Presidentvalet i USA - 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vem har nånsin påstått att mailspammare från Iran varit i kontakt med Proud Boys, och säkrat upp att de som röstar fel ska få ett kvartssamtal?

Mailen kom från Iran. No Bullshit.
Mailen hotade med Proud Boys. No Bullshit.

Finns inga bevis för att Iran sitter och mailar om PB, haha.

Undrar hur många här som faktiskt vet vad PB är. Blir lite roligt att se såna här "diskussioner" när man vet det, i detalj och har följt dem, i detalj, i flera år.
 
Undrar hur stor åverkan Biden gjorde när han kallade Trump för George..... Å andra sidan sa Trump seven-eleven när han menade 9/11 vid ett tillfälle...! Men hans klavertramp brukar ju tolereras av hans fans....

Bidens bästa taktik just nu har varit att hålla sig borta så mycket som möjligt. Trumps största taktiska felsteg var att avbryta Biden i debatterna istället för att låta honom svamla på.

oavsett spelar det ingen roll nu, valet är om några dagar. Fast jag är 83% säker på att vi inte får veta resultatet direkt, det kommer bli massvis med tjafs om det i efterhand.
 
Finns inga bevis för att Iran sitter och mailar om PB, haha.

Undrar hur många här som faktiskt vet vad PB är. Blir lite roligt att se såna här "diskussioner" när man vet det, i detalj och har följt dem, i detalj, i flera år.
Nej, det finns inga bevis på att mailen har sitt ursprung från Iran.
På precis samma sätt som att det inte finns bevis på att PB verkligen finns. Eller att det inte finns bevis på att Donald Trump egentligen inte är en lite för mycket genmanipulerad tomatplanta, där nånting gick snett vid näst sista gensaxningen.
 
Undrar hur många här som faktiskt vet vad PB är. Blir lite roligt att se såna här "diskussioner" när man vet det, i detalj och har följt dem, i detalj, i flera år.
Här passar det ganska bra att alla vi andra tar varandra i händerna, och sjunger We Shall Overcome, medan vi i anden förundras över den djupa kunskap @Sezziyanen hade kunnat sprida över oss andra.
Och det redan för flera år sedan.
 
Här passar det ganska bra att alla vi andra tar varandra i händerna, och sjunger We Shall Overcome, medan vi i anden förundras över den djupa kunskap @Sezziyanen hade kunnat sprida över oss andra.
Och det redan för flera år sedan.

Vet att du är putt. Men du verkar faktiskt inte ha så stor kunskap om vad PB är för en grupp ;) Eftersom jag följt dem sen de grundades så vågar jag gissa på att du inte vet lika mycket som mig om just det här ämnet. Men om du gör det så - kudos! Då vet du garanterat vem Rat är och hur han är relevant för gruppen, eller vem som är PB's påve? Vad gör Rat nu? Vilken stadsdel i vilken stad är Rat från? Vad har han i sitt rum? Eller vem som gav upphov till Uhuru, och kan säga exakt vilken video uttrycket kommer ifrån och vad som händer i den videon? Vi kan ju börja där så kan vi gå vidare med lite svårare detaljer sen om du får alla rätt på detta.

Nog om det, nu är det ju val imorgon. Vem vinner? Place your bets!

Jag tycker Biden har gjort en sån bra kampanj han kunde göra. Han höll sig från att göra bort sig genom att göra begränsade framträdanden och tog sig igenom debatterna. Samt att han använde Kamala mer än normalt (enda nackdelen där är att hon har karisma som en sopkvast och framstår lika älskvärd som Dick Cheney).

Trump har gjort en betydligt sämre kampanj än han lyckades med 2016. Förhållandevis svaga insatser i debatterna där han med en smartare taktik kunde avslöjat mer om Biden. De har inte lyckats lyfta fram Bidens skandaler tillräckligt mycket eller i tid. Inte positionerat sig tillräckligt starkt i nån särskild fråga som folket verkligen brinner för.

Men mina funderingar kvarstår ändå kring just detta: Om man bortser från opinionsmätningar - vilka konkreta tecken kan man se att Biden är på väg mot en vinst? Detta är svårt att svara på. Trump drar stor publik om, och om och om igen vart han än håller sina (förvisso larviga) ra-ra-träffar. Biden gör inte det. Media/social media/kändisar/svensk media är förstås övertygade om att Biden leder och är på väg mot en vinst. Och absolut har han en god chans, men jag tror inte det räcker.

Så jag tror det blir Trump igen. Men är även rätt säker på att vi inte kommer få veta resultatet efter valnatten. Oavsett vem som vinner kommer det bestridas och behövas mer tid för vidare rösträkning. Det jag är mest orolig för är utvecklingen av våld på gatorna i USA om det blir 4 fler år av Trump. Vinner Biden så kommer det bli fredligare även om det självklart kommer bli knorr och gnäll. Men en sämre utveckling för USA och världen.
 
Vet att du är putt. Men du verkar faktiskt inte ha så stor kunskap om vad PB är för en grupp ;) Eftersom jag följt dem sen de grundades så vågar jag gissa på att du inte vet lika mycket som mig om just det här ämnet. Men om du gör det så - kudos! Då vet du garanterat vem Rat är och hur han är relevant för gruppen, eller vem som är PB's påve? Vad gör Rat nu? Vilken stadsdel i vilken stad är Rat från? Vad har han i sitt rum? Eller vem som gav upphov till Uhuru, och kan säga exakt vilken video uttrycket kommer ifrån och vad som händer i den videon? Vi kan ju börja där så kan vi gå vidare med lite svårare detaljer sen om du får alla rätt på detta.

Nog om det, nu är det ju val imorgon. Vem vinner? Place your bets!

Jag tycker Biden har gjort en sån bra kampanj han kunde göra. Han höll sig från att göra bort sig genom att göra begränsade framträdanden och tog sig igenom debatterna. Samt att han använde Kamala mer än normalt (enda nackdelen där är att hon har karisma som en sopkvast och framstår lika älskvärd som Dick Cheney).

Trump har gjort en betydligt sämre kampanj än han lyckades med 2016. Förhållandevis svaga insatser i debatterna där han med en smartare taktik kunde avslöjat mer om Biden. De har inte lyckats lyfta fram Bidens skandaler tillräckligt mycket eller i tid. Inte positionerat sig tillräckligt starkt i nån särskild fråga som folket verkligen brinner för.

Men mina funderingar kvarstår ändå kring just detta: Om man bortser från opinionsmätningar - vilka konkreta tecken kan man se att Biden är på väg mot en vinst? Detta är svårt att svara på. Trump drar stor publik om, och om och om igen vart han än håller sina (förvisso larviga) ra-ra-träffar. Biden gör inte det. Media/social media/kändisar/svensk media är förstås övertygade om att Biden leder och är på väg mot en vinst. Och absolut har han en god chans, men jag tror inte det räcker.

Så jag tror det blir Trump igen. Men är även rätt säker på att vi inte kommer få veta resultatet efter valnatten. Oavsett vem som vinner kommer det bestridas och behövas mer tid för vidare rösträkning. Det jag är mest orolig för är utvecklingen av våld på gatorna i USA om det blir 4 fler år av Trump. Vinner Biden så kommer det bli fredligare även om det självklart kommer bli knorr och gnäll. Men en sämre utveckling för USA och världen.
Men varför har Proud Boys fångat ditt intresse så starkt? Och vad spelar de här små detaljerna in i helheten?
 
Nog om det, nu är det ju val imorgon. Vem vinner? Place your bets!

Jag upplever att det finns en stor Trumptrötthet bland mina amerikanska kontakter, en trötthet som har ökat en hel del den senaste tiden, så jag tror Biden vinner trots att det är svårt att inte lyckas bli omvald i landet i väster som president.

Men det är lite trist att det blir lite av ett motröstval - "I'll go for the better of 2 bad candidates" än entusiasm för sin kandidat. Entusiasmen är större för Trump hos hans väljare än för Bidens sådana. Ur det perspektiv jag fångat min uppfattning.

(Men jag var å andra sidan på den sida av analysen som trodde att Hillary skulle vinna senast med hyfsad marginal till hustling- och reality-tv-stjärnan på andra sidan med sin egna alternativa version av verkligheten.)
 
Vilka tänker valvaka? Iofs kommer det ta några dagar innan det slutgiltiga resultatet är fastställt men vissa nyckelstater kommer antagligen kunna rapportera resultat imorgon natt.
 
Jag kommer inte valvaka, tror jag i alla fall, men jag känner mig rätt säker på att Trump kommer ta hem detta. Tyvärr.
 
Jag tror tyvärr att Trump vinner igen. Han kommer inte att vinna The popular vote, dvs få flest röster, men det kvittar ju i detta märkliga, märkliga system man har i USA. Helt obegripligt. Det måste ju göra att det i vissa områden känns meningslöst att rösta.
 
Jag tror tyvärr att Trump vinner igen. Han kommer inte att vinna The popular vote, dvs få flest röster, men det kvittar ju i detta märkliga, märkliga system man har i USA. Helt obegripligt. Det måste ju göra att det i vissa områden känns meningslöst att rösta.
Inte så otroligt obegripligt trots allt. Men ja, det är definitivt mer eller mindre meningslöst att rösta i vissa områden, vilket även gör att denna debatt om "men x vann ju populärrösten" är lite missvisande. Eftersom vissa delstater med 99,9999% sannolikhet kommer gå till ett parti så lär många skita i att rösta om de inte stöder det partiet. Så när man sen räknar populärrösten så saknas de rösterna i ekvationen och jämförelsen blir därmed också lite skev.

För att inte prata om taktiker för att vinna valet. Finns ingen poäng för Trump att lägga extra krut på att vinna X antal fler personers röst i Kalifornien, tex, så de gör det inte heller.

Jag kommer inte heller valvaka eftersom jag ändå tror att vi inte kommer få ett klart svar på vem som vann.
 
Jag upplever att det finns en stor Trumptrötthet bland mina amerikanska kontakter, en trötthet som har ökat en hel del den senaste tiden, så jag tror Biden vinner trots att det är svårt att inte lyckas bli omvald i landet i väster som president.

Men det är lite trist att det blir lite av ett motröstval - "I'll go for the better of 2 bad candidates" än entusiasm för sin kandidat. Entusiasmen är större för Trump hos hans väljare än för Bidens sådana. Ur det perspektiv jag fångat min uppfattning.

(Men jag var å andra sidan på den sida av analysen som trodde att Hillary skulle vinna senast med hyfsad marginal till hustling- och reality-tv-stjärnan på andra sidan med sin egna alternativa version av verkligheten.)

Jag håller ju inte med dig om politiken, men däremot om din analys.. Det är definitivt ett sånt val för måånga. För demokraterna hjälper det kanske inte så mycket att de kört just den modellen i sin kampanj (dvs "rösta på oss, för vi är åtminstone inte Trump"), vilket jag kan tycka saknar lite självförtroende.. Förstår faktiskt inte varför det var så otroligt viktigt att få fram Biden. Men det lär vi ju märka snart iaf.

Det jag såg i "trumptåget" 2016 var liknande det jag ser idag, och det är därför jag tippar på honom. Dvs entusiasm bland väljare, deltaganden vid hans rallyn, snacket i mellanamerika, och en rätt dålig demokratisk kandidat som är en del av gammeletablissemanget.

Har förresten aldrig fattat detta med att kalla Trump för "realitytvstjärnan" - varför gör man det?
 
Oavsett vem som vinner så tycker jag det är bra att det verkar gå mot rekordhögt uppmöte i valet och att många unga blivit tillräckligt engagerade för att rösta.

Är faktiskt mera rädd för oroligheter om Biden vinner än om Trump skulle segra igen.... Det är trots allt Trump's anhägare som verkar ha flest vapen, och skulle inte alls förvåna mig om han hetsar upp folk att protestera på resultatet om han inte vinner....

@Sezziyanen du kan väl inte ha missat Trump's gamla TV-program "The Apprentice", som gjorde honom till kändis??
 
Men varför har Proud Boys fångat ditt intresse så starkt? Och vad spelar de här små detaljerna in i helheten?
Vet inte varför du säger det, men jag är rätt intresserad av amerikansk politik, och detaljerna kring de olika grupperingarna i kulturkriget, så att säga. Därför kan jag mycket om det, eftersom jag följt det i ett antal år nu. Jag har kunskap om många (både små och stora) detaljer om grupper som PB, Antifa, PP, BB, BLM mfl. Just för att jag gillar att veta vad jag pratar om när jag diskuterar det politiska läget i USA, vare sig man pratar om partipolitik eller nutidskulturen.
 
Oavsett vem som vinner så tycker jag det är bra att det verkar gå mot rekordhögt uppmöte i valet och att många unga blivit tillräckligt engagerade för att rösta.

Är faktiskt mera rädd för oroligheter om Biden vinner än om Trump skulle segra igen.... Det är trots allt Trump's anhägare som verkar ha flest vapen, och skulle inte alls förvåna mig om han hetsar upp folk att protestera på resultatet om han inte vinner....

@Sezziyanen du kan väl inte ha missat Trump's gamla TV-program "The Apprentice", som gjorde honom till kändis??

Jag är inte särskilt rädd alls för att Trumpanhängare ska bli galna med vapen om han förlorar. Men vi måste ju inte ha samma analys :) Vi lär se.

Och alltså. Jag vet mycket väl vad The Apprentice är, men det gick 2004-2017 (iofs framgångsrikt) - men Trump har liksom varit en väldigt känd person i flera decennier i USA. Jag tycker bara det låter lite konstigt att titulera honom som "realitytvkändis" då ungefär som att exakt alla inte visste vem han var på 90- och även 80-talet.
 
Vet inte varför du säger det, men jag är rätt intresserad av amerikansk politik, och detaljerna kring de olika grupperingarna i kulturkriget, så att säga. Därför kan jag mycket om det, eftersom jag följt det i ett antal år nu. Jag har kunskap om många (både små och stora) detaljer om grupper som PB, Antifa, PP, BB, BLM mfl. Just för att jag gillar att veta vad jag pratar om när jag diskuterar det politiska läget i USA, vare sig man pratar om partipolitik eller nutidskulturen.
Jag påpekade det för att det föreföll sig orimligt med något slags trivia-förhör som motargument. På något vis så framstår det istället som att du själv kanske gått miste om essensen genom att fokusera på detaljer som alla gånger inte är betydelsebärande. Jag antar att du är ute efter något i stil med att de är "western chauvinists" med egna ord, och inte beskriver sig som white nationalists etc. Grejen är ju den att det fortfarande är en obehaglig och våldsbenägen grupp människor. Är allmänt less på att folk antar att andra inte är pålästa för att de inte håller med.


Förresten, gällande vad media säger om läget så tycker jag snarare att alla uttrycker en rädsla för att vila i att Biden ligger före i många mätningar. Man vill inte ha en repris på 2016.
 
Jag påpekade det för att det föreföll sig orimligt med något slags trivia-förhör som motargument. På något vis så framstår det istället som att du själv kanske gått miste om essensen genom att fokusera på detaljer som alla gånger inte är betydelsebärande. Jag antar att du är ute efter något i stil med att de är "western chauvinists" med egna ord, och inte beskriver sig som white nationalists etc. Grejen är ju den att det fortfarande är en obehaglig och våldsbenägen grupp människor. Är allmänt less på att folk antar att andra inte är pålästa för att de inte håller med.


Förresten, gällande vad media säger om läget så tycker jag snarare att alla uttrycker en rädsla för att vila i att Biden ligger före i många mätningar. Man vill inte ha en repris på 2016.

Jag har svårt att förstå dig faktiskt. Varför skulle det vara ett problem, konstigt eller fel att man faktiskt skaffar sig detaljerad kunskap om det/dem man pratar om? Frågorna jag ställde är detaljfrågor som man enkelt kan svara på om man följt och läst på om dessa grupper. Ungefär som att jag vet vilka i sverige som kallar sina lokalgrupperingar för "nästen" eller en hel del annat. Jag gillar att vara påläst om politiska grupperingar och förstå vilka de är, vad de gör, vad de har för åsikter, varför de har dessa åsikter och vad de baserar dessa åsikter på.

Du verkar vilja förenkla saker eftersom du inte vill läsa på av nån anledning. Varför? Jag uttalar mig inte om hästsport med nån säkerhet alls tex, eftersom jag är mycket dåligt påläst om hästsport.

Jag håller med dig om att det är drygt när folk antar att andra inte är pålästa för att de inte håller med. Därför gör jag inte det. Men i det här fallet är jag mer påläst, precis som du med 99,9% sannolikhet är mer påläst än mig om andra ämnen/saker. Annars skulle du vetat vad jag pratade om i mitt tidigare inlägg, istället för att försöka vrida argumenteringen till "essensen".

"Obehaglig" säger inte mycket, det är ytterst subjektivt och inte så talande i sammanhanget. Våldsbenägen, ja, det kan man säga ur ett visst perspektiv.

Och nej, det finns inget med PB som grupp som kännetecknar den som WN. Om man inte nu vill försöka med det gamla goda "men hallå en person som är i gruppen uttalade sig ju och sa en sak den där gången" - vilket förstås är ett totalt meningslöst argument. Och nej, detta betyder inte nu att jag är kär i PB och älskar dem eller blablabla. Jag bara har en hel del kunskap om dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp