ha pengar får man jobba för det och tro på att det är möjligt. Tuff shit! Livet är inte lika för alla men vi Svenskar skulle lära av Amerikanerna och unna varandra framgång och rikedom, i princip alla som har det har jobbat hårt för det. Se familjen Hammarström som en bra inspiration, vilken nivå man själv än önskar uppnå. Alla har ju sina egna mål och bara man uppnår den nivå man önskar är det ju fantastiskt. Go, familjen Hammarström!
Go, ALLA som har mål de vill uppnå!
Fint allra första inlägg på Buke ;)
 
Fantastisk familj! Så imponerad av hur målmedvetna och fokuserade de är på att möjliggöra och uppnå sina mål, både föräldrar och barn. Utan föräldrar som supportar till 100% går det sällan för barn att lyckas med vad de än företar sig, så är det. Gäller allt från studier till idrott; men visst finns det undantag. Tycker det framgår väl att den här familjen jobbar hårt. Men visst kostar det pengar och pengar växer inte på träd utan den som vill ha dem får jobba för dem, även där finns ingen genväg. Vill man ha pengar får man jobba för det och tro på att det är möjligt. Tuff shit! Livet är inte lika för alla men vi Svenskar skulle lära av Amerikanerna och unna varandra framgång och rikedom, i princip alla som har det har jobbat hårt för det. Se familjen Hammarström som en bra inspiration, vilken nivå man själv än önskar uppnå. Alla har ju sina egna mål och bara man uppnår den nivå man önskar är det ju fantastiskt. Go, familjen Hammarström!
Go, ALLA som har mål de vill uppnå!
Menar du att man inte kan ärva pengar?
Få bra och välbetalda jobb genom kontakter (exv föräldrars nätverk).

Jag tvivlar på att det är barnen som har dragit in pengarna.

Det luktar lite som det är Klara som är den drivande, att svt slår ett slag för hennes karriär som sångare. Det är också hon som är tongivande och mest jobbig i mina ögon.
 
Jag blev först glad över ännu ett program om hästar och ridsport, sedan lite besviken. Om någon som inte kan något om hästar får för sig att titta så spär detta program verkligen på bilden av att det är en "materialsport för överklassen". Men familjen är säkert jättefin, inget ont om dem och inget ont om att ha pengar heller - de har väl kämpat för dem. Men man förstår ju av att titta på programmet att det handlar om väldigt, väldigt mycket pengar - hästar både här och där, elitsatsningar i plural, flyga till Tyskland varannan helg... det är ju en helt annan värld än en "vanlig" hästägares vardag. Som sagt, inget fel i pengarna och satsningarna i sig - bara synd att det är den bilden av ridsporten som ska visas i tv. Vore kul med ett program som visade kontrasten kanske, att det finns betydligt fler (och vanligare) sätt att hålla på med ridsport - även om man tävlar på hög nivå.

Jag reagerade på 18-åringen som drog iväg själv med sin pojkvän med den lilla hästlastbilen och husvagnen på släp. Oj, tänkte jag, vad modigt och skickligt att köra det ekipaget genom Europa när man inte har haft körkort så länge. Sedan tänkte jag "oj" på ett annat sätt när det visade sig att det visst inte hade skett någon backträning med släp... Inget illa om personen i fråga, utan jag tänker mer allmänt att det stärker min förhoppning om att det borde krävas särskild behörighet så fort man ska köra släp, inte bara om man ska köra ekipage som kräver B96 eller BE.
 
Fint allra första inlägg på Buke ;)
Insinuerar du något? Har varit med i Buke flera år men har inte så stort behov av att skriva. Har ingen mer koppling till den här familjen än att jag sett tv-serien. Blev bara helt fascinerad av dem, även min syster blev det som inte ens är intresserad av hästar, måste handla om vilken familjekultur man kommer ifrån. Hon har stöttat sina fyra barn och själv är jag 50år och har flera barn mellan 15 och 30 som jag uppmuntrat och stöttat för att de ska uppnå sina mål i allt från skola till idrott. Inte inom ridsport då utan annat(tyvärr bara jag som är intresserad av hästar). Vet hur hårt man får jobba även som förälder för att barnen ska nå framgång. Men det är så viktigt att komma ihåg hur mycket barnen också jobbar, försakar och fokuserar för att det överhuvudtaget ska gå att lyckas med sina drömmar. Man är ett team, det går inte om bara en part vill o jobbar. Det är ingen räkmacka även när man lyckas få till det ekonomiska (bara folk utan pengar tror att de som har pengar fått dem gratis- det är för 99% av oss hårt arbete) Själv har jag o min familj jobbat oss från litet torp för 20 år sedan till fin gård med alla drömmar förverkligade idag. Önskar att fler gjorde planer, såg möjligheterna för att lyckas, istället för att klaga och tänka tråkiga tankar om dem som faktiskt kämpar och sedan når sina mål. Ta chansen att lyckas! Kärlek😘
 
Har bara tittat på ett och ett halvt avsnitt av denna serien och det är nog något av det sämsta jag sett. Otroligt tråkigt sett att representera hästsporten på, kanske hade fått en annan syn på dom om jag sett fler avsnitt men jag stod faktiskt inte ut. En lite lite mera realistisk bild av hur sporten ser ut hade inte skadat.
 
Har bara tittat på ett och ett halvt avsnitt av denna serien och det är nog något av det sämsta jag sett. Otroligt tråkigt sett att representera hästsporten på, kanske hade fått en annan syn på dom om jag sett fler avsnitt men jag stod faktiskt inte ut. En lite lite mera realistisk bild av hur sporten ser ut hade inte skadat.

Jag håller faktiskt med dig.
 
Vilken tråkig inställning många har till familjen och programmet.
Jag har precis kollat alla avsnitt och visst, serien i sig är rätt trist. Men jag fascineras av familjens enorma driv och stora framgångar. Sånt inspirerar mig. Däremot hade jag personligen uppskattat en serie om hästfamiljer/liknande som inte tävlar på elitnivå (ännu, det kan ju såklart vara ett mål), utan där en får följa med mer i stallet.

Sen är det lite trist att folk blir provocerade av att ungarna i denna serie är bortskämda. Ja, det kanske dom är. Men vad gör det? Det är väl jättekul för dom att ha dessa möjligheter. Varför inte glädjas för deras skull istället för att vara bittra och klaga på att dom är bortskämda?
Jag är en av dom som också fått ta hand om mina hästar själv (typ, jag fick ju såklart hjälp när jag fortfarande var barn) och jag har absolut inte haft råd med flashig utrustning utan jag var glad att hästarna hade det dom behövde. Det var inget jag ens tänkte på. Och absolut, jag fattar att det kan kännas orättvist att vissa föds med dessa privilegier. Det tycker jag med. Men jag är samtidigt glad för deras skull, såklart. Så länge de mår bra!

Sen är ju TV otroligt vinklat med manus och så. Så allt en ser på TV är ju inte verklighet :)
 
Vilken tråkig inställning många har till familjen och programmet.
Jag har precis kollat alla avsnitt och visst, serien i sig är rätt trist. Men jag fascineras av familjens enorma driv och stora framgångar. Sånt inspirerar mig. Däremot hade jag personligen uppskattat en serie om hästfamiljer/liknande som inte tävlar på elitnivå (ännu, det kan ju såklart vara ett mål), utan där en får följa med mer i stallet.

Sen är det lite trist att folk blir provocerade av att ungarna i denna serie är bortskämda. Ja, det kanske dom är. Men vad gör det? Det är väl jättekul för dom att ha dessa möjligheter. Varför inte glädjas för deras skull istället för att vara bittra och klaga på att dom är bortskämda?
Jag är en av dom som också fått ta hand om mina hästar själv (typ, jag fick ju såklart hjälp när jag fortfarande var barn) och jag har absolut inte haft råd med flashig utrustning utan jag var glad att hästarna hade det dom behövde. Det var inget jag ens tänkte på. Och absolut, jag fattar att det kan kännas orättvist att vissa föds med dessa privilegier. Det tycker jag med. Men jag är samtidigt glad för deras skull, såklart. Så länge de mår bra!

Sen är ju TV otroligt vinklat med manus och så. Så allt en ser på TV är ju inte verklighet :)
Det känns inte riktigt som vi sett samma serie, Familjen har framgångar men hur pass stort drivet egentligen är går inte att avgöra från programmen. De tjatar om det men det framgår inte alls hur mycket de verkligen tränar. Ska Ingemar kunna konkurrera i framtiden behöver han viga sitt liv åt hästarna och inte endast varannan helg, Selma har kommit en bra bit på vägen men om hon räcker som senior återstår och se. Eller om hon följer de äldre syskonen och lägger av.

Och om Klaras från serien välregisserade musikkarriär kommer att ta fart återstår att se. Driv handlar inte bara om att kämpa en period utan idogt under många år. Drivet räckte inte för att upprätthålla ridkarriären åtminstone .

När jag ser serien så handlar det om en hästintresserad familj med ekonomiska resurser och stöttande föräldrar som har råd med bra hästar, tränare (och hästskötare) och verkar ha oändligt med tid att skjutsa runt och stötta. Driv att träna och nöta, ta hand om hästarna, att komma över svårigheter och motgångar visas inte alls.
 
Det känns inte riktigt som vi sett samma serie, Familjen har framgångar men hur pass stort drivet egentligen är går inte att avgöra från programmen. De tjatar om det men det framgår inte alls hur mycket de verkligen tränar. Ska Ingemar kunna konkurrera i framtiden behöver han viga sitt liv åt hästarna och inte endast varannan helg, Selma har kommit en bra bit på vägen men om hon räcker som senior återstår och se. Eller om hon följer de äldre syskonen och lägger av.

Och om Klaras från serien välregisserade musikkarriär kommer att ta fart återstår att se. Driv handlar inte bara om att kämpa en period utan idogt under många år. Drivet räckte inte för att upprätthålla ridkarriären åtminstone .

När jag ser serien så handlar det om en hästintresserad familj med ekonomiska resurser och stöttande föräldrar som har råd med bra hästar, tränare (och hästskötare) och verkar ha oändligt med tid att skjutsa runt och stötta. Driv att träna och nöta, ta hand om hästarna, att komma över svårigheter och motgångar visas inte alls.

Vi har nog sett samma serie, men har olika uppfattningar :)
Nej precis, vi ser det vi ser, och jag ser en familj med stort driv och engagemang.

Oavsett vad så är det trist att folk ska klanka ner och vara bittra över andras framgångar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Klara Hammarström är tävlingsryttaren som sadlade om och satsade på musiken. Nyheter24 reder ut allt om artistens gigantiska familj, den...
Svar
0
· Visningar
478
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ellen Hammarström är nästa i familjen Hammarström att uppmärksammas i TV. Inom kort startar hennes egen serie på SVT Barnkanalen.
Svar
0
· Visningar
231
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hon var elitryttaren som blev artist – och nu favorittippas hon i Melodifestivalen. Klara Hammarström går emot resten av sin stora...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ingenting är omöjligt för familjen Hammarström i säsong två av realityserien som precis har släppts på SVT Play. Men nu är det nya mål...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp