Present till 1-åring

Zpunk

Trådstartare
Jag är inget större fan av små barn, men en gods vän dotter fyller ett år snart och jag vill ändå ge en liten present. Men vad? Vid födseln fick hon en fin bok och ett gosedjur, så gärna något lite mer interaktivt.

Jag tittade t.ex. på en sån lekmatta man kan fylla med vatten där det är lite figurer som rör sig. Eller är det för ännu mindre barn?

Funkar enklare pussel?
 
Duplo - låda med ett par figurer, djur och ett par bitar. Först tuggar de på bitarna, sen leker man interaktionslekar med figurer och djuren och sen vid ca 1,5-2 år börjar barnet bygga.

Knopppussel börjar man kanske med runt 1,5 år.

Är det snart dags för förskola snart rekommenderar jag en utklädningsset - svart katt. Funkar vid påsk och vid halloween. Man antas ha utklädningskläder när barnet går på förskolan för utan förvarning kommer ett meddelanden ”Nästa vecka får de barn som vill klä ut sig”. Å då är det bara att fixa om man inte vill att ens barn ska det enda som inte är utklädd.
 
Håller med om duplo, eller andra byggklossar. Vår började tycka kritor var jätteroligt i den åldern och det finns det anpassade för små barn, så en liten enkel present är ju typ en ask småbarnskritor och ett block papper. Stapeltorn har gått hem här också. Mjuka bollar. Bilar i småbarnsvariant (utan lösa delar, finns nog i alla leksaksaffärer). Enkla instrument.

Egentligen är det ju en väldigt tacksam ålder att ge presenter, du kan lika gärna slå in en köksslev med ett fint papper och det blir förmodligen uppskattat liksom :laugh:

Om jag förstår rätt vilken sorts matta du menar är det nog dock för mindre barn, när de ligger på mage och inte riktigt kryper än utan tränar nackmusklerna.
 
Pussel är roligt och duplo är bra, finns många roliga set med det, och klossar. Allt med färg och olika former man kan bygga med. Finns typ pussel som är klossar också som är fina :)
 
När vår dotter fyllde ett var det själva paketen som var spännande - fina blanka papper, krulliga snören osv! I övrigt håller jag med de andra i tråden - duplo, klossar, "enkla" leksaker, gärna med fina färger :D
 
Vi önskade Duplo och Briotåg åt sonen i den åldern. Fortfarande lite för liten att leka med det själv då, men hållbara saker som han kan leka med flera år.
 
Jag tycker att bruksföremål är bra presenter, ofta har barn så mycket leksaker ändå, och ett bruksföremål kan användas i många år.
Men man kan lyxa till det :)

En extra fin filt, badhandduk som är namnbroderad /eller fint tryck, graverad termos, påslakanset med fint tryck etc
 
Jag är inget större fan av små barn, men en gods vän dotter fyller ett år snart och jag vill ändå ge en liten present. Men vad? Vid födseln fick hon en fin bok och ett gosedjur, så gärna något lite mer interaktivt.

Jag tittade t.ex. på en sån lekmatta man kan fylla med vatten där det är lite figurer som rör sig. Eller är det för ännu mindre barn?

Funkar enklare pussel?

Utifrån vad min dotter gillat strax efter 1 års ålder hade jag köpt något av nedan:
Vattenleksak (om de har badkar)
Duplo
"Knacka på"-boken
Piano/trumma/xylofon (småbarnsvarianten alltså ;) )
 
Duplo som andra redan sagt. Sonen fick ett lektält med Babblarna i 1-års present som han gillat och grytor till sitt leksakskök.
Om de har trädgård så har vår pojk gillat sandlådeleksaker, liten skottkärra och vattenkanna
 
Håller med om duplo. Även enklare pussel.
En annan sak jag vill tipsa om är den sjungande barnkammarboken (min dotter på 18mån har älskat den sen hon var ca 8 månader). Eller kanske ett Rubens barn?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 444
Senast: Unafraid
·
Övr. Barn Det är ju en jättesvår ålder?! :nailbiting: Och ja, jag är ute i väldigt god tid, men för att försöka undvika att bli ruinerad så...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: SaraXX
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 323
Relationer Jag är i en lite knepig situation angående en vän som vill komma och hälsa på.... Kort intro: vi var jobbkollegor när jag först kom...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 417
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp