Presentera era inkörningsprojekt.

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare loch
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 744
  • Visningar Visningar 314 596
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Han är Tinker / Belgisk Ardenner :) jag betäckte mitt tinkersto med en belgare o fick fram en underbar individ .
Otroligt vänlig och inteligent , super cool i allt .
Jag vet inte hur stor han blir , mamman var 142 pappan 160cm o jag vet inte vad som finns i stl bakom i leden men jag gissar på att han blir ca 155cm o en 800kilo som det ser ut just nu iaf .
Jag slänger in en färsk bild så får ni se hur snabbt han utvecklas nu .
Han är numera vallack :)
212_83967540.jpg

Kl

Först inlägget någonsin under körning. Har läst i trådarna och ni verkar vara ett roligt (och bestämt) gäng!

Jag har ett eng. fullblodsto Will som är 17 år. Tidigare galoppör. Hon har haft mycket strul med sina ben de senaste åren och vi har efter mycket om och men hittat svaret i bakknäna. Trist nog är det pålagringar. Nu har vi väl i princip nio veckors skritt framför oss och jag kom på att variera med att tömköra. :idea:.

Nu råkar det vara så att jag och hästen ALDRIG tömkört förut. Med alla tankar på säkerheten så delade jag mina gamla gramantyglar och placerade mig bakom Will. Eftersom de var så korta räckte de till svansroten och därifrån puttade jag fram en förvirrad häst med all min kraft de första 100 meterna. Jag menar hästar sparkas väl inte :cool:. Hon förstod sedan att hon skulle vara först och började röra sig framåt för egen kraft. Jag hade väl inte sådär stor koll på hur man svängde så vi hade några fina nackställningar och U-svägar innan vi hittade mellanläget. Nu en vecka senare kan vi både svänga, halt, rygga och ÖPPNA :love:

Nu hoppas jag kunna köra in henne i framtiden för att på så sätt undvika börjda spår och vikt på ryggen. Fast också för att jag är helt fast. Jag har suttit inne hela helgen och kollat vagnar och selar! :banana:

Bilderna under är från idag och kanske gång fem vi är ute (nu med riktiga linor).

w1.jpg

Mamma fick också testa att styra :D

w2.jpg

Vad roligt att du blivit kör-biten! :D

*kl*

EVIGHETER sen jag skrev men nu har gossen varit i vagn för första gången :bump:
30797135.jpg

Fler bilder från våra framsteg finnsHÄR Jag lyckas inte länka till bilderna direkt...

Ska sätta mig ner och läsa igenom era framsteg nu! :)

EVIGHETER sen jag skrev men nu har gossen varit i vagn för första gången

Vad kul!:)
har inte uppdaterat på länge men Nimbus är igång och tömkörs, vi håller mest till på hemmaplan då jag inte har tillgång till medhjälpare så ofta!
april%2010%20338.jpg

april%2010%20334.jpg

april%2010%20355.jpg

Nalle har vi kommit lite längre med, han har dragit en släpa några gånger och tömkörs ute på vägarna!:)
april%2010%20246.jpg

april%2010%20251.jpg

kl

Nu var det ett tag sedan igen och vi har inte direkt kommit längre. Men i vintras tolkade vi några gånger och det gick fint:)
30318583.jpg

Nu håller jag på och tömkör en del och det funkar kanon. Hade tänkt att sätta igång och dra lite saker till sommaren då jag har lite mer tid:)
30708502.jpg

30708602.jpg

30708662.jpg

*kl*

Fotade Angelo och henns söta gula idag.

Först gör man en cirkel i sanden, å sen ska man stå still i cirkeln, eller? :D

2549531060059748183S600x600Q85.jpg

Men han hade försmå fötter för å lyckas trampa på draglinorna som Orvar så gärna ville att han skulle göra..

Han var så duktig min lilla prins :love:

Han var dunderduktig!

Håll med om att han kommer att bli en stjärna på att göra runda volter i alla fall ;)

Så! Nu kan jag hoppa in här. Jag vågade inte hoppa in här om hästen, Elmer, skulle bli tokig av att min medhjälpare drog en draglina bredvid honom när jag tömkörde. Men det var ju inga problem alls! Och att det blåste löv överallt och träd gungade gjorde ingenting, Elmer var ovanligt lugn, glad och framåt.
Så nu tror jag planen är att tömköra 1 gång i veckan och sen 1 gång i veckan jobba på inkörningen. Just det! Han är otrolig på röstkommandon, fast han har en dålig vana av att "bra, duktig och liknande positiva beröm/röstlägen" betyder att han är klar med det arbetet och ska göra halt. Men det blir bättre för varje dag :P Nu funkar eftergift rätt bra både från marken och uppsuttet så jag slipper berömma honom med rösten hela tiden.

Jag har däremot ingen bild eller film på själva inkörning/tömkörning men jag har några nya filmer på hans löshoppning/löslongering från i fredags. Så ni får se honom iaf :)

http://www.youtube.com/watch?v=UKtsNJSg6VU

http://www.youtube.com/watch?v=7bG4_G-DilM

Elmer, 8 år e: Monograf, ue: Pasat. Köpt i början av januari, välmående men hade tappat alla muskler pga komplikationer med slangning (fick enbart gröt i en månad).

Känner igen det där med Bra!= Vila. Min lilla är otroligt lyhörd på gott och ont;). Det är skönt att komma igång igen efter denna stränga vinter. Lokselen hade blivit lite stor pga att hon fallit ur en del under vintern. Nu längtar jag till att fortsätta inkörningen och inridningen.

Bilder och film från i fredags. Lite ringrostiga och en hel del stopp, men på det hela taget helt ok.

DSCF0047.jpg

DSCF0033.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=HcGpuuUPuz0

KL

Lite uppdatering om min lillkille!
Sambon byggde en släpa som använts några gånger. Det blev inte helt hundra, så vi har nu bytt till ett par draglinor, svängel och ett däck. Helt oberörd av allt vi sätter bak honom. Igår band vi till o med fast gamla ölburkar i däcket, helt utan problem :love:
I helgen ska vi introducera vagnen, passar på då jag har en kompis på besök, så vi är 3 här då.

Bild från lite tömkörning i skogen
26933_1275469699.jpg

Och en bild på den snygga släpan med de fina blåa balabanden :D
33400_1275469761.jpg

Vilken otroligt söt :love:
Vadär det för ras? (måste ha missat det :o)
Har du provat att slå spöt i backen istället när han stannar? Brukar vara ett effektivt sätt för att få dem att röra sig framåt på direkten.

*kl*

Min har börjat gå som en klocka i tömkörningen. Det är ju så himla roligt att hålla på då! Hon har äntligen fått en sele så nu kan vi börja med draglinorna. Har gått två dagar med draglinor på henne. Hon är van sedan tidigare att gå med linor runt benen. Det fungerar superbra så länge hon inte blir rädd för något annat och sprätter till och trasslar till allt. Då blir linorna helt plötsligt jättefarliga och medhjälparen får blåmärken på armarna :angel:. Hon stannar i alla fall snällt så att jag kan rätta till allt igen. Bara att ta det lugnt, ha massvis med tålamod och tid.

31076364.jpg

:rofl:
HIHI det känner jag igen. Mina shettisar går stadigt framåt i alla lägen, men när man utbrister ett "BRAAAA" så blir det tvärstopp... hihi:D

Hur gör du för att träna bort det? Muller som jag haft i flera år nu har aldrig riktigt kommit över det, att stanna då man berömmer.

Merlin lärde sig snabbt då jag började med agilityträningen då jag köpte honom för ett år sen.

Övrigt:
Inkörningsobjektet Merlin går inte så fort framåt. Han är till salu nu. Merlin tycker inte om mig, men han älskar mina barn. Med en människa som han tycker om, och gärna barn som grejar med honom så kommer han utvecklas mycket fortare tror jag. Det fungerar helt enkelt inte (ännu) i vår personkemi, så det är inte mer än rättvist att jag säljer honom till nån annan som det förhoppningsvis funkar ihop med.

Men än så länge är han kvar, och så länge han är det tränar vi flera gånger i veckan. Tömkör, agilitytränar och promenerar, går långa och korta promenader.
Det går ju framåt i träningen, men det går trögt som sagt.

Tänk vad personkemin ställer till det. Med mina barn är han helt avslappnad.

Hur vågar du göra ett inlägg utan bild på objektet? :eek:

Hon är en korsning mellan Nordsvensk bruks och Russ, blir fyra i sommar.

Att slå med spöt i backen tror jag inte bekommer henne när hon tar en powernap(ska testa dock, om jag inte gjort det?), men att driva på innan hon hinner stanna och direkt efter beröm funkar ibland. Hon är vädligt orädd för det mesta, vilket är en bra egenskap, men det är också svårare att väcka henne;)

Tyvärr så har hon fått sommareksem, vilket förmodligen även var orsaken till klådan i vintras. Just nu kan vi inte tömköra med lokselen, och när det kliar som värst inte överhuvudtaget. Hoppas att det lugnar sig så vi både kan tömköra och rida snart igen.:)

Ser verkligen superfin :)
Swischljudet i luften brukar kunna fungera bra också, fast om du har en sådan typ av häst så genomskådar hon nog det ganska snabbt :D

Å förlåt. Jag har inte vart här på ett tag igen. Här kommer länk till bilder på Merlin. Hans egen sida på min hemsida:

http://bruksponny.zoomin.se/index/111798.html

Jag är ju alltid själv, så det blir tyvärr ganska dåligt med träningsbilder. Barnen får inte gå i närheten när jag tränar merlin, han studsar ibland.:bump:
Det är hans studsande som jag inte gillar och som gör barnen rädda så de vill inte försöka rida alls, hantera och leda går bra men när jag frågar om sitta på honom så totalvägrar de. Även om han bara mäter 100cm över backen så är han stor och rejäl. En koloss till shettis utan att vara extremt fet. En miniardenner i typen.

Muller är ju mininordsvensk.

Om jag får sålt Merlin så har jag redan hittat en intressant ponny. Det är en 3årig shettis halvbror till Muller med liten bläs, nästan 100cm, redan inriden, hoppad (:o:crazy:) inkörd och klar och hade enligt säljaren aldrig studsat i hela sitt liv.

Jag provkörde denna lilla på gårdsplanen. Säljaren ville jag skulle ner för den branta backen på 75m 45graders lutning, och ut i trafiken för att uppleva hur duktig ponnyn var, men jag tackade nej. Ponnyn i fråga tränsades med alldeles för tjockt och för långt 2 delat bett och med nosgrimma som drogs åt, fick på sig en klen gammal bröstsele med för lång svanskappa och alldeles för bred brösta, och en enda gjord under magen som spändes åt så det skulle sitta på plats, sattes sen framför den saabaxlade rockarden och så fick jag tömmarna av en mkt entusiastisk tjej. "-Det är du som vill köpa honom, nu får du prova. Varsågod!"

Jag säger inte åt folk hur fel de gör, jag föredrar att visa istället så tjejen är bjuden hem till mig för att åka på tur med häst o vagn och fikakorg,:angel:

jag satte mig i vagnen och skrittade runt 2 min på gårdsplanen, upptäckte att ponnyn tyckte det var superkul att dra vagn trots knepig utrustning och sen vart jag helsåld. Vilken mysig ponny.:love:

Jag känner denna tjej sen flera år tillbaka. En mer ärlig och seriös tjej får man leta efter, fast just körning klarar hon inte utan det blir åka häst för hennes del, och inridningen av ungponnyn står inte hon för. Det är inte hennes ponny utan den har ridits in hos uppfödaren. En mycket välkänd och shettiserfaren uppfödare, hon säljer deras ponnyer.

Ja gårdagen var spännande. Man kan få uppleva mycket kul när man ska köpa häst. Hon hade hemma ett 3årigt russ med, liten typ, och ursnäll, riden och skulle nog passa fint som körhäst. En sån ponny vill jag nog ha när mina tjejer växer ur shettisarna.

Tack för tipset! Men som sagt hon bryr sig nog inte, möjligtvis en gång tills hon inser att inget hände. Brukar vissla klappa händerna, vifta, dutta med pisken, men har man paus så har man.

Detta är dock inget jätteproblem och är vi ute på vägarna och i skogen blir det inga stopp. Måste försöka fortsätta med själva inkörningen igen snart, för när hon får motstånd att jobba emot så går hon på väldigt bra framåt;)

Paddocken är väl inte det roligaste hon vet, men jag föredrar att vara där när det varit långt mellan träningarna. Min käre sambo och medhjälpare går på kryckor för tillfället annars brukar han följa med ut på tömkörningspromenader och ridturer. Det gick bra att rida häromdagen så det får nog bli lite tömkörning med tömkörningsgjorden i alla fall tills eksemen i manen har läkt ut.

Din ser jättefin ut och tålamod är en dygd;) Det blir nog bra när hon börjar vänja sig vid allt omkring henne.

Jag har lämnat tillbaka min foderhäst som jag presenterat tidigare i tråden (Lukas, korsningsponny). Inkörningen av honom gick SUPER och jag räknar med att han komma riktigt långt på tävlingsbanorna i framtiden med hans underbara psyke och trevliga steg! Bild nedan när en vän som aldrig kört förut fick prova Lukas, det gick superbra :) Lukas är till salu om ni är intresserade (a)
61986_1270747917.jpg

Nu är jag hästägare istället :) En underbar liten fjordkille på 3 år e. Sindarves Magi. Han har inte varit hos mig så länge så hittills fortsätt på tömkörning som förra ägaren introducerade och så har vi gått med draglinor och gungat mot sidorna. I veckan drog vi däck, gick bra det med, helcool kille :)

75216_1275332403.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för... 69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
40 370
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 560
Senast: lizzie
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 467
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är... 2
Svar
27
· Visningar
6 105
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition del 5
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur