Presidentvalet i USA - 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du missade visst quote, men för att prata som dig då: LOLOL.

Förstår nu att du inte har intresse för att skaffa dig kunskap om det du uttalar dig om. Synd tycker jag.

Spännande att du säger just "det senaste valet". Det leder mig till att gissa på att du gillade Obama som president och människa? Gillade du Busch då också?

Jag har absolut ingen langtan att "skaffa mig kunskap" om (jag antar att du menar deras varderingar och asikter) Proud Boys, M-13, eller nagon annan organisation som anvander vald och kriminella handlingar for att fa sin vilja fram.

Yes! Jag rostade pa bada! Min rost faller for den president jag tror kan vara bast for landet.
Jag gillade i och for sig McCain ocksa, men nar han stallde up i president valet mot Obama drog han sig aldeles for langt till hoger ... sa Obama blev det sjalvklara valet. W Bush eller Gore var ett mycket latt val ... liksom W Bush Kerry. Bush blev i manga fall "hangd" av sina egna som stoppade manga av hanns battre forslag och ideer.
 
Kanske lite dum fråga, och det kanske har avhandlas tidigare i tråden.. Men eller hur var det så sist att Trump tekniskt sett inte vann utan blev vald via (what's their faces..), och finns det en chans att det blir samma sak nu?
 
Elektorsröster tycker jag själv är knepigt, men hur senaten/representanthuset fungerar är inte lika krångligt (även om det känns konstigt jämfört med vårt system). :)
En gång i tiden så skickade vi väl också en "betrodd gubbe" från varje landskap till Mora stenar när det skulle väljas kung. Så systemet som sådant i det historiska sammanhang det tillkom tycker jag inte är svårt att ha förståelse för.

Det knepiga är att man inte moderniserar systemet när förutsättningarna har förändrats så mycket.
Men Konstitutionen ses ju som en helig skrift i det där landet. Det har jag mycket svårare att förstå mig på.
All anledning att vara konservativ och ta det försiktigt med förändringar, men att man så helt bortser från att värdera funktionalitet, rimlighet, konsekvenser?
 
En gång i tiden så skickade vi väl också en "betrodd gubbe" från varje landskap till Mora stenar när det skulle väljas kung. Så systemet som sådant i det historiska sammanhang det tillkom tycker jag inte är svårt att ha förståelse för.

Det knepiga är att man inte moderniserar systemet när förutsättningarna har förändrats så mycket.
Men Konstitutionen ses ju som en helig skrift i det där landet. Det har jag mycket svårare att förstå mig på.
All anledning att vara konservativ och ta det försiktigt med förändringar, men att man så helt bortser från att värdera funktionalitet, rimlighet, konsekvenser?
Precis, det knepiga är ju att man inte moderniserat systemet. Och att det är så pass svårt att rösta, och att det ens återfinns tillfällen där det blir uppenbart att man vill försvåra valdeltagandet.
 
Precis, det knepiga är ju att man inte moderniserat systemet. Och att det är så pass svårt att rösta, och att det ens återfinns tillfällen där det blir uppenbart att man vill försvåra valdeltagandet.
Ja, den biten är verkligen ovärdigt en modern stat. Får en att fundera på var man drar gränserna för hur man definierar vad som är miniminivå för att kalla något en fullvärdig demokrati.
 
Kanske lite dum fråga, och det kanske har avhandlas tidigare i tråden.. Men eller hur var det så sist att Trump tekniskt sett inte vann utan blev vald via (what's their faces..), och finns det en chans att det blir samma sak nu?

Tekniskt sett är det exakt så systemet fungerar, så det går liksom inte att säga att han inte vann förra gången.

Men han förlorade popular vote ganska stort mot Hillary förra gången.
 
En gång i tiden så skickade vi väl också en "betrodd gubbe" från varje landskap till Mora stenar när det skulle väljas kung. Så systemet som sådant i det historiska sammanhang det tillkom tycker jag inte är svårt att ha förståelse för.

Det knepiga är att man inte moderniserar systemet när förutsättningarna har förändrats så mycket.
Men Konstitutionen ses ju som en helig skrift i det där landet. Det har jag mycket svårare att förstå mig på.
All anledning att vara konservativ och ta det försiktigt med förändringar, men att man så helt bortser från att värdera funktionalitet, rimlighet, konsekvenser?

Constitution ar var grundlag. Den signerades som lag i Semptember 1887. Har, precis som i Sverige, ar det inte en enkel sak att skriva om grundlagen ... och dessutom skulle narmare halva landet aldrig ga med pa att gora om electorats da alla landsomfattande var skulle avgoras av staderna om man inte hade electorates.
 
Constitution ar var grundlag. Den signerades som lag i Semptember 1887. Har, precis som i Sverige, ar det inte en enkel sak att skriva om grundlagen ... och dessutom skulle narmare halva landet aldrig ga med pa att gora om electorats da alla landsomfattande var skulle avgoras av staderna om man inte hade electorates.

Fast en väsentlig skillnad är väl synen på den ursprungliga grundlagen?

I Sverige har ju grundlagarna, trots att det är svårt, ändrats flertalet gånger. I USA är det väl om jag har förstått det rätt så att den ursprungliga texten från 1787 inte "ska" ändras. Utan istället ska man göra tillägg. Eller tillägg som ändrar tillägg. Eller tillägg som tar bort andra tillägg. Just för att den ursprungliga texten är "helig".

Sen håller jag med om att det inte är så enkelt som att ta bort elektorerna. Jag tycker det som verkar mest problematiskt med det amerikanska valsystemet är att så få röstar och att det kan vara så svårt att rösta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp