Sv: Presentera era inkörningsprojekt.
Å förlåt. Jag har inte vart här på ett tag igen. Här kommer länk till bilder på Merlin. Hans egen sida på min hemsida:
http://bruksponny.zoomin.se/index/111798.html
Jag är ju alltid själv, så det blir tyvärr ganska dåligt med träningsbilder. Barnen får inte gå i närheten när jag tränar merlin, han studsar ibland.
Det är hans studsande som jag inte gillar och som gör barnen rädda så de vill inte försöka rida alls, hantera och leda går bra men när jag frågar om sitta på honom så totalvägrar de. Även om han bara mäter 100cm över backen så är han stor och rejäl. En koloss till shettis utan att vara extremt fet. En miniardenner i typen.
Muller är ju mininordsvensk.
Om jag får sålt Merlin så har jag redan hittat en intressant ponny. Det är en 3årig shettis halvbror till Muller med liten bläs, nästan 100cm, redan inriden, hoppad (

) inkörd och klar och hade enligt säljaren aldrig studsat i hela sitt liv.
Jag provkörde denna lilla på gårdsplanen. Säljaren ville jag skulle ner för den branta backen på 75m 45graders lutning, och ut i trafiken för att uppleva hur duktig ponnyn var, men jag tackade nej. Ponnyn i fråga tränsades med alldeles för tjockt och för långt 2 delat bett och med nosgrimma som drogs åt, fick på sig en klen gammal bröstsele med för lång svanskappa och alldeles för bred brösta, och en enda gjord under magen som spändes åt så det skulle sitta på plats, sattes sen framför den saabaxlade rockarden och så fick jag tömmarna av en mkt entusiastisk tjej. "-Det är du som vill köpa honom, nu får du prova. Varsågod!"
Jag säger inte åt folk hur fel de gör, jag föredrar att visa istället så tjejen är bjuden hem till mig för att åka på tur med häst o vagn och fikakorg,
jag satte mig i vagnen och skrittade runt 2 min på gårdsplanen, upptäckte att ponnyn tyckte det var superkul att dra vagn trots knepig utrustning och sen vart jag helsåld. Vilken mysig ponny.
Jag känner denna tjej sen flera år tillbaka. En mer ärlig och seriös tjej får man leta efter, fast just körning klarar hon inte utan det blir åka häst för hennes del, och inridningen av ungponnyn står inte hon för. Det är inte hennes ponny utan den har ridits in hos uppfödaren. En mycket välkänd och shettiserfaren uppfödare, hon säljer deras ponnyer.
Ja gårdagen var spännande. Man kan få uppleva mycket kul när man ska köpa häst. Hon hade hemma ett 3årigt russ med, liten typ, och ursnäll, riden och skulle nog passa fint som körhäst. En sån ponny vill jag nog ha när mina tjejer växer ur shettisarna.