Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Han brydde sig inte nämnvärt, fick liksom bygga på del för del på honom för att se man fick alla delar på rätt plats.

Hade på den lite mer ordentligt igår, med svanskappan på rätt ställe och spände jorden. Skulle sedan söka råd hos min körguru som tyckte det var lika bra att ta in honom i köket när de skulle kolla. Vi knallade in där och allt fungerade fint. :)

Tyvärr har jag inga bilder, har ingen kamera :(
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

*kl*

Jag har en 2 åring som jag nu har börjat tömköra lite lätt. Har tömkört honom ca 5 ggr och han tycker det är rätt ok men jag måste ha handen på rumpan så att han vet att jag är med. Har ingen bana så vi tömkör i skogen och det tycker han är lite läskigt när han måste gå först. Men det går bättre och bättre.
Jag har till och med anmält oss till en tömkörningskurs för Göran Lindstrand.

Jag är på väg att köpa sele oxå. Tömkör nu i en longergjord. Man tager vad man haver :cool:

Bilder på min ängel, har dock inga där jag tömkör
24257175.jpg

24050333.jpg
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Jag har funderat väldigt länge på att köra in min dam.
Hon tömkörs utan problem, hon reagerar inte på linor osv mot bakbenen.
Ska anmäla henne till tömkörningsträning så att en duktigare person än jag kan tömköra lite :)
Det vore hur mysigt som helst att kunna köra henne! jag tror att hon skulle tycka om det :d
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Det är "bara" börja! Tömkörningen är verkligen A och O tycker jag, så där gör du helt rätt som börjar med hjälp från tränare. Var inte rädd för att utvecklas själv inom tömkörningen, det är riktigt kul när man får till snitsen!


Min tjej har gått med rockard för 5:e gången, och den här ången var jag med mer och hann bromsa upp bättre i nedförsbackarna. Vi har svängt och skrittat i lite friskare tempo, och snart ska jag iväg och kolla på en bättre rockard.

Jag tog bilder sist, men photobucket verkar ha fått strul... finns det något annat smidigt sätt att lägga upp bilder här?
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Här kommer mitt halvblods sto f. 2006 hon är inkörd med kälke och har nu börjat med rockarden i höst. Hon är efter waliant - Falleur- Anart
dscn0441kl4.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Det är "bara" börja! Tömkörningen är verkligen A och O tycker jag, så där gör du helt rätt som börjar med hjälp från tränare. Var inte rädd för att utvecklas själv inom tömkörningen, det är riktigt kul när man får till snitsen!

Ja men då låter det som om vi är på rätt väg, för något år sedan så var vi jätteduktiga och övade flera gånger i veckan, då gjorde hon slutor och öppnor i alla gångarter och skänkelvikningar osv.
Men sen så lade vi ned tömkörningen lite och fokuserade på annat, så nu har vi nog glömt det mesta :angel: Men det finns ju att plocka fram såklart.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Äsch, då har du ju ett jätteförråd att plocka ur! Det kommer säkerligen komma fram snabbt när du väl börjar. Sedan kan du gå vidare och börja med draglinor ;)
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Vad duktiga ni är! Hon ser helnöjd ut! Kul att se.

kl

Nu fick jag också svaret på min fundering om var ni kör... om det var i en padock eller ute på grusvägar..

Min sambo tycker att det är bäst att när jag väl ska köra med rockarden, att då börja köra i hagen, men det känns som om det vore lättare på en lugn otrafikerad väg, så att man kan sikta frammåt lixom, och inga grästuvor och sånt.. Hur tänker ni andra? Jag har alltså ingen ordentlig padock, utan bara en liten i gräs, så den funkar inte för den är för liten om man ska ha rockard på.. Alltså, innanför stängsel i hage eller ute på vägarna direkt?
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Tack! :D Den här tråden är verkligen peppande!

Jag har kört överallt när jag höll på med inkörningsskacklar... på grusvägar, i trädgården :o, bland hus, you name it. Men bara i miljöer där min häst varit van att vara.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Åh! Jag vill också!!! :mad::D

Tycker också att denna tråden är väldigt peppande. Jag blir så himla insprirerad! Det är kul att se hur det går för alla!


Jag får nog träna lite till innan det är dags.. Jag var ute i skogen och sprang med min pålle idag för motionens skull. Hon har så mycket ork som hon aldrig haft den tiden jag haft henne! Det är så kul! Innan orkade jag mer än henne men nu så orkar hon så mycket att jag inte kan utmana henne bara genom att springa med grimskaftet brevid! Skulle behövt en rockard där för hon tycker det är så kul när det går snabbt...

Hon sprang framför mig och jag höll grimskaftet löst och hon lyssnade på mig hela tiden! När hon galopperade kunde jag säga sakta så gick hon ner till trav, sa jag då sakta så skrittade hon... man är så nöjd då, men man vill ju mer... *drömmer*

Mitt mål nu: suttit i rockard bakom pållen innan nyår. Tycker det känns rimligt.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Det är bra med mål, det har jag aldrig haft så och allt har tagit sååå lång tid. Men som min tränare påpekade har jag inte haft några bakslag heller. Då håller vi tummarna för att allt flyter på till nyår!:banana:

Går din tjej med inkörningsskackel? Jag tänkte på när du drar stock och lite tyngre saker, det vore inte bättre för sig att använda skacklar istället för draglinor då? Om hon svänger/hoppar till kan det ju bli struligt med linorna med så mycket tyngd i. Bara en fundering!
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Men det är en bra fundering. Än så länge har jag inte dragit något tyngre, förutom den där stora grenen som jag visat bild på.. Då gick det jättebra men jag kommer nog att gå vidare med skakel-träning nu. Nu vet jag ju att hon inte stannar bara för att det är tyngd bakom henne, utan att hon drar.

Jag har två saker som jag vill att hon ska kunna: dels köras med vagn/rockard bakom, och dels kunna dra ut stockar ur skogen, så det är ju lite tvådelat. Jag vill ju att hon ska vara säker med bara draglinorna också, men jag ska tänka på det du säger och inte har för mycket belastning när jag tränar det ifall något skulle gå snett..
Tack för funderingen!
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Har du en inkörningsskackel kan du koppla fast stockar i den. den ger mer svängrum, och går inte på benen på samma sätt som draglinorna gör i svängar. Lycka till med skacklarna, det går säkert superbra!
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Även om den ger mer svängrum så kan man ju inte använda svängeln så det borde väl kännas mer otrevligt för hästen? Eller? Jag vet inte vilket man ska prioritera.. Vill ju att hon ska tycka det är roligt..
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Varför skulle det bli mer otrevligt? Jag har ju loksele, så då fungerar det bra. Har du bröstsele med lös brösta så fungerar ju det också, eftersom inkörningsskackeln är ledad. Dvs när hästen rör sig rör sig skackeln "från sida till sida". Förstår du hur jag menar? Dock är det ju superviktigt att hon är van vid skacklar innan du lastar på mer tyngd, men det vet du ju.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

ah.. jag har hakat upp mig på att inkörningsskakeln var stel, men det behöver den ju inte va.. aha... då var det inget..
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Har du en inkörningsskackel kan du koppla fast stockar i den. den ger mer svängrum, och går inte på benen på samma sätt som draglinorna gör i svängar. Lycka till med skacklarna, det går säkert superbra!

Det är ingen nackdel om linorna tar i benen på hästen, en häst ska kunna trassla in sig i linorna och ha dom lite var som helst, annars är den inte grundligt inkörd.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Jag har satt fat en svängel efter inkörningsskakeln som jag har, den "hänger" liksom i en bit kätting och sen har jag fäst stockar och dylikt, oj vad konstigt det lät när jag förklarade....
Får ta en bild och visa helt enkelt!

Men mina skaklar är oxå rörliga, det är rätt bra :)

Kul att det går så bra för alla!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
34 173
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 225
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 345
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 424
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp