Presenter, julklappar m.m.

Senaste åren har jag löst allt julklappsstök genom att göra en jättesats marmelad och fördelat den på lika många burkar som det finns vuxna. Med en fin liten bit ost till så blir det lite extra lyx.

Åh, något sådant skulle jag verkligen uppskatta att få i julklapp, här känns det ibland som att det blir lite väl mycket "baraföratt"-klappar.

I år ska jag verkligen försöka föregå med gott exempel i alla fall och bara ge klappar som jag vet är önskade eller saker som förbrukas. Cellofan är min bästa vän när det kommer till julklappsfix, får allt från knäckebröd till strumpor att se lyxigt ut :angel:
 
Jag skulle vilja ge mamma en styling, inte så mycket med fokus bara på smink, utan med tips på klädstil som passar och kanske en tillhörande klippning och lite smink också.
Försöker leta på nätet men hittar inte riktigt vad jag söker. Nån som vet?
 
Vi är sådär praktiska och ger varandra saker som man behöver men inte själv vill köpa. Det kan vara någon dyrare köksutrustning eller något som man använder i sin hobby. Eller rediga vinterhandskar, yllesockor och sånt.

Och så lite godis, någon bok.
 
Du kan tex köpa vaccin, vattenrening, filtar, myggnät, getter... Allt möjligt via diverse välgörenhetsorganisationer och ge gåvobevis till den du skänker för. Tror det var förra året man kunde köpa vinteroveraller till syrianska flyktingbarn tex. Jag brukar hamna i sitsen: köper lotter men har valt välgörenhet sen jag hittade det :)

Om det inte är aktuellt så funkar väl böcker, presentkort på böcker för de flesta? Det står högst på min önskelista iaf :P
 
Jag brukar ge bort fotokalendrar med egna foton. Personligt, användbart och mycket uppskattat!
Det var precis vad jag skulle in och tipsa om!
Numera är kalendern ett stående inslag, som mormor och morfar dessutom ringer och frågar om i god tid före jul varje år. Tidigare lät det "du behöver inte köpa något till oss, vi har det vi behöver", nu är det "Du, den där kalendern... kommer det en ny sån i år?". Jag samlar ihop bilder på deras barn och barnbarn, laddar upp på en sida som erbjuder fotokalender och försöker arrangera så att varje person dyker upp minst två gånger och då inte två månader i rad - inte speciellt krångligt eller tidskrävande med andra ord. Det är utan tvekan den julklapp som uppskattats mest genom alla år, när jag gav den första satt morfar och bläddrade igenom den gång på gång och såg nästan rörd ut :D Priset brukar ligga runt 129-149 kr, så det är ju ett rent kap!

Förra året gjorde jag egna praliner, som jag sen la ner i hjärtformade plåtburkar jag hittat i en lågprisbutik. Farmor, som gillar prylar med änglar på, fick givetvis en sådan burk med just änglamotiv. Hon trodde mig knappt när jag sa att jag gjort pralinerna själv, och upplevde det hela som väldigt lyxigt att få en personlig pralinburk istället för en Paradisask som annars kommer från flera håll.
Julgodis i övrigt fungerar även det väldigt bra att ge bort. Slå in det snyggt i cellofan så det blir som en liten påse, med ett fint band runt, så blir det helt klart en höjdare!
Nåt år köpte jag inga julklappar, utan bakade istället en hel julgodisbuffé som togs fram efter maten. Sedan fick alla som ville ta med sig det som blev över, då visste dom vilka sorter som var favoriterna och kunde komponera sin egen julgodispåse :)

I år har jag köpt (ja.. redan...) halsband till mina yngre syskon på mammas sida. En enkel guldfärgad kedja med hänge som föreställer deras namns begynnelsebokstäver. Enkelt, litet och en stil som fungerar ända upp i vuxen ålder om dom har kvar det så länge. Det känns som att dom får så många leksaker/liknande av alla andra, så en sån grej skulle ändå bara försvinna i mängden (samtidigt som jag ändå vill ge ett paket).
 
Hur har ni andra gjort? Känner jag skulle behöva lite nytänk, tips och idéer. :)

Här köper vi bara till barnen , samt att jag och sambon ger varandra julklappar. Jag har önskat mig Idol-Martins skiva (om den släpps), mer behöver jag inte då julklappars charm tappar sin charm med tiden tycker jag :p

Äldsta sonen får presentkort på en hemelektronikkedja i julklapp och yngste sonen får en gunghäst och eventuellt något mer. Vi överdriver inte paketen utan försöker hitta något de har glädje av. Nu fyller dessutom dessa pojkar i november och december, så det känns som det blir mycket saker ändå då de firas av två släkten :angel:
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver också tips på present, då svårt komma på nånting 😅 Är till min mamma som fyller år snart. Godis går alltid hem, men...
Svar
10
· Visningar
728
Senast: Halcyon
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 497
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp