Presentera din dressyrhäst

Sv: Presentera din dressyrhäst

Jag har en liten ponny som är lite dressyrponny (har jätteformat gångarter säger nästan alla :D ) men mest hopp. Han är e Jesper RW ue Doris någonting (är typ tio siffror...) hans föräldrar gick sm med framgång (pappan förstaplats i fälttävlan) och min lilla kille jonis är lite väl tjurig för sådant... Han älskar att visa upp sig och när det är någon tränare på banan han vill visa upp sig för kan han skänkelvikningar, öppnar, slutor, galoppbyten och jätteformat ökningar. Dock så är han riktigt tjurig och har aldrig gått att tävla:( och på mitt gamla stall var han ökänd för han var så grinig och otålig men ändå söt och tiggig. Våra tränare brukar älska oss och jag brukar träna markarbete med 180cm hästar när han är 132... Han tycker det är slutkul att galoppera över 3m bommar bättre än storhästarna. Enligt min hoptränare så kan han utan problem hoppa över en meter men jag vågar inte hoppa honom högre än 85cm då han vägrar ibland och är 21 år men beter sig som en femåring, folk har frågat om han är fem/sex, haha:p
 
Sv: Presentera din dressyrhäst

Jag har två som jag tävlar dressyr med:

Jolie f. 2003 e. Bayron - Herkules - Brabant
Utbildad LB-LA men har inte gått så bra på tävling pga att hon blivit så spänd. Jobbar mycket med det hemma, det har blivit mycket bättre, och målet är att komma igenom den svårigheten så att vi kan rida på godkända % i både LB och LA framöver.
Hon har även gått upp till 1,15 i hoppning och 90-klass FT.

1394186_10151966785220948_1561867233_n.jpg

1378406_10151966785645948_681861725_n.jpg



Jac f. 2008 e. Bayron - Herkules - Brabant (helsyskon med ovan)
Utbildad LB och har startat det också, men är en skvättig och tittig sort så vi har fått miljöträna mycket. Målet är att få honom mer cool så att han presterar bättre på den nivån han är på nu så att vi kan fortsätta uppåt sedan.

944120_10151663992505948_2097496739_n.jpg

11521_10151617024990948_751189340_n.jpg


Hade inte så mycket bra bilder på honom insåg jag!
 
Sv: Presentera din dressyrhäst

Nähä, va kul, vad heter din häst? Bilder!?

Jag har ett syskon (och min första ponny som var född -82 var också efter Jesper RW 48). :)

Min Fester:

IMG_5693.jpg


Och Dino:

20130109_181944.jpg


Dino tävlade jag två ggr i dressyr och fick så vansinnigt bra resultat att jag aldrig någonsin kommer att kunna slå det. :p Runt 80 % båda gångerna och slog tvåan med 15-20 %, väldigt synd att det var de enda dressyrstarterna han gjorde i sitt liv.

Fester är knappt inriden men har iaf gångartsdiplom från treårstestet och är godkänd hingst. :D
 
Sv: Presentera din dressyrhäst

Jenta Mi, sto född -09.
Debuterat i dressyrtävling nu under hösten, gjort fyra starter i LB med resultat 59.8, 60,2, 60.3 och 63.1%.
Ska ställas av under en skoningsperiod under vintern och sedan sättas igång.
Målet 2014 är att starta LA, och förhoppningsvis kvala till fjordhästSM redan som femåring. Kvalgränsen är tre starter på minst LA:1 med mins 55% så det är rimligen uppnåeligt.
Genom våra fyra starter har vi sparat ihop till Svenska Fjordhästföreningens prestationsmedalj i silver i dressyr.

Målet på sikt är att se hur högt vi kan lyckas kvala. Eftersom hon är fjording och ganska liten (C-ponny), så kan jag rimligen inte förvänta mig höga procent, men upp till 64 kanske kan vara ett rimligt mål, även i lite svårare klasser. En sådan häst har förstås svårt att räcka till stegmässigt.
578379_311953248951293_1613018117_n.jpg

993673_311954232284528_1943905301_n.jpg

1236273_330785090401442_516817018_n.jpg

sista bilden tagen inomhus utan blixt och därför mörk...
 
Sv: Presentera din dressyrhäst

Snyggt namn på ditt nick. Du delar det med världens bästa häst.

MIn älskade gamla häst som jag haft sen han var 4 och nu är 16. Vi har väl inte tävlat ihjäl oss, bara klubbtävlingar, men vi har i allafall ridit LA på godkända procent. Jag ska vara lite bättre på att träna seriöst och då kanske vi kommer ut på andra tävlingar också - bättre sent än aldrig

Fin häst har du också!
 
Sv: Presentera din dressyrhäst

Vad kul! Kan presentera mitt fullblod då ju :)


Moonie Hon har okänd stam. Hon är en trevlig häst på runt 155 cm i mankhöjd. En trevlig men envis och lite av den ''explosiv'' typen då hon tidigare varit galopp häst och är fullblod. Hon är född 1990, alltså 23 år gammal snart 24 :) Gammal dam! Jag vet :) Köpte henne sen sommaren 2011. Haft henne drygt 2 ½ år nu. När jag fick henne var hon en typisk '' skogsmulle'' häst kan man nästan säga. Nu är utbildad till och med LA. Tävlad LC & LB detta året med Personbästa på 65 & 67 % i klasserna. Även påbörjade saker som Galoppslutor, travslutor och bakdelsvändingar påbörjade. Hon är en mycket trevlig häst, fast hon är speciell då hon har en hårfin linje som inte får korsas :)

Skulle lägga upp bilder om jag kunde men är ny på detta så fixa inte det men om ni vill se kan ni kolla här---> http://josefineandersen.horseworld.se
 
Sv: Presentera din dressyrhäst

Hur kan hon ha okänd stam om hon är registrerat fullblod och har löpt ?
 
Sv: Presentera din dressyrhäst

Mina hästar är följande:

Sto, f-00, 168 cm, Bernstein - Quilted xx, utb. Svårdressyr (byten i varje, piaff, passage osv.). Just nu är hon dräktig, så henne mål för kommande år är att förse mig med en påläggskalv.
Pisces0072_zps3913f97a.jpg


Äger halva hästen, andra äger uppfödaren:
Val, f-09, 168 cm, Lucky Point - Bernsten, utb. Grundriden + sidvärs, förvänd galopp osv. Mål med kommande år är att antingen komma till nytt hem eller försöka kvala till Falsterbo.
0802_zps6002e0e2.jpg



Har även följande hästar i stallet: Dock äger jag ingen utav dessa hästarna.

Sto, f-09, e: Don Romantic, utb. MSV C, ska träna upp bytena bättre samt bli lite starkare i skolorna.
DSC_04353_zpsf6467747.jpg


Val, f-09, e: Biggles, Grundriden.
Val, f-98, e: Zephyr, tränar MSV B, påbörjar Piruetter och behöver mer "luft" i bytena
Sto, f-09, e: Landor, tränar mot LA till nästa år
 
Sv: Presentera din dressyrhäst

Ja, det är jätte roligt att få chansen att rida dessa fantastiska varelser :D

OJ!! Såg att jag hade skrivit fel vid häst nr 3. Hon är inte född 2009 utan 2007 :crazy:
 
Sv: Presentera din dressyrhäst

Jag tycker det är helt underbart att ni kommit ut o tävlat nu. Det är ett skolexempel på vad som är så otroligt med hästar, hästfolk och ridsport! :)
 
Sv: Presentera din dressyrhäst

Vad kul! Kan presentera mitt fullblod då ju :)


Moonie Hon har okänd stam. Hon är en trevlig häst på runt 155 cm i mankhöjd. En trevlig men envis och lite av den ''explosiv'' typen då hon tidigare varit galopp häst och är fullblod. Hon är född 1990, alltså 23 år gammal snart 24 :) Gammal dam! Jag vet :) Köpte henne sen sommaren 2011. Haft henne drygt 2 ½ år nu. När jag fick henne var hon en typisk '' skogsmulle'' häst kan man nästan säga. Nu är utbildad till och med LA. Tävlad LC & LB detta året med Personbästa på 65 & 67 % i klasserna. Även påbörjade saker som Galoppslutor, travslutor och bakdelsvändingar påbörjade. Hon är en mycket trevlig häst, fast hon är speciell då hon har en hårfin linje som inte får korsas :)

Skulle lägga upp bilder om jag kunde men är ny på detta så fixa inte det men om ni vill se kan ni kolla här---> http://josefineandersen.horseworld.se

Vad roligt att ha en så fräsch "gamling".
Som andra redan svarat kan ett fullblod aldrig ha okänd stam. genom namnet kan du få fram hur lång stam du vill om det är ett engelskt fullblod ;)
 
Sv: Presentera din dressyrhäst

Nähä, va kul, vad heter din häst? Bilder!?

Jag har ett syskon (och min första ponny som var född -82 var också efter Jesper RW 48). :)

Min lilla gubbe heter Jonatan men kallas jonis:D en fråga till dig som också haft en efter Jesper RW, var din också RIKTIGT envis? (min var uppfödd till tävlingsponny med sm föreldrar men resultatet var att han var för läskig, explosiv och envis att hon som hade honom slutade rida istället...) och kunde din också galoppera FORT? (Tror min kan komma upp i minst 50km/h om jag skulle låta honom...
400776237586883060_222914647

http://www.5thvillage.me/p/374476472192639460_222914647/
 
Sv: Presentera din dressyrhäst

Haha, Fester har möjligtvis en del egna idéer men han gör verkligen allt för att vara mig till lags.

Dino var som en dröm, jag hade inte kunnat få en bättre första ponny. Däremot gick det faktiskt inte att låta andra rida, då testade han som tusan men han hade stått på ridskola när han var yngre och totalt ledsnat på det så jag antar att det var därför.

Fester är sjukt snabb, Dino kunde för all del springa fort men inga rekord direkt. :p

Jag PM:ar dig så tråden inte kapas mer. ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 467
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 181
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 701
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 495
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp