Presidentvalet i USA - 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har svårt att förstå dig faktiskt. Varför skulle det vara ett problem, konstigt eller fel att man faktiskt skaffar sig detaljerad kunskap om det/dem man pratar om? Frågorna jag ställde är detaljfrågor som man enkelt kan svara på om man följt och läst på om dessa grupper. Ungefär som att jag vet vilka i sverige som kallar sina lokalgrupperingar för "nästen" eller en hel del annat. Jag gillar att vara påläst om politiska grupperingar och förstå vilka de är, vad de gör, vad de har för åsikter, varför de har dessa åsikter och vad de baserar dessa åsikter på.

Du verkar vilja förenkla saker eftersom du inte vill läsa på av nån anledning. Varför? Jag uttalar mig inte om hästsport med nån säkerhet alls tex, eftersom jag är mycket dåligt påläst om hästsport.

Jag håller med dig om att det är drygt när folk antar att andra inte är pålästa för att de inte håller med. Därför gör jag inte det. Men i det här fallet är jag mer påläst, precis som du med 99,9% sannolikhet är mer påläst än mig om andra ämnen/saker. Annars skulle du vetat vad jag pratade om i mitt tidigare inlägg, istället för att försöka vrida argumenteringen till "essensen".

"Obehaglig" säger inte mycket, det är ytterst subjektivt och inte så talande i sammanhanget. Våldsbenägen, ja, det kan man säga ur ett visst perspektiv.

Och nej, det finns inget med PB som grupp som kännetecknar den som WN. Om man inte nu vill försöka med det gamla goda "men hallå en person som är i gruppen uttalade sig ju och sa en sak den där gången" - vilket förstås är ett totalt meningslöst argument. Och nej, detta betyder inte nu att jag är kär i PB och älskar dem eller blablabla. Jag bara har en hel del kunskap om dem.
Kunskapen i sig blir ju mindre värd om man inte kan placera den i ett vidare perspektiv. Vilket du inte verkar vara intresserad av att göra när du säger a men inte b, för att försöka knäppa någon på näsan. Jag har inte heller uttryckt någon ovilja att läsa på?
 
Kunskapen i sig blir ju mindre värd om man inte kan placera den i ett vidare perspektiv. Vilket du inte verkar vara intresserad av att göra när du säger a men inte b, för att försöka knäppa någon på näsan. Jag har inte heller uttryckt någon ovilja att läsa på?

Lite fult av dig att bara proklamera att jag inte kan använda min kunskap. Jag hävdar dock att ska man kunna diskutera en grupp, så bör man ha kunskap om gruppen. Annars blir det en jäkla massa gissningar och spekulationer, och argument baserade på dessa spekulationer och ens egna fördomar.

Du tolkar in allt detta om att knäppa på näsan. Förstår faktiskt inte vad som är så konstigt med nått av det jag sa? Det är inte oviktiga factoids, det var frågor som är direkt relaterade till gruppens ursprung, hur den skapades, varför den skapades, vilket syfte den först hade, hur den sen utvecklades. Du tycker inte det är relevant för att sen prata om den i ett vidare perspektiv?

Dessutom, om man ska förstå PB och hur de utvecklades som grupp så bör man även ha läst på en del om (och följt utvecklingen av) Antifa, Patriot Prayer, Gavin Mcinnes, Ann Coulter, "krigen" i Portland. Och gärna alla andra grupper som Boogaloo Boys, etc.
 
Lite fult av dig att bara proklamera att jag inte kan använda min kunskap. Jag hävdar dock att ska man kunna diskutera en grupp, så bör man ha kunskap om gruppen. Annars blir det en jäkla massa gissningar och spekulationer, och argument baserade på dessa spekulationer och ens egna fördomar.

Du tolkar in allt detta om att knäppa på näsan. Förstår faktiskt inte vad som är så konstigt med nått av det jag sa? Det är inte oviktiga factoids, det var frågor som är direkt relaterade till gruppens ursprung, hur den skapades, varför den skapades, vilket syfte den först hade, hur den sen utvecklades. Du tycker inte det är relevant för att sen prata om den i ett vidare perspektiv?

Dessutom, om man ska förstå PB och hur de utvecklades som grupp så bör man även ha läst på en del om (och följt utvecklingen av) Antifa, Patriot Prayer, Gavin Mcinnes, Ann Coulter, "krigen" i Portland. Och gärna alla andra grupper som Boogaloo Boys, etc.
Det är val imorgon, mellan två kandidater. Just idag är kanske inte dagen då en specifik grupp, som förvisso är en betydelsebärande del i sammanhanget, tjänar på en detaljanalys. Jag tycker att det är viktigare att sittande president uppmanar en våldsam grupp att stand by, oavsett hur den grundades.

Och hur vet du att jag inte har gjort det?
 
Det är val imorgon, mellan två kandidater. Just idag är kanske inte dagen då en specifik grupp, som förvisso är en betydelsebärande del i sammanhanget, tjänar på en detaljanalys. Jag tycker att det är viktigare att sittande president uppmanar en våldsam grupp att stand by, oavsett hur den grundades.

Och hur vet du att jag inte har gjort det?

Hur många av mina enkla frågor om gruppen kan du svara på utan att kämpa med google? Det är ju en början isf om vi ska prata om det.

Det är dock en ytterligare indikation för mig att du nu påpekar "standby"-grejen, dvs som berättar för mig att du inte är påläst om PB.

Jag har liksom inte sagt att vi ska prata om PB heller istället för viktigare saker om valet. Jag svarade på tal. PB är irrelevanta gällande valet. Ska vi prata våldsamma reaktioner pga valresultat så finns det betydligt mer relevanta grupper och organisationer att prata om.
 
Det är val imorgon, mellan två kandidater. Just idag är kanske inte dagen då en specifik grupp, som förvisso är en betydelsebärande del i sammanhanget, tjänar på en detaljanalys. Jag tycker att det är viktigare att sittande president uppmanar en våldsam grupp att stand by, oavsett hur den grundades.
<Snip>

Det har valet ar sa mycket mer an tva candidater vi rostar pa.
Vi valjer ocksa 33 platser till senaten och 35 till congress. (forutom en uppsjo av befattningar, allt fran dommare och kontorspersonal som inte alls ar politiskt, till Stat, Commun, och Stadsfullmaktige som i allra hogsta grad ar politiskt).
Senaten ar minst lika viktig som Presidenten, om inte viktigare. Presidenten kan inte avsatta en senator eller cancellera ett beslut senaten fattat, men senaten kan bade avsatta en president och cancellera presidentens beslut.

Om PB (PB ar for mig Peanut Butter:p) ar Proud Boys ar det en far right neo fascist organisation for man only. En organisation som forordar och engagerar sig i politisk "violence" i USA och Canada.
Jag tror sakert att de kommer att ta till violence vare sig Trump vinner eller forlorar, men det ar absolut ingen jag oroar mig for personligen. Flera guvernorer har redan forberett for National Guard att vara beredda pa att ga ut och se till att det blir minimal skada runt landet.
 
Jag håller ju inte med dig om politiken, men däremot om din analys.. Det är definitivt ett sånt val för måånga. För demokraterna hjälper det kanske inte så mycket att de kört just den modellen i sin kampanj (dvs "rösta på oss, för vi är åtminstone inte Trump"), vilket jag kan tycka saknar lite självförtroende.. Förstår faktiskt inte varför det var så otroligt viktigt att få fram Biden. Men det lär vi ju märka snart iaf.

Det jag såg i "trumptåget" 2016 var liknande det jag ser idag, och det är därför jag tippar på honom. Dvs entusiasm bland väljare, deltaganden vid hans rallyn, snacket i mellanamerika, och en rätt dålig demokratisk kandidat som är en del av gammeletablissemanget.

Har förresten aldrig fattat detta med att kalla Trump för "realitytvstjärnan" - varför gör man det?

Därför att Trump själv fortsätter att bedriva sitt presidentskap som en slags reality-tv-show, där underhållningsvärdet och framställandet av det egna egot vida överstiger andra intressen, som vi är mer vana vid att förknippa med presidentskapet.

Hade han inte själv framhållt det som en av sina största meriter och låtit det mindre prägla presidentskapet, hade det varit annorlunda.
 
Det har valet ar sa mycket mer an tva candidater vi rostar pa.
Vi valjer ocksa 33 platser till senaten och 35 till congress. (forutom en uppsjo av befattningar, allt fran dommare och kontorspersonal som inte alls ar politiskt, till Stat, Commun, och Stadsfullmaktige som i allra hogsta grad ar politiskt).
Senaten ar minst lika viktig som Presidenten, om inte viktigare. Presidenten kan inte avsatta en senator eller cancellera ett beslut senaten fattat, men senaten kan bade avsatta en president och cancellera presidentens beslut.

Om PB (PB ar for mig Peanut Butter:p) ar Proud Boys ar det en far right neo fascist organisation for man only. En organisation som forordar och engagerar sig i politisk "violence" i USA och Canada.
Jag tror sakert att de kommer att ta till violence vare sig Trump vinner eller forlorar, men det ar absolut ingen jag oroar mig for personligen. Flera guvernorer har redan forberett for National Guard att vara beredda pa att ga ut och se till att det blir minimal skada runt landet.
Jag vet, det var dåligt skrivit av mig. Poängen var väl mer att PB inte ställer upp i senatorsval osv.
 
Vet att du är putt. Men du verkar faktiskt inte ha så stor kunskap om vad PB är för en grupp ;) Eftersom jag följt dem sen de grundades så vågar jag gissa på att du inte vet lika mycket som mig om just det här ämnet. Men om du gör det så - kudos! Då vet du garanterat vem Rat är och hur han är relevant för gruppen, eller vem som är PB's påve? Vad gör Rat nu? Vilken stadsdel i vilken stad är Rat från? Vad har han i sitt rum? Eller vem som gav upphov till Uhuru, och kan säga exakt vilken video uttrycket kommer ifrån och vad som händer i den videon? Vi kan ju börja där så kan vi gå vidare med lite svårare detaljer sen om du får alla rätt på detta.
Rat är en jävla b-nisse, som inte är värd att nämna i sammanhanget. Det är Mongo som håller ihop eländet, tillsammans med Weird Montana. Och innersta kretsen äter fårtestiklar ceremoniellt för att visa sin Stolthet sinsemellan.
Upphov till Uhuru? Det handlar väl ändå mer om fastän, men då i form av Ehuru?
 
Rat är en jävla b-nisse, som inte är värd att nämna i sammanhanget. Det är Mongo som håller ihop eländet, tillsammans med Weird Montana. Och innersta kretsen äter fårtestiklar ceremoniellt för att visa sin Stolthet sinsemellan.
Upphov till Uhuru? Det handlar väl ändå mer om fastän, men då i form av Ehuru?

Du behöver inte jobba så hårt på att bevisa din okunskap om ämnet, jag visste redan att du inte visste.
 
Därför att Trump själv fortsätter att bedriva sitt presidentskap som en slags reality-tv-show, där underhållningsvärdet och framställandet av det egna egot vida överstiger andra intressen, som vi är mer vana vid att förknippa med presidentskapet.

Hade han inte själv framhållt det som en av sina största meriter och låtit det mindre prägla presidentskapet, hade det varit annorlunda.

Haha, ja så kan man ju se det också. Jag tror dock inte detta har mycket att göra med varför du nu väljer att titulera honom på det viset.
 
Om PB (PB ar for mig Peanut Butter:p) ar Proud Boys ar det en far right neo fascist organisation for man only. En organisation som forordar och engagerar sig i politisk "violence" i USA och Canada.
Jag tror sakert att de kommer att ta till violence vare sig Trump vinner eller forlorar, men det ar absolut ingen jag oroar mig for personligen. Flera guvernorer har redan forberett for National Guard att vara beredda pa att ga ut och se till att det blir minimal skada runt landet.

Såhär pratar man om man inte har kunskap om en gruppering. Repeterade floskler från "journalister" som inte de heller orkat läsa på en kvart om ett ämne. Men jag har redan förstått varför.
 
LOL ... jag struntar fullkomligt i varfor/hur en "gruppering" som bara gar ut pa att forstora samhallet vi lever i har uppstatt och har absolut inget intresse i kriminella "grupperingar" eller att lasa pa om dem.
Jag BOR har. Jag GILLAR mitt land, som tyvarr har drabbats av en hel del skrap ... allt fran Proud Boys, MS-13, The Mexican Maffia, etc. For att inte tala om i ledningen av landet sedan det senaste valet.
Jag har ocksa traffat just sadana "trevliga killar" som ingar i Proud Boys och som gillar vad Proud Boys star for. Definitivt inte nagra jag ser upp till eller beundrar pa nagot satt. Tvart om.
 
Hur många av mina enkla frågor om gruppen kan du svara på utan att kämpa med google? Det är ju en början isf om vi ska prata om det.

Det är dock en ytterligare indikation för mig att du nu påpekar "standby"-grejen, dvs som berättar för mig att du inte är påläst om PB.

Jag har liksom inte sagt att vi ska prata om PB heller istället för viktigare saker om valet. Jag svarade på tal. PB är irrelevanta gällande valet. Ska vi prata våldsamma reaktioner pga valresultat så finns det betydligt mer relevanta grupper och organisationer att prata om.
Nu är det ju såhär att det var just Proud Boys som Trump uttalade sig så om när han sa "stand by". Jag förstår inte varför det indikerar att jag inte är påläst när jag påpekar det? Och det finns såklart fler grupper som gör situationen oroväckande vad gäller våldsamma reaktioner.

Hur tror du själv att det blir om Trump utropar sig som vinnare ganska tidigt ikväll, utan att egentligen ha rösterna med sig?
 
LOL ... jag struntar fullkomligt i varfor/hur en "gruppering" som bara gar ut pa att forstora samhallet vi lever i har uppstatt och har absolut inget intresse i kriminella "grupperingar" eller att lasa pa om dem.
Jag BOR har. Jag GILLAR mitt land, som tyvarr har drabbats av en hel del skrap ... allt fran Proud Boys, MS-13, The Mexican Maffia, etc. For att inte tala om i ledningen av landet sedan det senaste valet.
Jag har ocksa traffat just sadana "trevliga killar" som ingar i Proud Boys och som gillar vad Proud Boys star for. Definitivt inte nagra jag ser upp till eller beundrar pa nagot satt. Tvart om.
Du missade visst quote, men för att prata som dig då: LOLOL.

Förstår nu att du inte har intresse för att skaffa dig kunskap om det du uttalar dig om. Synd tycker jag.

Spännande att du säger just "det senaste valet". Det leder mig till att gissa på att du gillade Obama som president och människa? Gillade du Busch då också?
 
Nu är det ju såhär att det var just Proud Boys som Trump uttalade sig så om när han sa "stand by". Jag förstår inte varför det indikerar att jag inte är påläst när jag påpekar det? Och det finns såklart fler grupper som gör situationen oroväckande vad gäller våldsamma reaktioner.

Hur tror du själv att det blir om Trump utropar sig som vinnare ganska tidigt ikväll, utan att egentligen ha rösterna med sig?

Nu var det såhär att det var en idiotisk fråga som han blev frågad, om just PB. PB är ingen armé som Trump sitter som befäl över. Han styr dem inte med några slags kommandon. De kommer inte gå ut och kriga mot folket, de kan inte gå ut och kriga mot folket, och vill inte gå ut och kriga mot folket vare sig Trump vinner eller förlorar. Frågan var irrelevant, svaret var irrelevant. PB är irrelevanta.

Allt du säger om PB skriker att du är opåläst. Du har ju ingen aning om vad gruppen är, vilka de är, varför de skapades, hur de skapades, vem som skapade gruppen med vilka, vad de har gjort, vad de inte har gjort, vad de har sagt, vad de inte har sagt.

Så hur diskuterar man då en sån grupp med dig när du inte vet detta? Nåja, whatever, jag ger upp om detta nu. Jag älskar att diskutera ämnen med folk som har kunskaper om ämnet. Men du vill säkert inte diskutera hästsport med mig, heller.

Den senare frågan här är mer intressant. Jag tror inte nån av kandidaterna kommer vara klara som vinnare inatt, inte till 100%. Det är min gissning utifrån vad jag sett.

Det jag hoppas på är att OM Trump vinner, så hoppas jag det är med megasuperdupermarginal. Annars tror jag kommer det bli en OTROLIG härva, med våld, upplopp, debatter, ifrågasättanden. För att inte tala om fyra år till av att försöka hitta "skandaler" som ska leda till att han skulle kunna avsättas på nått vis. Lite som de senaste åren, fast kanske värre. I bästa fall (i det scenariot) så kanske demokraterna inser att de inte behöver jobba mot honom iom att det inte blir ett val till där han ställer upp, och slappnar av lite och letar rätt på en bra kandidat istället.

Om Biden vinner så hoppas jag också att det blir med STOR marginal. Det leder också till att resultatet blir mindre ifrågasatt och fastställt snabbare. Trump kommer antagligen ifrågasätta rösträkningen in i det sista annars (detta gäller även Biden i omvänt scenario), och det kommer skapa oroligheter i nån vecka iaf.

Om nån har ledningen inatt och utropar sig som vinnare - ptja, det kanske nån av dem gör om de tror att de kommer vinna. Det spelar dock ingen större roll, det intressanta är om motparten erkänner sin förlust eller inte. Och det tror jag som sagt ingen av dem kommer göra om det inte är en STORVINST för den andra.
 
@Sezziyanen En helt uppriktig fråga, av ren nyfikenhet och intresse: Hur kommer det sig att du har (?) sån överlägsen information, insikt och kunskap om PB att du kan uttala dig som du gör? Jag är ärligt intresserad!

Jag har ingen överlägsen information, jag har bara information. Det är alltså ingen särskilt speciell grej, ingen svår information att få, men heller ingen man kommer få om man enbart läser CNN och Aftonbladet. (och alla såna dylika mediahus).

Jag följde TGMS nått år, och såg hela början på PB. Dvs jag såg alla avsnitt där grundaren hittade på idén med en herrklubb, varför de av en slump döpte den "proud boys", vad intentionen var med klubben, vilka som skapade början på den och varför. Sen följde jag vad de gjorde via showen, artiklar, videos av onlinereporters både på plats och inte, deras relation till Ann Coulter mfl där de våldsamma interaktionerna med bl.a. Antifa började. Jag följde även rätt noggrannt då vad som hände i Portland med "gatukrigen" och vilka grupper som var inblandade och varför. Dvs, jag läste inte bara nån artikel om det, jag kollade på videos från platsen och lyssnade på intervjuer med personer på plats, personer från grupperna, reporters på plats, mm.

Har även följt och sett massvis av intervjuer med olika PBs, videos från deras träffar och vad de gör, vad de tycker, vad de vill och vilka de är. Och från deras bråk och interaktioner med andra grupper. Samt ett par någorlunda ärliga reportage om dem, förstås.

bland annat..

Dvs, det finns massa resurser och info för den som är intresserad av sånt här. Men man får det inte matat till sig via en presidentdebatt och nån kommentator på CNN eller Fox. Ingen sån person gör riktig research om alla såna här grupper.
 
Jag har ingen överlägsen information, jag har bara information. Det är alltså ingen särskilt speciell grej, ingen svår information att få, men heller ingen man kommer få om man enbart läser CNN och Aftonbladet. (och alla såna dylika mediahus).

Jag följde TGMS nått år, och såg hela början på PB. Dvs jag såg alla avsnitt där grundaren hittade på idén med en herrklubb, varför de av en slump döpte den "proud boys", vad intentionen var med klubben, vilka som skapade början på den och varför. Sen följde jag vad de gjorde via showen, artiklar, videos av onlinereporters både på plats och inte, deras relation till Ann Coulter mfl där de våldsamma interaktionerna med bl.a. Antifa började. Jag följde även rätt noggrannt då vad som hände i Portland med "gatukrigen" och vilka grupper som var inblandade och varför. Dvs, jag läste inte bara nån artikel om det, jag kollade på videos från platsen och lyssnade på intervjuer med personer på plats, personer från grupperna, reporters på plats, mm.

Har även följt och sett massvis av intervjuer med olika PBs, videos från deras träffar och vad de gör, vad de tycker, vad de vill och vilka de är. Och från deras bråk och interaktioner med andra grupper. Samt ett par någorlunda ärliga reportage om dem, förstås.

bland annat..

Dvs, det finns massa resurser och info för den som är intresserad av sånt här. Men man får det inte matat till sig via en presidentdebatt och nån kommentator på CNN eller Fox. Ingen sån person gör riktig research om alla såna här grupper.
Det var väl bra att du till slut delgav oss andra lite av din stora kunskap.
Att väldigt ofta hänvisa till att du vet en massa och att andra inte har läst på eller förstår något om de har andra åsikter, samtidigt som du inte ger oss något av din kunskap, blir rätt otrevligt.
 
Jag har ingen överlägsen information, jag har bara information. Det är alltså ingen särskilt speciell grej, ingen svår information att få, men heller ingen man kommer få om man enbart läser CNN och Aftonbladet. (och alla såna dylika mediahus).

Jag följde TGMS nått år, och såg hela början på PB. Dvs jag såg alla avsnitt där grundaren hittade på idén med en herrklubb, varför de av en slump döpte den "proud boys", vad intentionen var med klubben, vilka som skapade början på den och varför. Sen följde jag vad de gjorde via showen, artiklar, videos av onlinereporters både på plats och inte, deras relation till Ann Coulter mfl där de våldsamma interaktionerna med bl.a. Antifa började. Jag följde även rätt noggrannt då vad som hände i Portland med "gatukrigen" och vilka grupper som var inblandade och varför. Dvs, jag läste inte bara nån artikel om det, jag kollade på videos från platsen och lyssnade på intervjuer med personer på plats, personer från grupperna, reporters på plats, mm.

Har även följt och sett massvis av intervjuer med olika PBs, videos från deras träffar och vad de gör, vad de tycker, vad de vill och vilka de är. Och från deras bråk och interaktioner med andra grupper. Samt ett par någorlunda ärliga reportage om dem, förstås.

bland annat..

Dvs, det finns massa resurser och info för den som är intresserad av sånt här. Men man får det inte matat till sig via en presidentdebatt och nån kommentator på CNN eller Fox. Ingen sån person gör riktig research om alla såna här grupper.
Aha, du har satsat på information från några bubblor, då förstår jag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp