Presidentvalet i USA - 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, och du misstolkar nog avsiktligt rätt ofta du också, för att du inte håller med om andras analyser. Sen kan man väl fråga sig om hönan eller ägget kom först, osv.

Vore snällt!

Nej, jag misstolkar aldrig avsiktligt kan jag lova. Däremot kan jag ju som alla misstolka, är inte mer än mänsklig. Men jag gör det aldrig med flit för att få halmgubbar och vinna billiga poänger.

Det sista känns onödigt att lägga till.
 
Är det inte så att det är ett satt datum 29/9? Sen tror jag nog för all del att du har rätt i att demokraterna inser att Biden inte är den bästa på debatter, men det gör liksom inte galenskaperna Trump tenderar att köra med är bättre.


Lite som parentes så måste jag säga att jag blev förvånad över Trumps reaktion när han fick reda på att RBG avlidit i en intervju, den verkade rent av mänsklig.

Har hört talas om det..men det sägs så väldigt lite om det, och mtp vad Pelosi sa om debatterna så tvivlar jag..

Biden har allt att förlora och mycket lite att vinna på att nån debatt blir av. Nä, visst, Trump kör knappast "rent spel", och det är lite av grejen också. Men såsom USA-politiken blivit senaste decenniet så är det lika bra att glömma alla förhoppningar på ärliga och korrekta debatter.

Blev inte så förvånad tbh, han är människa liksom alla andra.
Debattklimatet är så infekterat att man nu ska se den som representerar motståndarsidan som värsta sortens icke-människa, men så är förstås aldrig fallet, oavsett vilken sida man är på. Det är bara en gammal klassisk teknik, som använts om, och om, och om igen. Trump borde åka i finkan precis som Clinton, Bush och Obama - men inte för att han uttalar sig ofräscht på twitter. Är så less på alla dumheter till sidospår som tar bort från de verkliga frågorna.
 
Aborträtten har ju snarare gått åt det friare hållet under senare år, men visst kan det möjligen svänga tillbaka en del. Förbud skulle jag tro är extremt otänkbart dock.

Vilka friheter för HBTQ tänker du på?

USA har inte ens i närheten av en allmän rätt att bära automatvapen för privatpersoner.

Rättigheter och friheter på samma villkor som andra medborgare.


The Human Rights Campaign, the country’s largest LGBTQ advocacy group, called the 20 names a “wishlist” from conservative groups that have a “record of hostility towards progress, tolerance and equality.”


https://www.nbcnews.com/feature/nbc...tlist-terrifying-lgbtq-advocates-say-n1239861
 
Hoppas på ett svar som inte insinuerar att jag är dåligt påläst för att jag tolkar informationen jag tagit del av annorlunda än vad du gör. Men kan du ge exempel som styrker argumentet att det inte är en övervägande risk att det blir så. Vad talar för motsatsen? Jag kan inte komma på annat än många exempel på att man gjort det svårare för aborter senaste åren.

Tyvärr instämmer jag med din slutsats. Aborträtten är definitivt hotad, det är så många konservativa som inskränka eller ta bort den helt.
 
Vilka rättigheter och friheter har de inte jmf med andra medborgare?

Frågan är felställd, eftersom jag endast hävdar att risken är stor att dessa rättigheter och friheter, minskar om USA får en mer konservativ Supreme Court. Därför är det viktigt att så inte blir fallet. Sen är i praktiken rättigheter och friheter begränsade eftersom förtrycket i många delstater är stort. Men så länge det är olagligt så går det att kämpa emot för enskilda.

De som de lyckats få de senaste 30 åren genom diverse rulings av en liberalt balanserad Supreme Court som ett par exempel. Som nu de konservativa dreglar över att få upphäva. Viktiga är same-sex marriages och adoption, samt rätten att få verka i de militära styrkorna.
 
Frågan är felställd, eftersom jag endast hävdar att risken är stor att dessa rättigheter och friheter, minskar om USA får en mer konservativ Supreme Court. Därför är det viktigt att så inte blir fallet. Sen är i praktiken rättigheter och friheter begränsade eftersom förtrycket i många delstater är stort. Men så länge det är olagligt så går det att kämpa emot för enskilda.

De som de lyckats få de senaste 30 åren genom diverse rulings av en liberalt balanserad Supreme Court som ett par exempel. Som nu de konservativa dreglar över att få upphäva. Viktiga är same-sex marriages och adoption, samt rätten att få verka i de militära styrkorna.

Aha, så du menar att vissa rättigheter kan försvinna med "fel" justices?

Då ändrar jag min fråga:
Vilka rättigheter kan försvinna om vem blir utsedd till ny justice, tänker du?

Och nu undrar jag iofs även om förtrycket som är stort, vad tänker du på då mer specifikt?
 
Aha, så du menar att vissa rättigheter kan försvinna med "fel" justices?

Då ändrar jag min fråga:
Vilka rättigheter kan försvinna om vem blir utsedd till ny justice, tänker du?

Och nu undrar jag iofs även om förtrycket som är stort, vad tänker du på då mer specifikt?
Jag har bott i USA, i en medelkonservativ religiös del.

Det saknas många friheter i det landet, i synnerhet för den som inte är tillräckligt rik eller har rätt kontaktnät.

Om du på allvar tror att USA är en frihetens stamort på jorden, jämfört med nästan vilket EU-land som helst, så rekommenderar jag dig att flytta till USA.
 
Jag har bott i USA, i en medelkonservativ religiös del.

Det saknas många friheter i det landet, i synnerhet för den som inte är tillräckligt rik eller har rätt kontaktnät.

Om du på allvar tror att USA är en frihetens stamort på jorden, jämfört med nästan vilket EU-land som helst, så rekommenderar jag dig att flytta till USA.

Jag förstår att du har din ideologi, det är helt OK.

Men jag är mer intresserad av fakta nu, så det vore väldigt intressant att höra om vilka friheter som saknades där du bodde, och för vilka? (Även hur du definierar friheter)

Undrar även vilka friheter du anser att medborgare i USA saknar som tex vi här i Sverige har (vet inte vad du menar med "nästan vilket EU-land som helst" då många saker skiljer sig ganska mycket mellan länder i EU).

Vet inte vart jag bor eller vill bo har med saken att göra. Jag skulle gärna bo på vissa ställen i USA (såväl som många andra ställen i världen), men har oavsett inte möjlighet att flytta just nu.
 
Jag förstår att du har din ideologi, det är helt OK.

Men jag är mer intresserad av fakta nu, så det vore väldigt intressant att höra om vilka friheter som saknades där du bodde, och för vilka? (Även hur du definierar friheter)

Undrar även vilka friheter du anser att medborgare i USA saknar som tex vi här i Sverige har (vet inte vad du menar med "nästan vilket EU-land som helst" då många saker skiljer sig ganska mycket mellan länder i EU).

Vet inte vart jag bor eller vill bo har med saken att göra. Jag skulle gärna bo på vissa ställen i USA (såväl som många andra ställen i världen), men har oavsett inte möjlighet att flytta just nu.

De vanligaste bristerna på friheter i USA är: möjligheten/rättigheten att rösta i allmänna val, rättigheten till bostad, rätten till utbildning, rätten till religionsfrihet, rättigheten att välja vem man umgås med, rättighet att gifta sig med vem man vill utan tvång, rättighet att förflytta sig inom det egna landet/egna orten, lika rättigheter/möjligheter för kvinnor respektive män.

Det varierar väldigt stort mellan delstater, och inom delstater. Det varierar också vilka friheter och rättigheter som går att utnyttja beroende på individens etnicitet/ras, och hur mycket pengar man har.

Vita män med gott om pengar har i regel oinskränkta friheter. Även "friheten" till att trampa på andra.

För övrigt tycker jag jävligt illa om folk som hittar på fakta.
 
De vanligaste bristerna på friheter i USA är: möjligheten/rättigheten att rösta i allmänna val, rättigheten till bostad, rätten till utbildning, rätten till religionsfrihet, rättigheten att välja vem man umgås med, rättighet att gifta sig med vem man vill utan tvång, rättighet att förflytta sig inom det egna landet/egna orten, lika rättigheter/möjligheter för kvinnor respektive män.

Det varierar väldigt stort mellan delstater, och inom delstater. Det varierar också vilka friheter och rättigheter som går att utnyttja beroende på individens etnicitet/ras, och hur mycket pengar man har.

Vita män med gott om pengar har i regel oinskränkta friheter. Även "friheten" till att trampa på andra.

För övrigt tycker jag jävligt illa om folk som hittar på fakta.

Oj, här var det gott om ideologi ser jag.

Vad menar du med rättigheten att rösta i allmänna val? Tänker du på dömda brottslingar då, eller annat?

Undrar även vad du menar med rättighet till bostad, kan du definiera?
Samma sak med rätten till utbildning?

Vem saknar rätt till religionsfrihet tänker du, och varför?

Och angående tvång till att gifta sig med nån, tänker du på hederskultur/arrangerade giftermål eller nått annat nu? Och vilka rättigheter kring detta är det som saknas och hur?

Rörelsefrihet inom orten eller landet, vilka begränsande lagar eller regler tänker du på?

Och slutligen för ditt inledande stycke, vilka rättigheter är det du tänker på som kvinnor eller män saknar i USA som det andra könet har?

Många saker varierar mellan delstater, men vad syftar du på mer specifikt i denna fråga? Att rika människor inte drabbas av lagar och regler på samma vis som fattiga och medelklass är förstås något av en universiell sanning i hela världen. Men du kanske menade nått annat också?
 
Amy Coney Barrett. Ett smart val av Trump (om det nu blir henne som man nu tror). Verkar dessutom vara en person som kan passa riktigt väl för rollen, ju mer jag läser.
 
Amy Coney Barrett. Ett smart val av Trump (om det nu blir henne som man nu tror). Verkar dessutom vara en person som kan passa riktigt väl för rollen, ju mer jag läser.

Ja, om man vill ha någon som önskas starkt av religiöst konservativa kristna, vapenlobbyn och främlingsfientliga.

Men det är såklart inte oväntat att en president som har de åsikterna vill ha in en domare som kan förstärka det. Finns säkert värre kandidater att välja på.
 
Det är också intressant att Donald Trump envisades med att göra utnämningen av en kvinna till en tydlig demonstration av hans underliggande unkna konservativa åsikter.

"I will be putting forth a nominee next week. It will be a woman," Trump said at a campaign rally in Fayetteville, North Carolina. "I think it should be a woman because I actually like women much more than men."
 
Ja, om man vill ha någon som önskas starkt av religiöst konservativa kristna, vapenlobbyn och främlingsfientliga.

Men det är såklart inte oväntat att en president som har de åsikterna vill ha in en domare som kan förstärka det. Finns säkert värre kandidater att välja på.

Oj, det märks att du läser enbart vissa medier, tyvärr.

Hur mycket har du faktiskt läst om henne, istället för åsiktsartiklar från huffpost?
 
Oj, det märks att du läser enbart vissa medier, tyvärr.

Hur mycket har du faktiskt läst om henne, istället för åsiktsartiklar från huffpost?
Istället för att komma med den här typen av inlägg kanske du kunde tala om vad det är du gillar med henne som alla andra missar eftersom de läser på fel ställen. Diskussionen blir trevligare om vi diskuterar saker istället för att tal om att andra är korkade.
 
Oj, det märks att du läser enbart vissa medier, tyvärr.

Hur mycket har du faktiskt läst om henne, istället för åsiktsartiklar från huffpost?

Jag är påläst och har inte läst en enda "åsiktsartikel" i ämnet. Värderingen av det jag läste är min egen sammanfattning.

Och återigen är vi här; du påstår att andra är mindre pålästa med undertonen att du minsann har läst in på den rätta informationen istället. Vareviga tråd, precis likadant. Som en repig vinylskiva från förr.
 
Jag är påläst och har inte läst en enda "åsiktsartikel" i ämnet. Värderingen av det jag läste är min egen sammanfattning.

Och återigen är vi här; du påstår att andra är mindre pålästa med undertonen att du minsann har läst in på den rätta informationen istället. Vareviga tråd, precis likadant. Som en repig vinylskiva från förr.

Du tjejgissar ;)

Okej, men då undrar jag vad du baserar ovanstående påståenden på? Kan du även berätta för mig om hennes åsikter kring abort, vapenfrågan, "främlingsfientlighet" ?
 
Okej, men då undrar jag vad du baserar ovanstående påståenden på? Kan du även berätta för mig om hennes åsikter kring abort, vapenfrågan, "främlingsfientlighet" ?
Vilken samhällspåverkan det blir av en utnämning behöver väl inte vara direkt kopplat till den individens åsikter i specifika frågor. Jag förmodar det är av större betydelse hur hon kommer att agera i olika ärenden när de avhandlas i domstolen. Och det behöver väl inte vara att åsiktsrösta i snäv mening. Kan t.ex. handla om vilka lagtolkningsprinciper någon ansluter sig till, hur man ser på domstolens uppgift och diverse saker som är på en högre nivå än sakfrågeåsikter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp